Eftersom det under väldigt många år har diskuterats hur försäkringen gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde har nu ett antal jurister från de största försäkringsbolagen diskuterat igenom hur man skall tolka lagen. De som har varit med i gruppen är bland annat Folksam, Trygg-Hansa, Länsförsäkring och IF. Flera av medlemmarna i denna grupp har varit jurister på Trafikskadelagen. Denna grupp har nu tillsammans enats om ett dokument som skall förtydliga vad som gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde. Jag tycker personligen att dokumentet kunde varit lite tydligare men förhoppningsvis har vi kommit lite närmare svaret.
Läs gärna själva:
http://www.freespeed.nu/smc
Det är TFF som står som avsändare vilket också innebär att det är en bolagsöverskridande överenskommelse. Tänk nu på att detta dokumentet bara är någon vecka gammal (trots datumet) och att det inte har fått fullt genomslag hos försäkringsbolagen.
Skall man göra en tolkning av detta dokumentet så blir den följande:
1. All banåkning på inhägnat tävlingsområde sker utan trafikförsäkring.
2. Endast seriöst arrangerad fortbildning som har som målsättning att minska olyckorna i trafiken kommer att vara undantagna för detta och där kommer Trafikskadelagen att gälla.
Skall man försöka förtydliga punkt 2 så är det fortbildning som sker av SMC och som följer de normala ramar och förordningar som SMC alltid har använt sig av.
Monzta banan vid Älvdalen och Gotland Ring räknas idag inte som inhägnade tävlingsområden så där gäller Trafikskadelagen.
Anderstorp, Sviestad, Gelleråsen, Falkenberg, Kinnekulle, Mittsverigebanan, Knutstorp och Mantorp räknas till 99% som inhägnade tävlingsområden och där gäller trolitgvis inte Trafikskadelagen utan "Lagen om Motortävlingsförsäkring". Så vill ni vara mer säkra på att Trafikskadelagen gäller så åk på Monzta och Gotland Ring.
Jag antar att detta kommer skapa mycket diskussion så nu är ordet fritt!
mvh Johan Hellström
SMC, Försäkringskommittén.
Läs gärna själva:
http://www.freespeed.nu/smc
Det är TFF som står som avsändare vilket också innebär att det är en bolagsöverskridande överenskommelse. Tänk nu på att detta dokumentet bara är någon vecka gammal (trots datumet) och att det inte har fått fullt genomslag hos försäkringsbolagen.
Skall man göra en tolkning av detta dokumentet så blir den följande:
1. All banåkning på inhägnat tävlingsområde sker utan trafikförsäkring.
2. Endast seriöst arrangerad fortbildning som har som målsättning att minska olyckorna i trafiken kommer att vara undantagna för detta och där kommer Trafikskadelagen att gälla.
Skall man försöka förtydliga punkt 2 så är det fortbildning som sker av SMC och som följer de normala ramar och förordningar som SMC alltid har använt sig av.
Monzta banan vid Älvdalen och Gotland Ring räknas idag inte som inhägnade tävlingsområden så där gäller Trafikskadelagen.
Anderstorp, Sviestad, Gelleråsen, Falkenberg, Kinnekulle, Mittsverigebanan, Knutstorp och Mantorp räknas till 99% som inhägnade tävlingsområden och där gäller trolitgvis inte Trafikskadelagen utan "Lagen om Motortävlingsförsäkring". Så vill ni vara mer säkra på att Trafikskadelagen gäller så åk på Monzta och Gotland Ring.
Jag antar att detta kommer skapa mycket diskussion så nu är ordet fritt!
mvh Johan Hellström
SMC, Försäkringskommittén.