Ännu en "Jag har kapat min pipa"-tråd

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Varför inte en till tråd om slipon-kapning?
Denna är mer av typen "Kapning for dummies". :tungan

Detta gigantiska projekt började en vinterkväll framför burken. Lekte lite i PS och insåg rätt snabbt att min yoshipipa skulle se bra mycket snyggare ut om man fimpade den en decimeter. Ville inte kapa den tokmycket som jag sett att många andra gör.

Photoshop:
steg1.jpg


Från att vara modell flaggstång skulle den bli mer proportionerlig om en kapskiva fick stifta bekantskap med titanet. Då så - borra ur popnitarna (jepp, jag har läst den tråden) och fram med Dremeln med sin lilla kapskiva.

steg2.jpg


Sen var det bara att kapa innerröret lika mycket och trycka tillbaka gaveln.

steg3.jpg


Nu var man ju bara tvungen att provmontera för att spana in linjerna.

steg4.jpg


Helt klart godkänt så nu var det dags för att borra och popnita ihop hela klabbet. Bra borrar är att rekommendera (surprise!!) då mina 10 år gamla knappt lyckades göra en repa i titanet :gnissla

steg5.jpg


När jag ändå var i farten fick det bli en ny hängare i alu.
Provmontering nummer 2 :)

steg6.jpg


Hela anrättningen avslutas med ett lätthål + mattsvart Biltemalack :tummenupp

steg7.jpg


Nu ska jag bara fixa lite snyggare bultar och försöka "polera" bort randen där klamman satt tidigare så är allt klart.
That's all folks!
 
Very najs :tummenupp Berätta sen hur det blev ljudmässigt!? Stor grunka innan. Funderar lite på att göra samma sak med min. Verkar ju vara en ganska enkel operation!?
 
Om det var jag så skulle jag ha kapat den efter det gamla märket, då hade du fått slutet på ljuddämparen vid bakdäcket ungefär vilket hade passat in bättre i helhetsbilden. MEn det är som sagt om det var mina grejor.
 
El Garto skrev:
2075037 Om det var jag så skulle jag ha kapat den efter det gamla märket.
Helt fel! Nä'rå, smaken är som baken.
Dels ville jag behålla loggan eftersom det annars skulle bli fula hål efter nitarna och dels för att jag inte gillar superkorta burkar av den här typen.

Kan väl inte påstå att det är nån större skillnad på ljudet.
 
El Garto skrev:
2075037 Om det var jag så skulle jag ha kapat den efter det gamla märket, då hade du fått slutet på ljuddämparen vid bakdäcket ungefär vilket hade passat in bättre i helhetsbilden. MEn det är som sagt om det var mina grejor.

Körde på din linje med kapning vid bakhjulet :yoparty
 

Bifogat

  • sidan.JPG
    sidan.JPG
    132.1 KB · Visningar: 270
kaxigt värre... :yoparty
 
Maranello skrev:
2075674 :lol

Thanks!
Det blev fett :tummenupp Jag har ett knappt använt Sebring Twister men jag vågade inte sätta kapen iden.Så jag tog orginaldämparn som låg och skräpade i garaget iställe!Blev betydligt fetare ljud samt utseende i mitt tycke :)

394911_74_full.jpg
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top