Går det driva en tryckluftsslip på avgaser?

Status
Ej öppen för fler svar.

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
En sån där "skrik-hals" behöver mycket hög luftmängd för att gå p åfullt varv hela tiden. Det är knappt att en liten 1000-1500:- kompressor orkar driva den längre stund än ett par sek åt gången. Avgaserna från en minomoto räcker säkerligen inte till.

Om du hade tänkt göra nåt turbo bygge, är det inte enklare att köpa nån jäääte liten turbo lr, göra nåt slags kompressor liknanade?

Driva nån slags "pump" direkt från veven av mini-moton istället.

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
<micke> skrev:
En sån där "skrik-hals" behöver mycket hög luftmängd för att gå p åfullt varv hela tiden. Det är knappt att en liten 1000-1500:- kompressor orkar driva den längre stund än ett par sek åt gången. Avgaserna från en minomoto räcker säkerligen inte till.

Om du hade tänkt göra nåt turbo bygge, är det inte enklare att köpa nån jäääte liten turbo lr, göra nåt slags kompressor liknanade?

Driva nån slags "pump" direkt från veven av mini-moton istället.

tack för svaret! tror du att man skulle kunna göra tvärtom o driva slipen av veven (med utväxling) så att man får tryck ur den?

UrbanTiger skrev:
Räcker det med att skiten ska hålla i max en timme så är det bara att köra på. Du behöver inte ens bry dig om kylproblematiken.

Frågan är bara varför man vill lägga tid och pengar på något så meningslöst :va

respekt att ha turbo/kompressor på minimoto!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
GSXR1100R skrev:
Nej tryckluftsverktyg kräver massor av flöde, lika osannolikt som att bygga turbo av en dammsugare.
Är väl rätt bra flöde ut från en förbränningsmotor. Flödar ju mer än man ibland tror redan på insugssidan.
Däremot är det svårare att få upp trycket skulle jag tro, blir ju lite som bananer i avgasröret.

Hursomhelst, tror inte det är nå bra ide att köra skitiga heta avgaser genom en luftmotor.
/u

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
ulf_lundin skrev:
Är väl rätt bra flöde ut från en förbränningsmotor. Flödar ju mer än man ibland tror redan på insugssidan.
Däremot är det svårare att få upp trycket skulle jag tro, blir ju lite som bananer i avgasröret.

Hursomhelst, tror inte det är nå bra ide att köra skitiga heta avgaser genom en luftmotor.
/u

jag förstår inte vad du menar.. eller så förstår du inte mig, jag ska alltså driva tex en borrmaskin med avgaserna sen driva en kompressor med hjälp av borrmaskinen :) men folk har hackat på mig i en halv timme nu o säger att det är för lite flöde...

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
RF_Racing skrev:
jag förstår inte vad du menar.. eller så förstår du inte mig, jag ska alltså driva tex en borrmaskin med avgaserna sen driva en kompressor med hjälp av borrmaskinen :) men folk har hackat på mig i en halv timme nu o säger att det är för lite flöde...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104640
är inte det samma fråga ? räcker inte en tråd ?

Vidhåller att jag inte tror det är nån bra ide att köra en luftmotor på skitiga heta avgaser.

Nej, jag förstår nog inte. Du kanske plöjer jungfrulig mark. :D
/u

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
ulf_lundin skrev:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=104640
är inte det samma fråga ? räcker inte en tråd ?

Vidhåller att jag inte tror det är nån bra ide att köra en luftmotor på skitiga heta avgaser.

Nej, jag förstår nog inte. Du kanske plöjer jungfrulig mark. :D
/u

nu förstår jag vad du menar... jag trodde du trodde att jag skulle köra minimoton på avgaser...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
ulf_lundin skrev:

/u
Nej det är helt riktigt, ett tryckluftsverktyg kräver både bra flöde och tryck, att koppla till avgassystemet ger mottryck och då storknar nog den lilla minin.

Dessutom kyls motorn av fartvinden eftersom den saknar kylfläkt, det innebär att man måste köra runt med minin och slipa samtidigt, vilket innebär att man måste vara två st på minin för att utföra jobbet, en som kör och en som slipar i farten.

Fast det borde se rätt så roligt ut om någon försökte.

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
GSXR1100R skrev:
Nej det är helt riktigt, ett tryckluftsverktyg kräver både bra flöde och tryck, att koppla till avgassystemet ger mottryck och då storknar nog den lilla minin.

Dessutom kyls motorn av fartvinden eftersom den saknar kylfläkt, det innebär att man måste köra runt med minin och slipa samtidigt, vilket innebär att man måste vara två st på minin för att utföra jobbet, en som kör och en som slipar i farten.

Fast det borde se rätt så roligt ut om någon försökte.

jag ska inte ha den till att slipa...

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
UrbanTiger skrev:
Jag tyckte han borde tjöpa en liten sån där tryckluftskompressor, men då tyckte han att de skulle vara jobbigt att få med sig den på minisen. Verkar som att han är helt inne på att åka omkring och vandalslipa eller kanske inbrottsslipa med sin minis.

:hihi nee.. ja ska ha den till att driva en sak på minin...

Snigel

juckar å snurrar å bär mig åt
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
ZX10R
tjöp en riktig turbo istället gissar att det är det du är sugen på :va
Jag laborerade massa med eldrivna högvarviga motorer å turbiner på bilar när jag var 18 år och optimistisk men det var ingen hit bara slöseri med tid tyvärr... :huvet
Köp riktiga grejer ifrån början om du vill ha effekt vill du bara leka och exprimentera så är det naturligtvis också ok men förvänta dig inga mirakel :tomten

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
Snigel skrev:
tjöp en riktig turbo istället gissar att det är det du är sugen på :va
Jag laborerade massa med eldrivna högvarviga motorer å turbiner på bilar när jag var 18 år och optimistisk men det var ingen hit bara slöseri med tid tyvärr... :huvet
Köp riktiga grejer ifrån början om du vill ha effekt vill du bara leka och exprimentera så är det naturligtvis också ok men förvänta dig inga mirakel :tomten

du har nog rätt... tackar för svaret...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...