Försäkrings pengar för allergi

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fick höra i dag om att man kan få ut på försäkringen om man har allergi.

Någon som har erfaranhet?

har ganska mycket allergier, men aldrig hört om annat än att man kunde få om man hade diabetes.

Tacksam för svar!

//Alex

Mr Helmut skrev:

har ganska mycket allergier, men aldrig hört om annat än att man kunde få om man hade diabetes.

Tacksam för svar!

//Alex

Läs dina försäkringsvillkor. Om du redan hade allergier när du tecknade försäkringen lär du inte få ett öre..

Mr Helmut skrev:

Tacksam för svar!

//Alex

Det beror helt på vad det du har för sorts försäkring, de försäkringar som ersätter är i regel ganska dyra. Och precis som ovan skrev så får du vid nytecknandet av försäkringen inte ha sjukdomen.

Trygg hansas s.k "barnförsäkring" (får inte tecknas efter 25) ersätter många diagnostiserade sjukdomar, har själv fått ut 25000 för en immunsjukdom och väntar på ersättning för endometrios och PCO(kvinnosjukdomar) samt ersättning för operationsärr

När man har fått en diagnos så anmäler man, de begär in sjukjournaler och gör sedan en bedömning. Du får inte ut ersättning så länge som du behandlas för sjukdomen, du måste bli frisk eller att de bedömer att sjukdomen är kronisk.

När du väl har fått en summa för en sjukom så kan man inte begära att få mer ersättning för just den diagnosen.

Denna försäkringen som också är en olycksfallsförsäkring ersätter sjukhusvistelser, ambulans, resekostnader etc t om skador som skulle uppkomma vid bankörning s.k mer extrema sporter som brukar vara undantag.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Det beror helt på vad det du har för sorts försäkring, de försäkringar som ersätter är i regel ganska dyra. Och precis som ovan skrev så får du vid nytecknandet av försäkringen inte ha sjukdomen.

Trygg hansas s.k "barnförsäkring" (får inte tecknas efter 25) ersätter många diagnostiserade sjukdomar, har själv fått ut 25000 för en immunsjukdom och väntar på ersättning för endometrios och PCO(kvinnosjukdomar) samt ersättning för operationsärr

När man har fått en diagnos så anmäler man, de begär in sjukjournaler och gör sedan en bedömning. Du får inte ut ersättning så länge som du behandlas för sjukdomen, du måste bli frisk eller att de bedömer att sjukdomen är kronisk.

När du väl har fått en summa för en sjukom så kan man inte begära att få mer ersättning för just den diagnosen.

Denna försäkringen som också är en olycksfallsförsäkring ersätter sjukhusvistelser, ambulans, resekostnader etc t om skador som skulle uppkomma vid bankörning s.k mer extrema sporter som brukar vara undantag.

tror jag har folksam kanske ska ringa och höra med dom

Vad ska man ha för slags försäkring? Är det nån försäkring man kanske har genom facket? Har nyligt fått diagnos på en jävla massa allergier som jag inte tror jag haft innan.

Noga vad gäller ärr är att ens försäkring är tecknad rätt år. När min försäkring tecknades så fanns inte vanbildande ärr med. Min tecknades gissningsvis 1979. 2fast4hjo är inte din tecknad liknande tid som min? Med tanke på att vi är födda samma år. Innan min försäkring tecknades så gällde den för ärr,men innan och efter. Så nu sitter man här med hela kroppen fylld med ärr och bolagen skrattar åt en. Inga pengar/ersättning till mej i vilket fall.
Men lycka till själv!

Qwerty skrev:
. Min tecknades gissningsvis 1979. 2fast4hjo är inte din tecknad liknande tid som min? Med tanke på att vi är födda samma år. Innan min försäkring tecknades så gällde den för ärr,men innan och efter. Så nu sitter man här med hela kroppen fylld med ärr och bolagen skrattar åt en. Inga pengar/ersättning till mej i vilket fall.
Men lycka till själv!

Min far tecknade denna försäkring åt mig 1992 i samband med att min mamma dog i leukemi.

När jag fyllde 25 så fördubblades nästan premien men jag kommer alltid behålla försäkringen, den kan som sagt inte tecknas efter 25.

I vanliga fall måste man vänta två år för att få ersättning för ärr, denna ersätter redan efter ett år.

honkiie skrev:
Vad ska man ha för slags försäkring? Är det nån försäkring man kanske har genom facket? Har nyligt fått diagnos på en jävla massa allergier som jag inte tror jag haft innan.

En sjuk och olycksfallsförsäkring är det bästa!. Försäkringar genom facket tycker jag ger ett väldigt dåligt försäkringsskydd vad gäller olyckor som sker på fritid, ärr, sjukdomar osv (om de ens ersätter det!), ger oftast bara ett grundskydd. Billiga och således mindre ersättning. Det kan däremot vara en bra extra försäkring.

Den främsta orsaken till att man ska ha en försäkring via facket är om man blir sjukskriven.

När jag var sjukskriven mer än 100 dagar fick jag ut 10% av lönen förutom det man fick av försäkringskassan.

Idag har försäkringsbolagen blivit mycket noga vad gäller nytecknande av specialförsäkringar, de kommer troligen kräva in ett hälsointyg på att du är frisk innan du får teckna den.

Nu kan det skilja mycket mellan olika fack, jag hade S.K.T.F och betalade 20 kr i månaden.

Last edited:
Det som är bra med fackets försäkringar jämfört med "privata" är att de har en bra täckning utan att man behöver lämna ut sina journaluppgifter.

Ersättningsnivåer är inte så man blir rik på dom men försäkringar som ger bra ersättning utreds noga av bolaget och så är premierna höga.

De flesta försäkringar är så att man inte får ersättning för något man kan ha drabbats av innan man tecknade försäkringen eller om man lämnar fel (oavsiktligt eller ej) uppgifter - detta var uppe på plus i höstas.

De privata sjukförsäkringar, som man kunde teckna via flera fackförbund, har upphört pga höga utgifter för försäkringsbolaget.

UltraMarine skrev:
Det som är bra med fackets försäkringar jämfört med "privata" är att de har en bra täckning utan att man behöver lämna ut sina journaluppgifter.

Skulle detta vara en nackdel :va. Sträng sekretess råder även hos försäkringsbolag. Begära journalkopior är ju inget jobbigt och något både försäkringsbolag och sjukhus är vana vid, den försäkrade behör alltså inte röra ett finger, förutom att anmäla då.

:Bugar Trygg hansa som redan efter tre veckor efter det att jag hade anmält hade begärt in journalkopior, gjort en bedömning, skickat ut papper till mig och satt in pengarna på kontot.

Tycker personligen att alla ärenden ska utredas ordentligt oavsett hur dyr försäkringen är.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Skulle detta vara en nackdel :va. Sträng sekretess råder även hos försäkringsbolag. Begära journalkopior är ju inget jobbigt och något både försäkringsbolag och sjukhus är vana vid, den försäkrade behör alltså inte röra ett finger, förutom att anmäla då.

:Bugar Trygg hansa som redan efter tre veckor efter det att jag hade anmält hade begärt in journalkopior, gjort en bedömning, skickat ut papper till mig och satt in pengarna på kontot.

Tycker personligen att alla ärenden ska utredas ordentligt oavsett hur dyr försäkringen är.
Jag har försäkring hos folksam och jag fick skriva en lista på alla vårdställen jag varit på och skicka in det till försäkringsbolaget så skulle de kalla in journalerna. Dock tog det typ 2 månader för dem, så det hade gått snabbare om jag själv hade gjort det...

Sitter fortfarande och väntar på bedömning i mitt fall, senast ja kontakta dem så skulle de ta in en medicinskt expert så jag kanske får svar om ytterligare några månader.. :-(

2fast4hjo skrev:
Har fått lite mer info. Försäkringen heter Trygghansa barn eller Trygghansa vuxen i mitt fall då jag nu är över 25 :brinnerup

När den tecknades 1992 var det en Holmiaförsäkring som togs över av trygghansa för några år sedan och hette då "Holmia tryggabarn".

Hur ska jag gå till väga för att få ut cash ? Hur ska jag formulera mig ? Antar att du använt försäkringen eftersom du opererat dig. Jag fick en smäll på käften så en tand gick igenom läppen har ett ärr i mungipan och har allt dokumenterat på sjukhuset.

Twosaint skrev:
Hur ska jag gå till väga för att få ut cash ? Hur ska jag formulera mig ? Antar att du använt försäkringen eftersom du opererat dig. Jag fick en smäll på käften så en tand gick igenom läppen har ett ärr i mungipan och har allt dokumenterat på sjukhuset.

Ta kontakt med försäkringsbolaget. Du får fylla i papper där jag råder dig att skriva allt du bara kommer ihåg, skriv på ett separat papper om du inte får plats. Frågorna är oftast väldigt bra ställda så man inte ska glömma något. Ring gärna och prata med dem efter det att du har skickat in papper, de skriver ner det som du säger till dem om det är viktigt och de kan svara på hur långt de har kommit i bedömningen. Ersättningsnivån är svår att svara på, det beslutas efter det att försäkringsbolagets läkare har gjort sin bedömining.

Ha inte bråttom att fylla i, man kommer oftast på saker i efterhand.

Jag har haft en jädra osis när det gäller min ersättning för endometrios, för varje gång som det har gått ett år och jag ska få ut ersättning så har jag fått opererats igen och då får jag vänta ett år till (tre år har det nu varit så) :mad: Ersättning för sjukhusvistelse har jag däremot fått direkt, 2400 för 10 dagar (inkl ambulanstransport)

Lycka till. :tummenupp

Edit..obs att de flesta ersätter inte sjukhusvistelse förens då man har legat inne i minst tre dagar.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Ta kontakt med försäkringsbolaget. Du får fylla i papper där jag råder dig att skriva allt du bara kommer ihåg, skriv på ett separat papper om du inte får plats. Frågorna är oftast väldigt bra ställda så man inte ska glömma något. Ring gärna och prata med dem efter det att du har skickat in papper, de skriver ner det som du säger till dem om det är viktigt och de kan svara på hur långt de har kommit i bedömningen. Ersättningsnivån är svår att svara på, det beslutas efter det att försäkringsbolagets läkare har gjort sin bedömining.

Ha inte bråttom att fylla i, man kommer oftast på saker i efterhand.

Jag har haft en jädra osis när det gäller min ersättning för endometrios, för varje gång som det har gått ett år och jag ska få ut ersättning så har jag fått opererats igen och då får jag vänta ett år till (tre år har det nu varit så) :mad: Ersättning för sjukhusvistelse har jag däremot fått direkt, 2400 för 10 dagar (inkl ambulanstransport)

Lycka till. :tummenupp

Edit..obs att de flesta ersätter inte sjukhusvistelse förens då man har legat inne i minst tre dagar.

du verkar ju ha koll på de här.

Nu har jag ringt folksam där jag var försäkrad (olycksfalls försäkring)

det är inte den försäkringen man ska ha vad jag fattat det som

kan inte teckna försäkring som någon skrev om jag redan har det utan blir imun mot att få ut för den specefika saken då

men man kunde ordna genom facket om man hade en förälder som var med där, jag är inte med, syrran är inte å inte pappa men mamma är ju det. Något som känner till någon försäkring genom dom?

//Alex

Mr Helmut skrev:
du verkar ju ha koll på de här.
//Alex

Har erfarenhet tråkigt nog..

Sedan spelar det inte någon roll om det är hojförsäkring, hemförsäkring, sjuk eller olycksfallsförsäkring: jag vägrar betala dyrt om jag inte vet vad försäkringen ersätter och har jämfört priser, för och nackdelar.

Kan vara jobbigt att ringa runt och kolla men om olyckan tråkigt nog skulle vara framme så kan jag lova att "bråka" med ett försäkringsbolag är det sista man vill .

Det finns alltid undantag i försäkringsvillkoren och något litet kryphål de mer än gärna använder sig av för att slippa betala ut (läs det finstilta)

Last edited:
Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...