Lobecenter

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Vad är lämpligt lobecenter på gsxr1000 vad ligger orginal på ca?
Får inte det att stämma på insugs kam när jag ställer kammarna enligt std markering så får jag ställbart upp till 103,5 max ska det vara så lågt?
Avgaskam hammnar på 103 i mellan läge.
hade tänkt mig någonstans mellan 105-107 är det helt galet eller.
Kammarna är Yoshimura ST-R type R.
Har mailat Yoshimura men får inget svar.
Tacksam för goda råd.
 

Dr.Bike

Guest
gsxr1200 skrev:
Vad är lämpligt lobecenter på gsxr1000 vad ligger orginal på ca?
Får inte det att stämma på insugs kam när jag ställer kammarna enligt std markering så får jag ställbart upp till 103,5 max ska det vara så lågt?
Avgaskam hammnar på 103 i mellan läge.
hade tänkt mig någonstans mellan 105-107 är det helt galet eller.
Kammarna är Yoshimura ST-R type R.
Har mailat Yoshimura men får inget svar.
Tacksam för goda råd.

Vet inget om standardmåtten, men 103 låter definitivt lågt då du har maxjusterat.
En kugge fel på insug kanske?
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Verkar som om det vore en kugge fel men det är det inte enligt std inställning.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lobcenter på alla luft/olje-kylda GSXR/GSF/GSF är 104 på insug och 103 på avgas, inga undantag, dvs med originalkammar. Dina vattenbuffel är också 104/103.

Vad har dina Yosh kammar för lyft, dvs skillnaden mellan bascirkeln och kamnocken? För att utröna om det är Steg-1 eller Steg-2 kammar.

Vad använder du hojen till? Dvs, hur vill du att kamaxlarna ska fungera? Det bestämmer dina kamtider.

Generellt ställer jag moderata trimkammar till att öppna 20 grader före Ö.D. och avgaskammen att stänga vid 15 grader efter Ö.D, mätt med 1.00 mm lyft. Dvs jag använder mig inte av lobcentermetoden - som är mer inexakt än de absoluta tidpunkterna.

Det du ska ha i minnet är att kontrollera ventil/kolv-spel runt +/- 10 grader vid Ö.D. Minst 1.50 mm på insug och minst 2.00 mm på avgas. Gör du inte den kollen så kommer din motor att torska på tre röda om det vill sig illa - och det vill Murphy, dvs göra illa din motor.
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Lyft insug 10mm avgas 8,3mm.
Hade tänkt mig att prova 105 grader eller lite högre för att få mer spel till kolv.
Hojen används som gathoj dvs vill inte ha den extrem åt något håll
Enligt Yoshi manual ska insug öppna 21,5 före ÖD och avgas stänga 15 efter ÖD vid 1mm lyft.
Men måste ha gjort något galet kommer inte närmare än 26 grader före ÖD på insug.
Avgas hammnade på 22 grader efter ÖD i mellan läge så den kan jag flytta till 15 grader
På 1100:an så har jag ställt 105/105 men det skiljer ju lite på motortyp.
Brukar man inte ha lägre Lobecenter på mindre motorer?
 

Dr.Bike

Guest
gsxr1200 skrev:
Lyft insug 10mm avgas 8,3mm.
Hade tänkt mig att prova 105 grader eller lite högre för att få mer spel till kolv.
Hojen används som gathoj dvs vill inte ha den extrem åt något håll
Enligt Yoshi manual ska insug öppna 21,5 före ÖD och avgas stänga 15 efter ÖD vid 1mm lyft.
Men måste ha gjort något galet kommer inte närmare än 26 grader före ÖD på insug.
Avgas hammnade på 22 grader efter ÖD i mellan läge så den kan jag flytta till 15 grader
På 1100:an så har jag ställt 105/105 men det skiljer ju lite på motortyp.
Brukar man inte ha lägre Lobecenter på mindre motorer?

KOrt fråga: Vilket ventilspel använder du vid mätningarna? Olika kamtillverkare har olika spel för injusteringsjobbet.
Jag gissar att du har 0,040" d.v.s 1mm ca Eller har du nollspel? Eller vad?
Detta kan ju förändra situationen dramatiskt om nu tillverkaren av dina kammar vill ha ett annat/udda mått.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
10 mm lyft på insug? Dvs, du har shimsjustering där loberna direkt påverkar ventilerna? ...annars är jag bafflad.

Dvs 0.390" lyft på insug och 0.330" på avgas. Insugskammen är hyffsat vass. Om du har planat toppen eller bytt till större ventiler kan du få problem med kamaxlar som har långa öppningstider. Ventilfickorna stor nog att rymma ventilerna? Är det originalkolvar?

Hur som helst, har du inte 1.50 mm spel mellan kolv och insugsventil runt 6 grader (där brukar det vara värst) efter Ö.D lär du fixa så att du får ett sånt spel. Om du vrider kammen annorlunda eller modifierar ventilfickorna i kolvarna eller försänker ventilerna lite mer in i topplocket är något du lär fundera på, 1.50 spel är det du ska ha - minst.

På dragrace-motorer brukar man hamna uppåt 110 i lobcenter på insug, men en gathoj brukar inte ha mer än runt 105 med lite vassare kammar och runt 103 till 104 grader med originalkammar. Klarar du insugsspelet med insugskammen på ett lobcenter på 110 så funkar ju även det - men du missar en hel del kul mellanvrid.

Så här kan det se ut efter det att en ventil kysst kolvtoppen lite för hårt. Det var iaf det som hände mig här: http://andersbrink.se/scrap/scrap.html :tummenupp


gsxr1200 skrev:
Lyft insug 10mm avgas 8,3mm.
Hade tänkt mig att prova 105 grader eller lite högre för att få mer spel till kolv.
Hojen används som gathoj dvs vill inte ha den extrem åt något håll
Enligt Yoshi manual ska insug öppna 21,5 före ÖD och avgas stänga 15 efter ÖD vid 1mm lyft.
Men måste ha gjort något galet kommer inte närmare än 26 grader före ÖD på insug.
Avgas hammnade på 22 grader efter ÖD i mellan läge så den kan jag flytta till 15 grader
På 1100:an så har jag ställt 105/105 men det skiljer ju lite på motortyp.
Brukar man inte ha lägre Lobecenter på mindre motorer?
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Det är shims spel på in 0,20 ut 0,25 har inte plana eller större ventiler men starkare fjädrar, std kolvar funderade på tunnare toppackning men skippade det.
Tänkte hoppa över att mäta spel ventil-kolv men har nu ångrat mig efter dom bilderna :brinnerup .
Tackar så mkt för svar.

Jag mäter vid 1mm lyft enligt Yoshimura

Dr.Bike skrev:
KOrt fråga: Vilket ventilspel använder du vid mätningarna? Olika kamtillverkare har olika spel för injusteringsjobbet.
Jag gissar att du har 0,040" d.v.s 1mm ca Eller har du nollspel? Eller vad?
Detta kan ju förändra situationen dramatiskt om nu tillverkaren av dina kammar vill ha ett annat/udda mått.

Funkar det att ställa veven på tex 20 grader före ÖD och sen lossa kammen och vrida den så den öppnar 1mm eller hur gör du iom du inte mäter lobecenter

andersbrink skrev:
Generellt ställer jag moderata trimkammar till att öppna 20 grader före Ö.D. och avgaskammen att stänga vid 15 grader efter Ö.D, mätt med 1.00 mm lyft. Dvs jag använder mig inte av lobcentermetoden - som är mer inexakt än de absoluta tidpunkterna.
.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag ställer kammarna på "känn", först väldigt "safe". Dvs jag vet att varje kugg på kamdrevet motsvarar ca 18 grader och om jag då hamnar 10 grader fel så vrider jag kamdrevet motsvarande 1/2 kugg och gör om mätningen. Sen dubbelkollar jag allt jag gör genom att även mäta lobcenter så att det inte hamnar på fel sida om 90 grader (vilket jag gjort allt för många gånger). Det tar så lite extra-tid jämfört med att renovera en hel motor.

Med större ventiler har jag haft problem med att ventilfickorna inte haft tillräckligt stor diameter, i nödfall kan du fixa det på plats med en Dremmel och ett litet frässtål. Fast nu är det ju vinter... och gott om tid (trodde man :D ).
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej Anders! Har du nån uppfattning om vettigt lobcenter på min zx7r? Jag har hört nånstans att dom har 100/100 in och ut i orginal och att en del ställer dom på 105/105 av nån anledning. Jag tänkte att efter att ha justerat in squishet till ca 0,75 så har jag ju lite mer komp än orginal och kanske kunde ställa dom på tex 102/102 för att få lite mer toppend. Har du nån uppfattning? Den går ju mest på gatan med lite bandagar hägrande i sommar.
Per................:squid
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
gsxr1200 skrev:
Vad är lämpligt lobecenter på gsxr1000 vad ligger orginal på ca?
Får inte det att stämma på insugs kam när jag ställer kammarna enligt std markering så får jag ställbart upp till 103,5 max ska det vara så lågt?
Avgaskam hammnar på 103 i mellan läge.
hade tänkt mig någonstans mellan 105-107 är det helt galet eller.
Kammarna är Yoshimura ST-R type R.
Har mailat Yoshimura men får inget svar.
Tacksam för goda råd.


Du har alltså ställbara drev??

Du säger att justeringsmånen inte räcker till??

R 1000 har väl pressade kamdrev??

Vem har i så fall pressat dit navet till det ställbara drevet??

Sitter det i så fall korrekt?

Har jag i så fall uppfattat frågan rätt? :va :va :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
per7 skrev:
Hej Anders! Har du nån uppfattning om vettigt lobcenter på min zx7r?

Lobcenter är som däckstrycket, individuellt beroende på vad man vill uppnå. Vill man uppnå något specifikt ska man bosätta sig på en dynobänk och justera tills man är där man vill. Att justera lite på en höft... well, har man inget annat för sig. :tummenupp

Avgaskammen ger minst effektpåverkan - låt den stå kvar där den stod från fabrik. Att flytta avgaskammen 1 grad från t.ex. 104 till 105 flyttar vridtoppen (och maxeffekten) ca 50 rpm upp i varvtalsområdet. Dvs, ligger motorns maxeffekt redan uppe vid rödmarkerningen loosar du bara mellanvrid och vinner ingenting på topp.

Kort sagt, man ska ha ett bänkpapper på sin egen motor att utgå från och sen veta vad man vill uppnå - innan man börjar vrida på kammen.

På en otrimmad (dvs icke-portad) gathoj är det inte värt besväret.
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Det är ställbara drev till dom kammarna dom är nya inga omsvetsade.
Justermånen räcker inte till på insug kommer upp till ca 103 grader.
Orginal kammarna är det pressade drev på ja.
Hoppas att navet sitter rätt detta är ju gjort av Yoshimura
men det kan väl knappas vara en kugg fel det gör ju enligt Anders 18 grader blir lite mycket.
Avgaskammen hammnar ganska bra den går att justera rätt
Ska mäta upp igen ikväll och ta mig en funderare på det hela och se om jag blir något klokare.

andersson turbo skrev:
Du har alltså ställbara drev??

Du säger att justeringsmånen inte räcker till??

R 1000 har väl pressade kamdrev??

Vem har i så fall pressat dit navet till det ställbara drevet??

Sitter det i så fall korrekt?

Har jag i så fall uppfattat frågan rätt? :va :va :va
 

Bifogat

  • Camshafts.gif
    Camshafts.gif
    53.1 KB · Visningar: 120

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
det är inte så att du bara får vända ett halvvarv på det justerbara drevet då?
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Det står så här på manualen.
Vid 1mm lyft:
In open: 21,5 BTDC (före ÖD) (jag kommer till 22 grader vid max justering)
In close: 51,5 ABDC (efter ND)
Lobecenter 100,0 grader. :va

Blir inte det 105 grader (180-21,5+51,5/2)

Det blir till att prova igen dom är snart inkörda som jag har vridit på motorn
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ha bara i minnet att 1/2 kamaxelgrad är 1 vevaxelgrad och vad det innebär.

Dvs har du 40 kuggar på kamaxeldrevet så motsvarar 1 kamdrevskugge 18 vevaxelgrader. 360/40=9, 9x2=18

Har du t.ex. en 1/2 kamdrevskuggs justeringsmån - så kan du låta kamkedjan "hoppa" en kugg och ändå få till det rätt.

gsxr1200 skrev:
Blir inte det 105 grader (180-21,5+51,5/2)

Uppmätt och uträknat lobcenter är oftast inte detsamma, iaf inte på symetriska kamlober där öppningen är brantare än stängningen.
 

Dr.Bike

Guest
Assymetriska måste du mena Anders?

Gsxr1200: Du ställer alltså kamtimingen med det ordinarie ventilspelet injusterat? (0,2 in 0,25 ut). Bara frågar, då olika tillverkare anger olika (egna) mått på ventilspelet vid justering.
Olika ventilspelsmått ger ju vid handen at 1mm ventilllyft kommer hamna helt olika beroende på att själva lyftet börjar vid olika lägen på kammen.

Frågan är alltså: Har kamtillverkaren sepcificerat deta spel, eller är det du som utgår från standardspelen?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ställer man LC så spelar inte ventilspel eller mätlyft nån roll
( inom rimliga gränser )

Busa kamdrevet har 34 kugg vevaxeln 17
vilket ger drygt 21 graders skillnad per kugg
Jag har för mig att busan har samma drev som 1000R

LC enligt siffrorna blir ju 105 som du skriver
Jag känner igen det där fenomenet från mina kammar när ja la i dom
där stämde inte heller uppgivna siffror
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Dr.Bike skrev:
Assymetriska måste du mena Anders?

Gsxr1200: Du ställer alltså kamtimingen med det ordinarie ventilspelet injusterat? (0,2 in 0,25 ut). Bara frågar, då olika tillverkare anger olika (egna) mått på ventilspelet vid justering.
Olika ventilspelsmått ger ju vid handen at 1mm ventilllyft kommer hamna helt olika beroende på att själva lyftet börjar vid olika lägen på kammen.

Frågan är alltså: Har kamtillverkaren sepcificerat deta spel, eller är det du som utgår från standardspelen?

Ventiler är ställda enligt Yoshimuras rek efter två veckors farande med shims fick ett ventilspel på 0,65-0,75 med dessa kammar.

andersson turbo skrev:
Ställer man LC så spelar inte ventilspel eller mätlyft nån roll
( inom rimliga gränser )

Busa kamdrevet har 34 kugg vevaxeln 17
vilket ger drygt 21 graders skillnad per kugg
Jag har för mig att busan har samma drev som 1000R

LC enligt siffrorna blir ju 105 som du skriver
Jag känner igen det där fenomenet från mina kammar när ja la i dom
där stämde inte heller uppgivna siffror

Tycker inte att jag ska behöva vrida kamen i max och ändå bara få 103 grader även om jag mätt lite fel men ska som sagt mäta igen.
Funderade på om det skiljer något i inställning på 1000R 03-04 dessa kammar passar från 01-04 (har en 01)
Är det någon som har en bild på kaminställning (03-04)?
 

Dr.Bike

Guest
andersson turbo skrev:
Ställer man LC så spelar inte ventilspel eller mätlyft nån roll
( inom rimliga gränser )

Busa kamdrevet har 34 kugg vevaxeln 17
vilket ger drygt 21 graders skillnad per kugg
Jag har för mig att busan har samma drev som 1000R

LC enligt siffrorna blir ju 105 som du skriver
Jag känner igen det där fenomenet från mina kammar när ja la i dom
där stämde inte heller uppgivna siffror

Förståss.
Men jag använder Anders metod där jag med indikatorklocka bestämmer öppningstidpunkten på IN vid 1mm lyft.
Börjar man med nollspel då hamnar ju denna punkt betydligt tidigare än om man säg har original ventilspel.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top