Will I wheela?

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Jo.. jag tänkte ja skulle lära mig wheela.. :)
Lär väl ta ett jävla tag men när man ändå är ute och kör, så varför inte?

Läst lite om olika sätt i lite olika tidningar och sådant..

Funderar över några saker, som ni flitiga slangare kanske kan ge svar på.

1. Om vi säger att jag tar upp den på 1:an eller på 2:an. Ska man slå av helt på gasen i någon av växlingarna? (1:an till 2:an eller 2:an till 3:an)

2. Vilken växel är lättast/bäst att få upp en rätt effektsvag(strypt till 25kW) hoj på?

3. Är det bästa att bromsa ner hojen eller bara luta sig framåt och låta den "falla" ned?

4.när man ska svänga vänster så stod det i Bike att man ska ha styret åt höger och luta sig åt vänster. Varför ska man ha styret i motsatt riktning mot vart man svänger, måste ju bli tokigt om man dimper ner och vägen går åt vänster och styret åt höger? :eek:

5. Nr. till sos är fortfarande 112 väl? :D
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Tinatjejen skrev:

2. Vilken växel är lättast/bäst att få upp en rätt effektsvag(strypt till 25kW) hoj på?

Du ska vara riktigt glad om du får upp den över huvetaget!
Något annat än 1:an är nog uteslutet :(
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Börja som oss andra dödliga på växel nummer ett, det är trixigt nog att hålla koll på hur högt man är på en låg växel.

Nu är inte jag något proffs, men att börja på något annat än ettan på en såpass svag hoj är väl dömt att misslyckas. Gas/släpp/gas varianten borde funka, när du sedan bemästrar att gasa ettan ut så börja lära dig att växla. Men man måste upp ganska högt för att hojen inte ska dimpa ner när man växlar, särskilt med en effektsvag hoj där man inte kan "gasa ifatt sig" om man kommer för lågt (dreva ner den kanske kan vara något för att få den att gå upp enklare?)

För att komma ner, släpp gasen lagom snabbt för att skona packboxarna. ha alltid foten på bromsen om du kommer för högt.

Nu finns det folk som kan det bättre än jag, ska gudarna veta. Men ett bustips kan ju vara att öva stoppies, ingen motorkraft behövs för det och man kan "stila" med det i stan utan att liv behöver offras av hög fart. :fakta

Lycka till!

//jaG
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Punkt 1, 3 och 4 behöver du nog inte bekymra dig om på ett tag. Koppla upp på ettan.
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Originally posted by Tinatjejen
Jo.. jag tänkte ja skulle lära mig wheela.. :)
Lär väl ta ett jävla tag men när man ändå är ute och kör, så varför inte?

Läst lite om olika sätt i lite olika tidningar och sådant..

Funderar över några saker, som ni flitiga slangare kanske kan ge svar på.

1. Om vi säger att jag tar upp den på 1:an eller på 2:an. Ska man slå av helt på gasen i någon av växlingarna? (1:an till 2:an eller 2:an till 3:an)

Ska du börja med att växla på slangen?? Slå inte av helt på gasen isåfall blir svårt att få bra läge igen, minska lite eller inte alls.


2. Vilken växel är lättast/bäst att få upp en rätt effektsvag(strypt till 25kW) hoj på?

Tvåan om det går eftersom du har ett större register att leka på.



3. Är det bästa att bromsa ner hojen eller bara luta sig framåt och låta den "falla" ned?

Skulle nog bara släppa lite på gasen tills den börja falla och sedan ge på mer just innan den slår ner för att undvika hårda nerslag.



4.när man ska svänga vänster så stod det i Bike att man ska ha styret åt höger och luta sig åt vänster. Varför ska man ha styret i motsatt riktning mot vart man svänger, måste ju bli tokigt om man dimper ner och vägen går åt vänster och styret åt höger? :eek:


Bara gör! ;)
Se till att ha styret rakt när du slår ner bara så ordnar det sig



5. Nr. till sos är fortfarande 112 väl? :D

Kan aldrig vara riktigt säker. testa några ggr innan.
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Men ett bustips kan ju vara att öva stoppies, ingen motorkraft behövs för det och man kan "stila" med det i stan utan att liv behöver offras av hög fart. :fakta
//jaG [/B]


Dreva ner kan ju vara en bra grej..
Har funderat på stoppies åxå faktiskt.. Men.. :( teknik?
Full fart, upp på tanken och frambromsNYP kanske :D
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Re: Re: Will I wheela?

Optimalt skrev:

Ska du börja med att växla på slangen?? Slå inte av helt på gasen isåfall blir svårt att få bra läge igen, minska lite eller inte alls.




Nähäjj, tok heller.. men de kan ju vara bra att veta innan. För jag lär ju inte:"Vänta, jag ska bara hoppa av och springa in och sätta på datorn och gå in på sporthoj och fråga en sak" :crash
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det går att wheela med ALLA tvåhjuliga fordon. Det är dock olika svårt, kan jag tänka mig.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har just börjat lära emmi stoppies och det går riktigt bra!

Håll mellan trettio och femtio, kläm till på bromsen hårt så att den reser sig (nog läbbigt i början) när du känner att den är på väg upp så vänta till du tycker att du håller en bra höjd (den blir högre ju modigare du blir) sen släpper du efter på bromsen så att du bara bromsar såpass mycket så du håller dej uppe (det är så man "åker" på framhjulet, genom att hålla balansläget och inte bromsa farten mer än nödvändigt). Bromsar du så att hojen stannar fort, gör om gör rätt, övning ger färdighet, men just trycket upp i början är viktigt, man får inte bromsa som i en vanlig bromsning, utan göra ett snabbt tryck för att få upp den.

Övriga tips: Mjuka / varma framdäck. Värm dom genom flera hårda bromsningar i hög fart (eller som jag, kör på rennsport RS1, behöver ingen uppvärmning :D)
Börja försiktigt och träna mycket, ofta och hela tiden
Se upp så att ingen ligger bakom dej (risk för olyckor)
ha med dig någon som kan som kan visa hur mycket du är uppe och hur du ska gå till väga, någon som kan visa själv att det går på just din hoj när du står och säger "det går ju inte".. det sa emmi, men det går ju sa jag och visade.
Alla kan köra på bakhjulet, få kan köra på framhjulet. Impafaktor 10! (inte för att jag kan, menmen)

Lycka till 2!

//jaG

Tinatjejen skrev:
Dreva ner kan ju vara en bra grej..
Har funderat på stoppies åxå faktiskt.. Men.. :( teknik?
Full fart, upp på tanken och frambromsNYP kanske :D
 

Kfc

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Övik
Hoj
Zx9r -99
Nisse är ju ett bra bevis på att man kan wheela med vad som helst.. Dt 125 och tok stuntar..
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Kfc skrev:
Nisse är ju ett bra bevis på att man kan wheela med vad som helst.. Dt 125 och tok stuntar..

Jag wheelade med min Garelli GaryUno, på den tiden det begav sig..men d va ju ett tag sen.. många "12 o clock" vart d åsså... :cool: Morsan tyckte det va konstigt att bakskärmen rostade så fort :)
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Jo.. jag tänkte ja skulle lära mig wheela.. :)
Lär väl ta ett jävla tag men när man ändå är ute och kör, så varför inte?

Läst lite om olika sätt i lite olika tidningar och sådant..

Funderar över några saker, som ni flitiga slangare kanske kan ge svar på.

1. Om vi säger att jag tar upp den på 1:an eller på 2:an. Ska man slå av helt på gasen i någon av växlingarna? (1:an till 2:an eller 2:an till 3:an)


Bästa tipset är att slå av lite grann så att du känner efter hur mycket kraft du har efter växlingen......

2. Vilken växel är lättast/bäst att få upp en rätt effektsvag(strypt till 25kW) hoj på?

Jag skulle nog koppla upp den i ca 30-40km/h på 1:ans växel. Skall du ha upp den på 2:an får du jobba duktigt....och då menas duktigt.

3. Är det bästa att bromsa ner hojen eller bara luta sig framåt och låta den "falla" ned?

Ha alltid en fot på bakbromsen för säkerhets skull, annars räcker det att släppa på gasen. Detta med bakbromsen är enkelt att säga, men undrar hur många som kommer på att använd fotbromsen när man är på väg över. Som Sune Andersson sa, först skall man dra upp hojen o bromsa ner den med forbromsen, en sisådär 500ggr, tills det blir en reflex att använda den. Sen ska man wheela.

4.när man ska svänga vänster så stod det i Bike att man ska ha styret åt höger och luta sig åt vänster. Varför ska man ha styret i motsatt riktning mot vart man svänger, måste ju bli tokigt om man dimper ner och vägen går åt vänster och styret åt höger? :eek:

Styret åt fel håll gör att luftmotståndet greppar tag lite i hjulet och vrider hojen åt högeroch då svänger den en aning åt vänster......bäst verkan är det medans hjulet snurrar då gör gyrokraften sitt till....

5. Nr. till sos är fortfarande 112 väl? :D

japp......hoppas du slipper ringa dit.



Lycka till o ta det lugnt, ha alltid nån med dig när du övar...... :)
 
Last edited:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Re: Re: Will I wheela?

Ravetrancer skrev:

Styret åt fel håll gör att luftmotståndet greppar tag lite i hjulet och vrider hojen åt högeroch då svänger den en aning åt vänster......bäst verkan är det medans hjulet snurrar då gör gyrokraften sitt till....



Aha, det är alltås därför! :)
De hade nämnt ngt om gyrokraften, men det var inte i samband att svänga medans man slangar, utan om när framhjulet slutade snurra om man gjorde låååånga wheelies..
Men dit känns det ju ganska avlägset, som det är idag.

Kanske inget att nämna vid uppkörnin gen :D
"Jo jag kämpar på med stoppiesarna och wheelisarna vid rödljusen och så" :cool:
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hmm, jag har haft en _ostrypt_ ER-5 och det var hopplöst att försöka göra något roligt med den på ett hjul. Hur mycket jag än gasade och ryckte i styret, ville den inte lätta (vakuumförgasare är seeega vid påslag).

50 motor-hk på 200 kg hoj gör det lite småjobbigt. Frambromsen och gaffeln var inte riktigt anpassade för stoppies heller (stackars packboxar).

Men visst går med med rätt teknik - det är bara svårare för någon som vill börja lära sig.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Zeb_Macahan skrev:
Jag har just börjat lära emmi stoppies och det går riktigt bra!

...säger "det går ju inte".. det sa emmi, men det går ju sa jag och visade.

Nu går det! :fakta :squid Ganska bra till och med...
 

Petrus

Biker sedan 1998
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki Freewind 650 Scrambler
Jag känner inte dig Tinatjejen så se inte detta som en attack mot dig utan bara mina tankar på ämnet wheelande.
Om man är tämligen ny på mc och inte känner sig helt säker på andra manövrar som har med "avancerad körning" att göra så tycker jag att det finns viktigare saker att lära sig än att wheela och göra stoppies.
Jag hävdar att det är olämpligt att ge sig på det svåra först, man lär ju sig t. ex inte att landa på hangar-fartyg det första man gör som pilot .
Alltså menar jag att man ska kanske inte ge sig på värsting-manövrarna på mc förrän man är säker på att man är redo. (Blir man någonsin det?)
Jag tycker att när man blivit tillräckligt van på mc:n så känner man av när och hur det går till eftersom man då känner sin motorcykel bättre. Därmed minskar risken att man skadar sigsjälv och/eller andra.

Än en gång, detta gäller INTE dig Tinatjejen utan är bara min åsikt i stort. Jag tycker det verkar som om folk ofta vill bli kungar på slangen trots att dom inte bemästrat grunderna först.

I alla fall,
du har mitt fulla stöd, lycka till!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top