Elöverkänslighet, är det på riktigt?

Elöverkänslighet, är det på riktigt?

• Antal röstningar
    0

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Hittade ett väldigt kul å läsvärt inlägg på stcs.nu och nu vill jag gärna dela med mig av den historian, så det e bara å läs! :)

Har ni någon bekant som säger sig att dom är känsliga för detta?
Själv så tror jag att det psyket som spel ett "spratt", vad tror ni?

Idag hade jag den äran att träffa en person som led av elöverkänslighet.

Jag har ju hört talas om denna sk. sjukdom förut, men ställt mig minst sagt tvivlande till det som påstås. Verkar vara rätt vanligt med hypokondriska knäppgökar i de leden minst sagt. Dessutom så verkar det vara väldigt spridda skurar på vad man är överkänslig för. Och det i sig är en märklighet, för i de allra flesta andra vetenskapligt dokumenterade sjukdomar så finns det vanligvis några handfasta sympton som alla med samma sjukdom har, samt några som vissa kan ha i tillägg men andra klara sig från. De som säger sig vara elöverkänsliga verkar vara överkänsliga på väldigt varierande grejor.

Nåväl, den person jag skulle träffa var enligt uppgift extremt överkänslig mot all el och levde därför i en liten stuga ute i storskogen. Jag skulle återlämna personens bil som varit inne på reparation/service och hämta hem den lånebil personen haft.

Bilen som skulle lämnas tillbaka var en liten personbil med mekanisk dieselmotor, ingen elektronik. På generatorn så hade man monterat en brytare så att man kunde starta bilen och sen slå av generatorn så att bilen endast gick på batteriet. Klockan på instrumentbrädan var urkopplad och övertejpad och personen hade dispens att framföra bilen utan halvljus undet dagtid... Eek!

Efter att ha letat mig fram till adressen och den lilla stugan så blev jag osäker på om jag kommit rätt, för ingen lånebil syntes på gården, så jag åkte förbi en bit. Men efter ca 200 m så stod lånebilen där, inkörd på en skogsväg.

Vände då och körde tillbaka och parkerade bilen i grindhålet in mot gården. Gick in genom grinden och knackade på. Hade redan tidigare slagit av mobiltelefonen med hänsyn till personens besvär. Men ingen verkade vara hemma i den lilla stugan, så jag beslutade mig att gå ner till lånebilen och se om det fanns några nycklar i den.

När jag nästan var framme vid bilen så hörde jag någon som ropade, och där stod en person uppe vid huset och vinkade. Så nån var hemma änså, konstigt att man inte hört bilen komma eller att jag bultade på dörren ett par gånger.

Jag börjar gå upp mot huset igen, men personen ropar och stoppar mig, och frågar om jag har mobiltelefon!? Nej säger jag, som ju har den avslagen i fickan. Sen ropas det och pekas på handleden!? Jaså klocka, nä sån har jag ingen. Bra ropar personen långt där borta vinkar till mig att komma dit och vänder sig om in mot gården. Då far fan i mig, fråga mig inte varför, men jag kör ner handen i fickan och slår på min mobiltelefon och går ut på Aftonbladet via GPRS och ringer och slår av ringsignalen utifall, men sätter belysningen på "alltid på". I andra fickan har jag en handhållen GPS som jag nu slår på igen och drar upp belysningen på max. I bröstfickan har jag min nya iPod mp3-spelare som jag nu slår på med full skärmbelysning och spelar musik men drar ned ljudet till noll. Fortsätter så upp till personen som nu står inne på gården.

Väl framme så står vi ca 1 meter från varandra och pratar och personen som verkar en smula "egen" verkar inte reagera det minsta på nåt. När jag så bytt nycklar med personen och ska vända och gå så tillfrågas jag om jag kan köra in bilen i carporten inne på gården. Jo visst kan jag det, frammåt eller bakåt in? Framåt så långt det går blir svaret varefter personen skyndar sig bort en 30-40 meter in på gården från bilen innan jag hinner starta den, står där och verkar nästan vilja gömma sig för bilen. När jag så parkerat bilen och stannat motorn så står personen återigen nära mig utanför bildörren, och säger att jag kan låta nyckeln sitta i för personen skall ändå koppla bort batteripolerna.... Eek!

Vi går ut ur garaget väldigt nära varandra för det är ju trångt. Jag tar adjö och ska precis gå bort till lånebilen igen, då säger personen att det var en jättebra bil. Till saken hör att det är en stor pickup med bensinmotor med tändsystem och hela rubbet. Personen hade åkte med den in till byn en tidigare dag, och det hade gått så bra, för en granne hade kört och personen hade suttit på flaket... Cool

När jag så kommer ner till lånebilen så tar jag upp GPS:en, mobiltelefonen och iPoden ur fickorna. Alla hade varit på och gått för fulla muggar under hela vårt möte, utan att den så oerhört elöverkänsliga personen reagerat det minsta på något sätt. Inte ryggat tillbaka eller verka känna olust, eller ens ha sagt typ " har du verkligen inte glömpt nåt i fickorna som är påslaget..!?" Inte ett ord alltså, fast vi var så nära varandra, och trots att personen först stod nästan 200 m bort och oroligt kollade så jag inte skulle ha mobiltelefon eller ens en armbandsklocka på mig. Samma person kutade sen bort och sökte skydd när jag skulle starta bilen. Samma person skruvar alltså av batteripolerna när bilen inte används, trots att det ändå inte finns några förbrukare igång i bilen med tändningen av för de är alla bortkopplade redan.

Man kan ju fråga sig hur ett inkopplat bilbatteri där inga förbrukare är igång i elsystemet, ska kunna påverka en person på något sätt i huset ca 15-20 m bort och genom flera träväggar och bilens kaross.

Likaså kan man ju fråga sig hur mycket energi/strålning eller vad det nu än kan vara, en armbandsklocka kan avge med tanke på att detta bör stå i proportion till tillgänglig lagrad energi och förbrukning av densamma i nämnda klocka. De allra flesta klockor klarar ju sig på ett ytte-pytte knappcellsbatei i 5-10 på raken. Så hur ska det kunna bli någon läckstrålning av något slag stark nog att ens orka igenom boetten....?? Och dessutom vara så pass stark att man känner sig tvungen att på 200 m avstånd ropa och kontrollera så att gästen som kommer och hälsar på i 5-10 min. inte har armbandsklocka på sig.... Eek!

Är man så känslig så kan man ju undra lite.

Hur tål man då att det åker förbi allehanda bilar på vägen ca 25 meter från husknuten, när man måste gå 30-40 m bort när jag startar personens dieselbil!?

Hur tål man då det faktum att det överallt i vår luft och atmosfär finns en massa signaler och strålningar från gud vet allt. Man blir ju inte fri från GSM-vågor bara för att ingen har en nalle i närheten, de finns ju runt oss alltid så länge det finns täckning.

Hur tål man jordens eget magnetfält, det är ju rätt svårt att värja sig från eller ändra på.

Varför reagerade inte denna person det minsta på att mina fickor var fulla av elektroniska grunkor på full gas fast vi var tätt inpåvarandra, med tanke på att oron var stor för att jag skulle ha en armbandsklocka på mig...?

Ja jag vet inte jag, inte kan väl jag sätta mig till doms över detta. Skulle man säga att man kan få huvudvärk av att vistas i ett ställverk en hel dag eller så, så skulle jag köpa det. Likså om det gällde om man bodde under en kraftledning, eller att detta kunde ge kansker eller fosterskador. Det kan jag köpa rakt av, för sånt är mer vetenskapligt bevisat.

Men jag kan ju säga att min starka skepsism mot elöverkänslighet inte har dämpats idag. Om det nu är en sjukdom så är den nog mer av mental art om ni frågar mig.

Det skulle vara väldigt intressant om man kunde få sådana personer att delta i kontrollerade tester för att utröna om de kan pricka in när det finns ström i ledningar och annat, eller inte.

Vet någon om några sådana vetenskapligt korrekt utförda opartiska test?

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
En jag kände som hade familj, helt vanlig snubbe, blev elöverkänslig.
Han fick flytta ut i skogen i en sån "ingen el" koja. Familjen bodde tillsvidare kvar i stan. Efter 6 månader tog han livet av sig i stugan. Han hade mig veteligen inga som helst psykiska problem. :confused:

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
klockrent.. de e nog mest esteter som häller ut sprit som drabbas av sånt :hihi

[/humor]

jag tror inte ett skit på "sån" elöverkänslighet...

däremot så tror jag att man kan ta lite stryk av å bo nära kraftledningar etc
men nu när de gräver ner kraftledningar etc.. stoppas verkligen magnetfälten så mkt av den lilla jorden som ligger ovanpå?

robbah99 skrev:
Han fick flytta ut i skogen i en sån "ingen el" koja. Familjen bodde tillsvidare kvar i stan. Efter 6 månader tog han livet av sig i stugan. Han hade mig veteligen inga som helst psykiska problem. :confused:

nånting verkar ju tyda på motsatsen :va
men vem skulle inte bli galen av å sitta i en stuga mitt ute i urskogen när man e van vid att ha levt "normalt" hela livet

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
heimdal skrev:
nånting verkar ju tyda på motsatsen :va
men vem skulle inte bli galen av å sitta i en stuga mitt ute i urskogen när man e van vid att ha levt "normalt" hela livet

Haha... :tungan

Jag förstår inte riktigt hur man kan vara känslig mot nått som finns i princip överallt... vart tar dom vägen när det åskar osv?

ingen annan som har någon erfarenhet?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jobbade på en klinik ett tag som sysslade med närbesläktade saker (psykofysioterapi). Där kom idén upp om att elöverkänslighet kan vara en kombination av fysiskt och psykiskt. Det vill säga att personen med elöverkänslighet faktiskt känner av el på ett sätt som andra inte gör, men att det inte är någon fara med det. Däremot så tar hjärnan över efter detta och reagerar med att ge kroppen signaler som på olika sätt som kan resultera i allt från illamående till utslag.
Om detta är fallet så kan elöverkänslighet faktiskt tränas bort genom att man får lära sig hantera och motverka de signaler som hjärnan sänder ut. Många stressrelaterade åkommor behandlas på detta sätt med stor framgång.

Men sen finns det nog personer som tror att dom känner av el och utvecklar själva allehanda problem, fast de egentligen inte är påverkade på något sätt.
Men med alla dessa signaler, strålning och kraftfält vi har runt omkring oss så vore det väl konstigt om åtminstonde inte någon blev påverkad av det?

-Freddy-

Guest
Fotrally skrev:
Haha... :tungan

Jag förstår inte riktigt hur man kan vara känslig mot nått som finns i princip överallt... vart tar dom vägen när det åskar osv?

ingen annan som har någon erfarenhet?

Programet om det på tv visade att när personen i fråga som var elöverkänslig var helt omedveten om det så satt en i filmteamet igång en mobil för att "testa henne" och hon fick ett anfall.

Jag tror inte folk hittar på saker bara för att jag själv inte ser en logisk orsak.

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Att man klarar av jordens magnetfält beror på att det är statiskt och därmed inte kan inducera någon energi i tex vävnader.

Vad jag läst så har inga blivit "sjuka" av extremt starka statiska fält. Däremot finns det tusenstals "drabbade" som utsatts för växlande fält av olika slag.

Vidare bör man också tänka på följande skillnader man kan göra.

Hälsofarlighet.
Påverkan på biologisk vävnad.
Förmåga för biologisk vävnad att detektera elektriska eller magnetiska fält.

Om man inte tror att el,magnetism och tillhörande strålning (kallas ibland EMF)är farlig är bör man fundera på följande:

Stoppa in sig själv i en mikrovågsugn.
Klättra på tågvagnar under högspänningsledningar.

Ja nu blev det kanske lite väl svartvitt här men det belyser ändå att EMF påverkar oss. Vad som ännu inte är utrett är vilka gränser som gäller.

Som ex kan vissa hajar känna av elektriska fält med en fältstyrka mindre än det som ett ficklampsbatteri skulle skapa över en sträcka över hundratals meter. Det finns fler djur med dessa egenskaper.

Därmed inte sagt att det är farligt men det visar ju att biologisk vävnad har fantastiska förmågor.

Tycker därför inte att man skall idiotförklara alla som kallar sig sjuka eller har symptom. Människor är olika. Jag kan lugnt sitta och äta nötchoklad samtidigt som jag blir stucken av ett bi när jag klappar min hund.

Samtidigt vet jag att åtskilliga är de som skulle dö av diverse allergiska reaktioner för samma sak. Ändå är varken nötter, hundar eller bin något nytt påhitt.

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06
Freddy82 skrev:
Programet om det på tv visade att när personen i fråga som var elöverkänslig var helt omedveten om det så satt en i filmteamet igång en mobil för att "testa henne" och hon fick ett anfall.

Jag tror inte folk hittar på saker bara för att jag själv inte ser en logisk orsak.
Ingen seriös person hävdar heller att de fejkar något. De lider verkligen av det.

Berättelsen i första inlägget bekräftar bara vad all seriöst genomförd forskning kommer fram till; det handlar inte om att de utsätts för elektromagnetiska fält, utan att de UPPLEVER det. Senast var det väl en undersökning med 750 elöverkänsliga (svensk också tror jag) som testades och inga samband kunde dras, förutom att om de visste att de blev utsatta för det så blev de alla mycket sjuka.

Läs gärna artikeln
Från skrivkramp till bildskärmssjuka

MikkE

Guest
De hade ju ett repotage om en kvinna som led av extrem elöverkänslighet. Var det en mobil i närheten så blev som yr.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Visst är det på riktigt, visst mår personerna fysiskt dåligt, det är det väl ingen som ifrågasätter?
Frågan är snarare om det verkligen är frågan om en "riktig" allergi, eller om det som i väldigt många andra fall handlar om en psykosomatisk sjukdom.
Alltså att personernas undermedvetna får kroppen att bli sjuk, utan att det egentligen finns något att bli sjuk av.
Massvis av allergier är egentligen psykosomatiska, men inte är personerna mindre sjuka för det. Underskatta inte hur vi kan påverka kroppen med sinnet.
Jag tror det handlar om just en psykosomatisk sjukdom, och att man alltså inte kan bota det på något medicinskt sätt, utan snarare genom terapi eller liknande.

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
ah17 skrev:
Att man klarar av jordens magnetfält beror på att det är statiskt och därmed inte kan inducera någon energi i tex vävnader.

Tycker därför inte att man skall idiotförklara alla som kallar sig sjuka eller har symptom. Människor är olika. Jag kan lugnt sitta och äta nötchoklad samtidigt som jag blir stucken av ett bi när jag klappar min hund.

Till att börja måste jag säga att ingen har idiotförklarat någon! Detta var en poll om vad "ni" tror.

Men vaddå skulle tex en klocka kunna inducera energi i en människa?...det är jag då skeptiskt till...

Jag undrar iaf hur man kan "överleva" tex åska om man inte tål elektronik...:confused:

McFille> Tack för det du skrev. Man skulle kunna säga att jag är inne på samma spår!

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Hoj
Kawa KX250F -04
Freddy82 skrev:

Det jag undrade mest när jag såg inslaget var hur de filmade det, med en koleldad kamera eller?

Huruvida fenomenet existerar eller inte är inget jag kan svara på, men jag tycker då det verkar som vissa av de drabbade uppför sig väl inbillningssjukt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
robbah99 skrev:

En jag kände fick oral-galvanism och elöverkänslighet och tog livet av sig, jag har hört talas om fler med elöverkänslighet som har tagit livet av sig, antingen påverkar elöverkänsligheten psyket så att man vill ta livet av sig, eller så blir folk med dåligt psyke (självmordsbenägna) lättare elöverkänsliga.

Det har väl gjorts blindstudier bland annat på Umeå Universitet med elöverkänsliga personer, där dom har fått vistas både i ett rum med kraftiga elektromagnetiska fält, och ett totalsanerat rum helt utan elektromagnetiska fält, resultaten borde gå att googla fram.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Jag får ont i käken när jag pratar för länge i min DECT-telefon på jobbet. Bara på den sidan där jag håller telefonen och inte om jag använder handsfree. Slutsatsen jag drar av det, är att jag definitivt kan känna av strålningen från den telefonen, även om jag inte blir direkt sjuk av den...
Kanske beror det på att jag har amalgam i kindtänderna? :3freak
Så jag tror det är mycket möjligt att man kan känna strålning av olika grader. Sedan att man får allergiska reaktioner däremot tror jag är till största delen psykiskt.
Just my 50 cents...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Nu kommer jag att vara tråkig och döda tråden med lite ny fakta. :hihi

Detta är dock bara refererat till min lärare i psykiatri och psykosomatisk sjukdom, men det känns som att litar på honom då detta är hans ämne och undervisar på Gbg,s universitet.

Dom elöverkäsliga HAR symtomen, det är helt klart.

Vart dom kommer ifrån har inte kunnat bevisats! Vid blindtester på folk som man utsätter för strålning och inte utsätter för något så finns det inga tendenser ens på att elöverkänslighet finns.

Detta är den samlade uppfattningen bland forskare utifrån det som finns idag om ämnet i vetenskaplig foskning. Om aftonbladet tex har en studie, där det visar ett sambans så är den förmodligen inte vetenskapligt erkänd, med bla. repeterbarheten som en av grundpelarna.

Viktigt är att komma ihåg att symtomen finns hos dessa, och ska tas på allvar, men vad dom kommer ifrån vet man inte idag.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det McFille och Juha sade, med ett tillägg:

Elöverkänslighet är inget nytt! Symptomen är kända sedan länge. Det första fall jag läst om var när de gick från gåspennor till stålpennor. Symptomen observerades även då någon ny variant av morsenyckel infördes.

<Pseudopsykologmode>

Visst är de sjuka på riktigt, men inte p g a el. Snarare beror det på att allt den teknologi som omvandlat livet och samhället till något de känner sig alienerade inför och av har en gemensam nämnare. Den stress dessa mackapärer åstadkommer ger symptomen.

</Pseudopsykologmode>

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
Har arbetat med elöverkänsliga personer. Det är tyvärr på "riktigt".
Gemensamt för dessa är att dom utsatts för långvarig exponering av
"elektriska fält" som dom nonchalerat. Dom har tex känt rodnad och torrhet i ansiktet vid datoranvändning. Efter ett längre tag börjar de även få huvudvärk. Fortsätter man att exponera sig ytterliggare börjar det bli svårt att vara i närhet av drosslar och spolar som tex lysrör.

Det tar, som det verkar, ett bra tag att "utveckla" elöverkänslighet. När man sen är drabbad tar det ännu längre tid innan elöverkänsligheten "klingar" av.
Den enda lösningen för en drabbad är just att bo helt skild från el. Man har på vissa orter i landet byggt specialhus som har skärmade elkablar, Timer som bryter strömmen nattetid osv. Tyvärr har dom som drabbas inte bara sjukdomen att slåss mot, utan även allmänheten och läkarvetenskapen mot sig. Så självmord är nog, som någon skrev tidigare, inte helt ovanligt bland dom drabbade.

Sen finns det, tyvärr, personer som får alla nya sjukdommar som dom läser om i tidningarna. Det är ju ingen vidare tröst för dom som drabbats när de läser om miffon som gör bort sig och påstår att även de har just deras sjukdom.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy