Kinnekulle Ring 4:e juni (söndag) med Racingworld.se

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Uppdaterad info platstillgång 2006-04-28:
LEDIGA PLATSER ENDAST I LÅNGSAM GRUPP

Teorikurs dagen innan kl.16-20 - lediga platser

Vi har nu öppnat bokningen till årets körningar på Kinnekulle Ring, och andra körningen är söndag 4:e juni.

Vi kör 9.00-16.30, och kostnaden är 700:- för en heldag.

Du kan vara nybörjare med nytaget körkort, likaväl som erfaren "banräv". Genom att ha fyra grupper med olika tempon (långsam, mellan, mellansnabb och snabb) kan vi erbjuda en givande bandag för alla deltagare.

Instruktörer finns med ute på banan under hela dagen.

Nytt för i år är att vi inte tillåter oregistrerade eller avställda hojar. Alla hojar skall vara i gatskick, dvs besiktningsbara hos Bilprovningen.

Hur bokar jag mig? Gå in på www.racingworld.se, välj "Anmälan/bokning" i menyn till vänster.

Vi har även öppnat bokningen till teorikursen som ges dagen innan körningen, kl.16-20, kostnad 250:-.

-Ambulans finns på plats.
-Gatukök finns i depån.
-Ljudnivå max 95dB vid förbifartsmätning.

Välkommen med din anmälan!

Stefan Magnusson
Racingworld
Email: stefan@racingworld.se

Last edited:

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
HanneZ skrev:
Det framgår inte om det finns någon grupp för IF'arna?

IF och TH-försäkringstagare anmäler sig som övriga, dvs med önskemål om grupptillhörighet. Vi har sagt att IF och TH åker med alla andra. Vi gör för närvarande efterforskningar kring juridiken och det KAN bli så att vi ändrar gruppindelning efter försäkringsbolag, vilket vi även ha flaggat upp för. Troligtvis blir det dock efter hastighet, vilket naturligtvis är ett säkrare och bättre upplägg.

Däremot är racehojar, icke gatlegala eller avställda hojar INTE tillåtna.

/Stefan M

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Stefan M skrev:
... Vi gör för närvarande efterforskningar kring juridiken och det KAN bli så att vi ändrar gruppindelning efter försäkringsbolag, vilket vi även ha flaggat upp för. ...

/Stefan M

Skitbra! Lyckas ni reda ut nåt så skriv gärna det i tråden eller så.

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
HanneZ skrev:
Skitbra! Lyckas ni reda ut nåt så skriv gärna det i tråden eller så.

Nja, som du vet så är det inte svart eller vitt, utan en komplex juridisk bedömning utifrån rätt många parametrar. Exakt hur alla överväganden har gjorts vill jag inte gå in på, däremot meddelar vi självklart eventuella förändringar i arrangemanget.

/Stefan M

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Stefan M skrev:
Nja, som du vet så är det inte svart eller vitt, utan en komplex juridisk bedömning utifrån rätt många parametrar. Exakt hur alla överväganden har gjorts vill jag inte gå in på, däremot meddelar vi självklart eventuella förändringar i arrangemanget.

/Stefan M
Ok, fair enough.

Jag gör väl mig inte direkt populär genom att ställa dessa frågor nu men jag gör det ändå.
Eftersom ni har tänkt att blanda så kan scenariot uppstå att en IF'are kör på en Folksam'are. Om IF'aren anses vara vållande och IF inte täcker banköra så lär dom ju inte pröjsa och folksam lär ju inte pröjsa om IF'aren var vållande. Som ni skriver på hemsidan så ansvarar alla för att dom själva är försäkrade men vad hjälper det om en i samma grupp inte är försäkrad? Menar ni då att samtliga även skall ha olycksfallförsäkring?

Jag ställer dessa frågor då jag själv har Folksam och undrar vad resultatet kan bli om jag kör i samma grupp som en som har IF.

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
HanneZ skrev:
Ok, fair enough.

Jag gör väl mig inte direkt populär genom att ställa dessa frågor nu men jag gör det ändå.
Eftersom ni har tänkt att blanda så kan scenariot uppstå att en IF'are kör på en Folksam'are. Om IF'aren anses vara vållande och IF inte täcker banköra så lär dom ju inte pröjsa och folksam lär ju inte pröjsa om IF'aren var vållande. Som ni skriver på hemsidan så ansvarar alla för att dom själva är försäkrade men vad hjälper det om en i samma grupp inte är försäkrad? Menar ni då att samtliga även skall ha olycksfallförsäkring?

Jag ställer dessa frågor då jag själv har Folksam och undrar vad resultatet kan bli om jag kör i samma grupp som en som har IF.

Det är väl inte fel att ställa dessa frågor! Det är viktiga frågeställningar som berör oss alla.

Utan att gå in på just det scenario du tar upp (se tidigare svar) måste man ha klart för sig att rättsläget är osäkert. Vi menar att alla BÖR ha en olycksfallsförsäkring som gäller för denna typ av aktivitet. Då är man säker vad gäller olycksfallsdelen. Om man trots det tycker att situationen känns osäker kan vi bara rekommendera att vänta med bankörning tills vi får en ny lagstiftning på området, vilken beräknas komma till 2007 eller 2008.

/Stefan M

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
HanneZ skrev:
Ok, fair enough.

Jag förstår inte problemet!? Jag har teckant två olycksfallsförsäkringar som täcker hobby banåka så att säga, å sen kör jag på egen risk. Hur svårt måste folk krångla till det. Jag har vid alla bankörningar fått skriva på ett papper där det står att körning sker på egen risk.
Vad tror du försäkringsbolaget säger när dom ser det pappret
??? :va

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
freding skrev:
Jag förstår inte problemet!? Jag har teckant två olycksfallsförsäkringar som täcker hobby banåka så att säga, å sen kör jag på egen risk. Hur svårt måste folk krångla till det. Jag har vid alla bankörningar fått skriva på ett papper där det står att körning sker på egen risk.
Vad tror du försäkringsbolaget säger när dom ser det pappret
??? :va
Hos folksam gäller försäkringen ändå. Pappret avtar möjligtvis arrangören ansvararet, förarna har fortf. ett ansvar mot varandra. Folksam t.ex. ser denna typen av körning som helt vanlig körning på landsväg.

Lustigt att du inte ser problemet men alla andra gör det, som Stefan skrivit ovan så är det allt annat än solklart. Hur som helst tycker jag vi tar detta i en annan tråd då det gäller alla bankörningar så kan dom snacka om denna körning i denna tråden istället!

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
HanneZ skrev:
Hos folksam gäller försäkringen ändå. Pappret avtar möjligtvis arrangören ansvararet, förarna har fortf. ett ansvar mot varandra. Folksam t.ex. ser denna typen av körning som helt vanlig körning på landsväg.

Lustigt att du inte ser problemet men alla andra gör det, som Stefan skrivit ovan så är det allt annat än solklart. Hur som helst tycker jag vi tar detta i en annan tråd då det gäller alla bankörningar så kan dom snacka om denna körning i denna tråden istället!
Bankkörning är inte landsväg, för du håller väl inte 70 på banan eller? Så de e kanske du å några andra som inte inser att bana inte är landsväg, de ingen självklarhet att försäkring gäller där, att sen folksams gäller där kan du ju se som ett plus. Om du vill veta om nån försäkring täcker eller inte, så e de inte solklart, men om du utgår från att den inte gör det så är det ju solklart :tummenupp Å skulle du sen få lite fickpengar från ditt bolag...ja då grattis å var glad i stället för å vara tveksam hela tiden. Om du blir påkörd ute på vägen av någon utan försäkring, vad händer då? jo ditt bolag täcker dig. Så om jag sopar omkull dig på banan utan gällande försäkring men din gäller, vad händer då... :va jo ditt bolag pröjsar väl igen då då, för DU är ju försäkrad...

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
HanneZ skrev:
Hos folksam gäller försäkringen ändå. Pappret avtar möjligtvis arrangören ansvararet, förarna har fortf. ett ansvar mot varandra.

Tänkte bara flika in med att arrangören inte kan skriva sig fri med ett papper, inte än så länge i Sverige, USA hade gått hur bra som helst.

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Bokningsstatus

Det har fyllt på med bokningar.

Snabba gruppen är nu fullbokad.

Det finns ett litet antal platser kvar i mellan och mellansnabb grupp.
I långsam är platstillgången bättre.

Lediga platser även till teorikursen dagen innan kl.16-20.

/Stefan M

Last edited:

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Bokningsstatus

Nu är även mellansnabba gruppen fullbokad.

Det finns ett litet antal platser kvar i mellangruppen.
I långsam är platstillgången bättre.

/Stefan M

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Bokningsstatus

Nu är även mellangruppen fullbokad.

Det finns enbart platser i långsam grupp kvar.

/Stefan M

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...