Nurburgring

titan

Man lever bara en gång...
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 1000 RR
Undrar om det finns några tappra själar som har varit och testat på det "Gröna helvetet".
Vi är ett litte gäng från halmstad som planerar att åka ner till sommaren.
Skulle va tacksam om någon som varit där har lite tips om hottel priser mm.
Har varit inne på hemsudan men inte lyckats få fram något vettigt.

hälsningar Niklas
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jepp, har varit där
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    88.7 KB · Visningar: 1,267

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
titan skrev:
Undrar om det finns några tappra själar som har varit och testat på det "Gröna helvetet".
Vi är ett litte gäng från halmstad som planerar att åka ner till sommaren.
Skulle va tacksam om någon som varit där har lite tips om hottel priser mm.
Har varit inne på hemsudan men inte lyckats få fram något vettigt.

hälsningar Niklas
jag har kört där med bil. det kostar 12€ för 2 varv. ett varv är 22km.
det är fullständigt livsfarligt att ens vara i närheten av den banan. men jävlar vad kul det är och jag ska lätt åka dit igen. Dom blandar bilar, motorcyklar, turistbussar husbilar you name it helt vilt. när man kör så kommer det folk från alla håll och kör om oavsett hur fort du kör. vi vart bland annat omkörda av 3 tyskar i en kadett gse från tidigt 80tal med en kille som burkade i baksätet dvs. obältad klängde han fram och tillbaka i kurvorna, nästa bil som kör om kan vara en Lamborghini av senaste sort med en oljearab bakom ratten, för att i nästa sekund få tvärnita för en turistbuss som nästan tippar i kurvorna. I karusellen klev en 75-årig gubbe med käpp ur sin totalskrotade Porsche 996 gt3 hans blåhåriga fru såg måttligt förtjust ut.
Banan saknar nästan helt avåkningszoner och har bara avbärarräcken som man får betala själv när man kör sönder dom.

att tänka på när man är där är att försäkringen inte alltid gäller. kolla innan med fb.
banan är dock hysteriskt kul att köra även om man tar det lungt som jag gjorde (eftersom jag skulle köra hem igen i samma bil.)
lite om banan, den byggdes 1912 och underlaget var från början grus. sedan cement och idag är det asfalt.

Jag pratade med en kompis som bor inte så långt från banan, hans pappa arbetar på ambulansen där. så han kunde berätta en hel del ruggiga historier men han menade på att flest olyckor med motorcyklar var på vägarna utanför banan eftersom dom är minst lika roliga att köra fort på.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Var utanför Nürburgring förra sommaren, ångrar att man inte ens åkte in för att ta sig en titt. Men som sagt vägarna runt moseldalen är riktigt fräna. Får jag låna eller sätter på alla gatdelar på r6an(vilket inte alls är troligt) så ska jag spara några korvören till en tripp dit.
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Mmm man blir minst sagt frestad att åka och ta en titt själv, kanske tom köra ett par varv :D

Synd att avåkningszoner saknas.. kan va livsfarligt för orutinerade förare, för att inte tala om att dela banan med alla andra fordonstyper :brinnerup
Kan ifs förstå att de låter bilar och mc köra samtidigt, men att det finns bussar!??! :kocko


Cheezez :näsblod
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Sedan man kört Mission 34 på GT4 och nötat in sväng efter sväng och bara njutet igenom den men samtidigt blivit så jävla arg för att man missade det med hundradelar, har man drömt om att köra på denna underbara bana. Men det kommer ta ett par år till minst innan man har rutinen och en mer effektstark hoj till att fixa detta. Men ngn gång ska man köra ett varv där!

/Cel som längtar tills det är dags
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag har kört där två gånger, det är oslagbart! :yoparty Det finns många hotell men bikerhotellet nummer ett för svenskar är Blaue Ecke (http://www.blaueecke.de/start/), tidningen Bike äger det delvis och det är många svenskar där nästan jämt även om de inte bor där för de har en riktigt bra restaurang. Dessutom är det väldigt centralt i Adenau. Ett annat bra hotell är Hotel an der Nordschleife (http://www.hotel-an-der-nordschleife.de/english/index_e.html), det ligger i Breidscheid som är i utkanten av Adenau och har "egen" påfart på Ringen.

Här är den officiella hemsidan: http://www.nuerburgring.de/. Där hittar du öppettiderna m m. En sida med all tänkbar info är http://www.nurburgring.org.uk/.

Jag rekommenderar att man kör på vardagarna för att det inte ska vara så mycket folk, man får betänka att miljontals tyskar bor på pendelavstånd (Ruhr-området). Kolla öppettiderna bara, man hinner inte så många varv på en timme eller två och nästa dag kanske det regnar, vädret slår om fort i Eifelbergen.
 
Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Hamnade på samma rad på flyget hem från Frankfurt med en annan medlem här på SH. Han hade varit och kört på Ringen i höstas.

På flyget hade han kryckor. :näsblod Cykeln tog hans kompisar hem....

Vi hade dock ett väldigt trevligt samtal hela resan hem och det gick mycket fortare än vad det brukar göra.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Jag har också varit där och det kan bara rekommenderas. Har tyvärr bara kört bilen där än så länge och då bara ett varv. Banan är mycket varierad, även i höjdled. Någon gång ska jag köra hojen där också! Kan säga att väl på plats finns ganska mycket att göra.

Guldkornet på upplevelsecentret var nog den vita Porschen (911) från 1964 (om det nu var den första eller någon av de allra först byggda) som stod utstäld där. Det intressanta var att den fortfarande gick i tävlingar. Den hade för övrigt även en intressant historia, men den får ni själva läsa om när ni åker dit!

Nästan lika spännande som att köra Nordschleife var att stå vid "gridden" och lyssna på boxersexorna, eller på alla skallrande Ducatihojar! Åk, om ni kan. Det är värt ett besök!
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
crashtestdummy skrev:
snälla snälla säg att gt4 finns till PC... :)

asså, önskedrömma kan man ju, o så småningom lär det väl dyka upp nån emulator för PS2 men än så länge är GT-serien exklusiv för ps2an
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Den bästa simuleringen är gamla GP Legends, spelet är från slutet av 90-talet och utspelar sig på slutet av 60-talet då F1-bilarna körde på Ringen. Det går att installera diverse patchar för att få spelet mer modernt i grafik och så men det är rätt krångligt. Fattar inte att de inte gör en 2:a då spelet är absolut kult.

gpl00.jpg


Annars kan ni hitta mycket filmade varv från länken jag postade ovan.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top