Alldeles för många hojåkare dör!

Dr.Bike

Guest
För många dör just nu på mc.
Det går knappt en dag utan att man läser om dödens ständiga närvaro.
I tidningar och här på SH.
Minneslunden här på SH är beövande läsning och man gråter tyst när man läser om hur det bästa som finns vid sidan av famlj och vänner helt plötsligt bara blir tragedi....

Personporträtt i minneslunden, skrivna av vänner, klockrent, och från hjärtat gör saken ännu sorgligare då det blir ett ansikte och en människa bakom varje dödsfall och allvarlig olycka.

Jag känner mig förlamad varje gång det kommer en sån ny tråd...
Vill knappt läsa dem.
Vågar knappt.

Har själv turligt nog alltid "klarat" mig, men vissa vänner gjorde inte det, och alla dessa trådar påminner om dem. Ett par dog, fler blev skadade för livet.

Kommer jag sluta köra hoj?
Kommer jag bli försiktigare?

Aldrig kommer jag sluta köra hoj.
KANSKE blir jag försiktigare på olika vis.
Men det är FÖR många som dör nu på hoj, och vi måste tala med varann om det här och vad det beror på.

Visst, alla olyckor är unika, och det finns inget universalsvar, men även om "bilen" oftast är vållande ligger det mycket på oss, då vi dels MÅSTE vara försiktiga om oss då vi trots "rätt" att köra, aldrig kan vinna över en bil som gör fel.
Eller som Amerikanerna uttrycker det: "You may be right. But don't be dead right..."
Så sant.

Givetvis finns det rena olyckor där det är ingens fel att det går som det går, och det är oftast tekniska haverier som trots rätt underhåll osv helt plötsligt "bara händer"
saker som går av brister eller upphör fungera. Vägar med sand på tjära-lagningar.

I alla övriga fall, där man som förare kan påverka sitt fordon är vi alltså själva ansvariga för.
Visst, bilen SVÄNGDE otroligt nog vänster utan att blinka, samtidigt som jag skulle köra om. (hände mig senast uppe i Skokloster i Lördags men slutade väl då jag turligt nog hade misstänkt att bilen inte visste vart den ville)
Och jodå, ytterligare exempel: Helt plötsligt NITADE bilen helt utan anledning och jag satt i bakluckan.
Osv osv.
Men kanske kanske är det då vårt ansvar att kanske INTE ligga där upp i röven på bilen när den närmar sig en korsning på lilla favoritvägen, kanske inte ligga närmare än att man hinner reagera när trötte svensson trycker på pedalen?

För vid VARJE dödsfall som inte är en ren olycka, har någon gjort en felbedömning.
Oftast bilisten som:

-trodde det var en moppe
-inte såg
-inte reagerade

osv osv, ja ni kan tugget.

Det jag säger är att GE inte dem chansen att plocka er.
Håller UNDAN bilister.

Själv betraktar jag bilar som älgar. D.v.s KAN stanna omotiverat. KAN svänga åt ALLA håll. Nästan samtidigt tamigfn...
Samtidigt kör jag då själv som ett svin ibland på hojen... märkligt.
Känslan av att "ha koll" och att man visst är så oerhört MED och kan förutse, gör att man kan gasa...
Så vi mc-åkare är absolut inte utan skuld.
Den som är utan skuld kan kasta första stenen.

Men just att köra som jag själv gör ibland och fortfarande tycka att man "har så bra koll i förhållande till alla andra så det räcker, och jag HINNER bromsa LÄTT före dem iaf"

Självgodhet heter det. Kanske till och med högmod.

Farligt. Och har dödat många.
Ni känner igen den, då den smyger sig på. Oftast i slutet på säsongen.

Men NU?

Det dör FÖR många just nu.... och jag gråter för var och en av dem.

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
Jo sant vartenda ord :(
Känns likadant här, har reagerat på mängden förolyckade /skadade...
Tar bara korta relativt lugna rundor, vill känna mig fram lixom...
Får hoppas att alla blir mindre riskbenägna.

Last edited:

"Lucci"

Med armbågen i marken
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
Såld
jag håller också med :( SH.com publiserade en artikel i en tidning för några veckor sen som dom skrev om att nu är våren här och hojarna kommer på vägarna, för att få bilisterna att vara uppmärkasamma. det kan nog rädda någon iallafall.

//Lukas

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Häller med om vartenda ord!
Mår skit dagligen jag med då man får läsa om alla som förolyckas!
Tror inte chocken/tankeställaren lagt sig för min egen del efter min bilplåts syning!
Blir som att uppleva den panik man fick då om och om igen...svårt o förklara.
Och man reagerar lite dumt ibland :3freak

Var rädda om er i trafiken!
Nu får det vara nog med marksyningar och dödsfall :pannkyss

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Lucci skrev:
2145804SH.com publiserade en artikel i en tidning för några veckor sen som dom skrev om att nu är våren här och hojarna kommer på vägarna, för att få bilisterna att vara uppmärkasamma. det kan nog rädda någon iallafall.
Det kan säkert hjälpa till viss del, men det allra viktigaste är ju att vi börjar köra försiktigare och mer defensivt, med större marginaler och lägre hastigheter. Så är det bara. Det går inte att glömma bort vårt eget ansvar och lägga allt ansvar på våra medtrafikanter.

Låt oss köra med marginaler!

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kan bara instämma i kören och hålla med. Kör med huvudet och tänk efter före är det som gäller om man ska bli gammal när man kör hoj. Hur många gånger har man inte själv suttit i en bil och funderat var fan den där hojen som precis körde om i 250 kom ifrån? Det går fort i dom farterna, även om man själv har "kontroll" så är det inte säkert att bilen man ska köra om hinner se att man kommer. Är det verkligen bilens fel om den svänger och du (eller jag) kör om den i en sån fart?

Som sagt var, tänk efter före. Huvudet är inte bara till för att hålla hjälmen på plats.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Stog och snacka om det idag,, känns som det är dubbelt av olyckor i år än förra året..
Inte kul..

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ett av dina absolut vettigaste inlägg doktorn! :Bugar (inte för att dom brukar vara ovettiga iofs)
Jag slängde ju upp en tråd med poll om vems fel det var vid den klassiska mc kör in bakifrån i vänstervängande bil-olyckan. Och skrämmande många ansåg att det var bilistens fel. Visst, juridiskt är det det i vissa fall, men det är lik förbannat vi som dör, alldeles oavsett vem som gör fel. Det räcker med att nån har sandaler och halkar av kopplingen i en korsning, med hög tomgång eller lite gas för att göra sig redo att köra ut, så är det klippt. Senaste dagarna har jag fått pallnita två ggr pga vänstersvängare, bla en tant som bara svängde, och inte reagerade på att jag tutade och slog på helljus, vilket nog iofs inte syntes eftersom hojen mer eller mindre stog på framhjulet :gnissla Den gången räddades jag av att jag förutsatte att det kunde hända, och hade bromsberedskap, men fan vet vad som hade hänt om jag tänkt på jobbet, blinkat eller tittat på dom fina fåglarna på åkern bredvid :död
Alldeles oavsett vem som har gjort fel eller inte, det är OSS det gör ont i, det är vi som dör. Så ligg alltid ett steg före, hjälp dom andra att köra, överskatta inte er förmåga och lita aldrig på någon annan i trafiken! Då har ni förbättrat oddsen en hel del! :)
Tyvärr kan jag inte kasta första stenen, för helt utan skuld är inte jag heller :)

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Klockrent

Håller med till 100% :(

Inte utan, att man tänker att man borde flytta verksamheten till inhängnat område....

Kör försiktigt allihopa!!!

Sugar

Twin addict
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
SP1
"Samtidigt kör jag då själv som ett svin ibland på hojen... märkligt."
Väldigt träffande, känner igen mig själv! Trots alla bilar är väl ändå singelolyckorna så mycket vanligare?

Håll er på hjulen killar och tjejer!

Sususs

äntligen slipon
Gick med
10 Mar 2005
Hoj
sv 650 -04a-såld
min gamle körskoleinstruktör sa en gång att när man kör mc ska man ALLTID ta för givet att alla bilister gör fel...inte för att han va speciellt vettig men han hade sina ljusa stunder :hihi....tycker iaf att det är en bra tumregel att gå efter....

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Trots att jag kört motorcykel sen 1900-talet så är jag alltid sjukt rostig på våren. Små misstag kan lätt bli stora om omständigheterna är rätt (eller fel, kanske). I ovanan sitter nog en stor del av orsakerna till varför motorcyklister dör som flugor.

Andra saker som inverkar kan vara den feta modden man gjort över vintern som visar sig inte vara guds gåva till väghållningen eller motorkaraktären man hoppades. Det räcker ju med att hojen inte svänger som den gjorde sist eller svarar bättre eller sämre på gas för att man ska missa spåret helt och i ringrostens inverkan leda till att man inte hinner eller kan kompensera för det och träffar nånting som inte är mjukt att träffa.

Grus och annat skit på vägarna hjälper ju till att skörda offer också såklart.

Det enda man kan göra är nog att se till att man har oddsen på sin sida och ta det varligt de första milen. Haken är att det lätt blir tråkigt då, men som nån skrev; Det är nog fan så mycket tråkigare six feet under.

Jag kan inte ladda på som jag gjorde i slutet av förra säsongen. Det känns farligt, kantigt och dant. Man får helt enkelt bygga upp förmåga och känsla stegvis varje år.
Man lär så länge man lever, så se till att ni lär er.

För fan.

IronMike

Guest
Mycke snack om olyckor nu, visst det händer mycket tråkigheter. Men kan vi inte prata om lite kul saker också, det är fint väder, hela sommaren framför...man behöver inte elda på järnet, finns gott om tid till det hela sommaren. Iofs har jag åkt fortare än någonsin redan, på mina favoritvägar
:3freak :huvet ...dubbelmoral. Det får bära eller brista, man är medveten om riskerna iaf, peppar peppar.

Det finns inget roligare än att åka hoj, man kan inte låta bli att smiska mil efter mil :4skrika

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
jens_rock skrev:
2146195

Inte utan, att man tänker att man borde flytta verksamheten till inhängnat område....

Instämmer med att det är för mycket nu. Har själv fått försvara MITT mc-körande mot en arbetskamrat vars lillebror är en i fjolårsstatistiken och nu fått mer vatten på sin kvarn.

Flytta den offensiva körningen till inhägnat område. Världens bästa idé. Skrammla ännu mera, närmast den 17 maj vid Skogskyrkogården, om att vi behöver FLER och bättre banor att busa av oss på.

IronMike

Guest
Lime skrev:
2146249
Flytta den offensiva körningen till inhägnat område. Världens bästa idé. Skrammla ännu mera, närmast den 17 maj vid Skogskyrkogården, om att vi behöver FLER och bättre banor att busa av oss på.
Det finns mååånga som tycker det är roligare med gatkörning än bana ... även om jag hade en moto gp bana på tomten så skulle jag likt förbannat dra neråt södertörn eller bogesund, smiska landsvägar genom svenska kuperade landskap är de bästa som finns! Det är såklart skoj med en busrunda på stan också, väsnas mycket -dra upp en å annan whelie är buskul.

En bana kan va kul ibland... tycker det annars är ganska kalt, stelt och utan charm.

Men men, alla tycker väl olika... Jag ser det bara som att jag på en bana kan lära mig att köra ännu fortare på almänna vägar.

:hihi

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
jag vet inte själv men folk i min närhet skakade på huvudet..när jag kläckte ur i mig höstats att nu blir det Roadracing för hela slanten så folka att du kommer att dö lr skada dig ordentligt. När våren kom nu och jag sitter uppe på min kulle och tittar ner på motovägen och gatorna som går igenom stans så känner jag att saknar att köra gata en kort sekund.Men sen kommer jag in sätter mig fram för datorn surfar in på vårat älskade sporthoj men allt jag ser är sorg så har det vart dom senaste veckorna Personer som dör,olyckor överallt folksom skadar sig folk som kör av..

Min familj och kära har idag ändrat sitt tycke om mitt tävlande dom är glada att jag har tagit en Pause från gatan, och jag förstår dom det går inte en timme utan att jag lägger mina tankar på er som är ute och kör..jag har förlorat en vän i år Gert som tragiskt gick bort i helgen :( Nicklas som körde av för två Veckor sen som ännu ligger på intensiven och antagligen inte kommer att bli återställd :(

och jag hoppas för vårat och andras skull att det blir ett slut på det här..själv har jag nu försökt ta mitt ansvar efter några år på gatan som en vettvilling och sagt ja till att bli sporthojs instruktör och försöka ändra det som händer men inte får hända..kanske en omöjlig uppgift men om jag inte försöker så kanske dom vänner vi har förlorat kanske har gått bort i förgäves

this is my 5 cent

/Mikael

Dr.Bike

Guest
Gottis skrev:
2146292 jag vet inte själv men folk i min närhet skakade på huvudet..när jag kläckte ur i mig höstats att nu blir det Roadracing för hela slanten så folka att du kommer att dö lr skada dig ordentligt. När våren kom nu och jag sitter uppe på min kulle och tittar ner på motovägen och gatorna som går igenom stans så känner jag att saknar att köra gata en kort sekund.Men sen kommer jag in sätter mig fram för datorn surfar in på vårat älskade sporthoj men allt jag ser är sorg så har det vart dom senaste veckorna Personer som dör,olyckor överallt folksom skadar sig folk som kör av..

Min familj och kära har idag ändrat sitt tycke om mitt tävlande dom är glada att jag har tagit en Pause från gatan, och jag förstår dom det går inte en timme utan att jag lägger mina tankar på er som är ute och kör..jag har förlorat en vän i år Gert som tragiskt gick bort i helgen :( Nicklas som körde av för två Veckor sen som ännu ligger på intensiven och antagligen inte kommer att bli återställd :(

och jag hoppas för vårat och andras skull att det blir ett slut på det här..själv har jag nu försökt ta mitt ansvar efter några år på gatan som en vettvilling och sagt ja till att bli sporthojs instruktör och försöka ändra det som händer men inte får hända..kanske en omöjlig uppgift men om jag inte försöker så kanske dom vänner vi har förlorat kanske har gått bort i förgäves

this is my 5 cent

/Mikael

Mycket fint skrivet Mikael! Hoppas du når ut med din mission som instruktör.

@Iron Mike - Hoppas du skämtar när du säger att du kör bana för att bli snabbare på gatan?? Annars är ju DU en av de som Gottis försöker nå och få att ändra attityd. Bli inte en i statistiken är du snäll...

@Alla - Var rädda om er!

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
SH hjälper!! Att med tårar läsa om alla tragiska olyckor får mig att åka säkrare, åka långsammare.. Men det är ju fan att att man inte ska fatta det förrän då.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA