BMW motard?

knas81

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
CBR 1000 RR -04
Saxat från bike.se

Rykten gör gällande att BMW kommer att lansera en motardhoj inom kort.

Den enclyindriga fyrtaktsmotorn, som är hämtad från F650GS, spås lämna runt 65 hästkrafter i den nya versionen. Rykten gör gällande att modellen kommer att väga drygt 150 kilo, liksom att den kommer att vara remdriven. ABS-bromsar kommer även att finnas, samt enkelsving och 17-tums hjul.
650 kubik, 65 hästar, 150 kilo och enkelsving låter mumma...

Va tros? Bra eller anus?

Bifogat

• bmw_hp1stor.jpg
    bmw_hp1stor.jpg
    40.4 KB · Visningar: 343

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Det kommer ju motardhjul till BMW HP2 till våren, 105 hk... Men en 650 Motard skulle inte förvåna mig, dom har ju redan kommit med 5 nya modeller till -06

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
knas81 skrev:
Saxat från bike.se

Rykten gör gällande att BMW kommer att lansera en motardhoj inom kort.

Den enclyindriga fyrtaktsmotorn, som är hämtad från F650GS, spås lämna runt 65 hästkrafter i den nya versionen. Rykten gör gällande att modellen kommer att väga drygt 150 kilo, liksom att den kommer att vara remdriven. ABS-bromsar kommer även att finnas, samt enkelsving och 17-tums hjul.
650 kubik, 65 hästar, 150 kilo och enkelsving låter mumma...

Va tros? Bra eller anus?
65hk = dunderbra
150kg = dubbelanus
remdriven = anus
ABS = skojardueller :3freak
enkelsving = CP-anus

Varför göra en så vass motor och sätta den i en anus-hoj ?
Kanske är så att det är motorn som väger så mkt och däför kan de plocka ut den effekten....

knas81

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
CBR 1000 RR -04
Supermoto skrev:
65hk = dunderbra
150kg = dubbelanus
remdriven = anus
enkelsving = CP-anus

Kanske är så att det är motorn som väger så mkt och däför kan de plocka ut den effekten....

HAHA!! Dubbelanus.. :D

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Såg att KTM skulle komma med en Superenduro med 950 motorn.

http://info.motocamp.de/motorrad/ktm_se950R

72 Kw
185 kg

ktm_se950r.jpg

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Supermoto skrev:
65hk = dunderbra
150kg = dubbelanus
remdriven = anus
enkelsving = CP-anus

Det blir nog urkopplingbar ABS precis som på R 1200 GS. Vad är nackdelen med enkelsving?

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Långa farbron skrev:
Såg att KTM skulle komma med en Superenduro med 950 motorn.

http://info.motocamp.de/motorrad/ktm_se950R

72 Kw
185 kg

ktm_se950r.jpg

Ta en koll på BMW HP2 och jämför siffrorna. HP2:an är uppmätt till 199 kg fulltankad och klar av MC-tidningar, har några hästar mer och 200 cc mer. I och för sig så kostar HP2:an lite mer i inköp men driftkostnaden lär bli betydligt mycket mindre än för KTM:en.

Kjell

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Supermoto skrev:
65hk = dunderbra
150kg = dubbelanus
remdriven = anus
enkelsving = CP-anus

Oj oj oj vilken expert och snabba slutsatser. 150 kg är lite mer än vad några tillverkare uppger att deras häftigaste hojar väger men BMW brukar sätta användbarhet och hållbarhet framför lägsta vikt. De häftigaste motarderna från andra tillverkare brukar inte vara gjorda för att hålla för tusen mil per år och det i många år. BMW var 100% ärliga när de angav vikten för HP2, de sa att den skulle väga under 200 kg och MC-tidningar har kontrollvägt den till 199 kg tankad och klar. Många andra tillverkare använder väldigt underliga vågar.

Bara för att HD använder remdrift behöver det inte vara fel. Remdrift har några stora fördelar framför kedja, det är tystare, behöver inte smörjas och har ungefär samma livslängd som motorcykeln. Om du har stirrat dig blind på effektförluster i olika system (kedja, rem eller kardan) måste jag upplysa dig om att det gäller för ny kedja. En kedja är sliten efter bara några hundra mil.

Enkelsving ser häftigt ut och är trevligt när man ska ta av bakhjulet men det väger några kg extra och det på ett ställe som ska vara lätt (vid samma styvhet som en dubbelsving). Jag kan hålla med dig att enkelsving inte är smart på en kedje- eller remdriven hoj.

Kjell

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
säxsäxsti
kjellf skrev:
Oj oj oj vilken expert och snabba slutsatser. 150 kg är lite mer än vad några tillverkare uppger att deras häftigaste hojar väger men BMW brukar sätta användbarhet och hållbarhet framför lägsta vikt. De häftigaste motarderna från andra tillverkare brukar inte vara gjorda för att hålla för tusen mil per år och det i många år. BMW var 100% ärliga när de angav vikten för HP2, de sa att den skulle väga under 200 kg och MC-tidningar har kontrollvägt den till 199 kg tankad och klar. Många andra tillverkare använder väldigt underliga vågar.

Bara för att HD använder remdrift behöver det inte vara fel. Remdrift har några stora fördelar framför kedja, det är tystare, behöver inte smörjas och har ungefär samma livslängd som motorcykeln. Om du har stirrat dig blind på effektförluster i olika system (kedja, rem eller kardan) måste jag upplysa dig om att det gäller för ny kedja. En kedja är sliten efter bara några hundra mil.

Enkelsving ser häftigt ut och är trevligt när man ska ta av bakhjulet men det väger några kg extra och det på ett ställe som ska vara lätt (vid samma styvhet som en dubbelsving). Jag kan hålla med dig att enkelsving inte är smart på en kedje- eller remdriven hoj.

Kjell

Det du skrev låter jätte bra!.
Men om du har i åtanke att det är motard det handlar om så låter det anus.
En motard ska inte vara gattourer med crossstänka

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
apbot skrev:
Det du skrev låter jätte bra!.
Men om du har i åtanke att det är motard det handlar om så låter det anus.
En motard ska inte vara gattourer med crossstänka

Beror iofs lite på målgruppen.... Motard är ju en "inne grej" idag. Många tillverkare har sett till att ha en motard som har antingen 5 timmar mellan service eller 150 mil vilket tilltalar "Motardåkare". Men om man i Bmws fall vill vända sig till en annan målgrupp som t ex dem som bara vill ha en hoj som funkar i vått och torrt och aldrig kommer låta hojjen visa sig på bana så varför inte... Dagens motarder är ju mest för dem som vill ha den som leksak Bmw letar kanske en annan köpare...

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
kjellf skrev:
Oj oj oj vilken expert och snabba slutsatser. 150 kg är lite mer än vad några tillverkare uppger att deras häftigaste hojar väger men BMW brukar sätta användbarhet och hållbarhet framför lägsta vikt.
*snip*
Kjell
ojoj, vilken expert du var själv då och drog lika snabba sutsatser fast mer långdragna...

Jag bara gav uttryck för vad JAG tyckte eftersom trådskaparen efterfrågade det. Detsamma gjorde du fast med en löjlig kommentar i början.

Vi kan säkerligen diskutera i timtals vad som är en supermoto och vad som inte är det men det kan kvitta.
JAG TYCKER att 150kg är alldeles för mkt för att vara vettigt alltså "anus".
655hk är en tokbra siffra alltså "bra".
Remmen har jag egentligen ingen mer åsikt om än att det inte borde passa på en hoj som ska gå på grus + det är en bred konstruktion, alltså "anus".
Enkelsving är skitfränt och snyggt men jag är VÄLDIGT tveksam till hur bra den håller efter några platåhopp, alltså oxå anus.

Nu har du säkert dragit vissa slutsatser om vad jag tycker är en supermoto och det är vad jag tycker ;-)
Som asfaltskonkurrent till T.ex Aprilia Pegaso, Yammas MT03 eller varför inte KTMs klassiker DukeII osv är den dock säkerligen klockren :tummenupp

Kompisar? :pannkyss

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
den ultimata gatmotarden juhe :yoparty
hoppas den bli snygg isf..skulle kunna leva med en sån :)

dolph

Äkta hjälmbarn
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
BMW F800S
Om man utgår från priset på "vanliga" HP2:an. Vad är det som gör att den är värd 2st ktm 660? Motarden lär väl inte bli billigare.
:va

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
dolph skrev:
Om man utgår från priset på "vanliga" HP2:an. Vad är det som gör att den är värd 2st ktm 660? Motarden lär väl inte bli billigare.
:va

Jag har kört HP2 och jag säger bara MUMS! Men jag har bara kört den på grus/skogsmark. KTM 660 Har jag bara kört på asfalt så jag vågar inte göra en jämförelse men om jag hade haft ekonomi till det så hade jag utan tvekan åkt runt på en HP.
När jag körde HP så hade jag förmånen att få prova en KTM 950 Adventure. DÄR däremot behöver man inte vara elitförare för att märka skillnaden. KTM:en känns tyngre och klumpigare än både HP2 och R1200 GS

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin