Tänkte göra en ''dirtfighter''

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
wr250f
Hallå på Er!
Är ny på detta forumet,men har åkt hoj i 19 år nu...
Har mestadels kört offroad och enduro, men även fuskat i roadracing och streetracing(kom tom 2: 2år i rad i ''stans snabbaste hoj''i västerås 94-95 tror jag det var...
Nåja till saken: Har planer på att göra en riktig grusdräpare av en fzr1000-88, dvs typ en streetfighter fast med crossdäck, någon som gjort det förr och kan säga hur det funkade?
Är det någe speciellt man skall tänka på med fzr1000-88 när man bygger fighter?
/Danne

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
...
Dirtfighter skrev:
Hallå på Er!
Har mestadels kört offroad och enduro, men även fuskat i roadracing och streetracing(kom tom 2: 2år i rad i ''stans snabbaste hoj''i västerås 94-95 tror jag det var...
Nåja till saken: Har planer på att göra en riktig grusdräpare av en fzr1000-88, dvs typ en streetfighter fast med crossdäck, någon som gjort det förr och kan säga hur det funkade?
/Danne

Å fy fan FZR 1000,ja du det blir nog ett bygge av rang :2cool !!!
Spräng inte motorn bara haha! :gnissla Lycka till,posta bilder!!!

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
wr250f
Har efter mycket funderande kommit fram till att en gsxr1100-86-88 är ett bra utgångsmaterial, det är 18-'' fälgar fram och bak=finns mycket crossdäck att välja på(samt många billiga bättre begagnade hos enduropolarna) den har heller ingen stor vattenkylare som går sönder(dock en liten oljekylare) dessutom finns det gott om reservdelar.... :rolleyes:

Så är det någon som har en gammal gixxer som går fint i motorn och har en bra drivlina och vill sälja den för under 20 lök, så hör av Er.
Det kosmetiska är av naturliga orsaker helt ointressant....

Har hittat artikeln i bike, det gjorde mig inte mindre sugen kan jag tillägga...

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Dirtfighter skrev:
Hallå på Er!
/Danne

Helt rätt. :banana :banana :banana :banana :banana

Jag brukar vara ute med mina arbetskompisar på Off-Road kvällar.
Vist saknar man det där extra greppet, eftersom att jag kör på vanliga landsvägsdäck. Men jag har kollat på nya Buell Offroaden. Den har ett nyutvecklat däck som passar på vanliga hjul. I alla fall 17" are.
Vet inte om jag skulle vilja sträcka mig så långt som att köra på crossdäck. Känns som att det skulle "vandra" för mycket.
Crossstyret ger en grym kontroll på hojen, påminner väldigt mycket om crossen.
Dock är markfrigången lite för låg när man kör i skogen. Men tänker man sig för så går det bra.

Jag borrade gaffelkronorna och monterade styret. Det håller bra, men jag vet inte om jag skulle rekomendera det. Godset känns lite tunnt. Men en förstärkning på undersidan skulle det säkert bli bättre.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
I Street Fighter Magazine för inte alltför länge sedan var det ett reportage om en kille som byggt en rat bike för offroadbruk på en GSX-R 1100. Det kanske kan finnas lite inspiration där?

//Eric

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Dirtfighter skrev:
Hallå på Er!
/Danne

humm, min FZR 600 -91 har 18" bakdäck... vilket suger, då man vill ha tag på landsvägsdäck, utbudet är inte direkt stort... vad tror ni om isdäck till cross på en FZR 600? kanske vore en idé till nästa vinter.. borde väl funka okej på isen?

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
wr250f
jahapp, då så har man köpt en gixxer1100-86 i supernajs skick! Åker och hämtar den i helgen :tummenupp

alla tipps mottages tacksamt om just den hojjen, men mig veterligen så finns väl inga ''modellrelaterade fel'' av just den hojjen?

Så nu skall det jagas fighterkrona, någon som vet diametern på gaffelbenen?
Är ruggigt taggad på detta bygge.

streetfigter magazine? har aldrig hört talas om det, men jag får kolla upp det, vilket nr?
p.s vad kan försäkringen kosta? den är ju trots allt 20 år gammal.....

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Dirtfighter skrev:
jahapp, då så har man köpt en gixxer1100-86 i supernajs skick! Åker och hämtar den i helgen :tummenupp

alla tipps mottages tacksamt om just den hojjen, men mig veterligen så finns väl inga ''modellrelaterade fel'' av just den hojjen?

Så nu skall det jagas fighterkrona, någon som vet diametern på gaffelbenen?
Är ruggigt taggad på detta bygge.

streetfigter magazine? har aldrig hört talas om det, men jag får kolla upp det, vilket nr?

Jag betalar 1700 för halvförsäkring/helår. Bryr mig inte att ställa av.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Dirtfighter skrev:
Gratulerar till ditt hojköp! I Streetfighter-magazine nr 140 Oktober -05 så var det ett litet reportage om en 1100R ratbike som verkade köras mest på grus, men den såg hemsk ut.. Rost, bulor och väldigt skitig :hihi Men han körde på vanliga landsvägsdäck.
Ang. försäkringen så ger jag ungefär 2500 hel/hel.

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Lycka till med ditt bygge :)

var någon på SH som la upp bilder på sin fina gsxr-fighter förra vintern tror jag

måste säga att det är bland dom råaste hojarna på SH :yoparty

om ägaren vill att jag ska ta bort dom så säg till .

Bifogat

• gammel [3].jpg
    gammel [3].jpg
    31.3 KB · Visningar: 951
  • gammel [2].jpg
    gammel [2].jpg
    32.2 KB · Visningar: 1,677
  • gammel.jpg
    gammel.jpg
    32.6 KB · Visningar: 900
Last edited:

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
wr250f
Amenvafan, det är ju precis sådär jag hadde tänkt mig att den skulle se ut!
Kan man möjligen komma i kontakt med ägaren?
Nyfiken på hur han löst det här med däcken.. och ev.däcklåst och kör han med slang?
Har han kört grusväg på sommaren?
/Danne

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den där GSX-R:en var riktigt fräck.
En sådan skulle man ha till nästa vinter.
Inte så dyra heller. Man köper en gammal häck för 20 papp och lägger en tusing eller två på att förbättra den, perfekt.

Soulflylost

My homiez call me Mr. Oizo..
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Cagiva Planet -01
granath_ skrev:

var någon på SH som la upp bilder på sin fina gsxr-fighter förra vintern tror jag

RespeCt! :yoparty

:hihi

vfr orre

I Do My Own Stunts!
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
Six dirty six, RD350, Honda ATC350X, Yamaha swamp-trike, TRI-moto, DKW 500, pick-up
VFR Dirtfighter!!!
Smiskade lite grus med den här i somras :tummenupp
Skulle iofs haft ett crossdäck fram, för det var lite halvtjurigt att få stopp på kollossen i gruset :)

Bifogat

• dirtfighter2.JPG
    dirtfighter2.JPG
    139.4 KB · Visningar: 1,120

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Dirtfighter skrev:
Amenvafan, det är ju precis sådär jag hadde tänkt mig att den skulle se ut!
Kan man möjligen komma i kontakt med ägaren?
Nyfiken på hur han löst det här med däcken.. och ev.däcklåst och kör han med slang?
Har han kört grusväg på sommaren?
/Danne

tyvär kommer jag inte ihåg vad ägaren heter här på SH, men testa att sök på lite allt möjligt. kan finnas i nån cross/motard-tråd men även i SF-forumet, jag vet faktiskt inte. :(
jag kommer inte ihåg någonting vad han hade skrivit. minns bara att jag blev sugen att bygga :yoparty

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
granath_ skrev:
tyvär kommer jag inte ihåg vad ägaren heter här på SH, men testa att sök på lite allt möjligt. kan finnas i nån cross/motard-tråd men även i SF-forumet, jag vet faktiskt inte. :(
jag kommer inte ihåg någonting vad han hade skrivit. minns bara att jag blev sugen att bygga :yoparty

kolla i sundsvallsforumet, han e från sundsvall..kommer dock ej ihåg vad han heter.

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
wr250f
Jag antar att man måste förlänga broms,koppling och gaswire, men hur är det med el prylarna? sladden till omkopplaren tex?

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
granath_ skrev:

Bilderna är ju tagna i Sundsvall, men hojen har jag aldrig sett...tyvärr...über phet :yoparty

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy