Ååååå, vad jag är klantig! (Hur får jag bort inbränt tyg från ett avgassystem?)

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
*Suck*! :huvet
Jag borde egentligen inte skriva detta. Inte här i alla fall, eftersom risken är överhängande att jag för all tid och evighet framöver kommer att förknippas med en idiot...

Jag hämtade hem min flång nya Triumph Sprint idag.
Det första jag gjorde var att tvätta den, vaxa den, och starta den. -I nämnd ordning. (Oj, vad det rykte!)

Medans motorn stod och gick såg jag, putsbög som jag är, en liiiten prick på avgasröret. Varpå jag naturligtvis tvunget måste dit med trasan.

FRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄSSSSS!!! Lät det när trasan smälte och orsakade en stor, brun fläck av smält syntetmaterial på röret. :brinnerup

Nästa idiotgrej jag fick för mig var att skynda dit med hushållspapper för att torka bort smeten. Det resulterade dock enbart i att hushållspappret klibbade fast i smeten och förbrändes av hettan. Resultet: ÄNNU fulare fläck! :huvet

Jag väntade till röret svalnat och provade vax, autosol, thinner, polermaskin med autosol, -RUBBET. Utan resultat...

-Vad göra? Hur fasen får jag bort skiten? :confused:

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
N.Blomqvist skrev:
*Suck*! :huvet
Jag borde egentligen inte skriva detta. Inte här i alla fall, eftersom risken är överhängande att jag för all tid och evighet framöver kommer att förknippas med en idiot...

Jag hämtade hem min flång nya Triumph Sprint idag.
Det första jag gjorde var att tvätta den, vaxa den, och starta den. -I nämnd ordning. (Oj, vad det rykte!)

Medans motorn stod och gick såg jag, putsbög som jag är, en liiiten prick på avgasröret. Varpå jag naturligtvis tvunget måste dit med trasan.

FRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄSSSSS!!! Lät det när trasan smälte och orsakade en stor, brun fläck av smält syntetmaterial på röret. :brinnerup

Nästa idiotgrej jag fick för mig var att skynda dit med hushållspapper för att torka bort smeten. Det resulterade dock enbart i att hushållspappret klibbade fast i smeten och förbrändes av hettan. Resultet: ÄNNU fulare fläck! :huvet

Jag väntade till röret svalnat och provade vax, autosol, thinner, polermaskin med autosol, -RUBBET. Utan resultat...

-Vad göra? Hur fasen får jag bort skiten? :confused:

Inte en aning, men jag lider med Dig.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Vad är det för material i systemet ?

Har du iofs provat med Thinner så prova Aceton ,det brukar lösa plast bra.

kungko

HAN MED KLYVD TUNGA...
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
CRF 250R -07
bara en tanke..men låt det bli varmt igen å ta en blöt tvätsvamp å gno medans det är varmt....

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vissa får aldrig bort sånt nå mer :3freak

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
kungko skrev:
bara en tanke..men låt det bli varmt igen å ta en blöt tvätsvamp å gno medans det är varmt....

Håller med, jag hade dock en plastskrapa som jag fick bort insmält gummi ofrån min stövel... När det var lite halvvarmt såklart....

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Farsan hade en liknande fläck på sitt avgas-system.. han använde nå medel han köpt utomlands tror jag. ska höra med honom vad det hette, kanske finns att få tag på i Sverige.
Fläcken försvann iallafall HELT om jag minns rätt.

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Hela hojen e förstörd.. Bara o skrota. Jag köper den av dig för en hundring så slipper du allt bekymmer :rolleyes:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Tråkigt att höra! :(

Du gjorde rätt i som tvättade den, men fel i att både vaxa & starta den.
Ny lack mår bäst av att få härda ett tag innan man vaxar har jag fått höra av en billackerare, men det är säkert mindre allvarligt.

Men du skulle inte startat den, en ny motor skall inte varmköras, många oroar sig över hur de ska köra in sina nya motorcyklar & svaret blir oftast i stil med "normal körning", men sällan nämns det att motorn skall undvikas att gå varm. Så håll dig tills du kan ut & köra!

Nu till problemet, lägg upp en bild på skadan så kan man enklare bedöma nödvändiga åtgärder :)

Jonas Brunström

fyrtakt???
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
RGV 250 RG 500
om inget annat funkar använd xylen de tar bort de mesta specielt bra om det är oljebaserat syntetmaterial men var försiktig de är starka krejjer

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Om där sitter en "kaka" med fastbränt skit så kan du börja med att skrapa bort det med en mjuk träbit. Rören ska var fullt uppvärmda. Resten tar du bort med tolouen som du hittar i en färgaffär (om det inte blivit förbjudet dvs, det är både explosivt, giftigt och cancerframkallande).

OBS: rören ska vara kalla när du tar tolouen, annars :brinnerup

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Min gamla hoj hade avgasröret lite för nära högra fotpinnen så när jag hade textilbrallor resulterade detta i att det smälte fast en massa nylon.
Kunde försöka gnida bort detta bäst jag ville under tvätt med tvättsvamp osv utan någon märkbar effekt.

Hur som helst:

Använd en sån där diskboll i metall som används gör att rengöra inbrända kastruller tillsammans med lite autosol så lossnar det i ett naffs utan att lämna några märken i eventuell förkromning! :)

(För övrigt samma typ av diskboll som är populärt att använda för att temporärt tysta avgasystem vid besiktning.)

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
Bild.

X-up skrev:
Tråkigt att höra! :(

Nu till problemet, lägg upp en bild på skadan så kan man enklare bedöma nödvändiga åtgärder :)

Här kommer en bild på eländet.

Bifogat

• PICT0003.JPG
    PICT0003.JPG
    106.6 KB · Visningar: 1,163

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Jonas Brunström skrev:
om inget annat funkar använd xylen de tar bort de mesta specielt bra om det är oljebaserat syntetmaterial men var försiktig de är starka krejjer
Xylen har i stort sett samma lösningsförmåga som tolouen, men kan vara enklare att få tag på.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
xyx skrev:
Använd en sån där diskboll i metall som används gör att rengöra inbrända kastruller tillsammans med lite autosol så lossnar det i ett naffs utan att lämna några märken i eventuell förkromning! :)
/QUOTE]

Det lät som dagens bästa tips hittills! Tack! :)

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
N.Blomqvist skrev:
Här kommer en bild på eländet.

värm upp det till max gnugga bort det men trä ev swinto + lösingsmedel sen polerar du den me autosol men innan dess måste all skit va väk
ja hade sanna på min dämp av brudens skor hadde smält 750 r fick bort det på detta sett körde tils det var så varmt så man kunde skrapa lite i taget :tummenupp

ha det
mvh Robin Hood

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
åh vad jag garvar. vek mig dubbel. Skulle likaväl kunna gjort något sånt själv. :lol

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024