Hur man sladdar...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Så igår körde jag på motardbana för första gången i Örebro. Det var riktigt kul. Fokuserade endast på att köra snabbt. Men sista passet ville jag testa att sladda. Men det gick inte bra alls. Fick inte en enda känsla av att jag visste vad jag skulle köra.

Så ni kungar på sladdar, berätta i detalj hur man går till väga för att lära sig. :Bugar

Mitt problem, jag får ingen kontroll över fotbromsen. Jag har annat att fokusera på som gör att jag inte "hinner" bromsa med foten. När jag väl lyckades sätta foten på bromsen så blev det små däckpip som en 3-åring kunde gjorde bättre. :D

Troligen tittar jag fel, sitter fel, lutar fel och bromsar fel. Men i övrigt då? :huvet

Dr.Bike

Guest
Prova växla ner en eller två växlar så att bakdäcket tappar fästet, då kommer sladden igång. Sen stötar du upp med gas för ökat sidgrepp, och så får du s.a.s balansera sladden.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
detta kan jag inte själv men kom in i kurvan i sjuklig hastighet.
bromsa hårt med framhjulet, växla ner ett eller två hack, då bakhjulet e lätt då borde den slida om du ligger ner lite.
jusera med koppling..

så har jag fattat det iaf :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
jag kör iofs inte in i kurvor för att tappa fästet bak... jag tog hela tiden in på alla under imbromsningarna. Lite för mycket roadracing fortfarande.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Swedie skrev:
2089109 jag kör iofs inte in i kurvor för att tappa fästet bak... jag tog hela tiden in på alla under imbromsningarna. Lite för mycket roadracing fortfarande.
Jag gissar att du tappar jäkligt mycke i utgången å mitt i kurvan då. För standardfel som RR-killar gör är att gå in tidigt och med mycke broms och därför blir utgången lidande och även mitt i svängen. En motard kan du svänga sjuuukt mycke senare än en RR-hoj!

Sladda då? För att spara dig ett moment och många veckors tränande skulle jag rekomendera en slirkoppling. Men det är bra att kunna göra det med koppling också men det låter som om du e lite stressad att lära dig det ;)

Såhär går det till utan slirkoppling iaf:

På med frambromsen, ner till den växel du ska ha i och ut ur kurvan (det här går väldigt fort i motard, man hinner inte mellangasa å grejja på, jag använder inte ens kopplingen ibland [men då har jag slirkoppling]), ut med kopplingen till "dragläge" och sväng hojjen lite (för att bakändan ska komma åt det håll du vill). Sen justerar du sladden med kopplingen.

Har man problem att få ut bakändan så tryck till lite lätt på fotbromsen, till en början kan man ta det försiktigt med den och "bara" använda den till att få ut cykeln på sidan. Är man som jag att man alltid har användt bakbroms och inte tänker på det så kan man göra tvärt om att kopplingen får jobba för att däcket inte ska studsa och använda bakbromsen till att styra sladden.

Men ju fler saker du lägger till (koppling, bakbroms osv) destå mer koncentration tar det och destå större chans är det att du inte har rätt fart in i kurvan när du väl är där.

Sladda e en sak - sladda för att köra fortare är en annan.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det finns ett par bra trådar om det tidigare - mycket bra beskrivet om hur man ska göra (sök ;) ). Jag känner igen problemet i min egen körstil. Jag har aldrig kommit in i sladdandet på ett naturligt sätt, utan kör fortfarande roadracingstil i spårval och handhavande (utom att foten åker ut, men det är bara för viktjustering och att få den ur vägen). Tämligen ofta bromsar jag ikapp folk in i kurvor, bara för att tappa lite av det mitt i kurvan, då de nästan sväng klart tack vare en rätt placerad sladd. Iofs beror en del av det på att jag fortfarande envisas med att köra en stor och tungsvängd hoj (den är dock en riktig killer på stora/snabba banor). Fjäderviktarna kan fisköra och ändå hålla jämnt tempo [1].

Att växla ner går ju bra om man haft en lång fin raksträcka, men på t.ex. en kort kartingbana är fartskillnaderna inte speciellt stora (det händer att man ligger och skiftar mellan tvåan/trean bara). Då måste man gå på lite med bakbroms när hojen väl lutar.

[1] Bara så att du vet - har du en liten nätt 450 och blir ifrånåkt av en 660 el.dyl. på en tajt bana, så kör du för långsamt :D

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Dr.Bike skrev:
2089069 Prova växla ner en eller två växlar så att bakdäcket tappar fästet, då kommer sladden igång. Sen stötar du upp med gas för ökat sidgrepp, och så får du s.a.s balansera sladden.
Antalet killar som kan förlora fästet i ingången och hålla sladden te rakan kommer e ungefär antalet som åker VM delat i två :hihi

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Att bara sladda för sladdandets skull tror jag du inte vinner någon tid på i början, när du nöter in varvtider och det inte går att köra fortare så borde baken börja släppa automatiskt ibland. Växla då ner 1-2 växlar beroende på farten och kurva, slira med kopplingen för att få mer kontroll på sladden.
Sen det här med att sladda UT ur en kurva är en annan sak, då behöver man lite pulver i maskinen, om det nu inte är en gocarthall med snorhalt golv..

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Glöm sedan inte att highsidern är sladdens bäste vän (de går ofta hand i hand) :rofl

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
sladda ut ur kurva är inga problem.
Det är som sagt in i kurvan.

EN gång fick jag till det att på grund av aktiv körning... alltså hög fart till snabb hård broms att bakhjulet faktiskt började sladda.

men men, nästa helg så blir det träning igen. puh

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Swedie skrev:
2089621 sladda ut ur kurva är inga problem.
Det är som sagt in i kurvan.

EN gång fick jag till det att på grund av aktiv körning... alltså hög fart till snabb hård broms att bakhjulet faktiskt började sladda.

men men, nästa helg så blir det träning igen. puh

Fick lära mig en sak i England av deras bästa förare. Bry dig inte om att försöka att sladda, det kommer av sig självt när man åker tillräckligt fort. Och det stämmer faktiskt. Så fortsätt bara att nöta på som du gör, så kommer du åxo snart att lägga fina sladdar.

Sen bansträckningen vi körde igår är inte särskilt "sladdvänlig". Blir bättre nästa söndag då vi kör grusdelen med. Då sladdar man i böjen före, ut på gruset och i böjen efter när man kommit in från gruset.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Jag tycker du ska ta dig ut på en grusväg å prova lite först, försöka få känslan för bakbromsen. Jag håller både med och inte att det kommer med farten, för det gör det, men har man försökt träna in det så känns det inte alls lika obehagligt och sen sitter det mycke bättre när man väl fått farten.

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
RaceMe skrev:
2089655 Fick lära mig en sak i England av deras bästa förare. Bry dig inte om att försöka att sladda, det kommer av sig självt när man åker tillräckligt fort. Och det stämmer faktiskt. Så fortsätt bara att nöta på som du gör, så kommer du åxo snart att lägga fina sladdar.

Sen bansträckningen vi körde igår är inte särskilt "sladdvänlig". Blir bättre nästa söndag då vi kör grusdelen med. Då sladdar man i böjen före, ut på gruset och i böjen efter när man kommit in från gruset.

Ja som lasse säger så sladdar man mer när det går fortare och man lär sig att köra mer aggresivt. Det upplever jag iallafall. Kan inte säga att jag utnyttjar dom sladdarna jag får direkt men dom kommer mer och mer när jag kör aggresivare.

Tänk inte på det helt enkelt, kör snabbt och hårt så löser det sig :banana

jebbe

just for fun
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
scooter
TomK skrev:
2089228 Glöm sedan inte att highsidern är sladdens bäste vän (de går ofta hand i hand) :rofl

Kör inte Motard längre men har inte highsidat en endaste gång men lowsidat plenty med bakhjulet i långa sweeps tills man ligger på sidan å glider...som sagt bra med fram+motorbroms o ev lite fotbroms och känsla med kopplingen så är det rätt enkelt efter ett tag att styra upp baken rätt in i böjen...rätt drevat underlättar mkt

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
sirSmokealot skrev:
2090164 Vad är det???
Det är ett kopplingscentrum som gör att när du växlar ner och släpper kopplingen så minskar den motorbromsen och förhindrar att bakhjulet studsar. Man kan i princip växla ner till ettan från femman och bara släppa kopplingen så "håller den koll" på varvtalet på motorn.

Delta MC distribuerar dessa i Sverige och de kostar ungefär 9000kr. Personligen så tycker jag att det är mer värt än att lägga de pengarna på helsystem eller liknande.

Dr.Bike

Guest
Olof Eriksson skrev:
2089209 Antalet killar som kan förlora fästet i ingången och hålla sladden te rakan kommer e ungefär antalet som åker VM delat i två :hihi

Det ante mig sa ....! :lol
JO jag glömde kopplingen... Har bara testat själv litegrand, men med kronstudsande bakdäck som följd! hehe.

Jo det är väl 1 som kan det, och denne någon får väl vara du då. Den jag tänkte på som gör likadant med en RR-hoj är Garry McCoy - en av mina absoluta favvisar.

Tänk - slirkoppling hade redan min CBX750F 84, å det är så i ropet numera... ja utvecklingen går minsann i rasande fart :hihi

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Dr.Bike skrev:
2090252 Det ante mig sa ....! :lol
JO jag glömde kopplingen... Har bara testat själv litegrand, men med kronstudsande bakdäck som följd! hehe.

Jo det är väl 1 som kan det, och denne någon får väl vara du då. Den jag tänkte på som gör likadant med en RR-hoj är Garry McCoy - en av mina absoluta favvisar.
Ursäkta det var inte så jag menade det! Jag förstod det på din kommentar som att man ska gå från att hänga ut bakdelen med bakbroms över till att styra sladden genom kurvan med gasen, och visst är det rätt (om man nu ska sladda runt hela kurvan) men att få till det är det inte många som kan. Jag tror inte ens Garry gick från broms te powerslide utan "pausa" däremellan!

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Olof Eriksson skrev:
Är man som jag att man alltid har användt bakbroms och inte tänker på det så kan man göra tvärt om att kopplingen får jobba för att däcket inte ska studsa och använda bakbromsen till att styra sladden.

Så blir det om man lär sig att slajda på 2-t iaf :)
På Verten tog jag bort mkt av motorbromsen med kopplingen och bromsade rätt hårt bak som jag var van vid.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
rejser skrev:
2090274 Så blir det om man lär sig att slajda på 2-t iaf :)
På Verten tog jag bort mkt av motorbromsen med kopplingen och bromsade rätt hårt bak som jag var van vid.
Slajda på 2t är manligt. :Rockbanan

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...