Ombyggnad av originalljuddämparen SKISS

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Försökte göra upp en snabb ritning på hur min ljuddämpare ser ut invändigt. Jag bytte stoppningen i den häromdagen och tycker att hela dämparen i sig är som en stor fet strypning. Jag har länge velat ha mer ljud i hojen och funderat på att köpa nytt avgassystem men tanken slog mig att varför inte bygga om det jag har. Någon som testat att göra något liknande? Bilden överst är hur det ser ut nu som ni kanske förstår och tanken är att göra ett rakt blås genom hela dämparen genom att montera dit ett nytt innerrör. Partiet i mitten ser ut att gå att skruva bort med de blå skruvarna på bilden. Kom gärna med åsikter, tipps och ideer.
avgassystem.jpg

klart det blir bättre kanon med raka rör.
sätt i ett perforerat rakt rör genom dämparan och linda ull runt det på utsidan... kommer säkert bli coolt.

gör ett före-efterljud och posta här.

psykomotard skrev:
2044835 klart det blir bättre kanon med raka rör.
sätt i ett perforerat rakt rör genom dämparan och linda ull runt det på utsidan... kommer säkert bli coolt.

gör ett före-efterljud och posta här.
Anar att jag får göra något mindre ingrepp i bestyckningen också.
Självfallet skall det spelas in ett före och ett efter. Billigt och kul projekt och dessutom verkar det som att jag inte bortgör möjligheten att bygga tillbaks den vid behov. :tummenupp
Får se när detta blir av men det lär inte dröja länge.

Eller så letar du upp en crossljuddämpare och skruvar dit.Dom ser ut precis som på den undre skissen och så har du endurodämparen kvar om du ska åka någonstans där det är hårda bullerkrav.

Busaberg skrev:
2044891 Eller så letar du upp en crossljuddämpare och skruvar dit.Dom ser ut precis som på den undre skissen och så har du endurodämparen kvar om du ska åka någonstans där det är hårda bullerkrav.
Det är sant, tänkte föresten inte på att jag isf kapade "snabeln" på insidan av slutmunstycket. Blir mer omständigt att rätta tillbaks isf. Ni som enbart kapat "snabeln", är hojarna inom acceptabla ljudnivåer för bana?

Ingen som gjort en liknande operation på KTM:s 660 original SXC-burk?

Ljudnivå? Ombestyckning?

Läste nånstans att ett perforerat 50 mm rör skulle vara melodin med lite ull utanpå. Någon..?

Kimmen.

Mr_M5 skrev:
2045153 Ingen som gjort en liknande operation på KTM:s 660 original SXC-burk?

Ljudnivå? Ombestyckning?

Läste nånstans att ett perforerat 50 mm rör skulle vara melodin med lite ull utanpå. Någon..?

Kimmen.

Jag borrade upp pop nitarna i slutet av sxc dämparen, tog ut "tratten" eller snabeln som philsson skriver som liknar ett böjt rör som är ca 15cm långt, kapade av det så det återstår typ 2cm.

tyckte hojen gick mkt finare efteråt men det är kanske bara mentalt :), men gött ljud blev det iaf !

Last edited:
Jag ville inte förstöra min orginal-dämpare så jag beställde ett slip-on istället från lockner´s bil och eftersom jag har en -05 behövde jag inte något mellanrör utan dämparen passade direkt utan modifikationer och dessutom tar INTE dubb-däcken i som annars orginaldämparen gör...

http://www.locknersbilochmc.com/sto...s_id=2&zenid=2d1e89138b81d712462c200f043b8db5

Riktigt gött ljud med "rakt igenom dämpare" :tuttar

Bestyckningen fick jag feta på lite, så nu blev det lite mera fart på hojjen. :7peta

Last edited:
pontan666 skrev:
2045920 Jag ville inte förstöra min orginal-dämpare så jag beställde ett slip-on istället från lockner´s bil och eftersom jag har en -05 behövde jag inte något mellanrör utan dämparen passade direkt utan modifikationer och dessutom tar INTE dubb-däcken i som annars orginaldämparen gör...

http://www.locknersbilochmc.com/sto...s_id=2&zenid=2d1e89138b81d712462c200f043b8db5

Riktigt gött ljud med "rakt igenom dämpare" :tuttar

Bestyckningen fick jag feta på lite, så nu blev det lite mera fart på hojjen. :7peta

Har du lust o lägga upp en bild med den monterad??

/ Krille

Back