Mjaha, så blev man av med kortet då...

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Polisen hävdade att jag hade kört 150 km/h på 110-väg... vilket de även har på videofilm..
Han fick körkortet men jag vägrade skriva på någonting... gjorde jag rätt? Hur gör jag nu?

När han frågade varför jag inte ville skriva på så sa jag att jag inte vill skriva på eftersom jag inte trodde att det gick så fort... Videofilmen avfärdade jag med att jag inte kan lita på att sträckan som det mättes på verkligen stämmer. Jag kan ju inte bara ta hans ord på det...

Hur som helst så sa han att ärendet skulle lämnas till åklagare osv osv... Men körkortet då? Är jag inte oskyldig tills motsatsen är bevisad? Finns det någon möjlighet att få tillbaka kortet tills det är klart att jag är oskyldig? Eller skulle man ha vägrat ge honom körkortet från start?

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Ingen just nu
Du skulle vägrat lämnat kortet, sagt att det var hemma eller vad som helst.

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Har ingen aning om vad rätt sak att göra är men fy fan vilken otur!! I början av säsongen och allt, och då kommer haffa och plockar dig. Ska jag vara ärlig tror jag att du kommer bli av med det än fast du nekar. Har inget belägg för det utan mer en känsla, när dom har det på film a. Lycka till iaf!

Dark_Messenger

Guest
Burre skrev:
2113266 Polisen hävdade att jag hade kört 150 km/h på 110-väg... vilket de även har på videofilm..
Han fick körkortet men jag vägrade skriva på någonting... gjorde jag rätt? Hur gör jag nu?

När han frågade varför jag inte ville skriva på så sa jag att jag inte vill skriva på eftersom jag inte trodde att det gick så fort... Videofilmen avfärdade jag med att jag inte kan lita på att sträckan som det mättes på verkligen stämmer. Jag kan ju inte bara ta hans ord på det...

Hur som helst så sa han att ärendet skulle lämnas till åklagare osv osv... Men körkortet då? Är jag inte oskyldig tills motsatsen är bevisad? Finns det någon möjlighet att få tillbaka kortet tills det är klart att jag är oskyldig? Eller skulle man ha vägrat ge honom körkortet från start?
Kan man "vägra" harry att ta körkortet från en?

Att du inte skrev på något på plats gjorde du helt rätt i iaf. Hoppas det löser sig fort och du får tillbaka lappen.

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
har en kompis soom åkte dit med bilen polisen sa att han körde mot rött

men kollegan e helt säker på att det var grömt plus att korsningen var helt tom förutom polisbilen

Han r stensäker han skrev inte heller på något, men han blev av med körkortet så överklagade han ooch fick tillbkaa det efter 3 månader

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Råttárd
navid.sedighi skrev:
2113292
Han r stensäker han skrev inte heller på något, men han blev av med körkortet så överklagade han ooch fick tillbkaa det efter 3 månader

Enbart därför som jag har både ID-kort och körkort med mig. Jag tar hellre en böter på 400, för att jag "inte" har körkortet med mig. Eftersom ID-kortet räcker som identifiering. Än att få kortet indraget tills bedöming är gjord och inte kan köra alls under sommaren.

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Hmm... dumt att man inte tänkte på det innan...
Men om vi säger såhär...
Anta jag inte får tillbaka körkort och att allt detta går till rättegång eller liknade och jag mot mitt nekande blir dömd... Kommer spärrtiden räknas från och med idag eftersom jag blev av med kortet idag, eller kommer spärrtiden räknas från den dagen jag blir dömd?

I sådana fall kanske det kan vara smart att erkänna (fast jag är oskyldig) bara för att få tillbaka kortet så snabbt som möjligt?

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Burre skrev:
2113346 Hmm... dumt att man inte tänkte på det innan...
Men om vi säger såhär...
Anta jag inte får tillbaka körkort och att allt detta går till rättegång eller liknade och jag mot mitt nekande blir dömd... Kommer spärrtiden räknas från och med idag eftersom jag blev av med kortet idag, eller kommer spärrtiden räknas från den dagen jag blir dömd?

I sådana fall kanske det kan vara smart att erkänna (fast jag är oskyldig) bara för att få tillbaka kortet så snabbt som möjligt?

Det gäller från: när du åkte dit. polisen vinner i rättegång å¨du kommer att åka dit... polisen vinner nästan alltid

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Wimanski skrev:
2113311 Eftersom ID-kortet räcker som identifiering.

Vad händer om man inte har något av korten då? Får man åka med till stationen då eller?

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
f.d fordonsägare
Burre skrev:
2113346

Spärrtiden gäller från i dag vilket fall som helst :tummenupp

Dark_Messenger

Guest
Burre skrev:
2113346 Hmm... dumt att man inte tänkte på det innan...
Men om vi säger såhär...

Enligt min fina lista från trafikjuristen.se, så befinner du dig på gränsen att bli av med lappen om du kört 150 på 110 väg.

Kan du bara få ner hastigheten till 140 så ska du bara få en varning. Har inte harry prutmån 10km/h??

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
PacMan skrev:
2113360 Vad händer om man inte har något av korten då? Får man åka med till stationen då eller?

När jag vart stoppad så fick jag istället identifiera mig genom personnummer och att berätta vad morsan hette i mellannamn och vilket postnummer jag bodde på osv.. massa sånt skit.

jasmine

R.I.P-FALLEN RIDERS
Gick med
16 Feb 2005
Hoj
R1-01
Dom hänger med hem o tar kortet(egen erfarenhet)-BAD LUCK.
Du blir av med kortet 2 mån skulle jag gissa.

LICO MATTI

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Jaja, två månader från idag betyder alltså i slutet på juni... Tur att man har tagit semester i augusti...

What if... hela den här processen tar längre än två månader då? Polismannen sa att det brukar gå rätt snabbt... Men jag vet ju hur byråkratisverige fungerar?

Polismannen var förövrigt mycket trevlig och hade till och med lite humor. Men han vägrade släppa saken. Fast det blixtrade till i blicken på honom när jag vägrade erkänna. Då blev jag faktiskt lite rädd för ett ögonblick

Dark_Messenger

Guest
Burre skrev:
2113399
Polismannen var förövrigt mycket trevlig och hade till och med lite humor. Men han vägrade släppa saken. Fast det blixtrade till i blicken på honom när jag vägrade erkänna. Då blev jag faktiskt lite rädd för ett ögonblick
:rofl :rofl
Så typiskt. Den nitiske polismannen GÖR BARA SITT JOBB. Sådeså!

Kia

Guest
Lessen att vara sån moralkärring... men hade det inte varit bättre att hålla hastighetsbegränsningen?? Kanske bara ta de lite lugnt så här i början av säsongen... Surt att inte få köra på hela säsongen kanske... Men man har ju alltid ett val... bara att bita i det sura äpplet och ta nya tag... Men visst jäkligt trist ändå...

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Uppdatera gärna denna tråden så fort du får info. Det vore ju lärorikt för alla andra om inte annat.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...