Dör vid konstant fart

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Förr trodde jag att hojen dog när den blev varm, men så är inte fallet.
Utan den dör när jag håller konstant fart efter nån minut.
Däremot kan jag köra utan problem om jag gasar o bromsar mycket, inga problem att varva ur hojen.

När jag håller jämn gas så känner jag hur motorn tappar effekt och farten saktar in.. provgasar lite och den blir ryckig.. fortsätter o försöker gasa, då tappar den effekt snabbt & slutligen dör.
Efter att den dött väntar jag nån minut så startar den..

Det enda jag ändrat såvitt jag vet om är byte till kn filter då det gamla hade gjort sitt. Då undrar jag om jag kan tejpa för luffarturbon för att kanske kompensera? För att utesluta att det är det som är problemet.

Jo, när ja skulle starta den första gången för i år så läckte det härifrån, detta försvann dock då o-ringarna blivit fuktiga antar jag.

- Pumpen pumpar funkar som den skall, provat med 12 volts matning. Relät slår till.. Trycker jag på startknappen så känner jag hur pumpen får jobba.
- Bensinen är funky fresh. Även dränerat förgasarna.
- Bränslefilter bytt
- Stiften är bytte, trodde det var dem först.
- Förr satt en vakumslang till luftburken löst, då gick hojen inte alls i princip.
- Provblåst slangarna till tanken, dem så det inte blir vakum, var inga problem alls.

Någon som har något förslag?

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
tror nog hojjen får för mycket soppa....
och att den kvävs när du jobbar med gasen i desperata försök att få den att gå bra...sedan när du stannat så efter 1 minut eller så har du gjort dig av med soppa gaserna i kolvutrymmena o då vill den igång igen....dumförklara mig nu allihop men det e va jag tror händer...

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
JonaZ skrev:
2144296 tror nog hojjen får för mycket soppa....
och att den kvävs när du jobbar med gasen i desperata försök att få den att gå bra...sedan när du stannat så efter 1 minut eller så har du gjort dig av med soppa gaserna i kolvutrymmena o då vill den igång igen....dumförklara mig nu allihop men det e va jag tror händer...

jag glömde tilllägga att den går bättre om jag slänger på choken när den är påväg o ge sig.. :(

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Hoj
Suzza
vet inte alls hur ditt system är uppbyggt, men om man bortser från det du har kontrollerat så skulle jag sagt bränsletillförslen. Men det har du kollat, Då terstår det hur mycket bränsle den får tillgång till, verkar som förlite i ditt fall

Vad är det för tändning på din hoj? Låter inte som kondensatorn eftersom du kan köra den om du varierar gasen. Då återstår det nästan bara bränsle tillförslen

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Vad händer om du öppnar tanklocket när den stannat, är det vakuum undertryck i tanken då? Det låter som symptom på igensatt luftning av tanklocket.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Dirtfighter skrev:
2144575 hur ser stiften ut?

Sitter på jobbet nu, men stiften jag plockade ur var oranga & ljusa till färgen. Kan inte färger o sånt, men det kändes som om den gick väldigt torrt, snålt dvs?

lägger upp bild så fort ja kommer hem ~16.00

zilog skrev:
2144605 Vad händer om du öppnar tanklocket när den stannat, är det vakuum undertryck i tanken då? Det låter som symptom på igensatt luftning av tanklocket.

jag har ju blåst i slangarna med munnen, och det var inga problem..
Kan tilllägga att när ja blåste i vakum slangen slå fick jag upp ett tryck som snabbt blåste tillbaka luften :)

AdamGS500 skrev:
2144593 vet inte alls hur ditt system är uppbyggt, men om man bortser från det du har kontrollerat så skulle jag sagt bränsletillförslen. Men det har du kollat, Då terstår det hur mycket bränsle den får tillgång till, verkar som förlite i ditt fall

Vad är det för tändning på din hoj? Låter inte som kondensatorn eftersom du kan köra den om du varierar gasen. Då återstår det nästan bara bränsle tillförslen

Jag funderar också på detta, den har dött när jag hållt mig kontinuerligt på... säg 3-5.5k rpm? Har inte provat något annat, tänkte dock prova idag på högre varv, då kanske man kan få ett hum om det handlar om munstyckena som kanske är skitna eller om det är något.

Funkar det så? Beroende åp varvtal så är det ett visst munstycke som gäller?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Muggen skrev:
2144621 Sitter på jobbet nu, men stiften jag plockade ur var oranga & ljusa till färgen. Kan inte färger o sånt, men det kändes som om den gick väldigt torrt, snålt dvs?

lägger upp bild så fort ja kommer hem ~16.00

jag har ju blåst i slangarna med munnen, och det var inga problem..
Kan tilllägga att när ja blåste i vakum slangen slå fick jag upp ett tryck som snabbt blåste tillbaka luften :)

Nu kan det vara så att vi missuppfattar varandra, men vakuumslangen du snackar om - det är den till soppakranen va? Det enda den gör är att aktivera ett membran som öppnar soppaventilen - det har ingenting att göra med trycket i själva tanken.

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Muggen skrev:
2144562 jag glömde tilllägga att den går bättre om jag slänger på choken när den är påväg o ge sig.. :(

Jag gissar på flottörinställningar eller om flottörnålen fastnat/igensatt. Eftersom den dör efter en stund och sedan startar gissar jag på att soppan som ligger i flottörhuset räcker för att den skall gå en minut eller två, när den stannar har soppan i huset tagit slut, efter en minut stillastående har huset hunnit fyllas och du kan köra igen. Haft samma problem på oräkneliga moppar och 125:eek:r. Riv isär, gör rent, justera och/eller byt ut det som behövs.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
zilog skrev:
2144639 Nu kan det vara så att vi missuppfattar varandra, men vakuumslangen du snackar om - det är den till soppakranen va? Det enda den gör är att aktivera ett membran som öppnar soppaventilen - det har ingenting att göra med trycket i själva tanken.

Vänta lite nu :) Jag soppakranen har ingen slang till sig. Den flödar fritt, eller så flödar den inte alls. Av/På med andra ord..
Vakumslangen jag tänker på, finns bara 3 till tanken, sitter inte i närheten av kranen.

998

FD raceförare, nu med duccar på loftet.
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Ducati
Skräp i förgasarna...? Kommer ju förbi mer soppa om du öppnar choken.

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Jag gissar också på flottörnålar som hakar sig men man vet ju inte. Oftast brukar det bli för mycket soppa när saker slits, här verkar det tvärtom.

Kan vara skit i förgasaren också iofs. Kanske du fått in sån där gegga i dem?

Du kan ju prova hälla i en flaska förgasarvätska och om det består så öppna och gör rent. Doppa i diesel eller ngt...

/a

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Morgue skrev:
2144646 Jag gissar på flottörinställningar eller om flottörnålen fastnat/igensatt. Eftersom den dör efter en stund och sedan startar gissar jag på att soppan som ligger i flottörhuset räcker för att den skall gå en minut eller två, när den stannar har soppan i huset tagit slut, efter en minut stillastående har huset hunnit fyllas och du kan köra igen. Haft samma problem på oräkneliga moppar och 125:eek:r. Riv isär, gör rent, justera och/eller byt ut det som behövs.

Jag är inte så het på motorer och så, men om det är som du säger. Så borde den väl inte gå bra om jag gasar o bromsar mycket?
Om det är stopp nånstans, så att flottörhusets soppa är det den har att gå på, så borde den väl bara tömmas snabbare om jag accelerar o bromsar väldigt argsint?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Muggen skrev:
2144649 Vänta lite nu :) Jag soppakranen har ingen slang till sig. Den flödar fritt, eller så flödar den inte alls. Av/På med andra ord..
Vakumslangen jag tänker på, finns bara 3 till tanken, sitter inte i närheten av kranen.

svara på hans fråga i stället

Lyfter du på locket här du pchujuu:D alltså är det vakum i tanken? vore det så har du ju problem med ventilationen till tanken som skulle göra att den inte får soppa som den ska.....

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Mr Helmut skrev:
2144675 svara på hans fråga i stället

Lyfter du på locket här du pchujuu:D alltså är det vakum i tanken? vore det så har du ju problem med ventilationen till tanken som skulle göra att den inte får soppa som den ska.....

Hade gärna gjort det om jag provat, skall göra det så fort jag kan. Är hemma vid 16 igen.

aLcATRAZ skrev:
2144664 Jag gissar också på flottörnålar som hakar sig men man vet ju inte. Oftast brukar det bli för mycket soppa när saker slits, här verkar det tvärtom.

Kan vara skit i förgasaren också iofs. Kanske du fått in sån där gegga i dem?

Du kan ju prova hälla i en flaska förgasarvätska och om det består så öppna och gör rent. Doppa i diesel eller ngt...

/a

Du menar sådanthär? http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=823&iItemId=76189

jag känner lite så att jag inte kan få mer hjälp än jag redan fått innan jag rensat förgasarna och fått ett resultat därifrån.

Last edited:

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Hoj
Yamaha R6 -01
jag har ett liknande problem på min r6 -01. När jag ligger på konstantgas så hackar den en hel det. Drar jag på så går den bra.

Någon som vet.

/Dawan

Morgue

Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Muggen skrev:
2144668 Jag är inte så het på motorer och så, men om det är som du säger. Så borde den väl inte gå bra om jag gasar o bromsar mycket?
Om det är stopp nånstans, så att flottörhusets soppa är det den har att gå på, så borde den väl bara tömmas snabbare om jag accelerar o bromsar väldigt argsint?

Om det är flottörnål/munstycke som är kasst/igensatt och förgasarna är ok i övrigt går den som den skall så länge soppa finns kvar i huset. Mycket gas = kortare tid och tvärtom. Kan ju även vara så att beroende på vad som fastnat kan det vara olika bra flöde från dag till dag. Bromsen har inget med saken att göra. Jag röstar fortfarande på förgasaröversyn.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Morgue skrev:
2144714 Om det är flottörnål/munstycke som är kasst/igensatt och förgasarna är ok i övrigt går den som den skall så länge soppa finns kvar i huset. Mycket gas = kortare tid och tvärtom. Kan ju även vara så att beroende på vad som fastnat kan det vara olika bra flöde från dag till dag. Bromsen har inget med saken att göra. Jag röstar fortfarande på förgasaröversyn.

Hehe ok, litet missförstånd, vad jag mena med acc & bromsa var att jag variera hastigheten hela tiden.

Jag kanske är knäpp, men alltså jag kan köra utan problem om jag bara inte håller en jämn fart/varvtal när jag _kör_.
Japp, håller med dig att förgasarna måste ses över, skulle själv tippa på skit någonstans. En synkning gjorde för övrigt ingen skillnad.

Morgue

Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Dawan skrev:
2144700 jag har ett liknande problem på min r6 -01. När jag ligger på konstantgas så hackar den en hel det. Drar jag på så går den bra.

Någon som vet.

/Dawan

Kommer inte ihåg när insprutningen kom på r6, men de tidigare (insprutningarna rent allmännt) brukar vara lite känsliga för "cruising", insprutningen kan liksom inte bestämma sig för om den skall strypa eller skicka in mer soppa. Uppgradering brukar kurera sådant beteende (har jag hört från de som kan bättre...). Om det inte är så att du redan har bytt till sportfilter och/eller slipon utan att justera in bränsle/luft efter de nya förutsättningarna. Eller så skiter du i cruisingen och ger fullt hela tiden :hihi

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Morgue skrev:
2144727 Kommer inte ihåg när insprutningen kom på r6, men de tidigare (insprutningarna rent allmännt) brukar vara lite känsliga för "cruising", insprutningen kan liksom inte bestämma sig för om den skall strypa eller skicka in mer soppa. Uppgradering brukar kurera sådant beteende (har jag hört från de som kan bättre...). Om det inte är så att du redan har bytt till sportfilter och/eller slipon utan att justera in bränsle/luft efter de nya förutsättningarna. Eller så skiter du i cruisingen och ger fullt hela tiden :hihi

-03 kom insprut

Har också en -01a och den tourar jag mycket med :tuttar

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras