Dr.Bike
Guest
Som jag misstänkte, och har funderat på, så visade det sig skilja en HEL DEL mellan olika effektmätningsbänkar. (ingen nyhet sådär direkt) Men att det var SÅ stor skillnad var lite irriterande.
Upprinnelsen var att vi körde en hoj vi trimmat i en Dynojetbänk.
Där visade det sig att den gav jättefina siffror!
Allting gott kan tyckas.
Sen testade vi samma maskin i en annan bänk, och då visade den ca 8% lägre.
Rätt rejält, men inte lika mycket i skillnad som testerna nedan visar, där det diffar mellan 12-20%. Sug på det!
Alltnog, det krävdes ju inte någon raketforskare för att förstå att vår motor inte hade tappat effekt på vägen dit, då den var lastad i bussen.
Så vilken bänk visade då rätt?
I princip... spelar det ju ingen roll.
Så länge man håller sig till en och samma bänk under sitt utvecklingsarbete så är det ju den relativa förbättringen som är intressant.
Men ändå - teknikfreak som man är så ville man ju ändå ha ett SANT svar, inte bara ett sockersött "skrytresultat".
Rätt ska vara rätt annars blir det efterrätt, som Farfar alltid sa
Jag har full förståelse om mc-affärerna villl kunna visa upp fina siffror för sina kunder. Det är ju psykologiskt, och kunden blir nöjd.
Så att säga att "min har 140 på slangen" betyder alltså egentligen ingenting...så länge man inte kör alla maskiner mot varann i samma bänk om man hårdrar det. Och handen på hjärtat - visst verkar det otroligt att bara kidsen sätter dit en advance unit, ett slipon och ett Hå&Hej-filter så har de +25 till 30 häst?
Luktar skruvat.
På Factory Pro (var annanstans) har man dryftat detta i många år(12 närmare bestämt), och kommit fram till följande, vilket verkar rimligt:
Upprinnelsen var att vi körde en hoj vi trimmat i en Dynojetbänk.
Där visade det sig att den gav jättefina siffror!
Allting gott kan tyckas.
Sen testade vi samma maskin i en annan bänk, och då visade den ca 8% lägre.
Rätt rejält, men inte lika mycket i skillnad som testerna nedan visar, där det diffar mellan 12-20%. Sug på det!
Alltnog, det krävdes ju inte någon raketforskare för att förstå att vår motor inte hade tappat effekt på vägen dit, då den var lastad i bussen.
Så vilken bänk visade då rätt?
I princip... spelar det ju ingen roll.
Så länge man håller sig till en och samma bänk under sitt utvecklingsarbete så är det ju den relativa förbättringen som är intressant.
Men ändå - teknikfreak som man är så ville man ju ändå ha ett SANT svar, inte bara ett sockersött "skrytresultat".
Rätt ska vara rätt annars blir det efterrätt, som Farfar alltid sa
Jag har full förståelse om mc-affärerna villl kunna visa upp fina siffror för sina kunder. Det är ju psykologiskt, och kunden blir nöjd.
Så att säga att "min har 140 på slangen" betyder alltså egentligen ingenting...så länge man inte kör alla maskiner mot varann i samma bänk om man hårdrar det. Och handen på hjärtat - visst verkar det otroligt att bara kidsen sätter dit en advance unit, ett slipon och ett Hå&Hej-filter så har de +25 till 30 häst?
Luktar skruvat.
På Factory Pro (var annanstans) har man dryftat detta i många år(12 närmare bestämt), och kommit fram till följande, vilket verkar rimligt:
Bifogat
Last edited: