SMC Broms & Kurvkurs

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
SMC Broms & Kurvkurs 2006!!!

Då var det dags att planera in försommarens aktiviteter!
Lördagen den 3 juni och Söndagen den 4 juni -06 så har du chansen att gå SMC´s Broms & Kurvkurs :banana på Mittsverigebanan!

Priset kommer att ligga på 1150:- för en heldag inkl.mat och fika!
Värt att tänka på är att denna tusenlapp kommer du att tjäna igen om du tecknar SMC-försäkringen hos Folksam, då vi har ett avtal med dem!
Avtalet säger att om du fortbildar dig och givetvis blir godkänd hos SMC´s utbildningar så får du en lägre premie!!! :yoparty :yoparty :yoparty
När det gäller hojar i försäkringsklass 1 - 6 så får du teckna SMC-försäkringen till en låg premie om du går SMC´s avrostningskurs, går du vidare och kör en Bkk så får du ännu lägre premie!
För hojar i försäkringsklass 7 - 11 så krävs det att du går SMC´s Bkk för att komma åt den förmånliga SMC-försäkringen i Folksam!
Är du nyfiken på att veta hur mycket lägre premie du kan få så är det bara att ringa Folksam på tel. nr. 0771-950 950 eller gå in på www.folksam.se
Mer info om detta finns även hos SMC!

Din försäkring gäller på alla SMC anordnade kurser!

Kursen ser ut som så att vi kommer att köra en heldag med bland annat:

-Besiktning avhojarna OBS! Tänk på att det är 100db bullergräns på banan,
så se till att ha besiktningsgodkända burkar på hojen!
-Bromsövningar
-Körning i små grupper om max 6-7 deltagare på 2 instruktörer
-Grupperna delas in så tempot blir anpassat efter deltagarna
-Körningen varvas med teori och diskussioner:fatta!
-Och självklart mat och fika! :tummenupp

Instruktörer under helgen kommer att vara SMC´s egna Sporthojsinstruktörer som ingår i SMC´s Sporthojsprojektet!

Tempot i grupperna anpassas efter gruppens deltagare och de övningar som vi tränar på.
Alla hojtyper och förare är välkommna att deltaga och bli bättre förare! :)
Känner du att du vill köra flera dagar så är det bara att anmäla dig till detta,
du kan inte öva för mycket!
Det är förskottsbetalning som gäller och vi kör oavsett vilket väder det blir.


Anmälan och betalning finns på SMC´s hemsida http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/fortbildning.asp "först till kvarn!"

Funderar du på att övernatta så rekomenderas Antjärns Camping cirka 800 meter söder om banan tel nr. 0611-741 50
 
Last edited:

Fabrikörn

Livet leker med nya ljuddämpare...
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Sundsvall/Nolby
Hoj
VTR Firestorm
Teckna mig på en plats, har velat prova länge, låter som en bra start :tummenupp
Bokat i almanackan men du får gärna höra av dig när du har PG etc. :squid :squid
 

LTM

Snart så...
Gick med
17 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR 600f
lite funderingar kanske, låter som en trevlig sak att prova på, har inte kört så länge ännu, blir 3e säsongen nu till sommarn....

ni som varit på denna "kurs", kan ni rekomendera den....?
vad är det för teori som gås igenom under dagen? hur ser dagen ut mer än just broms och svängning :) , blir det succesivt mer "drag" under dagen? :va Och det är en dag det gäller antar jag, antingen 3e eller den 4e?

låter iaf trevligt, är cykeln hel då kommer jag också
 

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
LTM skrev:
lite funderingar kanske, låter som en trevlig sak att prova på, har inte kört så länge ännu, blir 3e säsongen nu till sommarn....

ni som varit på denna "kurs", kan ni rekomendera den....?
vad är det för teori som gås igenom under dagen? hur ser dagen ut mer än just broms och svängning :) , blir det succesivt mer "drag" under dagen? :va Och det är en dag det gäller antar jag, antingen 3e eller den 4e?

låter iaf trevligt, är cykeln hel då kommer jag också


Ni får ursäkta om jag inte svarar direkt på era funderingar, men jag håller inte på med denna datamaskinen så ofta :argpådato

Som jag skrev här ovanför så är priset för en ( 1 ) dag! Ev. så kommer det att bli någon dag till att välja på förutom 3 och 4 juni.
Helt klart skall du komma och delta på kursen, inom en snar framtid så kommer du att kunna sänka din försäkringpremie med hjälp av en sådan här kurs :) Alltså så bra är den :D
Deltagarna delas upp i grupper efter egen förmåga, hoj och framför allt eget önskemål!
Teorin består av körteknik, olika beteenden, risker i trafiken mm. och de olika momenten som vi skall jobba med under dagen! Teorin varvas i korta pass med körpassen.
Du som vill gasa av dig kommer att få göra detta under ordnade former, men detta är en kurs och ingen friåkning :fatta!
Och är man nybörjare så kommer man att lära sig många nyttiga saker, är man rutinerad och van förare så kommer man också att lära sig nya saker!
Du blir aldrig fullärd!!! :tummenupp

De senaste 3 åren så har vi varit runt 50 st deltagare varje gång på SMC Gävleborgs Broms & kurvkurser, och nu senast -05 så var vi 3 st. Sporthojsinstruktörer som höll i kursen.
Till försommaren -06 så blir vi runt 20 st. instruktörer som kommer att lotsa er runt banan. :yoparty
Någon av er som deltagit de senaste åren kan väl berätta hur ni tycker det varit, vad som fattades, behöver förbättras, vad som var bra mm.

Postgironummer och anmälningslista kommer att komma ut efter årsskiftet! :tomten
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har alla planer på att göra den där kursen.

Pratade med folksam förra veckan och fick ett pris på försäkringen, 7000:- hel/hel.
Hos trygghansa skulle samma försäkring kosta 14 drygt...

Det här får man bara inte missa....

Edit:

Det står på SMC:s hemsida att det kommer att anges i mitten av Mars vilka kurser som gäller för Folksam erbjudandet.

Är du 100% på att alla dessa gäller?

Så det räcker med en av dom bara?
 
Last edited:

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
Ricken skrev:
Jag har alla planer på att göra den där kursen.

Pratade med folksam förra veckan och fick ett pris på försäkringen, 7000:- hel/hel.
Hos trygghansa skulle samma försäkring kosta 14 drygt...

Det här får man bara inte missa....

Edit:

Det står på SMC:s hemsida att det kommer att anges i mitten av Mars vilka kurser som gäller för Folksam erbjudandet.

Är du 100% på att alla dessa gäller?

Så det räcker med en av dom bara?

Jag kan svara på detta till 100% och det är att dessa 4 dagar skall vara fullgoda SMC-broms och kurvkurser! :tummenupp
Och det skall förhoppningsvis räcka med 1 dag för att du skall kunna behärska din hoj tillräckligt bra! :)
En sak att tänka på är att du blir inte godkänd och kan nyttja den lägre premien hos Folksam bara för att du går kursen! :rofl Du kan bli underkänd om du tex. missköter dig och busar mm. :fatta!
Så det finns ett minimikrav för vad du skall ha lärt dig denna dag! :7peta
(Folksam vill ju ha säkrare hojförare som inte kraschar :död alltför ofta, för att detta skall gå ihop!)
Men detta skall vi nog fixa eller hur!?
Vi ses på banan! Per.
 
Last edited:

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
OBS! OBS! OBS!

Avtalet med Folksam är också klart så nu kan du kolla hur mycket lägre din premie blir!
Kravet för att du skall kunna teckna SMC-försäkringen, är att du är SMC medlem, och genomför SMC´s broms och kurvkurs på ett gokänt vis! :tummenupp
 
Last edited:

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
Det tickar in bokningar på våra BKK hela tiden, tänk på att det är maxantal på 60st. deltagare per dag och vi är uppe i drygt 40st. bokningar redan! :yoparty
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hur långt är det från Stockholm? Gick liknande (exakt samma?) i Linköping och tyckte det var kanon. Dock stort bortfall av instruktörer dag två. Klurar på om man orkar köra upp och ner igen för en dag på bana...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hur är det med utrustning, krävs det att man har skinställ????
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Nicke skrev:
Hur långt är det från Stockholm? Gick liknande (exakt samma?) i Linköping och tyckte det var kanon. Dock stort bortfall av instruktörer dag två. Klurar på om man orkar köra upp och ner igen för en dag på bana...

Stockholm - Mittsverigebanan = 42 mil
 

Fabrikörn

Livet leker med nya ljuddämpare...
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Sundsvall/Nolby
Hoj
VTR Firestorm
sp2 skrev:
Det tickar in bokningar på våra BKK hela tiden, tänk på att det är maxantal på 60st. deltagare per dag och vi är uppe i drygt 40st. bokningar redan! :yoparty
Har anmält mig för ett tag sen, vart kan man se om man har kommit med :confused:
 

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
Nicke skrev:
Hur långt är det från Stockholm? Gick liknande (exakt samma?) i Linköping och tyckte det var kanon. Dock stort bortfall av instruktörer dag två. Klurar på om man orkar köra upp och ner igen för en dag på bana...

Ja som sagt 42 mil enkel resa! Du har bra och billigt boende i Antjärns Camping 800 m. söder om banan! Vi andra bor där! :tummenupp Annars är det bara 7 km. norrut till Härnösand.
Per.

Ricken skrev:
Hur är det med utrustning, krävs det att man har skinställ????

Det som krävs är att dina kläder är godkända och avsedda för mc-körning, sen rekomenderas även ryggskydd!
På kursen sedan kommer vi att gå igenom vad som är bra och mindre bra utrustning och vad Folksam har för krav på den som vill teckna SMC-Försäkringen!
Per.

Fabrikörn skrev:
Har anmält mig för ett tag sen, vart kan man se om man har kommit med :confused:

Lugn det är inte fullt ännu!
SMC riks gör utskick den 31/3 till alla som har anmält sig till Broms och kurvkurserna!
Mvh Per.
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tackar, tackar! Ska fundera nån dag och se om man tar en liten utflykt uppåt.
 

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
Hej på er alla, hoppas att ni anmäler er till någon av våra Broms och kurvkurser nu i sommar! :)
Ett tips för er som tycker att det är långt att åka för bara en dag, och inte vill gå våran kurs två dagar! Så kör http://www.xn--bankning-c0a.nu/ 2-dagars körning måndag 5/6 och Nationaldagen 6/6 på Mitsverigebanan! :tummenupp
Boende kan du boka på Antjärns Camping ca 800 meter söder om banan!
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det står på smc:s sida att hojen ska vara i besiktningsbart skick. Alltså inte för hö ljudnivå...

Jag besiktade min med mullerburkar förra veckan och det gick bra. Kan jag låta dom sitta på under banåkningen? hur bevisar jag att dom gick igenom?
 

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Nytt nikname! #46
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
Ricken skrev:
2099706 Det står på smc:s sida att hojen ska vara i besiktningsbart skick. Alltså inte för hö ljudnivå...

Jag besiktade min med mullerburkar förra veckan och det gick bra. Kan jag låta dom sitta på under banåkningen? hur bevisar jag att dom gick igenom?

Hojen skall vara besiktigad och försäkrad men du kan köra med kraschkåpor och slicks om du vill!
Däremot så har alla banor runt i Sverige idag bullerkrav, dvs. att det får inte bullras för mycket och ska det bullras så är det ett visst antal dagar per det får låta mycket! Och sjävklart så är dessa få dagarna vikta för tävlingar mm.
På Mittbanan så är det max 100 db som gäller, alltså om du kan besiktiga hojen med burkarna så är det inte några problem. Bilbesiktningen har 103 db men det beror sen hur man mäter!
Har du har för högt ljud så kommer någon att sätta stop för din framfart, om det blir en instuktör, banägaren eller någon vansinnig granne till banan märker du i så fall! :fatta!
Vi ses Per.(med en bullrig V-twin) :hihi
 
Nyheter
Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Top