Nu tänker jag blotta mig totalt…….

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
När jag av ren nyfikenhet blev medlem på SH visste jag inte att det fanns en speciell tråd för presentationer. Så bättre sent än aldrig här kommer sanningen. :)

Är en äldre gentleman på närmare 60 än 55 år som under åren alltid har haft ett gott öga till allt vad tvåhjulingar heter. Körde Vespa i många år under studietiden, året om, utan några större incidenter. Ett sexkantigt sår på skenbenet och ett knäck skulderblad var allt. Tack och lov!
Att köra med så små hjul på vintern var spännande och många gånger var det lättare att springa vid sida om…. men man fick ju bra motion på köpet…. Och kul var det!

Är infödd och uppvuxen i Stockholm men är sedan ett 30 tal år västkustbo.
Efter min entré här har jag huvudstupa och glatt hoppat in med en massa frågor och fått mängder med bra och användbara råd. Stort tack! :Bugar

Frågorna har gällt min sedan i våras inköpta Kawasaki 650 SR –81.
Tidigare har jag aldrig vågat mig på att ”mecka” eftersom min kunskapsnivå inte överstiger en flugas. :confused:
Friskt vågat hälften vunnet. :banana

Tänkte att nu när jag har blivit förtidspensionerad skulle det vara roligt att lära mig att ta hand om en egen motorcykel. Med familjens samtycke inköptes den i Malmö.
Med fagra löften från säljaren om cykelns förträfflighet och pålitlighet, började jag pusta av den värsta rosten. Ju mer rost som försvann ju mer intresserad blev jag.
Tyvärr var säljaren en mycket ”bra” säljare, han glömde att nämna en hel del saker som jag borde sett om jag kunnat mer, redan när jag hämtade den.
Vad jag inte såg var bland annat att ett stift var sneddraget, att en burk var full med sand, barr och med massor med rost. Att förgasaren var till en HD sa han inte heller…. Det blev många fler överraskningar under resan.

Snabbt införskaffades massor av nya, kul grejer både till cykeln och till garaget.
Instruktionsböcker till ett helt bibliotek blev det också.

Varenda skruv, mutter och metallbit har rengjorts, polerats, vaxats efter konstens alla regler och återsatts på sin plats. Allt har varit nerplockat.

Nu står jag här med en, i mina ögon, ganska hyfsad cykel som enligt mina förhoppningar skulle brumma igång på första försöket. :kocko
Men ack så fel man kan ha…. :rolleyes:
Efter en veckas frågande, läsande och pillande lyckades jag skrämma den så mycket att den startade men bara för att visa sin egen själ, startade den bara på tre cylindrar.
Allt annat fungerar, trots att jag av misstag rev ut hela elsystemet för att byta en del kontakter. Det var en mycket nöjd innehavare som vred på nyckeln första gången och konstaterad att alla lampor lös och att det blinkade både till höger och vänster.
Nu är frågan hur framtiden ska te sig.
Vågar jag ställa fler frågor? Kan jag lösa problemet på egen hand även om jag får Din hjälp?
Eller ska jag redan nu inse min begränsning och lämna in den till någon som kan oavsett vad det kommer att kosta får den att gå ordentligt?
Snart ( :confused: ) är det ju vår.
Ge mig DITT råd.
God jul på dig som orkade läsa allt detta!
Nils
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Att meka är lärorikt, vilket du redan verkar ha insett. Fortsätt på inslagen bana, och du kommer ut så småningom, mycket klokare dessutom.

Mekhörnan här är ett mycket bra ställe att börja. En oerhörd kompetens vilar där.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Har du kollat om det blir gnista på cylindern som inte går?
Ta ett löst tändstift, sätt det i tändhatten och håll emot toppen. Blir det gnista när du kör med startmotorn eller den går på de andra tre?
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
elwe skrev:
Har du kollat om det blir gnista på cylindern som inte går?
Ta ett löst tändstift, sätt det i tändhatten och håll emot toppen. Blir det gnista när du kör med startmotorn eller den går på de andra tre?

Hej.
Jo då det har jag kollat och det ser lika bra ut som de andra. Förmodligen har jag ingen komp i den cylindern. Det var den som var rostskadad och som jag honat. så det blir väl att riva allt igen.... :huvet
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Allt beror på ditt eget tålamod och din vilja att faktiskt göra det för att det är kul och samtidigt lära dig skruva.
Men inte ska du väl vara rädd för att fråga här för råd!!
Det är väl bla det denna sidan finns till för, är det ngn som lägger ett tjurigt inlägg så har den personen i regel inget att tillföra, skit i dom och fråga tills du märker att du inte kommer ngn vart med hojen mer.

Btw, har du provat flytta stiftet från den cylindern som inte vill gå till en annan?
Vad jag menar.
Starta hojen kall, känn försiktigt vilket grenrör som är svalare än dom andra.
Låt hojen svalna, byt plats på stiftet som inte går och ett som går.
Låt rören svalna ngr minuter så att du lättare känner skillnaden igen.
Är det då samma rör som är svalt trots att du satt ett stift som funkade i den cylindern så går du vidare i tändsystemet.
Flyttar sig den cylinder som inte vill gå tillsammans med stiftet så köper du nya stift och testar igen.
//Tobbe

Kawasaki/Nils skrev:
Hej.
Jo då det har jag kollat och det ser lika bra ut som de andra. Förmodligen har jag ingen komp i den cylindern. Det var den som var rostskadad och som jag honat. så det blir väl att riva allt igen.... :huvet
Aj... :(
Har du inte tillgång till en kompmätare då?
Finns billigt att tillgå på biltema annars.
//Tobbe
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
En mycket bra presentation, fortsätt o meka själv och fråga här... jag tänker som så här att: ska det bli 100% igt bra så får man meka själv /peter
 

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Btw, har du provat flytta stiftet från den cylindern som inte vill gå till en annan?

Det har jag provat utan någon skillnad. Helt klart är att den inte får soppa eftersom röret inte blir varmt alls.

Har du inte tillgång till en kompmätare då?
Har tillgång snart. Ny kul grej.... :)
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Välkommen hit :tummenupp

Klart du ska fråga om det du undrar över. Att lämna in hojen på verkstad och inte testa själv är ett nederlag, för hur vet man att man inte kan om man inte testar. :)
 

Jonathan

Guest
Välkommen o du ädle herre :Bugar


Hoppas du trivs, och be aware av all ironi som vilar såhär på höstkanten :)
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
välformulerad o sympatisk presentation hurru! lycka till med hojjen, du har ju några månader på dig!
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Hehe vilken kul presentation...=) det finns verkligen alla åldersgrupper på den här sidan hehe...Välkommen och lycka till med hojen!
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Kawasaki/Nils skrev:
När jag av ren nyfikenhet blev medlem på SH visste jag inte att det fanns en speciell tråd för presentationer. Så bättre sent än aldrig här kommer sanningen. :)

Är en äldre gentleman på närmare 60 än 55 år som under åren alltid har haft ett gott öga till allt vad tvåhjulingar heter. Körde Vespa i många år under studietiden, året om, utan några större incidenter. Ett sexkantigt sår på skenbenet och ett knäck skulderblad var allt. Tack och lov!
Att köra med så små hjul på vintern var spännande och många gånger var det lättare att springa vid sida om…. men man fick ju bra motion på köpet…. Och kul var det!

Är infödd och uppvuxen i Stockholm men är sedan ett 30 tal år västkustbo.
Efter min entré här har jag huvudstupa och glatt hoppat in med en massa frågor och fått mängder med bra och användbara råd. Stort tack! :Bugar

Frågorna har gällt min sedan i våras inköpta Kawasaki 650 SR –81.
Tidigare har jag aldrig vågat mig på att ”mecka” eftersom min kunskapsnivå inte överstiger en flugas. :confused:
Friskt vågat hälften vunnet. :banana

Tänkte att nu när jag har blivit förtidspensionerad skulle det vara roligt att lära mig att ta hand om en egen motorcykel. Med familjens samtycke inköptes den i Malmö.
Med fagra löften från säljaren om cykelns förträfflighet och pålitlighet, började jag pusta av den värsta rosten. Ju mer rost som försvann ju mer intresserad blev jag.
Tyvärr var säljaren en mycket ”bra” säljare, han glömde att nämna en hel del saker som jag borde sett om jag kunnat mer, redan när jag hämtade den.
Vad jag inte såg var bland annat att ett stift var sneddraget, att en burk var full med sand, barr och med massor med rost. Att förgasaren var till en HD sa han inte heller…. Det blev många fler överraskningar under resan.

Snabbt införskaffades massor av nya, kul grejer både till cykeln och till garaget.
Instruktionsböcker till ett helt bibliotek blev det också.

Varenda skruv, mutter och metallbit har rengjorts, polerats, vaxats efter konstens alla regler och återsatts på sin plats. Allt har varit nerplockat.

Nu står jag här med en, i mina ögon, ganska hyfsad cykel som enligt mina förhoppningar skulle brumma igång på första försöket. :kocko
Men ack så fel man kan ha…. :rolleyes:
Efter en veckas frågande, läsande och pillande lyckades jag skrämma den så mycket att den startade men bara för att visa sin egen själ, startade den bara på tre cylindrar.
Allt annat fungerar, trots att jag av misstag rev ut hela elsystemet för att byta en del kontakter. Det var en mycket nöjd innehavare som vred på nyckeln första gången och konstaterad att alla lampor lös och att det blinkade både till höger och vänster.
Nu är frågan hur framtiden ska te sig.
Vågar jag ställa fler frågor? Kan jag lösa problemet på egen hand även om jag får Din hjälp?
Eller ska jag redan nu inse min begränsning och lämna in den till någon som kan oavsett vad det kommer att kosta får den att gå ordentligt?
Snart ( :confused: ) är det ju vår.
Ge mig DITT råd.
God jul på dig som orkade läsa allt detta!
Nils

Välkommen,

klart du skall ställa frågor, tror i knappt att du hittar så mycket samlad kunskap någon annastans än här.

God Jul
&
Gott Nytt År
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kawasaki/Nils skrev:
..
Är en äldre gentleman på närmare 60 än 55 år som under åren alltid har haft ett gott öga till allt vad tvåhjulingar heter....
Nu står jag här med en, i mina ögon, ganska hyfsad cykel som enligt mina förhoppningar skulle brumma igång på första försöket. :kocko
Men ack så fel man kan ha…. :rolleyes:
God jul på dig som orkade läsa allt detta!
Nils

Lånar tråden lite..
Velkomen asså...
Nu är vi TVÅ i vår åldersgrupp.. :tomten :tomten

Och du, INGET är omöjligt..Jag lyckades 2002 starta en Vespa som inte snurrat sen 1971 !!! Fyllde inte ens olja i tanken, pytsade i en halvliter 93oktan och skakade lite på åket, sen var det 300meters MYCKET tung språngmarsch men sen snurrade den!!! Med 30år gammal 2-t olja i soppan luktade det skit...
Det luktade så j-a illa att en kärring i villaområdet rusade ut och vrålade åt mig att dra åt....
Livet på 2 hjul är alltid kul....

Om vi pratar snällt med Swedie kanske vi får starta ett eget pensionärsforum för 55+... :D
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Kahobe skrev:
Om vi pratar snällt med Swedie kanske vi får starta ett eget pensionärsforum för 55+... :D

Och om ni blir för stela för att klättra upp på hojen så har jag bra känningar i färdtjänstbranchen!
:tummenupp
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Kahobe skrev:
Lånar tråden lite..
Velkomen asså...
Nu är vi TVÅ i vår åldersgrupp.. :tomten :tomten

Och du, INGET är omöjligt..Jag lyckades 2002 starta en Vespa som inte snurrat sen 1971 !!! Fyllde inte ens olja i tanken, pytsade i en halvliter 93oktan och skakade lite på åket, sen var det 300meters MYCKET tung språngmarsch men sen snurrade den!!! Med 30år gammal 2-t olja i soppan luktade det skit...
Det luktade så j-a illa att en kärring i villaområdet rusade ut och vrålade åt mig att dra åt....
Livet på 2 hjul är alltid kul....

Om vi pratar snällt med Swedie kanske vi får starta ett eget pensionärsforum för 55+... :D

Minst 3 :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top