Får inte upp tryck efter oljebyte

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Har precis bytt olja och filter på min zx6:a 1997. Fyllde upp filtret så det sög åt sig ordentligt innan jag satte dit det, vilket väl ska vara bra för att få upp trycket fortare.

MEN oljetryckslampan vägrar sluta lysa. Har endast startat den och låtit den gå en liten stund, kanske sammanlagt 2 minuter, på tomgången. Testat både i neutral och med ettan i.

Frågan är alltså - hur lång tid ska det ta att få upp trycket? (Har för mig att det gick i princip på en gång förra året...)

Nästa fråga: Vad kan ha hänt? Den funkade ju fint i höstas...

Tacksam för snabbt svar, ska egentligen köra hojen Gävle - Stockholm imorrn!!!
 

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Fender skrev:
2124027 En tanke bara...har du fyllt på rätt mängd olja i motorn...?

Japp... kollade vad manualen sa och har fyllt strax under 4 l som det ska vara.

Har även testat att "rapa" hojen som någon i ett annat forum tipsade om. Alltså att skruva loss oljefiltret lite grann så lite olja kommer ut. Skulle visst kunna få bort eventuella luftfickor.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Sjödda skrev:
2124038 Japp... kollade vad manualen sa och har fyllt strax under 4 l som det ska vara.

Har även testat att "rapa" hojen som någon i ett annat forum tipsade om. Alltså att skruva loss oljefiltret lite grann så lite olja kommer ut. Skulle visst kunna få bort eventuella luftfickor.

Har du oljefönster? Kolla så det är rätt nivå.
Om inte så fyll på (d'oh) och starta igen. skruva inte loss filtrer för då tappar du såklart oljetrycket. varva upp motorn lite så bygger den upp tryck snabbare.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
är du säker på att det är oljetryck & inte oljenivå som lampan betyder ?

2 minuter på tomgång utan "oljetryck" låter farligt nära ras
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
wonderwizard skrev:
2124066 är du säker på att det är oljetryck & inte oljenivå som lampan betyder ?

2 minuter på tomgång utan "oljetryck" låter farligt nära ras
Ja, är det oljetryck så har ju pumpen gett upp, alternativt blivit igenkletad med nått :(
Annars låter det ju mer som att sensorn är trasig om det är oljenivån den känner av.
 

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Hoztic skrev:
2124119 Ja, är det oljetryck så har ju pumpen gett upp, alternativt blivit igenkletad med nått :(
Annars låter det ju mer som att sensorn är trasig om det är oljenivån den känner av.

Har kollat instruktionsboken igen och mycket riktigt är det oljetryck och inte nivå som mätaren visar.

Men kom på en intressant grej som jag inte sa förut. Precis innan oljebytet så varmkörde jag hojen och då var det inga problem. Utan först efter oljebytet med nytt filter. Frågan är då - kan filtret vara defekt på något sätt?

Eller kan något annat ha hänt under ett oljebyte? Har ju svårt att tro att givaren eller pumpen skulle lägga av pga av bytet... :confused:
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Kolla kontakten för oljetryck/oljenivå har den gått av eller lossnat så lyser lampan.
 

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Tack för svaren, fick det att funka nu precis, men är inte säker på hur.

Jag tog bort det nya filtret och satte dit det gamla och då funkade det direkt.

Hällde sedan ut så mycket olja det gick ur det nya filtret och satte dit det, och - VIPS - oljetrycksmätaren slocknar...

Frågan är ju varför? :3freak

Det enda jag kan tänka mig är att jag hade fyllt det nya filtret så pass mycket att det blev som ett stopp och pumpen inte pallade att få fart på cirkulationen.

Någon teknikkunnig som kan svara på om det kan ha varit så..? :va

Oavsett så blir det åka till Stockholm imorrn iaf, skönt!
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Sjödda skrev:
2124339 Tack för svaren, fick det att funka nu precis, men är inte säker på hur.
Frågan är ju varför? :3freak

Var det månne ett "Hiflofiltro" som strulade?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sjödda skrev:
2124339Det enda jag kan tänka mig är att jag hade fyllt det nya filtret så pass mycket att det blev som ett stopp och pumpen inte pallade att få fart på cirkulationen.
Jag har otroligt svårt att tänka mig att det går, det är ju åtskilliga bars tryck i motoroljan, så det är knappast felet. Jag tror snarare att du kom åt sladden till givarn :)
 

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Pegaso 650
Du hade luft i oljepumpen. Det inoljade nya filtret gjorde motstånd. Undvik att olja in filtret vid nästa byte.
Själv brukar jag dra runt på startmotorn några varv efter oljebyte - utan oljefilter. När oljan kommer monteras filtret = ingen luft i pumpen.
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
johanssonsan skrev:
2124354 Du hade luft i oljepumpen. Det inoljade nya filtret gjorde motstånd. Undvik att olja in filtret vid nästa byte.
Själv brukar jag dra runt på startmotorn några varv efter oljebyte - utan oljefilter. När oljan kommer monteras filtret = ingen luft i pumpen.

Han lade tillbaka ett oljigt originalfilter, som bevisligen fungerade trots ev. luft i pumpen!
 

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
R.Lehtipalo skrev:
2124349 Var det månne ett "Hiflofiltro" som strulade?
Nix, inte ett "hiflo" vad jag kan se... Verkar vara en standardgrej som heter typ... ri toki eller nåt, om jag inte minns fel... Ligger ute i garaget och jag orkar inte kolla...



johanssonsan skrev:
Själv brukar jag dra runt på startmotorn några varv efter oljebyte - utan oljefilter.
Hur menar du "dra runt" startmotorn? Typ köra den lite med soppakranen stängd så den inte tänder och startar?



R.Lehtipalo skrev:
Han lade tillbaka ett oljigt originalfilter, som bevisligen fungerade trots ev. luft i pumpen!
Stämmer! Dock var det inte lika proppfullt med olja som mitt nya var när jag hade fyllt det innan första monteringen. Då hade jag hällt på så det var mättat ordentligt och oljan stod upp till kanten nästan.

När jag satte dit det andra gången hällde jag ut allt som gick, så oljemängden i filtret var typ lika som i det gamla...

Verkar ju i alla fall som det var grejen... får väl testa igen nästa år och återkomma... :)
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
slangarn skrev:
2124649 Vad skulle det vara för fel på det märket?
Det är även ett av de filteren som är TUV märkta.

Jag var bara nyfiken. Monterade själv ett hiflofiltro vid senaste oljeservicen. :)
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Jag fick samma problem på min gamla 96a och på den lära jag ta isär oljepumpen och olja in den, då kom trycket tebaks på en gång. Så nåt med pumpen måste det ha varit. Jag var ganska irriterad ett tag då innan jag fick det att funka.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top