Biltema batteri

Nagy

www.smcskane.com BKK
Gick med
22 Apr 2003
Ort
I Skogen
Hoj
R6a
Hej
Ngn här som köpt batteri till sin R6a 99-02 från Biltema?
Vilken model valde ni isåfall?

//Lasse
 

Dr.Bike

Guest
MostWanted skrev:
2045704 Finns det gelebatterier där?

Svar ja - det är en nyhet från i år! =)

Lazy skrev:
2045691 Hej
Ngn här som köpt batteri till sin R6a 99-02 från Biltema?
Vilken model valde ni isåfall?

//Lasse

Du kollar enkelt på ditt befintliga batteri vad det heter, Biltema har korsreferenstabeller så det löser sig. Annars tar du bara mått och polplacering.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Dr.Bike skrev:
2045713 Svar ja - det är en nyhet från i år! =)

80-250_l.jpg


Biltema blir bara bättre å bättre. Vem fasen köper ett batteri för 1000kr nu när det finns för 170kr!
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Lazy skrev:
2045691 Hej
Ngn här som köpt batteri till sin R6a 99-02 från Biltema?
Vilken model valde ni isåfall?

//Lasse

Din gamle skojjare, samma som till R1:an 12V/9amp. Jag har ett Biltema, passar inte lika bra som YUSA- men det duger på min gamla häck.
 

GSXR72

A divorce sucks
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSXR 750 1989
Wow !! Ska dit och köpa en till min gsxr 750 1989 idag i så fall :) :tummenupp
 

DJME

Medlem
Gick med
23 Apr 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX-R 1000-02
Köpte ett till min gixxer häromdagen, dock inte gel varianten men ett helkapslat. Verkar helt ok. Har haft ett vanligt syrabatteri från Biltema, även det har funkat bra, trots misshandel under vintrarna helt utan laddning.
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Zilversurfer skrev:
2045925 Är det inte 80-256? 80-411 är väl inget mc batteri, eler har jag fel?

Inget renodlat sådan, Nej...

Det du tänker på är

12V 9A 150 x 85 x 115 3,2 kg 80-256

Jag har valt :
12V 10A 151 x 65 x 112 3,3 kg 80-411'

Detta mycket på grund av måttet på batterilådan i R6:an som begränsar.
Skall kolla måtten nogrannare på batterilådan ikväll och se om man även kan trycka in ett 80-256.

Som du ser så är 80-256 20 mm högre och jag har för mig att det inte är så stora marginaler mellan sadel och batteri.
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Dr.Bike skrev:
Du kollar enkelt på ditt befintliga batteri vad det heter, Biltema har korsreferenstabeller så det löser sig.
Fan så trevligt, nu blir det till att byta ut lite gamla sura batterier mot nya! Var hittar man dessa korsreferenstabeller, jag hittar dom inte i katalogen? Är det något som bara finns i butiken?
 

Dr.Bike

Guest
sgtpepper skrev:
2045951 Fan så trevligt, nu blir det till att byta ut lite gamla sura batterier mot nya! Var hittar man dessa korsreferenstabeller, jag hittar dom inte i katalogen? Är det något som bara finns i butiken?

Nejdå, men den tabellen fanns bara under "vanliga" batterier dessvärre, men jag har letat reda på länken åt dig, och tabellen refererar till Yuasa-nummer (Dvs originalbatteriet som finns angivet i manualen, men även brukar vara tryckt på alla tillverkares nummer. Yuasa tycks ha fått igenom sina beteckningar som nån slags de-factostandard) När du hittat ditt Yuasanummer får du således veta vilket vanligt batteri du skulle ha, sen tar du bara de måtten i DEN tabellen, jämför med måtten i den tabell på det batteri du vill ha och voila´!

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=96107
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Mitt batteri är på 8A orginal, de batterier ja kan välja mellan är på 7 & 9A

Vilket vågar man välja & varför?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag hade ett "vanligt" öppet batteri från Biltema under ca 1½ år, och måste faktiskt säga att det funkade ganska dåligt. Det tappade orken fort när hojen fick stå still ett tag. OK, startmotorn gick ju alltid, men dom sista Amperen för att generera en ordentlig gnista försvann fort.

I övrigt tycker jag att Biltemas grejer ofta är hyfsat prisvärda, men det gällde faktiskt inte detta batteri. Hur det är med dom nya gel-batterierna vet jag inte. Tänkte köpt ett sådant själv, men de dom hade i "min" storlek hade några Ah lägre kapacitet än vad som var rekomenderat till hojen, så jag valde ett av annat märke.
 

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
Jag köpte min nuvarande mc hösten -04. Ju kallare vädret blev desto svårare blev det att starta den. Trodde först att det var ventilerna som behövde justeras. Student och "ekonomisk" som man är blev det det ett batteri från Biltema (samma typ som på Mostwanteds bildinlägg). Visserligen är den en ampere mindre än vad orginalbatteriet skall vara. Det funkade kalas under hela säsongen. Nu är det förmodligen inte i bästa skick eftersom jag har låtit motorcykeln stå under vintern men de de priser som Biltema håller så känns det okey att köpa ett nytt igen.
 

Dr.Bike

Guest
Muggen skrev:
2046165 Mitt batteri är på 8A orginal, de batterier ja kan välja mellan är på 7 & 9A

Vilket vågar man välja & varför?


Båda. Men ta 9Ah det har ju större kapacitet.

Varför? Det kräver en lite större förklaring, men anta att batteriet är en vattenhink.
Du har en med 7 och en med 9 liter i.
Likadant vatten. (hade det varit sprit hade vi kunnat sagt: Lika starkt)

För att starta din hoj går det åt en halv liter vatten under säg sex sekunder.
D.v.s i klartext: Båda hinkarna kommer att räcka när de är fyllda till sina respektive nivåer (fulladdade)
För att få ut rätt ström måste du alltså borra ett tillräckligt stort hål i botten av hinken för att ta ut kraft till din turbin (startmotorn).
Storleken på hålet är jämförbar med strömstyrkan som tas ut (A) och volymen i hinken är batterikapaciteten mätt i (Ah).

Batteriet är alltså bara en depå. Och så länge det finns mer i depån än vad som går åt ärr alles friedchen und fröjdchen.

Så vet du med dig att din hoj är VÄLDIGT lättstartad osv, så behöver ju inte batteriet ha någon överkapacitet alls, och det räcker teoretiskt med ett batteri på 1 Ah.
Men i verkligheten med batteriets förfall, dåliga laddningstillstånd, spänningsfall i kablar osv osv så vill man ha lite i "reserv".
Dessutom utgör ju batteriet en utjämnare i systemet och slukar spänningstoppar osv likt en gigantisk kondensator, men det är en annan historia.

Så i verkliga verkligheten kan du åka omkring med ett lasbilsbatteri om du vill, och om generatorn lämnar tillräcklig ström för att ladda det.
Men det verkar ju rätt opraktiskt, så välj du det batteri med störst Ah-tal som passar i din batterihållare! :tummenupp

PacMan skrev:
2046197 Jag hade ett "vanligt" öppet batteri från Biltema under ca 1½ år, och måste faktiskt säga att det funkade ganska dåligt. Det tappade orken fort när hojen fick stå still ett tag. OK, startmotorn gick ju alltid, men dom sista Amperen för att generera en ordentlig gnista försvann fort.

I övrigt tycker jag att Biltemas grejer ofta är hyfsat prisvärda, men det gällde faktiskt inte detta batteri. Hur det är med dom nya gel-batterierna vet jag inte. Tänkte köpt ett sådant själv, men de dom hade i "min" storlek hade några Ah lägre kapacitet än vad som var rekomenderat till hojen, så jag valde ett av annat märke.


Jag hade ett Biltemabatteri i 10 år!
Sista året (11.e året) var det JAG som tog knäcken på det när jag slarvade med laddningen och det fick stå i minus 20 osv.
Mitt fel alltså.
Blysyrabatterier är low-tech och Biltemas batterier är varken bättre eller sämre än någon annans varför livslängden oftast kan skyllas på driftsförhållandena.
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Kurvmakaren skrev:
2045942 har för mig att det inte är så stora marginaler mellan sadel och batteri.

Helt riktigt, det är lite för högt på R1:an, men det går att få dit sadeln ändå.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Dr.Bike skrev:
2046131 Nejdå, men den tabellen fanns bara under "vanliga" batterier dessvärre, men jag har letat reda på länken åt dig, och tabellen refererar till Yuasa-nummer (Dvs originalbatteriet som finns angivet i manualen, men även brukar vara tryckt på alla tillverkares nummer. Yuasa tycks ha fått igenom sina beteckningar som nån slags de-factostandard) När du hittat ditt Yuasanummer får du således veta vilket vanligt batteri du skulle ha, sen tar du bara de måtten i DEN tabellen, jämför med måtten i den tabell på det batteri du vill ha och voila´!

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=96107
Tack!

Jag har dock YB14L-A2 och den finns inte med i listan, men jag hittade ett som verkar fungera, det har dimensionerna 134 x 89 x 160 mm och är på 12V/14Ah. Enligt Yuasas sajt så skall YB14L-A2 ha dimensionerna 134 x 89 x 166 mm och vara 12V/14Ah så Biltemas variant är 6 mm lägre och det gör ju inget. Priset för detta batteri i gel-variant kostar 450 kr, är det ett bra pris?
 

Dr.Bike

Guest
sgtpepper skrev:
2046317 Tack!

Jag har dock YB14L-A2 och den finns inte med i listan, men jag hittade ett som verkar fungera, det har dimensionerna 134 x 89 x 160 mm och är på 12V/14Ah. Enligt Yuasas sajt så skall YB14L-A2 ha dimensionerna 134 x 89 x 166 mm och vara 12V/14Ah så Biltemas variant är 6 mm lägre och det gör ju inget. Priset för detta batteri i gel-variant kostar 450 kr, är det ett bra pris?

Kan ju inte alla priser i huvet, men en känsla säger mig att det åtminstone är halva priset mot vad ett sånt kan kosta i "fina affären" :) Säkert mindre ändå.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Dr.Bike skrev:
2046276
Jag hade ett Biltemabatteri i 10 år!
Sista året (11.e året) var det JAG som tog knäcken på det när jag slarvade med laddningen och det fick stå i minus 20 osv.
Mitt fel alltså.
Blysyrabatterier är low-tech och Biltemas batterier är varken bättre eller sämre än någon annans varför livslängden oftast kan skyllas på driftsförhållandena.

Du köper alltså inte att mitt exemplar var dåligt på något sätt, utan menar att det var mitt fel att batteriet lade ner verksamheten? I så fall håller jag för en gångs skull inte med doktorn. Jag är övertygad om att det var något knas med mitt batteri, och att det inte var mitt fel att det blev det. :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top