En dum fråga för många kanske..

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Men vad exakt innebär ett drivpaket?
Koppling? Vad mer?

Ska köpa mc snart och det hade vart gött att få det utrett.
 

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
Rash skrev:
2173538 Men vad exakt innebär ett drivpaket?
Koppling? Vad mer?

Ska köpa mc snart och det hade vart gött att få det utrett.


Drivpaketet är framdrev + bakdrev + kedja. Kopplingen hör alltså inte dit.
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Rash skrev:
2173538 Men vad exakt innebär ett drivpaket?
Koppling? Vad mer?

Ska köpa mc snart och det hade vart gött att få det utrett.

Bakdrev + kedja, ibland även framdrev, men det behöver väldigt sällan bytas.
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar :tummenupp
Bakdrevet ska inte se ut som en sågklinga, och kedjan ska inte glappa för mycket i sidled.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Gottschalk skrev:
2173548 Bakdrev + kedja, ibland även framdrev, men det behöver väldigt sällan bytas.
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar :tummenupp
Bakdrevet ska inte se ut som en sågklinga, och kedjan ska inte glappa för mycket i sidled.


Jag har fått lära mig att dreven + kedja alltid ska bytas samtidigt. Att spara in på byte av framdrevet sprar man inte mycket på, en hundring?
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
fogerty skrev:
2174071 Jag har fått lära mig att dreven + kedja alltid ska bytas samtidigt. Att spara in på byte av framdrevet sprar man inte mycket på, en hundring?

Mkt möjligt. Jag är ingen proffsmek....
Nåt jag har hört på vägen bara, men jag hålt på med så mkt olika mc (trial,enduro,sm,ss) under dom 16 åren som intresset har funnits.
Visst, kostnadsmässigt finns inget skäl att avstå, det är ju kedjan som är dyr i sammanhanget!!!
 

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mölndal
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
ja vem vet kanske en kompromiss mellan allt....kardan/belt kanske med drevning fram..
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
JonaZ skrev:
2175206 ja vem vet kanske en kompromiss mellan allt....kardan/belt kanske med drevning fram..

Ja, yamaha har ju börjat med hydraldrift på sin tvåhjulsdrivna offroad.
Låt se, då snackar vi: 2 drev,kedja, hydralslang, kuggar + en massa anna skrot som ant sitter där fram. Blir ett dyrt drivpaket de :rofl
Nä nu ska vi va snälla, känns som länken börjar balla ur?! Lite roligt iofs...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Gottschalk skrev:
2173548 Bakdrev + kedja, ibland även framdrev, men det behöver väldigt sällan bytas.
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar :tummenupp
Bakdrevet ska inte se ut som en sågklinga, och kedjan ska inte glappa för mycket i sidled.


Byte av båda dreven rekommenderas starkt. Pga. den lilla radien ett framdrev har går det väldigt hårt åt kedjan om det är slitet.

Ett välskött drivpaket (original) håller ca. 6000 mil. Icke original har jag, och flera med mig, sällan kört mer än 4200 mil på.

Knepet med lång livslängd är att ALDRIG köra kedjan torr och att hålla den ren.

Själv smörjer jag därför kedjan, varje dag när jag kör hemma, med hypoidolja och en bakpensel. Visst blir lite smuttsigt på bakfälgen men hypoidoljan släpper lätt vilket inte bara är bra när fälgen skall göras ren utan även för att hålla kedjan ren från skit.

Klistersprayerna har en tendens att få skit att klippa fast = icke bra!

Lycka till!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Stortryne skrev:
2187265 Jag har hört att man byter en kedja emellan. Alltså 2 kedjor på en uppsättning drev. :confused:

Kan man kanske göra! Och det beror naturligtvis på hur slitna dreven är!

Ett bakdrev ser man lättare om det är slitet = kass än ett framdrev. Så till vida det inte är ordentligt slitet! Så har man otur KAN man gå på en mina och slänga på en ny kedja på ett framdrev som "kör sönder" kedjan bra mycket snabbare än med ett nytt framdrev.

Personligen byter jag alltid kedja/drev samtidigt. Därmed inte sagt att det alltid är rätt!

Mvh!
// Niklas
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Avarage skrev:
2187391 Kan man kanske göra! Och det beror naturligtvis på hur slitna dreven är!

Ett bakdrev ser man lättare om det är slitet = kass än ett framdrev. Så till vida det inte är ordentligt slitet! Så har man otur KAN man gå på en mina och slänga på en ny kedja på ett framdrev som "kör sönder" kedjan bra mycket snabbare än med ett nytt framdrev.

Personligen byter jag alltid kedja/drev samtidigt. Därmed inte sagt att det alltid är rätt!

Mvh!
// Niklas

Det där med att inte framdrevet behövs bytas lika ofta har jag fått med mig sen den tiden jag körde trial, då "slet man ut" bakdrev och kedja när man körde i berg och träd m.m... Givetvis är denna info helt ointressant för en sporthojsförare, men jag ville ändå förklara vad jag fått uppfattningen ifrån.
Mvh
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Avarage skrev:
2187140 Byte av båda dreven rekommenderas starkt. Pga. den lilla radien ett framdrev har går det väldigt hårt åt kedjan om det är slitet.

Ett välskött drivpaket (original) håller ca. 6000 mil. Icke original har jag, och flera med mig, sällan kört mer än 4200 mil på.

Knepet med lång livslängd är att ALDRIG köra kedjan torr och att hålla den ren.

Själv smörjer jag därför kedjan, varje dag när jag kör hemma, med hypoidolja och en bakpensel. Visst blir lite smuttsigt på bakfälgen men hypoidoljan släpper lätt vilket inte bara är bra när fälgen skall göras ren utan även för att hålla kedjan ren från skit.

Klistersprayerna har en tendens att få skit att klippa fast = icke bra!

Lycka till!
// Niklas

Vad är hypoidolja för något? Kan man inte köpa typ någon sprayburk istället?
Hur ofta smörjer ni andra era kedjer? Jag har ju ett nytt drivpaket, men det känns bra i magen att ge hojen lite kärlek ändå :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Rash skrev:
2187896 Vad är hypoidolja för något? Kan man inte köpa typ någon sprayburk istället?
Hur ofta smörjer ni andra era kedjer? Jag har ju ett nytt drivpaket, men det känns bra i magen att ge hojen lite kärlek ändå :)

Hypoidolja är en sk. "slutväxelolja" som ble. används i slutväxeln till en kardandriven mc. (W80/90). Lite seg, fäster hyffsat bra och, som sagt var, väldigt bra om du vill ha ut livslängd på kedjan.

Om du nu inte gillar lösningen med glasburk och pensel :D kan jag varmt rekommendera Bell Ray´s kedjespray som jag använde förr om åren och som gav NÄSTAN lita lång livslängd.

MEN då krävs av dig att du regngör kedjan, ex. med kristallolja/lampfotogen eller annan oljebaserat rengörningsmedel som inte förstör O-ringarna/X-ringarna. En sådan regngörning skall då ske efter. ca. 100 mil eller om kedjan blivit smutsig snabbare, ex. efter körning på grus.

Vad du måste se till, för att få lång livslängd, är att kedjan är ren och aldrig torr. Vad du sedan använder för produkter och metoder för att lösa det spelar nog mindre roll. Smörjmedlet måste bara tränga in och smörja, annars gör det ju ingen nytta.

Lycka till!
// Niklas
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top