en liten historia från gotland-ring-resan

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
Som en del av er redan vet så var det blandade framgångar för teampyamas på gotland ring... här kommer en liten historia för er som missat det :)

Torsdag morgon. Jag tar bordell-berit (transiten alltså) och åker till dawan och vi lastar allt vi ska ha med oss. Hojar, däck, verktyg, kläder, bensin och allt annat tjaffs man vill ha med sig. Vi lämnar Uppsala runt 8-tiden och konstaterar glatt att vi har gott om tid på oss tills vi ska vara i nynäshamn klockan 11. Jag slänger ur mig en nöjd kommentar om att bussen bara går bättre och bättre ju mer vi kör med den...

Strax efter rondellen ut på E4-an börjar vi höra ett svagt knackande från motorn som ganska snabbt växer sig starkare och starkare. Oroväckande starkt. Vi stannar och gör som så många andra; öppnar motorhuven och gör en okulärbesiktning av motorn (hur ofta hittar man något fel?). Petar lite här och där och försöker lokalisera missljudet. David konstaterar att det inte är ett ytligt ljud utan det verkar vara något fel djupt inne i metallklumpen. Vi enas i varje fall om att berit inte kommer att ta oss till gotland.

Jag ringer destination gotland och försöker boka om biljetterna men dom är tydligen så o-ombokningsbara som det bara går. Vi ringer och väcker Mats Finér med familj och säger att om bussen tar oss till Knivsta så dyker vi upp där om en stund. Berit bestämmer sig för att koka i en minimal uppförsbacke och vi blir ståendes en stund. Missljudet från motorn har övergått i något som kan liknas vid ljudet om man tar en hammare och slår det mot ett skruvstäd. Kan vara så att en kolv eller så träffar topplocket varje varv... Vi gissar att ett vevstakslager inte längre är i nyskick.

Berit kämpar på och till slut kommer vi fram till Mats. När jag ska svänga in på deras så kallade tomt så råkar jag köra ner ena bakhjulet i dikeskanten så bussen kränger till så man nästan tror att den ska tippa. Hoppsan. Dawan säger åt mig upprepade gånger att ta det lugnt fastän vi nästan står stilla. Vi öppnar bakdörrarna och förväntar oss att hojarna ligger upp-och-ner blandat med allt annat skrot som finns där men efter en snabb besiktning så verkar allt vara ok. Så fel man kan ha.

Plötsligt har vi inte lika gott om tid längre. Vi försöker komma fram till vilka alternativ vi har men kommer nog bara på ett. Vi kastar ut hojarna ur bussen, Mats hämtar alla väskor han har och jag väljer snabbt den största vandringsryggsäcken. Vi tar med oss det vi kan vilket i princip blir sovsäcken och lite kläder, resten får lämnas kvar. Vi lämnar Knivsta med lagom med tid kvar så vi inte behöver överskrida lagstadgad hastighet allt för mycket. Upptäcker efter några mil att mer kläder hade inte skadat för sommarvärmen strålade med sin frånvaro.

Frusna men med några minuter tillgodo anländer vi till Nynäshamn. Fram med biljetten och ombord. Icke. Vi hade ju bokad plats för en bil och inte två hojar och det är inte så enkelt att man bara kan byta hur som helst. Vi förklarar vad som har hänt och efter några telefonsamtal så får vi komma med på båten :) Nu börjar det likna nåt, äntligen lite medvind! Båtfärden går helt problemfritt trots att jag kan bli sjukligt sjösjuk av minimala vågor. Framme på Gotland siktar vi mot Kapellshamn där vi ska bo. Det börjar regna. Typiskt. Vi ser några lyckliga själar som har en fungerade buss med hojar i och åker vidare. Kommer till slut fram till våra stugor som är kanon och vi grillar och dricker lite öl. Perfekt. Vi fryser och slår på elementet på max. Snart fryser vi inte längre. Inte alls faktiskt.

Fredag. Mot Gotland Ring. Det har regnat på natten för den så kallade vägen sista biten till ringen var blöt. Hojarna blev inte direkt rena efter den lilla färden. Smutsiga men på plats börjar vi köra. Jag konstaterar att Gotland Ring inte är den lättaste banan men ruskigt rolig. Tyvärr så upptäcker jag att något har hänt med mina bromsar som gör att dom vibrerar kraftigt när jag försöker minska farten. Suck. Försöker anpassa farten så att jag inte ska behöva bromsa så mycket. Byter till nya belägg (som jag faktiskt lyckades få med mig) men det hjälper inte. Kanske fick sig en eller båda skivorna en snyting när jag körde ner i dikeskanten med bussen... Resten av dagen avlöper utan bekymmer. Vi bosätter oss i/på/runt/utanför Affes buss mellan passen :) Hoppar över sista körpasset för regnet hotar en bit bort och vi vill hem till stugan innan syndafloden kommer. Kommer hem till stugan som har blivit varm som en bastu för vi slog på elementet igen på morgonen innan vi åkte. Kvällen avlöper problemfritt med grillat och öl och tidig träff med john blund.

Lördag. Hojen är konstig och vill inte starta. Blä. Jagar runt två minuter efter en batteriladdare men hittar ingen, testar igen och hojen startar. Konstigt men eftersom den funkar så åker jag iväg till banan. Körningen går lite bättre varefter man lär sig banan men broms-vibrationerna stör. Det är bara att ignorera så gott man kan eftersom det inte går att göra något åt, extra-fälgarna blev kvar i transiten. Börjar få problem med slitaget på bakdäcket mitt på dagen. Däcken som satt på hojen hade redan gått sex dagar på kinnekulle, visserligen med varierande väder så dom var inte helt slut men inte heller nya. Planen var egentligen att byta däck på torsdagen men dom låg som sagt kvar i bussen. Vänder på däcket med Affes fantastiska däckmaskin och fortsätter köra restan av dagen. Nästan. På eftermiddagen ger hojen upp och vill inte starta. Batteriet närmar sig döden. Får köpa bensin av några grannar för vi fick ju inte med oss bensindunkarna heller. Rullar igång hojen resten av körpassen och försöker ladda batteriet genom att låna ström av Max eller sandstream (tror jag). Vi åker till en pizzeria och beställer pizza, lättöl och ett strömuttag till hojen så jag kan ladda batteriet medans vi äter. Hem till stugan och sätter hojen på laddning hela natten.

Söndag, sista dagen. Packar ihop väskan (som nu väger ca 3 ton), den får lifta med Petters buss. Körningen funkar bättre och bättre och Gotland Ring börjar bli riktigt rolig! Jag får beröm av Mårten för min mjuka körning :) Han anar inte anledningen till att jag kör så mjukt (jag har inget val) och jag säger inget. Trots att det är svårt att bromsa hårt så är det ändå sjukt roligt att köra. Bakdäcket börjar se riktigt fult ut. Hojen startar hela dagen och funkar perfekt (förutom bromsarna då) och jag tänker att det var väl bara nåt tillfälligt fel med att den inte startade igår. Fel. Ringer till destination gotland och försöker boka om biljetten (ni vet, två hojar istället för bil) men det går inte. Vi får rådet att chansa på att åka dit och hoppas att dom kan lösa det på plats. Jag får köpa ett nytt bakdäck av Max så jag kan köra resten av dagen. Vi kör fram till klockan 18 och såsar lite i depån innan vi åker vidare mot Visby. Efter några mil så blinkar hela instrumenteringen till och hojen börjar bluddra. Jag stänger snabbt av lyset och då går hojen bra igen. Ajdå, laddningsproblemet var visst inte borta. Vi käkar i Visby och när vi ska iväg till båten så startar inte hojen igen. Det blir springstart. Åker och tankar. Springstart. Kommer fram till hamnen och jag pratar med en mycket hjälpsam kvinna som låter mig låna lite ström medans vi väntar på att få komma ombord. Får förklara vid incheckningen återigen att vi har två hojar istället för bil och återigen efter mycket ringande fram och tillbaka så får vi åka med 23.30-färjan som planerat.

På båten får jag låna ström igen och hojen står på laddning några timmar innan vi är framme i nynäshamn runt 03-tiden på morgonen. Vi klär på oss alla kläder vi har och sätter av mot uppsala. Kör med endast parkeringsljuset påslaget och efter en stund stänger jag av även det för att spara ström. Det är sydpolskallt och vi håller ut till stockholm innan vi måste stanna och värma oss (fick höra efteråt att det bara var ett fåtal plusgrader den natten). Strax innan knivsta börjar instrumenteringen beté sig som ett flipperspel och strax därefter dör hojen totalt. Klockan är runt 04.30 och vi blir ståendes längs E4:an. Vi hade en utarbetat plan att om det skulle bli så här så byter jag och dawan batteri med varandra. Bra plan, men. Mitt batteri passar inte i dawans hoj. Dessutom är det svårskruvat med fingrar stela som vevstakar. Så jag tar dawans batteri och han blir utan. Men hans hoj laddar ju så efter att ha springstartat hans hoj (som omväxling) så stoppar jag mitt batteri innanför jackan och åker vidare till statoil där petter har lämnat av våra väskor. Hemma strax efter 05 på morgonen. Somnar.

Tack till alla som har hjälpt till! Utan er hade helgen blivit betydligt jobbigare men nu blev det trots lite strul ändå väldigt lyckat! Vi kommer gärna tillbaka!

/b1
 

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
Jasså det var detta som Liwa syftade på när hon berömde ert tappra humör :tummenupp Hoppas att du får ordning på hojen!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Du verkar att ha haft tur i oturen :yoparty

Ingen krasch och du kom i alla fall hem utan bärgningsbil.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Vi skulle ha lassat din hoj i bussen och låtit dig såsa i värmen med M:et så hade jag tagit min hoj och varit hemma och i säng innan ni kommit av färjan :hihi

(Jag å M:et hade blivit så taskigt inparkerade på färjan att vi fick rulla av sist.)

Hoppas ni får ordning på grejerna nu!
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Voine voine! Hade allt det där hänt mig hade jag gett upp för länge sedan!

Tur att allt löste sig ändå för er. :tummenupp

/Inge Tålamod
 

Dr.Bike

Guest
Men gosse!
Och jag som trodde att JAG brukade ha outsinlig otur!!

Du/ni är värd/a någon form av tröstpris för allt elände.

Och så för din roliga prosa och goda berättarteknik!

Kul story om något som inte var så kul.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Snacka om att ni hade det mesta mot er. Skönt att ni fick ha kul på Gotland Ring i alla fall och inte är avskräckta för en resa dit nästa år igen.

Är imponerad av ert positiva humör trots allt.

Vi ses snart igen på en bana och se till att ha en fungerande "berit" då.
/Liwa1
 

Dino

...
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Orange
Ja jösses, en olycka kommer sällan ensam sägs det men måste det komma ett dussin för det!? :)
 

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
Mr Helmut skrev:
2201668Ingen krasch och du kom i alla fall hem utan bärgningsbil.

Precis! Vi fick bara lite grus i maskineriet :) Det fanns en del mindre lyckligt lottade som åkte av och fick riktiga skador på både sig själva och hojen. Jämfört med dom så är våra problem ingenting.

Liwa1 skrev:
2201983Vi ses snart igen på en bana och se till att ha en fungerande "berit" då.
/Liwa1

Berit får nog vila ett tag nu. Men en vacker dag kommer hon att återuppstå :yoparty
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Eftersom jag är en äkta söndagsåkare som inte sätter mej på hojen om det inte är föredömligt väder, så ryser jag ända in i märgen över dina och dawans förlustelser, djupt impad grabbar, ni är verkligen riktiga bikers :tummenupp

Btw, håll mej gärna uppdaterad på Transitfronten, jag hyser vissa känslor för den bilen :)
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
jag skakade lite på huvudet när jag såg bussen på kinnekulle :pannkyss

men va är en racing helg utan strul men ni fick ju lite för mycket av det iaf

ni borde kanske ta min slogan iställe "en Lycklig kille va du än säger"
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Voine, voine vilket elände, hade man själv råkat ut för det där så hade man nog sagt upp kontraktet. :)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Niklasinorr skrev:
2202025 ....ni är verkligen riktiga bikers :tummenupp

Ahhh, Ni ska vär lyckliga att fick åka på Gotland.... och sova i en warm - törr stuga :)

(sen har Ni väl förstått att det där mä rajsbuzz bara är bluff...)

Nb: Väldgt bra läsning - båda rysar och skratter...
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Så här glad är Joppe när bussen fungerar. Gissa hur han ser ut när den är trasig

PICT4329.JPG
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Vilka hjältar! Snacka om hårdingar, jag hade blivit galen tror jag.
Bordell Berit, haha. Vi har också en transit men det enda smeknamn den har är Transvestiten, än sålänge.
 

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
fy vilken historia..
detta hade nog även jag gett upp.
Skönt att ni kom hem o att ni fick köra på gotland ring! :)
/z
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vilken skön story, transiter äro billiga men opålitliga :tungan
 

Revelator

Det växer ingen mossa på rullande sten..
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Insjön
Hoj
Rsv4-RR-17, Kawa KX250F-19, HD Sportster-03 samt DM Factory MM
Argh, du äro min hjälte! :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top