Grenrörsbult av, vem hjälper mig?

Cul8er

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Sthlm/Danderyd
Hoj
Suzuki GSX 750 -98
Hej!

Två av mina bultar som håller grenröret har gått av. Jag har borrat igenom den ena och försökt få bort den med hjälp av grispitt men den vill inte fästa.

Jag orkar nu inte hålla på med detta längre. FInns det ngn jag kan ta motorn till som kan få bort skiten mot betalning? :)

//Mvh Anders
 

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Cul8er skrev:
Hej!

Två av mina bultar som håller grenröret har gått av. Jag har borrat igenom den ena och försökt få bort den med hjälp av grispitt men den vill inte fästa.

Jag orkar nu inte hålla på med detta längre. FInns det ngn jag kan ta motorn till som kan få bort skiten mot betalning? :)

//Mvh Anders

Kolla hos en välsorterad verktygshandlare o se vad som erbjuds bland skruvuttdragare. Finns bättre grejer än grispitt idag. Kanske kostar en slant men det kan vara värt det. Bra verktyg är halva jobbet. Hoppas det löser sig.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Skulle föreslå en skruvutdragare från Ridgid,Biltema har liknade modell.

Borra hål
Slå i "pinnen"
På med medföljade mutter på pinnen och skruva ut.
 

Bifogat

  • no10extractor.jpg
    no10extractor.jpg
    21.3 KB · Visningar: 6,658

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Cul8er skrev:
Hej!

Två av mina bultar som håller grenröret har gått av. Jag har borrat igenom den ena och försökt få bort den med hjälp av grispitt men den vill inte fästa.

Jag orkar nu inte hålla på med detta längre. FInns det ngn jag kan ta motorn till som kan få bort skiten mot betalning? :)

//Mvh Anders


Jag har plockat ut oändligt antal avdragna grenrörsbultar ur toppar, från gamla
B18/B20 gjutjärnsklumpar till dagens lättmetall dito.
Det enda som fungerar utan att du förstör nått är att SVETSA fast en mutter
på den avdragna bulten, låt det bli ordentligt varmt, hela muttern sak glöda.
Värmen från svetsen får bulten att expandera + att den "bränner" bort oxideringen
som gör att bulten fastnat.
Låt det kallna och sedan kan du dra lös den utan problem, ibland får man skruva
fram och tillbaka några gånger och spruta på lite rostlösande olja,
men lossnar gör den.

KentW
 

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Långa farbron skrev:
Skulle föreslå en skruvutdragare från Ridgid,Biltema har liknade modell.

Borra hål
Slå i "pinnen"
På med medföljade mutter på pinnen och skruva ut.

Det där är bra grejer. Har använt liknande på jobbet. Funkar kanon.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Cul8er skrev:
Två av mina bultar som håller grenröret har gått av. Jag har borrat igenom den ena och försökt få bort den med hjälp av grispitt men den vill inte fästa.

Var du förbannat glad att grispitten inte ville fastna! Grispittar är s@tans påfund, ondska i sin renaste form! :4skrika
Dom är glashårda, dvs mycket lätta att dra av. Och du vill inte ha en bit grispitt också mitt i skruven. Jag har hört att det kan ta tre veckor att få ut en avdragen bärarmsbult med en grispitt i på en Golf... :rolleyes:
Dessutom får grispitten godset i bulten att expandera, och trycker ännu jävligare mot gängorna i hålet! :tummenner
 

Voyager

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2xHonda, MZ
Håller med ovanstående talare. Kör svetsmetoden eller seriösa grejer som Rigid, har vridit dessa (läs deformerat) över ett kvarts varv utan att de gått av. Förvisso är de skrot efter en sådan behandling, men som sagt, de är av väldigt hög kvalité!
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Långa farbron skrev:
Skulle föreslå en skruvutdragare från Ridgid,Biltema har liknade modell.

Borra hål
Slå i "pinnen"
På med medföljade mutter på pinnen och skruva ut.
Har du procent på dom där eller? :va Du har föreslagit dom några gånger nu...


fast jag håller med dig, dom är fan så mycket bättre än grispittarna
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
newstead skrev:
Har du procent på dom där eller? :va Du har föreslagit dom några gånger nu...


fast jag håller med dig, dom är fan så mycket bättre än grispittarna

Jag jobbar vare sig på Biltema eller Ridgid om det är det du syftar på,jag tycker dom är bra och fungerar bättre än något annat,dessutom kan man för en liten peng få en hyfsad chans att rädda saker,även om man inte har tillgång till gas/svets eller fina verkstäder.


Men jag kan sluta om det stör dig.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Långa farbron skrev:
Jag jobbar vare sig på Biltema eller Ridgid om det är det du syftar på,jag tycker dom är bra och fungerar bättre än något annat,dessutom kan man för en liten peng få en hyfsad chans att rädda saker,även om man inte har tillgång till gas/svets eller fina verkstäder.


Men jag kan sluta om det stör dig.
Nä, det stör mig inte det minsta och jag trodde väl egentligen inte att du på nåt sätt fick ersättning för att du rekommenderar dom där. Jag skulle kanske ha lagt till en ironismilie oxå. Sorry, my bad :pannkyss
 

Cul8er

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Sthlm/Danderyd
Hoj
Suzuki GSX 750 -98
Tack för förslagen!

Tror nog att jag börjar med att köpa en skruvutdragarsats från biltema eftersom jag inte lärt mig svettsandets ädla konst än. Återkommer om det går åt helvete. :lol
 

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Blade 929:a
Kent W skrev:
Jag har plockat ut oändligt antal avdragna grenrörsbultar ur toppar, från gamla
B18/B20 gjutjärnsklumpar till dagens lättmetall dito.
Det enda som fungerar utan att du förstör nått är att SVETSA fast en mutter
på den avdragna bulten, låt det bli ordentligt varmt, hela muttern sak glöda.
Värmen från svetsen får bulten att expandera + att den "bränner" bort oxideringen
som gör att bulten fastnat.
Låt det kallna och sedan kan du dra lös den utan problem, ibland får man skruva
fram och tillbaka några gånger och spruta på lite rostlösande olja,
men lossnar gör den.

KentW

Anser oxå att det här är den klart bästa metoden, jag gör exakt så som det beskrivs här och det har aldrig misslyckats! Kan dock gå åt ett par muttrar men det släpper ALLTID...... :tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Zephro skrev:
Anser oxå att det här är den klart bästa metoden, jag gör exakt så som det beskrivs här och det har aldrig misslyckats! Kan dock gå åt ett par muttrar men det släpper ALLTID...... :tummenupp


håller med jag med :tummenupp
 

osterkraft

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Söder om sthlm
Hoj
CBR600F -91
Fyra avdragna grenrörsbultar i mitt fall.

En lyckades jag dra ur med hjälp av fastsvetsad mutter, helt klockrent!

De andra tre vägrar gå med på svetsmetoden då muttern vrids av för lätt. Detta gnager på själva pinnbulten som bara krymper och blir kortare för varje försök.

Varför sitter inte muttern fast när man svetsat? :rolleyes: Trots hyfsat krämig bågsvets, tillräckligt för att göra muttern röd (icke rostfria muttrar). Men gång på gång vrids muttern av, och med följer en liiten liten bit av bultens topp. :huvet

Har inhandlat biltemas RIGID-kopia. Dock verkar borrarna inte palla trycket, 3,2mm ger bara en liten repai bulten, den vägrar liksom gräva in sig. Snart är nya och bättre (?) borrar är inhandlade.

Att saker ska gå som mest fel när vädret är som allra bäst... Blir snart en snabbfix med silvertejp för att hålla fast avgassystemet. :tungan
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
osterkraft skrev:
2141705

...

De andra tre vägrar gå med på svetsmetoden då muttern vrids av för lätt. Detta gnager på själva pinnbulten som bara krymper och blir kortare för varje försök.

Varför sitter inte muttern fast när man svetsat? :rolleyes: Trots hyfsat krämig bågsvets, tillräckligt för att göra muttern röd (icke rostfria muttrar). Men gång på gång vrids muttern av, och med följer en liiten liten bit av bultens topp.

...

Om jag förstår saken rätt sticker alltså en del av skruven ut?
Har någon testat något i stil med AmPro Pinnbultsutdragare:
T75927.jpg
?
(Säljs av tex Swedol.)
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag råkade ut för liknande men som tur var så var det den yttersta grenrörspinnen.
Den hade gått av en bit in i motorn och grispitten gick naturligtvis av...

Jag slipade ut resterande delen med en Dremel och ett passande slipstift - tog 3-4 timmar då jag ofta stannade upp och tittade till resultatet.
Genom att vara försiktig så sparas gängorna och efter att ha rensat ur gängorna så kan man dra i den nya pinnbulten.
 

osterkraft

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Söder om sthlm
Hoj
CBR600F -91
Mja, väldigt lite av pinnbulten sticker ut, kanske 2-3 mm. Och inte gör det saken bättre att bultarna är M8 med övergång till M7. Så det är i den övergången som det gått av. Har lite bilder men det kommer sen.

Biltemas utdragarset = :6surkart . Borrade upp 3,2mm i ena bulten och knackade in en stav. Mutter på, vrida om, och vips! så var även staven avbruten. Ett försök till, tänkte jag, och borrade upp 4,8mm i en andra bult. Även den staven gick av.
Var tvungen att ta en tur med farsans hoj för att påminna mig om varför man lägger ner så mycket tid på det här. :argpådato

Det som återstår att testa är dremel + diamantslip, slipa ner precis som UltraMarine säger. Skillnaden är att jag har TRE avbrutna bultar varav två med stavar i. 3x4 timmar uppskattad tidsåtgång MINST... mums... Vi får la se.

Annars blir det verkstan nästa!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
osterkraft skrev:
2146215 Mja, väldigt lite av pinnbulten sticker ut, kanske 2-3 mm. Och inte gör det saken bättre att bultarna är M8 med övergång till M7. Så det är i den övergången som det gått av. Har lite bilder men det kommer sen.

Biltemas utdragarset = :6surkart . Borrade upp 3,2mm i ena bulten och knackade in en stav. Mutter på, vrida om, och vips! så var även staven avbruten. Ett försök till, tänkte jag, och borrade upp 4,8mm i en andra bult. Även den staven gick av.
Var tvungen att ta en tur med farsans hoj för att påminna mig om varför man lägger ner så mycket tid på det här. :argpådato

Det som återstår att testa är dremel + diamantslip, slipa ner precis som UltraMarine säger. Skillnaden är att jag har TRE avbrutna bultar varav två med stavar i. 3x4 timmar uppskattad tidsåtgång MINST... mums... Vi får la se.

Annars blir det verkstan nästa!



Det trista i sånna lägen är att gängan nästan alltid går fördärvad i toppen

går ju i och för sig att fixa

Jag har i detta läge som beskrivs kunnat med tigen smälta ut pinnskruven

Lite knepigt men det går faktiskt att koncentrera värmen så pass till bara stålet så att detta smälter och faktiskt rinner ut ( kan dock göra lite ont i svetshanden hehe)
 

Dr.Bike

Guest
Enda som hjälper är att gnista ur dem med gnistmaskin.
Kvalificerade mek.verkstäder, ffa i plåt och svets-svängen har såna.
Då får de ut skruvn utan att skada gängan i toppen.

efter att du hade borrat (helst igenom hela skruvwn, det släpper lite på spänningen) så borde du värmt skruven med gas innan försöket att få ur den.
Detta kan upprepas för att varje gång man får de olika materialen att röra sig lite sinsemellan p.g.a olika värmeexpansion, så släpper det lite lite varje gång.

Några feta slag med tung hammare och ett dorn (inte körnare!) gör samma sak: lättar på skruvens längsgående inspänningskraft i gängan.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top