Supermotard <> Roadracing

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1820589&postcount=21
Hur kommer den här nyheten att påverka tävlingsprogrammet och de ingående klasserna? :va

Edit:
Bara så att ingen tror att jag skrev inlägget för att uppvigla så måste jag understryka att jag tror att kombinationen av motard och RR kommer att bli en succé för publik och media. Trådrubriken är Swedies, det här var ursprungligen ett inlägg i tråden SM/SO - Kalender 2006.
Det är onekligen dags att separera i separata B-tävlingar eftersom deltagarantalet har exploderat under senare år. MEN! Jag tycker att det ska förvarnas i tid om så är fallet! Jag har svårt att se vilka naturliga arrangörer det finns av B-race förutom just LMS som alltid har gjort det.
Sen att "min" klass 250SP verkar hamna i skymundan är givetvis extra tråkigt! Som A-förare hoppas jag att klassens A&B-blandning kvarstår även om vi fortsättningsvis får köra i B-racen.
Jag ser med spänning fram emot Svemos officiella presentation.

Last edited:
La ut ditt inlägg i en ny tråd. Värt att diskutera.

Jag hoppas verkligen att de inte skall ha Supermotard i dess bemärkelse där de ska in och ut från asfalterat och grusväg. Drar in en massa skit på asfalten.

Vad ser Svemo för positivt i det hela? Vilken klass tas bort? Blir det 250 SP som går bort?

Vore katastrof för RR att börja ta bort tävlingar o klasser till förmån för en annan sport, istället för att alla som vill köra RR ska få göra det. Men det är ju min åsikt!

Ser hellre renodlade RR-tävlingar än någon mix.

Motard o cross har väl mer gemensamt än RR och motard?

Dessutom har väl motard allt att förlora då det är mer folk på crosstävlingar.

My 2 cents.

//Anders

Det diskuterades under mötet i Karlskoga och då var ingen av förarna intresserade av Supermotard.
Eftersom dom även sa att om Supermotard ska in så måste en av RR-klasserna bort, vilken ska bort?
Kommer det bli mindre tid på banan förresten av klasserna?
Kommer dom sagt endast köra på asfalt eller dra in massa skit?
Och iså fall vilka ska sopa banan efter varje gång och fördröja nästa klass att köra.

Det här började diskuteras redan i tråden om köptips för 250. Jag kan mycket väl se fördelarna med ett samarrangemang men tycker att det är väl magstarkt att göra det redan 2006. Men vi får väl se när det blir mer officiellt vad som egentligen gäller.

Det innebär ju en hel del praktiska problem att blanda Motard och Roadracing. Man gjorde ju det på Sviestad 2002 om jag inte misstar mig och det fungerade väl bra.

Skulle vara intressant att få lite info från någon som vet mer, wheeliegirl tex.

Vad är tanken, det är väl ingen som har nåt att vinna på det här, fattar inte hur det ska få plats i tidsschemat heller, det är ju tre klasser med två heat i varje.. Och är det blött följer skiten med en jävla bit ut på asfalten.

Hur fungerade det på Jyllandsringen, Danska mästerskapen i Supermoto körde väl samtidigt som SO?

RookieSM skrev:
Vad är tanken, det är väl ingen som har nåt att vinna på det här, fattar inte hur det ska få plats i tidsschemat heller, det är ju tre klasser med två heat i varje.. Och är det blött följer skiten med en jävla bit ut på asfalten.

Hur fungerade det på Jyllandsringen, Danska mästerskapen i Supermoto körde väl samtidigt som SO?
Ska man samsa med RR-SM så lär inte alla Supermotardklasser kunna köra två heat..

Man ska väl inte såga det här innan det är klart, och man vet hur dom har tänkt. Men såhär initialt så låter det som en jävligt dålig idé att köra RR och SM samtidigt. Det är ju inte direkt mycket "luft" i tidsschemat som det ser ut idag.
Vilken klass tar man bort till förmån för Supermotard? 250SP? R1000? R600?
Hur håller man rent på banan? Sopmaskiner som på STCC? Ska det då läggas 15 minuter mellan heaten i sopning också?

Nääe, dåligt dåligt....

Gustav O skrev:
Ska man samsa med RR-SM så lär inte alla Supermotardklasser kunna köra två heat..
Det förstår jag med och säkert stryks en klass också, det är synd om SuperMoto aldrig får chansen att stå på egna ben. Tråkigt att alltid vara oönskad också. :)

Macke skrev:
Man ska väl inte såga det här innan det är klart, och man vet hur dom har tänkt. Men såhär initialt så låter det som en jävligt dålig idé att köra RR och SM samtidigt. Det är ju inte direkt mycket "luft" i tidsschemat som det ser ut idag.
Vilken klass tar man bort till förmån för Supermotard? 250SP? R1000? R600?
Hur håller man rent på banan? Sopmaskiner som på STCC? Ska det då läggas 15 minuter mellan heaten i sopning också?

Nääe, dåligt dåligt....
SOm jag fattat det skulle man lägga SM sist av alla klasser varje dag. Dvs innan lucnh och sist på dagen vilket innebär att sopningen inte ska ta upp så mycket tid.

Jag är inte odelat negativ men inte heller odelat positiv, dock ligger ju inte det här i linje med svaren förarna har givit i RR-enkäten som vi gjorde här på SH.

Man kan ju ganska snabbt se att de klasser som ligger sämst till är 250SP och Rookieklasserna, SM-klasserna lär man inte flytta på, men jag tycker att de klubbar som gör en förändring som denna har ett ansvar för framtiden att även arrangera B-race för att inte förlora intressenter som ju är framtidens förare.

Alla banor kommer väl inte i fråga heller. SViestad och Knutstorp är väl de som har bägge banvarianterna och Falkenberg planerar vad jag vet att bygga till grusdelen. På Gelleråsen är det ju redan överknökfullt med klasser och Anderstorp vet jag inte hur det ser ut med motardmöjligheter.

RookieSM skrev:
Det förstår jag med och säkert stryks en klass också, det är synd om SuperMoto aldrig får chansen att stå på egna ben. Tråkigt att alltid vara oönskad också. :)
Vet inte om SM är oönskade men med tanke på att Roadracing SM har växtvärk så det knakar så känns det underligt att dra in ännu fler klasser, om man inte samtidigt arrangerar fler B-race.

Har jag missförstått det eller skulle vi dra med oss TV då också? TV innebär större sponsorinsatser, och därmed enklare för RR-folk att kunna bli bättre...

Jag tycker det är jäkla behändigt iaf för att mina teamkamrater kör RR :tummenupp :rolleyes:

*edit: Jag kan tänka mig att de inte tar bort klasser utan flyttar, tex till supermono-gänget?

Last edited:
Varför underrättade inte Svemo oss? Varför får vi inte ta del i frågan? Visserligen "förarvalda representanter"... eller hur var det nu?

Är det inte meningen att förarna själva ska ha något att bestämma om?
Och beroende på vilken klass som plockas bort när ska dom få köra?
Ska dom anordna tävlingar för dom andra helger och isåfall hur ska det gå till när det verkar vara dåligt med bantid på alla banor?

Är detta bara rykten ??
Dom kan väl inte bara plocka bort klasser,
tänk på alla som gått och köpt nya hojar :va

Olof Eriksson skrev:
Har jag missförstått det eller skulle vi dra med oss TV då också? TV innebär större sponsorinsatser, och därmed enklare för RR-folk att kunna bli bättre...
Nu vet vi inte vilken kanal det handlar om och det var ju visst TV-utbud för enbart Roadracing 2005.

En het potatis detta i varje fall, speciellt som inte alla SM folk verkar helt sugna heller.

Det possitiva för arrangörerna är väl ökade publik och sponsorintäkter.

Alla Rookieklasser behöver väl inte köra samma helg jag som helst skulle vilja se 125jr köra vid alla tillfällen per säsong kan tänka mig att 125jr hoppar över en sm helg och kör ett b-race på den banan vid ett annat tillfälle.

Gustav O skrev:
Nu vet vi inte vilken kanal det handlar om och det var ju visst TV-utbud för enbart Roadracing 2005.

En het potatis detta i varje fall, speciellt som inte alla SM folk verkar helt sugna heller.
Okay, jag trodde det bara var STCC/Veidec (japp det får heta veidec annars blandar jag ihop klasserna) som hade TV förra året.

Jag tycker det vore underligt om man inte ville göra det. Under årets SM-säsong så har vi åkt tillsammans med rallycrossen som tagit ganska stor andel tid också. Nu får vi åka på bättre banor, med annat folk som åker MC.

moto-gg skrev:
Det possitiva för arrangörerna är väl ökade publik och sponsorintäkter.

Alla Rookieklasser behöver väl inte köra samma helg jag som helst skulle vilja se 125jr köra vid alla tillfällen per säsong kan tänka mig att 125jr hoppar över en sm helg och kör ett b-race på den banan vid ett annat tillfälle.
Det kräver dock att klubbarna arrangerar fler race och det är väl kanske inte det lättaste.

Gustav O skrev:
Det kräver dock att klubbarna arrangerar fler race och det är väl kanske inte det lättaste.

Kanske ett "ultimatum" för arrangörsklubben om man vill arrangera ett rr-supermoto sm och därmed åxå ta bort rookieklasser så måste man åxå arrangera en b-tävling :va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman