Helt kört eller? (CR500)

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Tja! :huvet

Ny som man är på crossområdet så har man börjat karriären med en riktig dundertabbe!

Bytte från motardhjulen till crosshjulen och stack ner till det lokala grustaget igår, allt gick bra som fan ända tills jag skulle köra till bilen som stod på asfalten, drog på lite när det sa "pang" sen dog crossen omedelbart!

Det visar sig att kedjan har hoppat av och snurrat in sig i det drivande kugghjulet, väldigt hårt! Alltså kedjan har inte gått av utan lossnat från bakdrevet. Ändå så hade jag en (mc kille i 20 år drygt) som kollade när jag bytte hjul och tyckte jag hade spänt för hårt och ville att jag skulle släppa lite på kedjan!

Fråga: Har inte hunnit plocka isär och begrunda skadorna, är den helt fucked eller, känns ju som om motorn är totalskrot! Vad är det som går sönder när det blir ett så "abrupt stopp"?

Suck, pust och fan i helvete :brinnerup

Hoppas ni haft en bättre helg än jag! :fyllisar

Tja

Plocka bort ev kåpa och kolla,har du tur så kommer du undan med sårad stolthet och en stund med vinkelslipen för att få bort kedjan.

Har du otur så får du svetsa block och byta utgånde axle,lager osv.

Långa farbron skrev:
2180116 Plocka bort ev kåpa och kolla,har du tur så kommer du undan med sårad stolthet och en stund med vinkelslipen för att få bort kedjan.

Har du otur så får du svetsa block och byta utgånde axle,lager osv.

Jaha... med min tur så blir det det sistnämnda då :huvet

fan...

Min kedja gick av en gång när jag skulle starta ute i skogen. Resulterade i att motorn dog rätt snabbt då kedjan som sagt korvade sig inne vid drevet. Blev att skruva loss en hel del grejer bland annat några skenor som kedjan löpte på, du kanske får lyfta upp motorn en bit om kedjan hakat sig mellan drevet och ramen. Tur du har att du inte spräckte motorblocket? Brukar ju annars vara ganska lättgjort när kedjan går av, men din hoppade ju. Har du kedjestyrare föresten? Spänsten på kedjan skall vara så att kedjan går att dra i vaggan när du drar den uppåt ungefär i mitten, eh.. jag suger på att förklara så det är ingen ide. :D

philsson skrev:
2180539 Min kedja gick av en gång när jag skulle starta ute i skogen. Resulterade i att motorn dog rätt snabbt då kedjan som sagt korvade sig inne vid drevet. Blev att skruva loss en hel del grejer bland annat några skenor som kedjan löpte på, du kanske får lyfta upp motorn en bit om kedjan hakat sig mellan drevet och ramen. Tur du har att du inte spräckte motorblocket? Brukar ju annars vara ganska lättgjort när kedjan går av, men din hoppade ju. Har du kedjestyrare föresten? Spänsten på kedjan skall vara så att kedjan går att dra i vaggan när du drar den uppåt ungefär i mitten, eh.. jag suger på att förklara så det är ingen ide. :D

Lagom helt enkelt! :tummenupp

Espen skrev:
2179949 Tja! :huvet

Ny som man är på crossområdet så har man börjat karriären med en riktig dundertabbe!

Bytte från motardhjulen till crosshjulen och stack ner till det lokala grustaget igår, allt gick bra som fan ända tills jag skulle köra till bilen som stod på asfalten, drog på lite när det sa "pang" sen dog crossen omedelbart!

Det visar sig att kedjan har hoppat av och snurrat in sig i det drivande kugghjulet, väldigt hårt! Alltså kedjan har inte gått av utan lossnat från bakdrevet. Ändå så hade jag en (mc kille i 20 år drygt) som kollade när jag bytte hjul och tyckte jag hade spänt för hårt och ville att jag skulle släppa lite på kedjan!

Fråga: Har inte hunnit plocka isär och begrunda skadorna, är den helt fucked eller, känns ju som om motorn är totalskrot! Vad är det som går sönder när det blir ett så "abrupt stopp"?

Suck, pust och fan i helvete :brinnerup

Hoppas ni haft en bättre helg än jag! :fyllisar

Tja

Ingen fara på taket.
Har själv kört av en kedja till min CR500:a som då gick på skrikvarv på isen.
Du kommer förmodligen att få plocka bort svingen för att få loss kedjan.
Inte mycket går sönder. På sin höjd kan du få några märken/spår på skörtarna på kolven(beroende på varvtal + en massa annat) eller att utgående axel och/eller dess lagring har blivt kass.
Tror faktiskt att om blocket klarat sig så är det bara att sätta dit en ny kedja och sedan gasa som vanligt.

Jag heter Lasse skrev:
2180627 Ingen fara på taket.
Har själv kört av en kedja till min CR500:a som då gick på skrikvarv på isen.
Du kommer förmodligen att få plocka bort svingen för att få loss kedjan.
Inte mycket går sönder. På sin höjd kan du få några märken/spår på skörtarna på kolven(beroende på varvtal + en massa annat) eller att utgående axel och/eller dess lagring har blivt kass.
Tror faktiskt att om blocket klarat sig så är det bara att sätta dit en ny kedja och sedan gasa som vanligt.

Har inte hunnit ut till garaget. Men jag hoppas verkligen att du har rätt! :)

Återkommer med domen! :huvet

Tja

Last edited:
Espen skrev:
2179949Ändå så hade jag en (mc kille i 20 år drygt) som kollade när jag bytte hjul och tyckte jag hade spänt för hårt och ville att jag skulle släppa lite på kedjan!

Kan bero på fler saker än att kedjan var för lös, händer ofta att stenar kommer imellan och slår av kedjan. Detta är ingen exakt vetenskap men jag och de flesta andra som jag känner brukar kolla slacket genom att ställa hojen på en pall med bakhjul fritt hängande, sen kolla hur många fingrar man får imellan kedjan och svingen på ovansidan av svingen strax bakom kedjesläpan, ca 3 -3,5 finger brukar vara lagom. På min hoj brukar jag kunna trycka ner kedjan i svingen där bakom släpan.

Snoogans skrev:
2181990 Kan bero på fler saker än att kedjan var för lös, händer ofta att stenar kommer imellan och slår av kedjan. Detta är ingen exakt vetenskap men jag och de flesta andra som jag känner brukar kolla slacket genom att ställa hojen på en pall med bakhjul fritt hängande, sen kolla hur många fingrar man får imellan kedjan och svingen på ovansidan av svingen strax bakom kedjesläpan, ca 3 -3,5 finger brukar vara lagom. På min hoj brukar jag kunna trycka ner kedjan i svingen där bakom släpan.

Jo det är säkert sant, men första reaktionen var att det var för att kedjan var för lös... man skulle filma motorn hela tiden när man kör! På så sätt så skulle man kunna kolla i slowmotion på vad det är som går snett! :banana

Eller?! :D

har vart me om nå likn..
lagade kåpan med nå likn kemisk metall.
auto marine hette det.
men kommer de inte ut nå olja borde de inte hänt så mycket.

Espen skrev:
2182153 Jo det är säkert sant, men första reaktionen var att det var för att kedjan var för lös... man skulle filma motorn hela tiden när man kör! På så sätt så skulle man kunna kolla i slowmotion på vad det är som går snett! :banana

Eller?! :D

Dåligt spänd kedja i kombination med ett slut bakdrev är två viktiga ingridienser när det gäller att tappa kedjan.

Back