Riktiga hästkrafter och inte Dynojetpållar!

Dr.Bike

Guest
Som jag misstänkte, och har funderat på, så visade det sig skilja en HEL DEL mellan olika effektmätningsbänkar. (ingen nyhet sådär direkt) Men att det var SÅ stor skillnad var lite irriterande.

Upprinnelsen var att vi körde en hoj vi trimmat i en Dynojetbänk.
Där visade det sig att den gav jättefina siffror!
Allting gott kan tyckas.
Sen testade vi samma maskin i en annan bänk, och då visade den ca 8% lägre.
Rätt rejält, men inte lika mycket i skillnad som testerna nedan visar, där det diffar mellan 12-20%. Sug på det!

Alltnog, det krävdes ju inte någon raketforskare för att förstå att vår motor inte hade tappat effekt på vägen dit, då den var lastad i bussen.
Så vilken bänk visade då rätt?

I princip... spelar det ju ingen roll.
Så länge man håller sig till en och samma bänk under sitt utvecklingsarbete så är det ju den relativa förbättringen som är intressant.

Men ändå - teknikfreak som man är så ville man ju ändå ha ett SANT svar, inte bara ett sockersött "skrytresultat".
Rätt ska vara rätt annars blir det efterrätt, som Farfar alltid sa ;)

Jag har full förståelse om mc-affärerna villl kunna visa upp fina siffror för sina kunder. Det är ju psykologiskt, och kunden blir nöjd.

Så att säga att "min har 140 på slangen" betyder alltså egentligen ingenting...så länge man inte kör alla maskiner mot varann i samma bänk om man hårdrar det. Och handen på hjärtat - visst verkar det otroligt att bara kidsen sätter dit en advance unit, ett slipon och ett Hå&Hej-filter så har de +25 till 30 häst?


Luktar skruvat.

På Factory Pro (var annanstans) har man dryftat detta i många år(12 närmare bestämt), och kommit fram till följande, vilket verkar rimligt:
 

Bifogat

  • Real hp.jpg
    Real hp.jpg
    132.4 KB · Visningar: 1,781
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja visst är det fantastisk att man 2006 inte ens klarar av att mäta något så simpelt som uteffekt mer precist än 8%......
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Bänkar kan vara ett bra hjälpmedel för att justera A/F....pungt
 

Dr.Bike

Guest
heliac skrev:
2158862 Bänkar kan vara ett bra hjälpmedel för att justera A/F....pungt

Precis!
Om folk bara förstod det, och gav f-n i att stirra sig blinda på siffror.
MEN! Kolla den lilla texten i bilden: Det står att ofta så (i dynojets fall) så blir blandningen för fet, då huvuddelen av mätningen görs under acceleration, där blandningen oxå fetas upp.
Hur man kommer förbi det vet inte jag, men jag antar att man skullle köra motorn på fullt skaft en viss tid med ett motstånd som motsvarar luftmotstånd och rullmotstånd, där en A/F mätning skulle göras.

Annars får man väl göra som Andersson Turbo och montera en bredbandslambda på hojen, så man har nåt att titta på när det ändå går så sakta... :lol

Boris JR skrev:
2158851 Ja visst är det fantastisk att man 2006 inte ens klarar av att mäta något så simpelt som uteffekt mer precist än 8%......

Ja, det är riktigt uselt.
Som Yamaha R6 varvräknare ungefär... :hihi (visar 17 nånting men verkligt varv är 15900 enligt senaste engelska Superbike)
Min cykeldator är exaktare.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag kör med en LM-1 (bredbandslamda) från Innovate för att kolla A/F. Plan väg, långa uppförsbackar osv. Men det gäller att alltid börja för fett om man åker turbo :D

Den kan logga ca. 45 min. körning. Inte bara A/F utan även ladd mm.
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Fast en hel del kan man räkna ut från början och uppskatta att de skall ge så och så mycket/lite hästar. Min ex har stora luftburks modden, kn filter, pcII, RS 3 rör helrör samt mappad, den skall lämna 171 rwhp vilket inte är ngt konstigt, har korta trattar nu också vilket skall ge på topp ca 2 hp enligt många? Original lämnar busan ca 157 rwhp så det är 14 kusar till - orimligt? Finns nästan hos alla som vässar uppskattade hp värden som man kan använda som utgång , sedan vad den verkligen ger på just den maskinen får mätningen visa och som du säger i samma bänk givetvis :) . Har för mig också att en del bänkar är ställda för SAE och andra för DIN vilket där redan är ca 10 hp diff.//R
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Sticka ut hakan var det ja....! :näsblod

För den som inte orkar läsa mitt inlägg kan ni ta kortverisonen från Heliac

Bänkar kan vara ett bra hjälpmedel för att justera A/F

Dynojetmätningar är mestadels bara båg. Jag har ett par argument.

#1 För att kunna göra en jämförelse, oavsett om det handlar om före-/eftertest eller mellan olika motorcyklar, måste alla miljövariabler vara desamma. Det vill säga; temperatur (luft och motor), lufttryck(atmosfäriskt och i luftburk), luftfuktighet och bränsle.

#2 Mätförfarandet varierar mellan gångerna. Även om det är samma person som genomför mätningarna blir det skillnad. Varierande "rulltryck" beroende på hur hårt hojen spänns ner tex.

#3 Transmissionsförluster generaliseras med uttryck som "Växellådan och kedjan gör att 7% av motoreffekten försvinner". En ny kedja "tar" mer effekt än en inkörd eftersom den är just ny. Å andra sidan flexar den mindre.
Oljenivån har också betydelse. Exempel: I en torrsumpsmotor går veven fritt från oljebadet och förlorar på så sätt ingen effekt. I en våtsumpsmotor som är fylld till maxnivå finns det en hel del olja som veven måste flytta på vid varje varv.

#4 Det handlar om ett accelerationstest, så då blir det andra faktorer som spelar in. Svänghjulets massa tex. Ett tungt svänghjul ger en långsammare acceleration än ett lätt, men kan hjälpa till på topp då det gärna fortsätter att rotera. (Detta kan lätt testas. Om du med friläge i gasar till, kommer motorvarvet att dala långsammare än du stänger spjället)

***
Avbrott för MotoGP!

Nu blir det reklamfilm...

Tillbaka!
***

Så mappas hojen för högsta möjliga effekt, görs den det utefter förutsättningar den sällan kommer att utsättas för, annat än möjligtvis på bana.

Så vad har jag för idéer?
#1 Minimera felen. Eftersom miljön (lufttryck, temp osv) förändras hela tiden måste man bortse från dessa eller bygga en kontant kontrollerad miljö.
Lättaste alternativet borde vara att minimera tiden för "bänkningen" och att bara intressera sig för resultaten under så kort tidsrymd som möjligt.

#2 Minimera förlusterna. Genom att mäta på växellådans utgående axel, minskar felmarginalen drastiskt eftersom man kan bortse från alla faktorer från kedja och drev. Det är ju motorns arbete som vi skall trimma, så växellådan bör vara ställd på den växel som ger ett förhållande så nära 1:1 som möjligt.

#3 Genom att välja ett antal varvtal att mäta ifrån och att koncentrera sig på faktiskt utfört arbete under konstant varv med ökad belastning. Samt att kontrollera att lambda ligger inom önskat område bör motorns verkningsgrad kunna optimeras. Det vill säga: Största möjlig vridmoment vid varje givet varvtal.

Dynojet/PC är ju faktist bara ett sätt att ändra bränsleinblandingen, så att leka fram en hästkraftssiffra därifrån kan ju vara roligt men knappast sanningen.

Så Heliacs ord i pratkvarnsformat! :brinnerup

/Johan
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Dr.Bike skrev:
2158834 Som jag misstänkte,

Luktar skruvat.

vilket verkar rimligt:

Du är bara avis för att du inte har en själv.... :D

Jag har snart det! :banana
Och den kommer vara trimmad för höga siffror...Eller vänta nu hur var det?!?!

Nä visst är det skillnad på bänk till bänk...

ett exempel är den röda Mcn du filade sönder toppen på!
Den skillde 5 kusar mellan bänk A och bänk B
Men det viktiga var att se att siffran i bänk A ökade från utgångsläget och att det fortsatte öka i bänk B när man fifflade lite med muntycken!
Om det gav 10 pållar så ok...
 

Dr.Bike

Guest
Kamikaze kid skrev:
2159358
Men det viktiga var att se att siffran i bänk A ökade från utgångsläget och att det fortsatte öka i bänk B när man fifflade lite med muntycken!
Om det gav 10 pållar så ok...

Det var ju DET jag SA vaxöra!

Och vad mun-tycke är kan man ju bara gissa... :tungan
I övrigt har du ju rätt...otroligt nog :lol
Och som han sa därborta: jag hade filat sönder toppen ja... *asg* :tummenupp

heliac skrev:
2158898...men det gäller att alltid börja för fett om man åker turbo :D

Ja fifan annars! :död
(man vill ju inte göra en RoLLeR ;) eller en Kid för den delen!) :lol
Har glömt om det var kolvar de brände hål i, men det kanske var nåt annat?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På tal om bänkning vid A/F inställning;

En sak som jag råkat ut för avseende bänkmappad hoj (ja i detta fallet rör det sig om en insprutad hoj, vilket är mer och mer std..) var att vid påslag gick den riktigt bra körmässigt, men när man slog av och motorbromsade, började hojen "rycka", "bluddra" och tappade sin förut trevliga gång och sång. Kan det bero på att man i en bänk vanligtvis inte kan testa motorbroms/låglast egenskaper? Något som borde kräva bänk med drivning alternativt "gatmappning"?

Fler som känner igen detta fenomen? Vore en logger mer lämpligt att ha där man istället ger sig ut och kör hoj som hoj ska köras, läser av, justerar, upprepar steg 1 osv osv. ? Vissa eftermarknadssystem(kompletta) har ju denna funktion, hur det är på std och piggybacks får nån annan svara för..
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Jag har stött på hojar som varit "felmappade" med de symptom du beskriver.
Problemet är att för att rullen i bänken ska hinna med och bakhjulet inte spinna loss, väljs det som oftast att låta hojen "köra" i tex 50 km/h.
Då är det lätt att missa de första 2-3000 varven som bara används i låga farter.
Hojen blir ju mappad för fullgas, inte konstigt om det blir lite fel.

Det kan ju också bero på ett otätt avgassystem....

Att prova sig fram till en trevlig gatmapp är bra. Det kan dock bli lite galet eftersom du inte känner exakt om det blir en förbättring.

/Johan
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Det skall väl inte KUNNA smälla vid avslag med en insprutningsmotor då spriderna ju stängs av tills man kommer ner på tillräckligt lågt varv eller tills man gasar igen,,,
Men självklart om man pillar på TPS:en så kan det ju lätt bli tokigt,,men det skall man väl inte behöva vid en mappning,,, eller??
Mogens/Frostie.
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Skulle kunna tänka mig att det handlar om delvis öppen trottel.
Har du ett system som alltid ger beroende på trottelposition så öppnar ju spridarna lite i alla fall trots att du motorbromsar...

/Johan
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
JohanL skrev:
2160076 Jag har stött på hojar som varit "felmappade" med de symptom du beskriver.
Problemet är att för att rullen i bänken ska hinna med och bakhjulet inte spinna loss, väljs det som oftast att låta hojen "köra" i tex 50 km/h.
Då är det lätt att missa de första 2-3000 varven som bara används i låga farter.
Hojen blir ju mappad för fullgas, inte konstigt om det blir lite fel.

Det kan ju också bero på ett otätt avgassystem....

Att prova sig fram till en trevlig gatmapp är bra. Det kan dock bli lite galet eftersom du inte känner exakt om det blir en förbättring.

/Johan


Insprutar hojar måste man ställa in i bänkar med broms och änsålänge är det väl inte så många som har det
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
PD skrev:
2160956 Insprutar hojar måste man ställa in i bänkar med broms och änsålänge är det väl inte så många som har det
Menar du då att alla som fått sina hojar mapade på en bänk utan broms har gjort det i onödan? Eller har de så att säga inte fått vad de betalat för?

Varför skulle det inte gälla för hojar med förgasare? De mätvärden man får fram är ju lika missvisande i båda fallen och ger därför en felaktg grund för vidare inställningar...

/Johan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
JohanL skrev:
2161354 Menar du då att alla som fått sina hojar mapade på en bänk utan broms har gjort det i onödan?

Helt i onödan är det inte, oftast blir då injusteringen lite för fet men det har väldigt lite påverkan för effekten - däremot en för klen blandning är både farlig för kolvar och ventiler samt ger dålig effekt på bakhjulet.

Låg och mellanfart ställer man billigast in på gehör genom köregenskaper kall och varm samt tändstiftsavläsning - eller el-cheapo Lamdasond. Så lång tid tar det inte... om du nu inte värderar din tid mer än vad bänkmecken värderar sin.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
JohanL skrev:
2161354 Menar du då att alla som fått sina hojar mapade på en bänk utan broms har gjort det i onödan? Eller har de så att säga inte fått vad de betalat för?

Varför skulle det inte gälla för hojar med förgasare? De mätvärden man får fram är ju lika missvisande i båda fallen och ger därför en felaktg grund för vidare inställningar...

/Johan

NJA fullgasmappningen blir ju bra om man nu bortser från luftmotståndskompensering på de högre växlarna men att mappa låg/mellan fart i bänk fungerar inte så där tar bänkoperatören (ofta/ibland/aldrig beroende på kille) standardmappen och feta på hela vägen med x%.
Mappa låg/mellan fart göres bäst med lambdasonder monterade i under körning på gata i kombination med någon form av loggning, #Olsson# här på forumet håller på med något dyligt som ser mycket intressant ut, hade jag behövt mappa min cykel hade jag snarare ringt honom än betalt flera tusen för att få cykeln mappad i dynojetbänk.

EDIT: Sen som vanligt puss på dig Brink :mad:
 
Last edited:

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
andersbrink skrev:
2161576 Helt i onödan är det inte, oftast blir då injusteringen lite för fet men det har väldigt lite påverkan för effekten.
Aha, så för fullgasoptimering spelar det alltså ingen roll om motorn belastas med ett "felaktigt" motstånd?

@Boris JR: Ok, håller med och ska gära det så får jag se om han är intresserad av att hjälpa mig.

/Johan
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top