lagersats husa 650

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Någon som vet var man får tag i en komplett lagersats till husaberg 650 -03?
Misstänker att det finns på karlströms motor men jag är väl för dum för att hitta det där :huvet
 

WAKKA

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
blekinge
Hoj
yzf 1000 thunderrace fighterbygge,Yzf750r,crf 450,o en liten fiddy
Hsb-Chrille skrev:
Någon som vet var man får tag i en komplett lagersats till husaberg 650 -03?
Misstänker att det finns på karlströms motor men jag är väl för dum för att hitta det där :huvet

finns väl ingen sats direkt ,man får plocka ihop lagerna efter reservdelslistan.
Gjorde detta jobb själv i höstas gick på runt 3000 alla lager har jag för mig.
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
WAKKA skrev:
finns väl ingen sats direkt ,man får plocka ihop lagerna efter reservdelslistan.
Gjorde detta jobb själv i höstas gick på runt 3000 alla lager har jag för mig.

Okej va jobbigt.. Jag läste om någon som hade köpt en sats för 1200.. Men det var till en 501a iofs. Tänkte att det i så fall kunde vart värt att köpa en hel sats då bara balansaxellagren kostar nästan 1000 spänn paret... :död
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hsb-Chrille skrev:
Okej va jobbigt.. Jag läste om någon som hade köpt en sats för 1200.. Men det var till en 501a iofs. Tänkte att det i så fall kunde vart värt att köpa en hel sats då bara balansaxellagren kostar nästan 1000 spänn paret... :död

Kan ju vara så att han köpte lagrena direkt från momentum eller dylikt, det brukar vara runt 50% på många lager om man jämför med handlarnas listor mm.
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Tror det bara är balansaxel-lagren man måste köpa av husaberg, resten är vanliga standard skf. Men jag kan ha fel :död
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
wheelie82 skrev:
Tror det bara är balansaxel-lagren man måste köpa av husaberg, resten är vanliga standard skf. Men jag kan ha fel :död

Nja, egentligen så har du inte det. Men dom går att köpa om man vet vart man ska leta. Det går att offra balansaxeln och sätta i extra stora ram-rullager. Stoffy Jag mfl har gjort det.

Den som vill veta mera. Skicka ett PM till HusaHarry, han har grym koll på priser och vad dom heter och kostar och vilken årsmodell som ska ha vad osv. Så vistas han även ofta hos tomtefar Öhrn, i tomteverkstan borta på Hjälmarberget för att få senaste nytt.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Skiljer det något märkvärdigt på vilka lager som ingår i motorn ifrån de gamla motorerna -00 och 01- ?
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
RaceMe skrev:
Nja, egentligen så har du inte det. Men dom går att köpa om man vet vart man ska leta. Det går att offra balansaxeln och sätta i extra stora ram-rullager. Stoffy Jag mfl har gjort det.

Den som vill veta mera. Skicka ett PM till HusaHarry, han har grym koll på priser och vad dom heter och kostar och vilken årsmodell som ska ha vad osv. Så vistas han även ofta hos tomtefar Öhrn, i tomteverkstan borta på Hjälmarberget för att få senaste nytt.

Hur mkt mer vibrerar hojen utan balansaxel? Jämförbar med en KTM-vibrator á la lc4?

Jag hade funderingar på att skippa balansaxeln och stoppa i det bredare lagret ända tills jag kom på att man måste svarva ur inneringen eller blocket för att få till det ordentligt på veven. Det hade jag inte möjlighet att göra... Så det blir till att beställa två balansaxellager fort som attan så hojen sitter ihop innan värmen kommer :banana
För er som undrar heter det bredare RAM-lagret: NJ2206ECP/C3 (4mm bredare än org.) Kostade för mig 660kr exkl moms direkt från fabrik (Drivma AB)
Och orginal: NJ206ECP/C3 440 exkl moms @ Drivma AB
Dessa är alltså Rulllager mod. Husa -03


EDIT: Tänkte bara påpeka att det inte behöver svarvas någonting i innerringen eller blocket för att få dit lagret, det var jag som hade otur när jag tänkte! :huvet Det enda som behöver svarvas är en ny distans som ersätter balansaxeln.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hsb-Chrille skrev:
Och orginal: NJ206ECP/C3 440 exkl moms @ Drivma AB
Dessa är alltså Rulllager mod. Husa -03
Då är det ju billigare som original reservdel.
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Busaberg skrev:
Då är det ju billigare som original reservdel.
Ja, många gånger så är det så. Priserna på originallagrena är ganska pressade. Husaberg lär ju ha köpt ett par stycken från SKF under alla år :tungan

/Roger
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jasså det säger ni? :huvet Vad kostar orginallager då? Jag kunde inte hitta några på Karlströms motor :huvet
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
philsson skrev:

Jomen jag tänkte att det kan ju omöjligt vara billigare än att beställa direkt från skf (som jag bad snubben på farsans jobb göra, men nä de blev ICKE bestställt från skf, det blev beställt från DRIVMA och det blev ICKE några jävla SKF-lager det blev SLF som ja aldrig hört talas om innan, får väl se vad dom går för, det blir väl till att riva igen om 10h :huvet .) Hmm vart var jag nu... Ja just! Men så fel man kan ha :huvet :huvet :huvet :huvet :död :4skrika
Nu ska jag beställa sånna här dyra jävla balansaxellager från Karlströms så jag får ihop skiten!
JO! En sak till var det, dehäringa lagret som sitter ytterst på kopplingskorgen, vad är Artikelnummret till den? Kollade i Husaberg parts katalogen, Där är ett lager med nr 13, men det verkar vara ett axiallager (står det iaf), och mitt är ett radiallager.. Äh kolla bilden!
 

Bifogat

  • kopplingskorg.jpg
    kopplingskorg.jpg
    24.5 KB · Visningar: 80

husa harry

8 år med SLANGLÖST
Gick med
2 Jul 2005
Ort
ÖREBRO
Hoj
#90 HUSABERG FSE 550 -01A + #97 FSE 450 -03A
Hsb-Chrille skrev:
Hur mkt mer vibrerar hojen utan balansaxel? Jämförbar med en KTM-vibrator á la lc4?

Jag hade funderingar på att skippa balansaxeln och stoppa i det bredare lagret ända tills jag kom på att man måste svarva ur inneringen eller blocket för att få till det ordentligt på veven. Det hade jag inte möjlighet att göra... Så det blir till att beställa två balansaxellager fort som attan så hojen sitter ihop innan värmen kommer :banana
För er som undrar heter det bredare RAM-lagret: NJ2206ECP/C3 (4mm bredare än org.) Kostade för mig 660kr exkl moms direkt från fabrik (Drivma AB)
Och orginal: NJ206ECP/C3 440 exkl moms @ Drivma AB
Dessa är alltså Rulllager mod. Husa -03

Jag ska skicka tillbaka det bredare lagret och ett mod.org. RAMlager.. Om det inte är någon här som råkar vara intresserad? Skicka PM omg.isf.


DET är bara att ringa runt..själv fick jag dessa priser
.NJ2206ECP/C3 =362 KR INKL RAML
.NJ206ECP/C3 =301KR ---- RAML
.6201 C3 =30 KR ---- KAML
.61905 =141 KR---- DRIVAXELL
.6206 C3 =64 KR ---- RAMLAGER ORG (KULLAGER)
LAGRERNA ÄR NTN OCK SKF .OCH DET ÄR SAMMAPRISER PÅ BÅDA.
OCK TAR DU BORT BALANSAXELN SÅ BEROR DET MYCKET PÅ VAD DU HAR FÖR KOLV.HAR DU EN 470 KOLV SÅ BLIR DET MINDRE VIBBAR ÄN MED WISECO KOLVEN SOM SITTER PÅ 650IN FÖR DEN ÄR JÄVLIGT TUNG... :tungan mvhusaharry
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
husa harry skrev:
DET är bara att ringa runt..själv fick jag dessa priser
.NJ2206ECP/C3 =362 KR INKL RAML
.NJ206ECP/C3 =301KR ---- RAML
.6201 C3 =30 KR ---- KAML
.61905 =141 KR---- DRIVAXELL
.6206 C3 =64 KR ---- RAMLAGER ORG (KULLAGER)
LAGRERNA ÄR NTN OCK SKF .OCH DET ÄR SAMMAPRISER PÅ BÅDA.
OCK TAR DU BORT BALANSAXELN SÅ BEROR DET MYCKET PÅ VAD DU HAR FÖR KOLV.HAR DU EN 470 KOLV SÅ BLIR DET MINDRE VIBBAR ÄN MED WISECO KOLVEN SOM SITTER PÅ 650IN FÖR DEN ÄR JÄVLIGT TUNG... :tungan mvhusaharry

Ja okej tack för alla dumförklaringar, det räcker nu :tungan
Det är väl enna inte Wisecokolv orginal på 650in? :confused:
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Om man handlar någon annanstanns än från en Husabergåterförsäljare så se till så lagren har samma beteckning. Jag köpte SKF lagren från Nerikes Maskin till min 01a jag hade men vi missa att det stod C3 efter sifferbeteckningarna så vi fick byta dem mot rätt lager. Det funkar utan C3 men dom håller inte lika bra.
 

RoxTeddy

http://www.motard.se
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R-12
RaceMe skrev:
Nja, egentligen så har du inte det. Men dom går att köpa om man vet vart man ska leta. Det går att offra balansaxeln och sätta i extra stora ram-rullager. Stoffy Jag mfl har gjort det.

Den som vill veta mera. Skicka ett PM till HusaHarry, han har grym koll på priser och vad dom heter och kostar och vilken årsmodell som ska ha vad osv. Så vistas han även ofta hos tomtefar Öhrn, i tomteverkstan borta på Hjälmarberget för att få senaste nytt.

Har själv planerat att ta bort balansvikten för att få plats med det bredare ramlagret, men är lite osäker på om jag reder ut det med den korta beskrivning jag fått. Det jag fått som tips är att använda den gamla lagerbanan som distans och vara noga med rätt axialspel till vevaxeln.

Så om det är någon som redan gjort det och har lust att lite mer i detalj beskriva proceduren tex mått på distans och hur man mäter axialspelet mm, vore jag tacksam.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
RoxTeddy skrev:
Har själv planerat att ta bort balansvikten för att få plats med det bredare ramlagret, men är lite osäker på om jag reder ut det med den korta beskrivning jag fått. Det jag fått som tips är att använda den gamla lagerbanan som distans och vara noga med rätt axialspel till vevaxeln.

Så om det är någon som redan gjort det och har lust att lite mer i detalj beskriva proceduren tex mått på distans och hur man mäter axialspelet mm, vore jag tacksam.

Mät hur bred veven är utan balansvikter och balanslager. Mät blockhalvorna med dom lager som du har tänkt dig monterade i blocken, plusa ihop dom två blockmåtten och dra minus vevens mått. Så blir det något på tex 8 mm kvar. Tag det måttet minus spelet 0.7 mm så blir distansen i dtta exempel 8-0.7=7.3mm. Sen upp med det i svarven.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Kollat igenom "user parts" och där finns hur många lager somhällst. Vilka lager är det man brukar byta? och samtidigt så lär det ju vara massa annat som packningar hit och dit och förmodligen mycket annat också som man byter samtidigt. Har ringt min återförsäljare men de säger att det inte finns något std kitt man köper utan man får plocka ihop en lista med de lager som man önskar byta. Skulle någon vilja ägna 2 minuter åt att skriva ihop en lista på vilka lager man bör byta, blir lite dyrt att byta "allt i hela motorn" bara för att man inte vet vad som är vettigt att byta ut.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top