Lowside ut i terrängen...

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1
Hallå hallå!

Lowsidade igår pga kalla däck i en stor rondell som jag kör i dagligen :huvet :huvet

Landade ute i terrängen o hojen stod på näsan såklart så alla kåpor hälsade hem samt kåpställningen, lyktan och instrumentet... Well well.. Saken är den att när jag började minnas vad som hände i ingången av kurvan så kom jag på att det var något spill, en rand med något i asfalten, så jag åkte dit för att inspektera.
Det var OLJA!! Jag hade åkt precis i spillet och i utgången av kurvan så ser man mitt sladdspår från framhjulet börjar från oljespillet och utåt.

Kan kommunen ställas ansvarig för detta eller? (förmodar att Ekopolisen måste blandas in isf?)

Jag återvände till platsen senare med en Canon Eos 350d och tog bilder på det, dock så var mycket av oljan bortkörd då det är i princip bara tungtrafik som kör där men jag ska kolla bilderna nu o se hur bra det återger det hela.

Är det någon som har kåpställning, lykta, instrument(01), toppkåpa ja kraschkåpor överhuvudtaget till R1 98-01 så hör gärna av dej! :rolleyes:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
sånt svider - "psykiskt" och på hojen, själv råkat ut för det.

börjar småregna och bestämmer mig för att åka hemmåt, i en rondell, utan att bromsa med framhjulet och bara med stödgas (som alla andra gånger jag kört och kör igenom rondellen) så bara försvinner framhjulet och innan jag hinner reagera så ligger jag på backen med hojen 2 meter från mig :huvet

efteråt så noterar man stora bensinfläckar och förbannar sig på alla (gamla) bussar som kör igenom rondellen ett antal gånger per dag :4skrika

kom dock undan med repor på styret samt det vinklat himla obekvämt, men det fick att köra hem den iallafall :rolleyes:
nu är jag nåt så extremt försiktig (och lite rädd) för rondeller och regn, speciellt i kombination.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
korrekt, ring trafikförsäkringsföreningen. De kommer ersätta din hoj till fullo.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag vet inte hur det brukar gå till i såna här sammanhang, men jag hoppas att du kan få ut ersättning för det som gick sönder på hojen. Om någon har spillt olja på vägen kan det ju innebära direkt livsfara för en hojåkare, så sånt här borde man absolut inte ta lätt på.

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Trist :död

Höll själv på att plaska omkull i Fredags, åker hem från jobbet och sista kurvan innan man är hemma är en sån där härlig U svängskurva..

Där brukar jag alltid få till ordentliga nedlägg och som följd försvinner fegranden :tungan

Nu var det ju så att det var första gången med Rettan och jag lägger ner ordentligt, bjuder sen på i utgången och får ett rejält hjulspinn med sladd som följd :eek:

Lyckas parera detta och sneglar ner mot busshållsplatsen som var överfull med fjårtisar, de tyckte säkert det såg ballt ut, men min puls var rätt hög!

Kall väderlek med nya däck är ingen höjdare :huvet

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1
Swedie skrev:
2109693 korrekt, ring trafikförsäkringsföreningen. De kommer ersätta din hoj till fullo.

Ok!!

Har kikat på bilderna nu och de återger inte oljespillet vid sladdspåret något bra... däremot i ingången av kurvan är spillet fortfarande tydligt!

Jag trycker återigen på att detta var ca 6 timmar efter olyckan på en väg som är väldigt belastad av tungtrafik!

Edit:

Har kontaktat TFF nu och nu behövs en Polisanmälan och en anmälan till mitt försäkringsbolag så ersätter de med en självrisk på ca 1100 kr.

Bifogat

• 1 ingången.JPG
    1 ingången.JPG
    57.7 KB · Visningar: 84
  • 2 mitten.JPG
    2 mitten.JPG
    64.9 KB · Visningar: 81
  • 3 spåret.JPG
    3 spåret.JPG
    46.9 KB · Visningar: 92
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...