Svar kring Folksam + bankörning!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
För att göra livet lättare för er här på Sporthoj så tog jag och ringde upp en sakkunnig(ej försäljare då då) på Folksam och ställde lite frågor kring bankörning då många får olika svar när det gäller om trafikförsäkringen gäller på bana.

Alla smc's kurser samt avrostningskurser etc. täcks av försäkringen. Vidare KAN det va så att försäkringen täcker även övriga bankörningar men detta prövas i efterhand vilket kan få åtminstonde mig att känna mig lite skakis. Om det är någon form av tävling så som att några kompisar tävlar runt banan eller någon form av tidtagning sker så gäller INTE försäkringen. Om det är så att körandet på något sätt höjer risken för skada så gäller heller inte försäkringen. Så om nu försäkringen täcker eller inte är så himla självklart, jag vet ju personligen att folk struntar i detta och tar tid etc. och om försäkringsbolagen skulle veta om det så kör personen teoretiskt oförsäkrat. Att någon tar tid leder dock inte till att alla på banan "kör oförsäkrtat" utan bara just den som tar tid.

Hans tips var att ringa o höra med dom om försäkringen täckte en viss körning, men att ändå skaffa en olycksfallsförsäkring.

/ Hannes

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Tobbe (R1) skrev:
Bra initiativ! :tummenupp
Blir till att se över försäkringsskyddet till kommande säsong.
Japp, jag lär definitivt skaffa en olycksfallsförsäkring även om jag har folksam. Då kan man ju köra i oförsäkrad grupp med och de nu skulle va fullt i den försäkrade.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Föresten så va han rätt säkert på att om man körde omkull på Nürnbergring så gällde _inte_ försäkringen, det kan ju vara bra att tänka på. Detta p.g.a. fri körning utan t.ex. föråkare.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Jag är onödigt mkt försäkrad.

I övrigt är LMS väldigt tydliga att påpeka att det heter trafikövning. :tummenupp

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2fast4hjo skrev:
Folksam och länsförsäkringars bitr skadechef
har även svarat här.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1786990&postcount=4

Trygg hansa har en mycket bra sjuk och olycksfallsförsäkring (får inte tecknas över 24) är ni under 24 skaffa den eller någon liknande. Dyr men ersätter väldigt mycket. :)
Det gavs väldigt luddiga svar i den tråden och det va just därför jag ringde och frågade.

MostWanted skrev:
Jag är onödigt mkt försäkrad.

I övrigt är LMS väldigt tydliga att påpeka att det heter trafikövning. :tummenupp
Jo alla kallar det ju för något fint som låter som en utbildning men om Folksam varit o inspekterat på kullen i somras när det körde av 20 pers på en förmiddag så tror jag inte dom hade beviljat ersättning för en endaste.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Det gavs väldigt luddiga svar i den tråden och det va just därför jag ringde och frågade.

Jo alla kallar det ju för något fint som låter som en utbildning men om Folksam varit o inspekterat på kullen i somras när det körde av 20 pers på en förmiddag så tror jag inte dom hade beviljat ersättning för en endaste.

Jag har bjudit in Ulf på länsförsäkringar på någon av bankörningarna i sommar. Han var mycket positiv när jag pratade med honom för att göra en väldigt kort sammanfattning(har haft tfnkontakt)

Varför inte bjuda in Folksam också?

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
HanneZ skrev:
Japp, jag lär definitivt skaffa en olycksfallsförsäkring även om jag har folksam. Då kan man ju köra i oförsäkrad grupp med och de nu skulle va fullt i den försäkrade.

Hur gör du då om du kör på nån och du är utan ansvarsförsäkring???
Trafikförsäkringen är ju först och främst just en sån, det är därför den är lagstadgad. Om ditt försäkringsbolag frånsäger sitt ansvar med hänvisning till trafikskadelagen och påstår att det är tävlingslika förhållanden.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2fast4hjo skrev:
Jag har bjudit in Ulf på länsförsäkringar på någon av bankörningarna i sommar. Han var mycket positiv när jag pratade med honom för att göra en väldigt kort sammanfattning(har haft tfnkontakt)

Varför inte bjuda in Folksam också?
Bjudit in? Är det du som håller i körningen?

För mig känns det som att väcka en björn som sover. Jag pratade med densamma om han varit och tittat på en bankörning men det hade han inte utan hade bara diskuterat med smc.

enhjuling skrev:
Hur gör du då om du kör på nån och du är utan ansvarsförsäkring???
Trafikförsäkringen är ju först och främst just en sån, det är därför den är lagstadgad. Om ditt försäkringsbolag frånsäger sitt ansvar med hänvisning till trafikskadelagen och påstår att det är tävlingslika förhållanden.
Va? Det va ju därför jag skulle teckna olycksfallsförsäkringen? Alla kör väl i oförsäkrad grupp på de villkoret att man får försäkra sig själv?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Folksam är billigast för mig, men jag kommer nog att välja annat bolag till Bladen just pga. bankörningarna.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
HanneZ skrev:
Va? Det va ju därför jag skulle teckna olycksfallsförsäkringen? Alla kör väl i oförsäkrad grupp på de villkoret att man får försäkra sig själv?

Nej, det är nog inte riktigt så.....
Om du kör på nån och anses som ansvarig för olycka så får du betala.
Antingen har du trafikförsäkring (ansvarsförsäkring) och då betalar de åt dig.
Har du ingen försäkring får du ta pengarna ur plånboken.
Anses det vara tävlingslika förhållanden så kommer inte heller trafikförsäkringsföreningen att ta det.
Oförsäkrad grupp anses säkert vara det.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Bjudit in? Är det du som håller i körningen?

För mig känns det som att väcka en björn som sover. Jag pratade med densamma om han varit och tittat på en bankörning men det hade han inte utan hade bara diskuterat med smc.

Det gäller väl att samarbeta? har arrangören inget att dölja så behöver man väl inte vara orolig.. Har inte spikat något datum (när jag vet datum kan man ju ta en diskution med arrangören för att få ett godkännande)

Tror nog att vi kan ta död på många "myter", t ex så trodde ulf att man körde tävling om man hade kraschpuckar vilket försäkringen då inte skulle täcka.

Last edited:

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
enhjuling skrev:
Anses det vara tävlingslika förhållanden så kommer inte heller trafikförsäkringsföreningen att ta det.
Du har ju skrivit på en ansvarsförbindelse innan du börjar köra, där du tar på dig allt ansvaret! Så du kör på egen risk, ingen annan blir betalningsskyldig för dig oavsett hur de gick till, gillar du inte de, så håll dig ur oförsäkrad grupp. Och vi skall komma ihåg, att oförsäkrad- från början är licens-grupp, så deras regler bör gälla :tummenupp
Vi andra ska inte komma å ställa krav när de har bjudit in oss i sin grupp!!!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
enhjuling skrev:
Det verkar väldigt konstigt, om några kör ihop under sm får då den som anses vara vållande betala? Nää de tror jag inte på. Som freding skriver så skriver man under ett papper. Inte fan hade någon kört i oförsäkrade gruppen annars?

zilog skrev:
Folksam är billigast för mig, men jag kommer nog att välja annat bolag till Bladen just pga. bankörningarna.
Folksam är väl snarare dom man bör välja om man nu ska köra på bana? Vilka har bättre villkor?

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
freding skrev:
Du har ju skrivit på en ansvarsförbindelse innan du börjar köra, där du tar på dig allt ansvaret! Så du kör på egen risk, ingen annan blir betalningsskyldig för dig oavsett hur de gick till, gillar du inte de, så håll dig ur oförsäkrad grupp. Och vi skall komma ihåg, att oförsäkrad- från början är licens-grupp, så deras regler bör gälla :tummenupp
Vi andra ska inte komma å ställa krav när de har bjudit in oss i sin grupp!!!

Om licens-regler skall gälla så skall arrangören ha en banförsäkring och det skall vara en träning eller tävling som är anmäld och godkänd av Svemo.
Denna banförsäkring täcker tex funktionärer och åskådare dvs folk som inte har licens, olycksfallsförsäkring eller trafikförsäkring.
Det finns dessutom inga papper där man kan frånsäga sig ansvar. Det gäller inte.

HanneZ skrev:
Det verkar väldigt konstigt, om några kör ihop under sm får då den som anses vara vållande betala? Nää de tror jag inte på. Som freding skriver så skriver man under ett papper. Inte fan hade någon kört i oförsäkrade gruppen annars?
QUOTE]

Det är nog så att man tror sig veta hur det är och om man trodde att man var oförsäkrad skulle man nog inte köra i oförsäkrad grupp.
Om man tar ut en oreggad hoj i trafiken så går trafikförsäkringsföreningen in men det gör de nog inte här.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
enhjuling skrev:
Om licens-regler skall gälla så skall arrangören ha en banförsäkring och det skall vara en träning eller tävling som är anmäld och godkänd av Svemo.
Denna banförsäkring täcker tex funktionärer och åskådare dvs folk som inte har licens, olycksfallsförsäkring eller trafikförsäkring.
Det finns dessutom inga papper där man kan frånsäga sig ansvar. Det gäller inte.

HanneZ skrev:
QUOTE]

Det är nog så att man tror sig veta hur det är och om man trodde att man var oförsäkrad skulle man nog inte köra i oförsäkrad grupp.
Om man tar ut en oreggad hoj i trafiken så går trafikförsäkringsföreningen in men det gör de nog inte här.
Samma person på Folksam sa att arrangören var tvingad att teckna en banförsäkring just för att skydda åskådare etc.

Hur bedöms man som vållande på en bana föresten?

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
HanneZ skrev:
Samma person på Folksam sa att arrangören var tvingad att teckna en banförsäkring just för att skydda åskådare etc.

Hur bedöms man som vållande på en bana föresten?

Om arrangören har en banförsäkring som gäller för den aktuella åkningen så kommer garanterat alla fösäkringsbolag att påstå att det är en träning inför tävling och vägra ersättning från trafikförsäkringen.

Det är väl inte svårare att utreda vem som är vållande bara för att det är på en bana?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati