Vad tycker R folket om den EV flytten från SM

Vad tycker du om en EV flytt?


  • Antal röstningar
    0

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
OBS denna poll är för B-förare i R600/1000. Vad ni andra tycker har redan framkommit i andra trådar.

Jag vill veta hur vi i R-klasserna ställer oss till att vi EV kommer flyttas från SM serien. Som jag ser det finns det tydliga possitaiva saker med detta bla tror jag att intresset på sikt kommer att öka. Jag tror vidare att det kan bli skit kul idepån om vi kör mer än 2 dar. Det negativa är att man inte längre kan spela på att man kör suport till SM vid den eviga jakten på sponsorer mm...

vad tycker ni om förslaget?

björn

ps flervals poll ds

ps2 För att förtydliga detta, inget är klart med flytt dyl. Jag vill bara ha reda på HUR VI skulle vilja ha det OM det blir ett annat uppläg på R klassera. ds2
 
Last edited:

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag tror att det på sikt kan bli bra med färre klasser och mer tid för varje klass. Eventuellt kunde man ju ha 2 race/tävlingshelg eftersom det är det som man som rookie behöver träna på.

Baksidan av förslaget är ju att man tappar kontakten med de duktiga förarna med allt från att kunna få lite tips och råd till att låna verktyg/reservdelar då de oftast har lite mer grejer på lager är rookies. Även en sån grej som att ha tillgång till Greven med alla res. delar är ju ovärderligt. (Tror inte att han kommer att åka till alla b-tävlingar).

Sen detta med sponsorer. Just nu kan man ju rida lite på vågen av att man är med som supportklass till SM. Det försvinner ju och det kanske kommer att bli svårare?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det skulle vara mycket bra.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag ser tyvärr mest nackdelar, men det kanske bara är jag som är en väldigt pessimistisk och bakåtsträvande människa.... :rolleyes:
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag tror inte det gynnar rookieförare första året då allt är nytt med egen "serie" men för sporten i stort hoppas och tror jag att det blir bättre.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Macke skrev:
Jag ser tyvärr mest nackdelar, men det kanske bara är jag som är en väldigt pessimistisk och bakåtsträvande människa.... :rolleyes:


Men vi tycker ju om dig endå :pannkyss , jag tror ju på sikt så är det här det enda vettiga. Tillväxten är bra nu det jag är rädd för är om tillväxen skulle mattas, Vad händer när det är halva start fällt? Då kommer inte klubbaran att vara lika pigga på att aragera dessa tävlingar. Får vi komma tillbaka till SM då? Det tror inte jag. Det mest positiva med det hela är ju att det kommer att bli gör gytt i depån med bara halskabiga R förare som drar historier om fjädring dyl :hihi . Sen kan vi ju alltid döpa det här till nått skitfränt namn typ "Power Rookie åka skitfort fritrimmnings cup" :rofl

Hur tycker ni uppläget skulle vara 1 dagars eller en hel helg?

björn
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
björn.e skrev:
Hur tycker ni uppläget skulle vara 1 dagars eller en hel helg?

björn

Själv skulle jag föredra en hel helg med mer träningstid för varje klass. Ska vi ändå bli satta för oss själva så ska vi väll ändå få nyttja banan som vi troligen kommer få betala dyrt för att få använda. :)
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
För att förtydliga detta, inget är klart med flytt dyl. Jag vill bara ha reda på hur ni skulle vilja ha det OM det blir ett annat uppläg på R klassera.

björn

DreeTman skrev:
Själv skulle jag föredra en hel helg med mer träningstid för varje klass. Ska vi ändå bli satta för oss själva så ska vi väll ändå få nyttja banan som vi troligen kommer få betala dyrt för att få använda. :)


Visst blir det väll dyrare om vi ska ha banan en hel helg, själv tror jag på en två dagars med träning ev nått kval på lördag sedan kval/finaler på söndag. Då skulle det bli lätt att ta ev ledigt från jobb samt att man är hemma till måndagen och redo att jobbe igen :rolleyes: + att man kanske skulle kunna ta en liten öl på fredags kvällen :brinnerup

björn
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
björn.e skrev:
Men vi tycker ju om dig endå :pannkyss , jag tror ju på sikt så är det här det enda vettiga. Tillväxten är bra nu det jag är rädd för är om tillväxen skulle mattas, Vad händer när det är halva start fällt? Då kommer inte klubbaran att vara lika pigga på att aragera dessa tävlingar. Får vi komma tillbaka till SM då? Det tror inte jag. Det mest positiva med det hela är ju att det kommer att bli gör gytt i depån med bara halskabiga R förare som drar historier om fjädring dyl :hihi . Sen kan vi ju alltid döpa det här till nått skitfränt namn typ "Power Rookie åka skitfort fritrimmnings cup" :rofl

Hur tycker ni uppläget skulle vara 1 dagars eller en hel helg?

björn

Personligen så känns det ju som att jag får ut mindre av en tävlingshelg när det inte finns lika mycket resurser runt omkring som på en SM/SO tävling. Man lär sig mycket av att "hänga runt" som snabbare gubbarna. Nån nämnde t.ex Grevens "reservdels-shop", och inte heller lär väl "Fjädrings.Jocke", "Dunlop-bussen" och liknande vara på plats under B-racen.

En annan fördel med SM/SO tävlingarna är ju också att det faktiskt finns lite "dötid", nåt som en del verkar se som nåt negativt. Jag tycker att det är ett lysande tillfälle att kolla på dom snabba gubbarna när dom kör, gå runt i depån och kolla på andras "Lösningar", "Hemmapul", och ställa 1000 dumma frågor till A-förare. Något som är sjukt lärorikt, och som man inte får tillfälle till på ett B-race.

Om vi nu blir utsparkade från SM och SO, så bör ju B-racen självklart vara längre än bara en dag, med två kval och ett race under samma dag...
Känns ju jäkligt ineffektivt att sitta och åka 60 mil enkel resa för att vara där en dag, och köra 3st 20 min pass....

Att körtiden blir mindre på en SM helg är ju inte heller sant, eftersom ett B-race idag består av två kval och ett race, under samma dag. PÅ en SM helg har man fredagsträning (4 pass), kval (2 pass), Warmup, och Race...
Och om man räknar med att få ut större delen av sin körträning under en tävlingshelg så är man väl ute och cyklar lite. Det är väl det som träning är till för?.

Om man ser till sportens bästa så är jag inte heller säker på att det är så jäkla bra att sparka ut alla rookies från SM/SO-tävlingarna och ersätta dom med en annan tävlingsgren. Varför skulle det vara så bra för Roadracingsporten att köra tillsammans med en annan tävlingsgren som t,ex Supermotard i det här fallet? Mera publik? Hur många går och tittar på en Supermotardtävling idag? Låt säga att man kan locka över dom 100-150 pers som går på en Motardtävling idag, hur pass mycket skulle RR sporten dra nytta av detta? Mera intäkter? Ja, kanske lite, men man förlorar ju också dom närmast anhöriga och kompisarna till dom som åker Rookie, så jag tror det går jämt ut.
Enda anledningen som jag kan se just nu, är om man kan få till en samproduktion med TV-Sändningarna som det pratas om, och på så sätt få ner kostnaden för TV-produktionen. Men hur mycket kan man spara där?

Jag tror att i långa loppet så är det bättre för sporten att se till att alla Rookies trivs och har det roligt, och får känna på hetluften på en SM tävling.

Men som sagt, det är nog bara är jag som är en väldigt pessimistisk och bakåtsträvande människa.... :hihi
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Jag håller med Macke helt och hållet i denna fråga. (Trots att han kör Kawasaki :kocko ) :) Men jag är väl en bakåtsträvare jag också.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nu har jag inte orkat läsa tråden men varför spekulera?

Förörigt har Peter Sköld sagt till mig att R600 INTE kommer försvinna från SM. Vi är den största enskilda inkomstkällan och vi har hög nivå på rejsen.

Men men gissa vidare.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jonte VSB R-T skrev:
Nu har jag inte orkat läsa tråden men varför spekulera?

Förörigt har Peter Sköld sagt till mig att R600 INTE kommer försvinna från SM. Vi är den största enskilda inkomstkällan och vi har hög nivå på rejsen.

Men men gissa vidare.

KennethN har också pratat med Peter Sköld, som försäkrade att vi inte skulle vara oroliga. Det fanns inga planer på att stryka R600/R1000 för 2006, men på längre sikt har det diskuterats....
 

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
BMW S1000RR -2015
Ja det var den informationen jag fick av Peter Sköld. Rookie klasserna försvinner inte. I alla fall inte till 2006. Han hade pratat med flera personer för det var folk som hade börjat ringa gällande detta och dessa har säkert fått samma svar som jag. Däribland "Jonte VSB R-T" kanske.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Macke skrev:
KennethN har också pratat med Peter Sköld, som försäkrade att vi inte skulle vara oroliga. Det fanns inga planer på att stryka R600/R1000 för 2006, men på längre sikt har det diskuterats....


Som jag har försökt få fram så vill jag bara veta hur ni/vi vill ha det OM för jag tror att på LÄNGRE sikt kommer vi inte vara med. 2006 kommer vi SÄKERLIGEN vara med så detta gäller längre fram i tiden. Jag vill veta detta imo att jag då redan nu kan börja jobba för att det blir så bra som möjligt om det skulle ske. Jag vill inte att detta ska bli en spekulations tråd utan en där var och en kan framföra hur dom skulle vilja se en B-tävling detta kan vara bra att vet även om vi är kvar hos SM serien.

mvh björn

Macke jag håller med om att det kommer försvinna en hel del bra och ha prylar från depån vilket är tråkit. Om du fick bestämma hur skulle ett bra uppläg för en b-tävling se ut dvs hur maximerar vi tiden på banan. Vill vi köra nån form av cup under tex två dar eller vill vi ha a-b-c final mm?
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jonte VSB R-T skrev:
Nu har jag inte orkat läsa tråden men varför spekulera?

Förörigt har Peter Sköld sagt till mig att R600 INTE kommer försvinna från SM. Vi är den största enskilda inkomstkällan och vi har hög nivå på rejsen.

Men men gissa vidare.
Läs nästa gång innan du spekulerar. Den här tråden är en opinionsundersökning.

Macke skrev:
<...Mycket vettig text...>

Men som sagt, det är nog bara är jag som är en väldigt pessimistisk och bakåtsträvande människa.... :hihi
Visst var det bättre förr :D

Många riktigt bra argument i ditt inlägg. Jag ska vara tyst tills jag kört en tävling och vet vad jag pratar om.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
björn.e skrev:
.........Macke jag håller med om att det kommer försvinna en hel del bra och ha prylar från depån vilket är tråkit. Om du fick bestämma hur skulle ett bra uppläg för en b-tävling se ut dvs hur maximerar vi tiden på banan. Vill vi köra nån form av cup under tex två dar eller vill vi ha a-b-c final mm?

Jag tycker att ett vettigt upplägg på en B-tävling kunde vara på två dagar (lör-sön). Helst tre som SM/SO helgerna med en fredagsträning, men jag antar att det skulle bli alldeles för dyra anmälningsavgifter då. Är man bara tre klasser (räknar R1000, R600, och 250SP då) så kan man kanske klämma in lika mycket åkning på två dagar ändå.

Upplägget borde väl vara ett par friträningar på lördag förmiddag kval lördag eftermiddag, warmup/friträning(ar) på Söndag förmiddag, och sen race på söndag eftermiddag. Ska man kanske klämma in 2 heat/klass på söndagen? Fördelar? Finns väl ingen bättre träning eller inget bättre sätt att skaffa sig erfarenhet på än att köra race, och då vore det ju en bra idé med 2 heat. Nackdelar? Hmmm... :va Kraschfest i första heatet (inte omöjligt i Rookie-rejsing) kan göra andra heatet till ett riktigt sömnpiller med typ 10st startande... Mera?

Kör man efter det här upplägget så har man klämt in lika mycket (om inte mera) åkning som på en SM helg, fast på bara två dagar = mindre semesterdagar att ta ut.

Antar att ett problem blir anmälningsavgifterna eftersom det nu bara är max 128 förare (om det är fulla startfält) som kan vara med på en sån här helg (räknar på en höft nu 32st x 4 klasser, R1000, R600A, R600B, 250SP). Dom 128 förarna ska dela på nästan samma utgifter som alla förarna på en SM helg gör annars. Hyra av Transpondrar 2 dagar, Banhyra 2 dagar, Ambulans, osv....

Att driva runt en B-tävling på 2 dagar kräver ju nästan lika mycket som att driva runt en SM/SO tävling... Frågan är vilka klubbar som orkar med det, är ju redan gnäll/problem att få ihop funktionärer och frivilliga som det är...

Kan man på nåt sätt locka dit firmor som t.ex Greven så vore det ovärderligt....
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Varför så fokuserat på att det ska vara 2 dagar? Tror att man på en dag kan göra enklare rejs med mer körtid än på en sm-helg. Är det depålivet man vill ha kan man ju campa en extra natt efter rejset. Min idé är att man kör enkla tävlingar med 2-3 klasser på kvällsträningar. Fler rejstillfällen per säsong ger mer erfarenhet. Jämför med cross, där är det inte ovanligt att man gör ett rejs en vanlig vardagkväll, bara för skojs skull. Kunde varje klubb offra 2-3 kvällar per säsong skulle vi ha 15-20 rejs att köra under sommaren.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nr:18 skrev:
Varför så fokuserat på att det ska vara 2 dagar? Tror att man på en dag kan göra enklare rejs med mer körtid än på en sm-helg. Är det depålivet man vill ha kan man ju campa en extra natt efter rejset. Min idé är att man kör enkla tävlingar med 2-3 klasser på kvällsträningar. Fler rejstillfällen per säsong ger mer erfarenhet. Jämför med cross, där är det inte ovanligt att man gör ett rejs en vanlig vardagkväll, bara för skojs skull. Kunde varje klubb offra 2-3 kvällar per säsong skulle vi ha 15-20 rejs att köra under sommaren.

Jo, men vem sitter och åker 60 mil enkel resa för att köra ett kvällsrace?
Kolla t.ex som på KennethN som har typ 120 mil till knutstorp, skulle han sitta och åka 240 mil t.o.r för att köra ett endagars race? Jag tror att det är lättare att få ihop förare till tävlingarna om man kör tvådagars race, då känns det mera värt att sitta och åka......

Tro även det blir roligare att ha kanske 6-10 B-race under en säsong, som man sen räknade ihop till en serie som man kan serieanmäla sig till. Nån form att officiell uppklassningsserie där det går lätt att räkna ihop och kolla vilka som ligger bra till för uppklassningar och så....
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Macke skrev:
Jo, men vem sitter och åker 60 mil enkel resa för att köra ett kvällsrace?
Kolla t.ex som på KennethN som har typ 120 mil till knutstorp, skulle han sitta och åka 240 mil t.o.r för att köra ett endagars race? Jag tror att det är lättare att få ihop förare till tävlingarna om man kör tvådagars race, då känns det mera värt att sitta och åka......

Tro även det blir roligare att ha kanske 6-10 B-race under en säsong, som man sen räknade ihop till en serie som man kan serieanmäla sig till. Nån form att officiell uppklassningsserie där det går lätt att räkna ihop och kolla vilka som ligger bra till för uppklassningar och så....
Om kostnaden fördubblas utan att körtiden fördubblas ser jag inte varför det skulle vara mer lockande att lägga till övernattning. RR är dyrt nog ändå.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nr:18 skrev:
Om kostnaden fördubblas utan att körtiden fördubblas ser jag inte varför det skulle vara mer lockande att lägga till övernattning. RR är dyrt nog ändå.

Varför skulle inte körtiden fördubblas om man kör dubbelt så många dagar? :confused:

Är det inte tvärt om? Kostnaden för resan ToR är ju konstant, om man då kan klämma in dubbelt så mycket körning för samma resekostnad, borde då inte bli billigare/körtimme? Eller är jag helt ute och cyklar nu? :va
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top