Hjälp...!! krashkåpa + lykta = ???

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Jag har en stycken toppkåpa (krash) och en lykta som ska fästas i denna. Här är bilder på lyktan
lykta.jpg

lykta2.jpg

lykta3.jpg

Kåpan
topp.jpg

topp2.jpg

topp3.jpg


Kåpan ser inte ut som på bilden dock, där är inget hål alls för lyktan (än) och inga fästen alls. Jag fick dock en idé när jag såg hur de hade gjort på den.. alltså att klistra (?) fast en böjd metallbit som en bult kan löpa genom och sedan en mutter bakom. Uppskattar förslag på hur jag ska lösa detta och om denna idé med metallfäste + mutter är bra, hur ska jag fästa dessa metalbitar? (Kåpan är i glasfiber, jag har själv lagt förstärkningar på insidan i form av polyester + glasfiberväv, så det är vad ytan består av)

Tacksam för svar!
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Bumpbumpbumpbumpbumpbumpbumpbump
 

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Jag vet inte om klister håller, men jag har gjort så här för länge sedan på min gamla CBR: Du skaffar försänkta skruvar med små huvuden och mutter. Efter att du har skärt hål för lyktan så borrar du hål för skruvarna där de ska håla lyktan i toppkåpan. Sedan gör du hålen lite koniska så att skruvhuvuden inte sticker ut. Spackla igen skruvhuvuden och det inte kommer att synas någonting utifrån == skit snyggt!!! (jag har gjort och skulle gjort om jag vore du)

// Lycka till med vad än du kommer på :tummenupp
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Polaren limmar sin på sin R1. 2 punkter räcker för honom iaf.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Såhär skulle jag ha gjort:

Sågat upp hål för lyset. Dragit skruvar genom hålet i lyset som "bottnar" mot kåpan när lyset är på plats. Sen skulle jag ha oljat skruvarna lite, och skruvat på muttrar som precis täcker skruvens ytterände (fattar ni det där?). Sen hade jag lagt lyset på plats, kanske finjusterat muttrarna mot kåpan och slabbat på glasfiberstrån och polyesterplast för att fästa muttrarna i kåpan. Sen när allt härdat så är det bara att skruva ur skruvarna och beskåda sina fastplastade muttrar i kåpan.

Skitlätt, ju.

Det finns en viss risk att muttrarna kanske inte fastnar tillräckligt hårt, men prova. Det BORDE ju funka.
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Tack för alla svar! Nu är jag färdig med steg 1 i alla fall.. här är lite bilder som du ville ha Mattias.

steg1.jpg

klar.jpg


Angående hur jag ska fästa lykta i kåpa så blir det nog att testa era förslag med glasfiber och polyester, MEN.. har problemet att kåpan är ju formad och inte jämn.. alltså kommer inte muttern som ska användas som fäste ligga i rätt vinkel för att en skruv ska komma genom hmm hur löser man detta? Lite bilder så ni kanske fattar vad jag menar!

hmm.jpg
 
Last edited:

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Fy fy! Inte måla med spritpenna. Va noga med att få bort all spritpennefärg innan lack. Annars kommer den krypa genom lacken och tillslut kommer den synas på den nya fina lacken och det vill du ju inte. Bara ett tips.

Annars såg det ju bra ut. Jag tycker du ska limma lite fin ja. :tomten
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Steinmeister skrev:
Fy fy! Inte måla med spritpenna. Va noga med att få bort all spritpennefärg innan lack. Annars kommer den krypa genom lacken och tillslut kommer den synas på den nya fina lacken och det vill du ju inte. Bara ett tips.

Annars såg det ju bra ut. Jag tycker du ska limma lite fin ja. :tomten

Ooops det visste jag inte! Tack för tipsen ska se till att få bort allt :)
Fast det är inte riktigt spritpenna utan sån där man skriver på overhead med men det kanske gör det samma

Tack :tummenupp
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Så.. då var jag klar med fästena. Vet inte hur detta kommer hålla men det känns väldigt stabilt! Byggde med polyester och glasfiberväv.. tog ett par timmar och jag blev ganska hög av ångorna men nu är det färdigt.
Lite bilder.. Kommentar, Mattias??

faste.jpg

faste2.jpg

faste3.jpg
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top