Bromsskivor - vanliga kontra wave skivor

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Är sugen på gaflers wave skivor (gruppköpet).

Men givetvis dyker det upp ett par funderingar för min del.
  • Bromsverkan - Mindre kontaktyta för oket?
  • Livslängden jämfört med vanliga

Priset är samma för båda sorterna för min del.
Hjälp.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Wave

Jag körde med Wave på min Hayabusa och de tog avsevärt bättre än original. Iofs är väl inte busens bromsar världsklass men ändå........

Den största skillnaden var nog att de tålde värme bättre, framförallt vid inbromsningar från höga hastigheter. Jag köpte oxå Ferrodo belägg samtidigt som skulle passa Wave-skivorna.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
VR-8 skrev:
Jag körde med Wave på min Hayabusa och de tog avsevärt bättre än original. Iofs är väl inte busens bromsar världsklass men ändå........

Den största skillnaden var nog att de tålde värme bättre, framförallt vid inbromsningar från höga hastigheter. Jag köpte oxå Ferrodo belägg samtidigt som skulle passa Wave-skivorna.

Okej, för jag har ett par splitter nya SBS belägg som fortfarande ligger i förpackningen. Måste väl funka bra det med?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Muggen skrev:
Okej, för jag har ett par splitter nya SBS belägg som fortfarande ligger i förpackningen. Måste väl funka bra det med?

Funkar säkert. Annars så kostar ju anpassade belägg "bara" 400kr i samma gruppköp. Du kan ju spara dina SBS till framtiden........
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
VR-8 skrev:
Jag körde med Wave på min Hayabusa och de tog avsevärt bättre än original. Iofs är väl inte busens bromsar världsklass men ändå........
Har väl mest med temperaturen att göra att det är wave sen att bromsdammet inte fastnar lika lätt :)
broms effekten hänger ju mest på antal kolvar i oken och strl på skivan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Gottis skrev:
Har väl mest med temperaturen att göra att det är wave sen att bromsdammet inte fastnar lika lätt :)
broms effekten hänger ju mest på antal kolvar i oken och strl på skivan

Jag läste nånstans att wave-skivor ger bättre bromsverkan än vanliga eftersom man har större omkrets på skivan, iom vågigheten. Det inbillar jag mig är skitsnack, eftersom det väl är momentet (avstånd från centrum), anliggningsyta för beläggen och beläggens kraft som avgör det? Om man bortser från vägbeläggning, nerlägg, däck osv vill säga...
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Hoztic skrev:
Jag läste nånstans att wave-skivor ger bättre bromsverkan än vanliga eftersom man har större omkrets på skivan, iom vågigheten. Det inbillar jag mig är skitsnack, eftersom det väl är momentet (avstånd från centrum), anliggningsyta för beläggen och beläggens kraft som avgör det? Om man bortser från vägbeläggning, nerlägg, däck osv vill säga...


Precis :tummenupp någon som kan svara på det då känns mest som bling bling
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Och glöm inte, att det är mindre gyroeffekt i lättare skivor.
 

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Munchen
Hoj
Husa 650-05
Bättre värmeavlednings förmåga då det inte bildas lika mycket turbulens i "hålen" jämfört med den klassiska runda "hål" skivan.
 

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Munchen
Hoj
Husa 650-05
Hoztic skrev:
Fast man kan ju ha avlånga hål i en rund skiva också! :fakta

Japp, men utvecklingen gick inte direkt från den klassiska skivan med runda hål till Waveskivan. Wave skivan är ju också rund, precis som jorden.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Gottis skrev:
Har väl mest med temperaturen att göra att det är wave sen att bromsdammet inte fastnar lika lätt :)
broms effekten hänger ju mest på antal kolvar i oken och strl på skivan

Friktionen mellan skiva och belägg beror ju lite på vilken skiva och vilket belägg man använder, inte bara antal kolvar och diameter osv.....
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Lite sammanblandningar tror jag. Den större omkretsen (i form av vågytan) ger bättre värmeledningsförmåga då den exponerade kylytan blir större. Oavsett hålen i skivan alltså, jag pratar bara om den yttre vågformen.

Kawas originalskivor är en liknande design.

zx10brake.jpg
 

belsebob

dricker Absint
Gick med
10 Oct 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
Jag har wavediskar på min o jag tycker de biter till härligt. Om o om igen dessutom. Jag märkte det de senaste gångerna jag vart på Anderstorp.

Sen måste jag jag bara kommentera ang att omkresten skulle vara större. Det är den förvisso, men bara ytterst mer. Diameterna är ju den samma.....Skulle omkretsen vara mycket större än en vanlig rund skiva skulle wavediskarna ta i oken. 3cm längre omkrets på en cirkel ger ungefär 1cm längre diameter.

Hålen är främst till för att avleda gaser som bildas mellan belägg o skiva. Kylningen är bara en positiv bieffekt. Eller om det var tvärt om....

häls, M
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Jag bytte till waveskivor på min förra hoj en R1 -03, tyckte det blev en rätt så stor skillnad till det bättre. Första ggn jag skulle prova dessa höll jag på att bromsa omkull inför Midlandabanans chikan, tryckte in bromshandtaget lika hårt som före bromskivebytet vilket fick till följd att det blev en ofrivillig rullande stoppie... Sedan har jag hört att waveskivorna skulle slita mer på beläggen, tvärtom säger jag. Beläggen har aldrig hållt så bra som med dessa skivor.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Alla ni som tycker att ni fått bättre bromsverkan med nya wave skivor.
Det är inte så att ni bara fått NYA skivor som bör vara bättre än slitna skivor. Tänker på hur det hade varit om ni fått på NYA likadana skivor.

Bara en tanke..
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Muggen skrev:
Alla ni som tycker att ni fått bättre bromsverkan med nya wave skivor.
Det är inte så att ni bara fått NYA skivor som bör vara bättre än slitna skivor. Tänker på hur det hade varit om ni fått på NYA likadana skivor.

Bara en tanke..

Jag kan inte svara för "alla" andra men jag bytte ut mina original-skivor vid 100 mila servicen, köpte min buse ny förresten. Efter det så blev bromsarna fram mycket bättre.
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Bytte till Brakings wave-skivor och Vesrah's standardbelägg på min gamla banhoj, och det var bland det bästa jag nånsin haft. Bettet var totalt, men ändå med bra finkänslighet i bromshandtaget.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top