R6an har låst sig, funkar inte....

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sådär har grejat med r6an i kväll

All jävla el men till slut lyckades jag lära mig hur man tjuvkopplar för att starta den (larmet kräver det) funkade fint och jag startade den manuelt med kablar å skit.

Så tryckte jag på fjärren och fick tändningen "ON" sedan fick jag för mig att testa om det gick att starta på "START KNAPPEN" då tvär låste den sig.

Vad jag menar med låste sig är att det finns ingen tendens till att ge ström till startmotorn.

Antingen känns det som att jag bränt startrelä på något skummt sätt eller att den kan låsa sig i "CDI" eller liknade :3freak

Behöver någon som har idér eller kanske med tidigare erfarenheter av liknade situationer.

MVH Alex
 

Bifogat

  • DSC01638.JPG
    DSC01638.JPG
    107.1 KB · Visningar: 222

simon sjöström

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2006
Ort
stockholm
Hoj
tl1ooor tl1000s
12 volt vill mc har.

om det är ett eftermarknads larm.tar bort säkring till ström matning på larm enhet.ser till att du ett full laddad batteri.vrid på tändning,sätt i det bort tagna säkringen.så känner larmet av att tändning är på så den aktivera inte o kan låsa upp sig.ett annat fel är när betteri spänning är låg så går larmet in o spärrar.gör då som står ovan.det borde går.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
simon sjöström skrev:
2045428 om det är ett eftermarknads larm.tar bort säkring till ström matning på larm enhet.ser till att du ett full laddad batteri.vrid på tändning,sätt i det bort tagna säkringen.så känner larmet av att tändning är på så den aktivera inte o kan låsa upp sig.ett annat fel är när betteri spänning är låg så går larmet in o spärrar.gör då som står ovan.det borde går.

jo testade att ta bort matning till larm och har inte kopplat in funktion så den ska få extra startspärr. Testade då igen och det var dött.... kanske liten tendens till klick i relät tyckte jag men fick ju ingen ström på utkabeln till startmotor:3freak

Säkringarna har jag också kollat ... dom två 30amp

om jag själv ger +kabeln till startmotor matningsspänning med + så startar den, men med "START KNAPPEN" händer inget.

edit: Mer tips nu!
 
Last edited:

simon sjöström

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2006
Ort
stockholm
Hoj
tl1ooor tl1000s
kolla run knappen

kolla dödar knappen.jag menar plus matning till larmet.brukar vara 10amp röd hängsäkring.du har oxså en brytare på stödet kolla den o att du inte har en vxl i.lägg i en vxl tex 1 el 2an sen över går till N så att vxl indikator inte har fastnat i ett läge.

från batteri går det matning till tändlås.från tändlås till dödar knapp RUN knappen vidare till vxl indiktorn sen till stödet sen till start motorn.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
simon sjöström skrev:
2045456 kolla dödar knappen.jag menar plus matning till larmet.brukar vara 10amp röd hängsäkring.du har oxså en brytare på stödet kolla den o att du inte har en vxl i.lägg i en vxl tex 1 el 2an sen över går till N så att vxl indikator inte har fastnat i ett läge.

från batteri går det matning till tändlås.från tändlås till dödar knapp RUN knappen vidare till vxl indiktorn sen till stödet sen till start motorn.

nu sa du något jag inte tänkt på... tänk om något petat i en växel :huvet det skulle ju kunna vara så enkelt men de verkar ju för enkelt nästan :hihi

Finns ingen möjlighet att den låser sig i "CDI" typ... kompisen kör HD och där kunde det visst bli så om man pillade.

Man tänker ju att till styret kan de ju inte vara så många kablar med till högra reglaget går det ca 10 kablar :3freak

Hoppas på växel men annars vet jag inte vad det kan vara. Ska höra med yamahacenter i morgon också.

Mer idér tack:)
 

simon sjöström

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2006
Ort
stockholm
Hoj
tl1ooor tl1000s
vad är det för lamr

vad är det för fab på larm och är start spärr in kopplad på startmotorn?har du mont detta larm eller nån annan.cdi box har ingenting med starmotor att göra.den styr bara tändningen.startmotor ska går runt om du har kollad det som jag tipsat
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
simon sjöström skrev:
2045483 vad är det för fab på larm och är start spärr in kopplad på startmotorn?har du mont detta larm eller nån annan.cdi box har ingenting med starmotor att göra.den styr bara tändningen.startmotor ska går runt om du har kollad det som jag tipsat

skrev att ingen funktion som startspärr är inkopplat, kan typ glömma att jag har larm där. Jag tjuvkopplade tändninglåset och tryckte på "START" och sen låste den sig(funkade innan jag använde mig av startknappen). Sen om jag råkade trycka i 1an vet jag inte under tiden jag monterade lite plock.

har man 1an i går den att starta eller måste det vara stöd+1an för den ska låsa sig?

HD låser sig i cdi box, så jävla mycket kablar så vet då jag inte vad som kan låsa sig.
 

simon sjöström

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2006
Ort
stockholm
Hoj
tl1ooor tl1000s
okej

då är jag med jag tror att start relä har fastnat bara tar bort minus kabel på batteriet har du en volt mätare så sätt det på batteriet kolla så att det är 12-14volt.det kan hända att relä lås sig när det blir spänningsfall.ladda batteriet ett par timmar o prova igen.

normal så skall det inte går att starta med vxl i eller stödet nere vxl i.på kopplings hantag finns det en brytare oxså kommer jag på du kan starta hojen om du har håll in kopplingshandtaget.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Det går inte att starta med växel i, dock går det att starta den med stödet nere fast direkt man lägger i en växel så dör den.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Xyron skrev:
2045590 Det går inte att starta med växel i, dock går det att starta den med stödet nere fast direkt man lägger i en växel så dör den.

okey, tack:tummenupp

Hoppas jag kom åt växel-spaken då jag monterade tillbaka drenieringsslangarna(stavning?) till tanken.
 

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Dalsland
Hoj
Vilken av dem?
Jag installerade samma larm, fick samma fenomen. Jag bytte säkring.
Sen fungerade det.

/Puh
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Turbo-Puh skrev:
2045677 Jag installerade samma larm, fick samma fenomen. Jag bytte säkring.
Sen fungerade det.

/Puh

vilken säkring? jag har testat ta bort larmet, nu när den är låst är inte larmet på utan har lyft bort + kabeln till det. Larmet funkar annars....
 

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Dalsland
Hoj
Vilken av dem?
Jag kör inte R6. Men det var inte säkringen till larmet som pajjade utan
det var en av hojjens egna.

Tillvägagångssätt: Jag testade att starta hojjen utan att larma
av; Larmet tjöt, stängde av med fjärren. Hojen stendöd.

/Puh
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Turbo-Puh skrev:
2045714 Jag kör inte R6. Men det var inte säkringen till larmet som pajjade utan
det var en av hojjens egna.

Tillvägagångssätt: Jag testade att starta hojjen utan att larma
av; Larmet tjöt, stängde av med fjärren. Hojen stendöd.

/Puh

Hoppas någon kan ta sig tid till detta för jag behöver verkligen hjälp.


Sådär har jobbat ca 5-6 timmar idag med att försöka fatta vad som hänt.

1. Som jag fick tips om tidigare så kunde det ju självklart vara växelindiktatorn som spökar ( men egentligen varför börja nu ) jo men åkte ju in till garaget och såg att neutral inte lyste även fast jag inte hade någon växel i. Då tänkte man skönt då är det väll bara givaren.

2. Hittade något jag tror är givaren och läser mig fram i el-schemat att den ska bryta på - så tänker ju här borde man kunna mäta å trixa lite.

När tändningen var "OFF" så fick jag varken + eller - där // När tändningen var "ON" då fick jag + där??? (nu är jag inte säker om det är rätt givare men har tagit kort.

3. Igår fick jag bygla en kabel för att tändningen skulle fungera. Idag om jag skickade på + på den kabeln så lyste "NEUTRAL LAMPAN"

Nu gick det att starta den och allt var ju kul men tar jag bort kabeln från batteriet till den så slutade "NEUTRAL LAMPAN" (det gick även starta den med växel i)

Något är mysko och jag fattar inte .... fattar inget just nu...

Förklaring till bild:

1.
Ledningen med en ring på är den man ger + för att "NEUTRAL LAMPAN" ska lysa.

Ledningen med en ring med sträck igenom är den till givaren här får jag inget då tändningen är "OFF"
, med tändningen "ON" så får jag +

2.
Bilden där man ser stötdämparen lite är den jag tror är Växelidiktator (växel givare kanske)
 

Bifogat

  • DSC01646.JPG
    DSC01646.JPG
    86 KB · Visningar: 88
  • DSC01645.JPG
    DSC01645.JPG
    82.7 KB · Visningar: 82

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
upp upp....

Nu har jag fått tips om att jag gjort kortis till växel indiktatorn och kortslutit den så kulan har låste sig i sitt ytre läga (givaren va tydligen en kula som flyttade på sig) . Så den ska ju bort och undersökas.

Någon med mer idér?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top