2117324 Går dåligt, stannar och sedan startar och går som den ska efter några minuter - Standardfel på GPZ.
Igenrostat avluftningsrör i tanken/tät slang från tank:
Är man snabb att öppna tanklocket när den börjar hosta och stannat kan man höra ett sugljud av undertrycket i tanken och har man fart när den stannar kan man hinna rulla igång motorn innan man stannar.
Fråga inte hur jag vet men det är väldigt lätt att tappa nyckeln när man i panik rycker ur den ur tändningslåset för att öppna tanklocket, då får man en liten promenad.
Kolla avluftningen till tanken. Två rör/slangar som kommer ut i bakkant av tanken under sadeln. Ena röret är avluftningen som mynnar ut i tanklocket via ett litet hål genom gummipackningen för tanklocket, andra röret kommer från springan runt tanklocket (för att leda bort vattnet som samlas där vid regn mm).
Prova att blåsa ren rör, slangar och kanalen i tanklocket, använder du tryckluft så se till att tanklocket är öppet först.
Bensinkran:
Bensinkranen är vacumstyrd, det går en tunn slang från en förgasare till kranen som när motorn startar och du får sug i insugningskanalerna öppnar bensinflödet i ON och RES-läget.
Bakom nippeln i kranen sitter en backventil, en liten gummibricka som ska stoppa flammor från bakpuffar att komma in i tanken. Denna bricka kan fastna pga. skit/oxid och stänga av bensinkranen, det känns då som cykeln går på 3 cylindrar och stannar.
Nippeln har ett nyckelgrepp så med en 6 eller 7mm blocknyckel kan man skruva lös nippeln och rengöra kranen, många tar bort gummibrickan och kör utan. Har aldrig hört att det gått på tok utan flamskyddet men det beslutet får man ta själv, har själv kört utan bricka dom sista 10 åren utan problem.
Kör man i PRI- läget på kranen är den alltid öppen men har man otur och en flottörventil i en förgasare läcker när cykeln står över natten kan man fylla en cylinder med bensin, trycker på startknappen och vips så har man en krokig stake.
Det blir billigare att renovera upp kranen.