TFFs syn på hur Trafikförsäkringen gäller på inh. tävlingsområde

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
Eftersom det under väldigt många år har diskuterats hur försäkringen gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde har nu ett antal jurister från de största försäkringsbolagen diskuterat igenom hur man skall tolka lagen. De som har varit med i gruppen är bland annat Folksam, Trygg-Hansa, Länsförsäkring och IF. Flera av medlemmarna i denna grupp har varit jurister på Trafikskadelagen. Denna grupp har nu tillsammans enats om ett dokument som skall förtydliga vad som gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde. Jag tycker personligen att dokumentet kunde varit lite tydligare men förhoppningsvis har vi kommit lite närmare svaret.

Läs gärna själva:
http://www.freespeed.nu/smc

Det är TFF som står som avsändare vilket också innebär att det är en bolagsöverskridande överenskommelse. Tänk nu på att detta dokumentet bara är någon vecka gammal (trots datumet) och att det inte har fått fullt genomslag hos försäkringsbolagen.

Skall man göra en tolkning av detta dokumentet så blir den följande:
1. All banåkning på inhägnat tävlingsområde sker utan trafikförsäkring.
2. Endast seriöst arrangerad fortbildning som har som målsättning att minska olyckorna i trafiken kommer att vara undantagna för detta och där kommer Trafikskadelagen att gälla.

Skall man försöka förtydliga punkt 2 så är det fortbildning som sker av SMC och som följer de normala ramar och förordningar som SMC alltid har använt sig av.

Monzta banan vid Älvdalen och Gotland Ring räknas idag inte som inhägnade tävlingsområden så där gäller Trafikskadelagen.
Anderstorp, Sviestad, Gelleråsen, Falkenberg, Kinnekulle, Mittsverigebanan, Knutstorp och Mantorp räknas till 99% som inhägnade tävlingsområden och där gäller trolitgvis inte Trafikskadelagen utan "Lagen om Motortävlingsförsäkring". Så vill ni vara mer säkra på att Trafikskadelagen gäller så åk på Monzta och Gotland Ring.

Jag antar att detta kommer skapa mycket diskussion så nu är ordet fritt!

mvh Johan Hellström
SMC, Försäkringskommittén.

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Detta var mycket intressant...

Bra att det görs klarhet i detta för en gångs skull!!!

Antar att de flesta bankörningsarrangörer tänker om nu och kanske slutar att göra skillnad på bolag och bolag...

Och vad innebär "Lagen om Motortävlingsförsäkring"?

Last edited:

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Det jag inte riktigt förstår i hela kråksången är varför man ödlsat så mycket tid och resurser på att tolka den lagtext som med största sannolikhet kommer att vara inaktuell inom en snar framtid.

Jag har själv haft TFF:s dokument ett tag nu och finner det minst sagt diffust fortfarande.

TFF har vetskap om att en utredning samt en remiss om en lagändring är på gång inom kort.....

Last edited:

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
KTM 990 Adventure R
Nu e jag så där negativ på TFF... :3freak varning för dem...de gör allt för att göra det jävligt för allt o alla

Som alla vet var det TFF's idee att göra Mohammed bilderna men säg inget till bin laden :kulspruta :brinnerup

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Vad händer om arrangören inte tecknat motortävlingsförsäkring och det är allmän bankörning på inhägnat område?
Blir arrangören eller föraren skadeståndskyldig vid skador på tredje part?

citat: "Den första förutsättningen för att en aktivitet ska vara undantagen från trafikförsäkringen och i stället omfattas av lagen om motor-tävlingsförsäkring, är att den bedrivs inom ett inhägnat tävlings-område."

citat: "Vilken typ av försäkring som ska finnas beror på aktivitetens karaktär och måste bedömas från fall till fall. Undantaget i trafikskadelagen tar sikte på aktiviteter som typiskt sett är mer riskfyllda än vanlig trafik eller som på annat sätt är av extraordinär karaktär."

Så länge det är "extraordinär" körning på inhägnat område så gäller alltså inte trafikförsäkringen för något bolag nu mer.

sandstream

Guest
Gäller inte trafikförsäkringen MÅSTE arrangören se till att det finns en MTFL enligt lagen, annars kan de själva bli ersättningsskyldiga.

Måste säga att jag är rejält besviken på det luddiga dokumentet men den slutsats Johan kommer fram till om att TSL skulle gälla på en SMC-utbildning tycker jag inte stämmer alls.
Det finns ju massor av riskmoment under en sån utbildning eller innebär sporthojskurserna konkörning i 50 km/h?

Sen faller ju hela dokumentet på att det räcker med att låta grinden till tex Kinnekulle stå öppen (som den brukar vara för att folk ska kunna ta sig in och ut) för att TSL ska gälla.

I grund och botten är det fortfarande en tolkningsfråga av TSL som är en gammal lag så det här dokumentet är bara en tolkning och en domstol kan komma fram till något helt annat.

Last edited:

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
sandstream skrev:
2114714 I grund och botten är det fortfarande en tolkningsfråga av TSL som är en gammal lag så det här dokumentet är bara en tolkning och en domstol kan komma fram till något helt annat.
Är det värt risken att chansa på vad en domstol kommer fram till?

Eftersom bland annat Folksam, IF, Trygg Hansa och Länsförsäkringar varit med i gruppen som enats om det här dokumentet, tidigare haft olika tolkningar på om när trafikförsäkrinen gäller så borde uppdelningen av försäkringsbolag i olika grupper på allmänna bankörningar inte vara aktuell längre.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Buster skrev:
2114572 Vad händer om arrangören inte tecknat motortävlingsförsäkring och det är allmän bankörning på inhägnat område?
Blir arrangören eller föraren skadeståndskyldig vid skador på tredje part?

citat: "Den första förutsättningen för att en aktivitet ska vara undantagen från trafikförsäkringen och i stället omfattas av lagen om motor-tävlingsförsäkring, är att den bedrivs inom ett inhägnat tävlings-område."

citat: "Vilken typ av försäkring som ska finnas beror på aktivitetens karaktär och måste bedömas från fall till fall. Undantaget i trafikskadelagen tar sikte på aktiviteter som typiskt sett är mer riskfyllda än vanlig trafik eller som på annat sätt är av extraordinär karaktär."

Så länge det är "extraordinär" körning på inhägnat område så gäller alltså inte trafikförsäkringen för något bolag nu mer.

Alla banägare i sverige måste teckna en sån försäkring. De kan inte avstå.

sandstream

Guest
Buster skrev:
2114777 Är det värt risken att chansa på vad en domstol kommer fram till?
Den frågan bör ställas till en arrangör av bandagar eftersom om inte TSL gäller så är det deras skyldighet att se till att banan har en MTFL.
Buster skrev:
Eftersom bland annat Folksam, IF, Trygg Hansa och Länsförsäkringar varit med i gruppen som enats om det här dokumentet, tidigare haft olika tolkningar på om när trafikförsäkrinen gäller så borde uppdelningen av försäkringsbolag i olika grupper på allmänna bankörningar inte vara aktuell längre.
Att just Länsförsäkringar har varit med är lite intressant eftersom de hade dubbel självrisk vid bankörningar förra året och det borde försvinna eftersom helförsäkringen knappast kan gälla om inte TSL gäller.

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Buster skrev:
2114777 Är det värt risken att chansa på vad en domstol kommer fram till?

Att enas i denna fråga är fortfarande att klassas som en tolkning i denna fråga. Problemet kvarstår likväl.

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Om jag kör på någon under en bankörning Blir denna person då ersatt av MTFL för eventuell kroppsskada och reparation av hojen?

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Jocke K skrev:
2115083 Om jag kör på någon under en bankörning Blir denna person då ersatt av MTFL för eventuell kroppsskada och reparation av hojen?

3 § Från motortävlingsförsäkring utgår ersättning för person- eller sakskada som orsakas genom motordrivet fordon när det användes inom inhägnat tävlingsområde för ändamål som avses i 1 §. Ersättning utgår dock ej för
1. person- eller sakskada som tillfogas den som framför eller medföljer motordrivet fordon när det användes inom inhägnat tävlingsområde för ändamål som nyss nämnts.
2. skada på motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde eller egendom i sådant fordon, vare sig fordonet användes vid skadetillfället eller ej,
3. sakskada som tillfogas försäkringstagaren eller tävlingsområdets ägare eller nyttjanderättshavare.

Last edited:

sandstream

Guest
Kurvmakaren skrev:
2115086 3 § Från motortävlingsförsäkring utgår ersättning för person- eller sakskada som orsakas genom motordrivet fordon när det användes inom inhägnat tävlingsområde för ändamål som avses i 1 §. Ersättning utgår dock ej för
1. person- eller sakskada som tillfogas den som framför eller medföljer motordrivet fordon när det användes inom inhägnat tävlingsområde för ändamål som nyss nämnts.
2. skada på motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde eller egendom i sådant fordon, vare sig fordonet användes vid skadetillfället eller ej,
3. sakskada som tillfogas försäkringstagaren eller tävlingsområdets ägare eller nyttjanderättshavare.
Mao ger MTFL inget skydd alls för deltagarna i körningen, enbart de som vistas tex i depån eller som är publik?

Jag har skaffat en olycksfallsförsäkring till i år via TH som täcker bankörning så länge det inte görs när licens behövs.
Den skyddar dock inte om jag skulle skada någon annan deltagare.
Å andra sidan kan det bli svårt att bevisa att någon har gjort fel vid en olycka på en bana.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
JohanFÖK skrev:
2114195

Skall man göra en tolkning av detta dokumentet så blir den följande:
1. All banåkning på inhägnat tävlingsområde sker utan trafikförsäkring.
2. Endast seriöst arrangerad fortbildning som har som målsättning att minska olyckorna i trafiken kommer att vara undantagna för detta och där kommer Trafikskadelagen att gälla.

Skall man försöka förtydliga punkt 2 så är det fortbildning som sker av SMC och som följer de normala ramar och förordningar som SMC alltid har använt sig av.

Hur kan du tolka det så? Det står ju ingenting om SMC alls :va

Jag tolkar det som: ..Detsamma gäller vid fortbildningsaktiviteter som syftar till att öka trafiksäkerheten och som inte innehåller några särskilda riskmoment. (för så står det ju faktiskt i dokumentet.)

(citat)
"..Vid halkkörning eller annan övningskörning som ingår i körkortsutbildningen gäller trafikförsäkringen även om körningen sker inom ett inhägnat tävlingsområde. Detsamma gäller vid fortbildningsaktiviteter som syftar till att öka trafiksäkerheten och som inte innehåller några särskilda riskmoment.."

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Det är ju fortfarande samma tolkningsproblem när TSL gäller eller inte.
Men i princip är det ju så att om TSL inte gäller och det inte finns motortävlingsförsäkring så får man inte köra alls.

sandstream

Guest
#Olsson# skrev:
2115124 Hur kan du tolka det så? Det står ju ingenting om SMC alls :va
Precis vad jag också undrade i mitt första inlägg.
enhjuling skrev:
Men i princip är det ju så att om TSL inte gäller och det inte finns motortävlingsförsäkring så får man inte köra alls.
Men en MTFL finns ju alltid eftersom banägarna MÅSTE ha en sån (se Nr18s inlägg ovan).

Jag undrar fortfarande vad som händer på banor där vem som helst kan köra in utan att det finns fysiska hinder eller vakter, tex Gelleråsen, Kinnekulle och Midlanda.
För att det ska räknas som inhägnat område ska det ju finnas vakter eller ett fysiskt hinder när körningarna pågår (som på Sviestad tex).

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
sandstream skrev:
2115188 Precis vad jag också undrade i mitt första inlägg.
Men en MTFL finns ju alltid eftersom banägarna MÅSTE ha en sån (se Nr18s inlägg ovan).

Jag undrar fortfarande vad som händer på banor där vem som helst kan köra in utan att det finns fysiska hinder eller vakter, tex Gelleråsen, Kinnekulle och Midlanda.
För att det ska räknas som inhägnat område ska det ju finnas vakter eller ett fysiskt hinder när körningarna pågår (som på Sviestad tex).

Det där dokumentet från TFF har inte gjort varken bu eller bä.
Förslag om lagändring är som tidigare sagts på gång just på grund av att man gör "egna" tolkningar på den lagtext som gäller i dagsläget.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
JohanFÖK skrev:
2114195
Monzta banan vid Älvdalen och Gotland Ring räknas idag inte som inhägnade tävlingsområden så där gäller Trafikskadelagen.
Anderstorp, Sviestad, Gelleråsen, Falkenberg, Kinnekulle, Mittsverigebanan, Knutstorp och Mantorp räknas till 99% som inhägnade tävlingsområden och där gäller trolitgvis inte Trafikskadelagen utan "Lagen om Motortävlingsförsäkring". Så vill ni vara mer säkra på att Trafikskadelagen gäller så åk på Monzta och Gotland Ring.
Någon som har koll på i vilken grupp Sturup Raceway placerar sig bland ovanstående?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
sandstream skrev:
2115188 Precis vad jag också undrade i mitt första inlägg.

Och den enda SMC-kurs jag gått på, så var det krach-ing i vanlig ordning. Så det kanske blir svårt att möta kravet "..som inte innehåller några särskilda riskmoment..". Om inte annat så kommer ju kanske folk inte "strömma-till", till dessa tillställningar eftersom många deltar för att få köra RR-fort på RR-bana. :hihi

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati