Presentationer SSOTYA 2006

Status
Ej öppen för fler svar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
OBS !!!
Håll denna tråd ren från inlägg och gör hellre inläggen och kommentarerna i tävlingstråden


Så där då var det dags att presentera vad ni lyckats åstadkomma för bygge under vintern.

Följande regler gäller (dom har blivit lite modifierade i form av annant datum för omröstningen)

-Efter att sista byggdagen har paserat så har du 12 dagar på dig att presentera resultatet i form av text och bilder som bifogas i den tråd jag skapar då. (Bilderna skall bifogas via sporthoj. Dvs. max 125 kB styck).

-Den 12 juni 2006 lägger jag upp en omröstning över deltagarna. Sen får alla medlemmar på sporthoj säga sitt. (Vi kan kolla upp ip-nummer på dom som röstar så att inget fusk sker)

-Presentationen skall ske med hjälp av en text som förklarar vad som är gjort. Samt med hjälp av max 6 st bilder.

-2 st av bilderna skall visa hela hojen från höger- respektive vänster-sida. Bilderna skall vara tagna utomhus, i dagsljus med neutral bakgund. Inga vackra naturlandskap i bakgrunden. (Detta för att alla skall ha samma chans att vara med. Profesionella fotografer kan försköna den fulaste hojen).

-1 st bild skall visa en närbild på någon del av hojen. Gärna något man är lite stolt över eller allmänt nöjd med.

-Resten av bilderna är fria. Här tillåts även foton i studio och liknande.



Så nu är det bara slänga upp bilder på hojarna och skriva en en liten text till.

Lägg gärna ned lite tid på att ta snygga foton. 2 foton är ju begränsade att tas från höger/vänster och skall visa hela hojen i dagsljus. men resten av bilderna kan ni ju anstränga er med.

Så låt oss nu se vad skaparglädjen har åstadkommit ute i dom svenska garagen...
 
Last edited:

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Honda from Hell

här är då mitt bidrag!

Honda Fireblade 900RR -93

byggd och ägd av: madmagnus, umeå

målsättningen har varit att bygga en clean streetkiller utan onödigt tjafs, ett kompakt rått stuk har eftersträvats. i den mån det gått har jag försökt bygga så starkt och lätt som möjligt.

bygget påbörjades redan 2004 och har pågått ända till i vår, har byggt om cykeln i tre steg hittils, tror att det här var det sista så eventuellt blir den till salu snart!

här följer lite fakta!

chassie:

pulverlackad orginalram, framgaffel och sving. vissa onödiga fästen bortslipade. egentillverkad bakram, bakdämpare från cbr929 med egentillverkat triangelstag. renthal drev och RK kedja. orginal bromsar fram, galfer wave bakskiva, stålomspunna bromslangar. lucas styrkrona, hebo-racing fatbarstyre, valtermoto fotpinnar med omvända växellägen. metzeler framdäck, bridgestone bakdäck.

kaross:

acerbis blitz frontkåpa, modifierad orginaltank med genomgående luftintag, MV-agusta (kopia) bakdel med tillhörande bakljus, kortad framskärm, egentillverkad sadel.

motor:

kompsänkt orginalmotor. eget kylsystem baserat på kylaren från en renault 5, kylfläkt från KTM, flyttat oljefilter/oljekyl med stålomspunna slangar. egentillverkat turbokit med td0413T turboaggregat. laddtryck ca 0,5-0,6 kg. effekt ej uppmätt!
 

Bifogat

  • fireblade1.JPG
    fireblade1.JPG
    130.6 KB · Visningar: 735
  • fireblade2.JPG
    fireblade2.JPG
    124.5 KB · Visningar: 568
  • fireblade3.JPG
    fireblade3.JPG
    140.8 KB · Visningar: 589
  • fireblade4.JPG
    fireblade4.JPG
    113 KB · Visningar: 430
  • fireblade5.JPG
    fireblade5.JPG
    100.5 KB · Visningar: 569
  • fireblade6.JPG
    fireblade6.JPG
    70.3 KB · Visningar: 594
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ja detta e då min cafefighter..
om trådskaparn tycker de är för lite fighter av den så får han gärna diskvalisera (stavn) den.

inga bra bilder men nytagna. ska fixas lite mer med saker som avgassbandage o lite såna saker, men den står i stort sett klar.
hela bygget har hela tiden vart lite snålbyggt så detta är ett budgetbygge..
har inte kostat mycke över 30 iaf..

jag ville ha en stor maffig motor..låter som en ångpråm på tomgång :)
det e ganska kul vad för uppmärksamhet man fått.
roligt med folk som kommer fram o snackar hoj o frågar..
så fort jag stannar är de nån där :)
detta är mitt första bygge o antar att de kommer fler i framtiden.
jag kallar bygget för cafefighter. har du hört om nån sån tidigare? kanske man e först i sverige =)

hojen i fråga är iaf en suzuki dr800 big..ni som inte vet vad det är sök på google så får ni se skillnaderna.

bromsar gaffel o skivor fram är fzr1000.dock fattas ena bromsoket o skivan vid bilderna då ena oket krånglar o skall gås igenom..den blir lite fetare med båda.

bakdämparn tro jag komma från en cbr900. de är iaf en ölinare som e ställbar mellan 350-395mm
den står på 380 på bilderna så den kan både höjas o sänkas för rätt stuk. blir grymt hög o grymt låg vid min o max lägena.

de mesta annat som kåpor o likn e designat av mig.
ni som känner igen min fleece tråd vet att alla kåpor e uppbyggda på gamla kläder :hihi

lyset o front kåpan e bland det som jag e mest stolt över..
det är ett volvo 240 lyse o bakstycke från ett xtraljus, kåpan gjord av mig då..o att dom grejerna kostat under 200 spänn tycker jag inte e dåligt.

det enda som e orginal på denna hoj är ram sving o motor o enstaka grejer som reglage o likn.

bilderna då
på ena ser ni mig sittandes på hojen..
ser grymt sjukt liten ut men betänk att jag e stor o har en massa skydd innanför på bilderna..men den är oså grymt liten.
ena på lyse o kåpan jag var lite xtra stolt över o sen talar resten för sig själv..

so here it comes.
 

Bifogat

  • mig-på.jpg
    mig-på.jpg
    118.7 KB · Visningar: 1,583
  • kåpa-lyse.jpg
    kåpa-lyse.jpg
    95.9 KB · Visningar: 325
  • baken.jpg
    baken.jpg
    106.9 KB · Visningar: 328
  • v-sida.jpg
    v-sida.jpg
    117.2 KB · Visningar: 428
  • snettframifrånhöger-sida.jpg
    snettframifrånhöger-sida.jpg
    116.3 KB · Visningar: 394
  • påmotorn.jpg
    påmotorn.jpg
    110.9 KB · Visningar: 406

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Hej.

Här är mitt lilla bidrag.

När jag först läste om detta tyckte jag det lät spännande, men jag bodde i ett hyreshus och där fanns bara cykelgarage. Men jag anmälde mig och rev ner hojen och tänkte att jag ska göra ett budjetbygge och det har det blivit.

Så det jag har gjort är:

: Svetsat om bakramen för att få höjd, viktigt för min del. Mycket anpassning sen för att få sadlarna att passa, men jag har använt mycke modifierade orginaldelar och fästen.
: Drevat ner en kugg fram upp två bak.
: Acewell färdator.
: Slipat och polerat ram och sving.
: Satt på ABM:s styrkrona, styre och stålomspunna bromsslangar.
: Plus lackat och trixat lite efter eget huvud.

Tanken var att få ett gott stuk med små medel och jag tycker jag har lyckats ganska bra.

Tyvärr är inte hojen komplett!! Min framlampa blev restad, plus pga div skador har jag inte hunnit med bakändan riktigt klart. Hoppas jag platsar här ändå.

MVH / Thomas "ZwaniZ"
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    116.9 KB · Visningar: 314
  • 2.jpg
    2.jpg
    111.8 KB · Visningar: 294
  • 3.jpg
    3.jpg
    114.1 KB · Visningar: 239
  • 5.jpg
    5.jpg
    93 KB · Visningar: 255
  • 6.jpg
    6.jpg
    107.2 KB · Visningar: 265
  • 4.jpg
    4.jpg
    106 KB · Visningar: 297
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Back In Black 7/11 !!!

Motorcykel: Suzuki GSXR 750 -90
Motor: GSXR 1100 -92
Ägare: Jonas Nilsson, Halmstad
Status: Helt GALEN!

Chassie:
Suzuki GSXR 750 -90
Ram, fälgar, sving med tillhörande stag, hundben mm pulverlackat halvblank svart(VIP Pulver och Indusrilack i Vallberga)
Samtliga skruvar, bultar och muttrar utbytta till rostfria(A4) dito.
Nya org. styrlager inkl lagerbanor
Nya org. svinglager
Nya hjullager fram
Nya hjullager bak
BRAKING Wave Bromsskivor fram
BRAKING Brombelägg till dito
BRAKING Wave Bromsskiva bak
BRAKING Bromsbelägg till dito
ÖHLINS Styrdämpare
Org gaffel
ÖHLINS Gaffelfjädrar samt olja
Polerade gaffelkronor
Org bakdämpare
Egentillverkad bakram med "smalt" stuk för att få ett fritt "harsprång"
Svarvade rostfria risers samt FLY Fatbar styröverfall
RENTHAL Fatbar Ricky Carmicael Bend , Mattsvart
RENTHAL Diamond grey Handtag
ACEWELL Färddator med ALLT!
Samtliga bromshydralslangar är gjorda i PTFE,rostfri-stålomspunna slangar av HYDROSCAND i Halmstad
Bromsvätskebehållaren bak flyttad upp i cutsen...
Bakgrev JT Spockets Alu
Framdrev JT Spockets Alu
RK Racing X-ring kedja
Polerade fotpinne-plattor
No-Name Alu Fotpinnar
Vi har uppmätt en längdskillnad på svingen på 6!! cm 1100 vs 750

Kaross:
SEBIMOTO Kolfiberframskärm
Org Suzuki GSXR 1100 tank, modifierad i underkant för att få plats med förg.
Yamaha R1 Race-plast Kraschbakkåpa som är kraftigt modifierad
FIRE Framlampa E-märkt med Lins-H3 halvljus, Angel-Eyes Pos.ljus, H3 helljus
Neongula fälgstripes, (tack REKALM-ATTELJÉN Halmstad)
Lack: Svart solid (Hasses Bil och MC Lack i Halmstad)
Skumplast-sadel....

Motor:
Suzuki GSXR 1127 -92
Motorn genomgången, samtliga lagerspel mätta med plastigauge.
Kolvringar bytta, org (DYRA)
Cylindelopp honade
Kolvar ultraljudstvättade samt viktjusterade
Topplock portat/plastat/renoverat av Anders Brink (ABK 37 S)
Nya packningar överallt samt packboxar
Förgasare: KEIHIN FCR 39 med öppna trattar (org CV vid foto)
Avgassystem: Vance & Hines Grenrör 4-1
Ljuddämpare: Vance & Hines SS2r Kortad ca 10cm samt moddad innuti,
slipad med 240 papper för att få en "borsted" look (snyggare än org)
PINGEL Fullflödeskran
Effekt: ca 145 bhk

Cykeln fungerear MYCKET bra i chassiet och går fint i motorn, dock VÄLDIGT bakhjulsbenägen...
Mycket trevlig cykel att bygga och framförallt köra...

OBS! Det mesta är gjort i ett provisoriskt flerbilgarage och i Räddningstjänstens förträffliga verkstad...

Byggtid ca: 400h
Byggpris: Utöver inköpspris ca 50.000:-

Tack till:

Racingshop AB (Magnus Jureén) Halmstad
Anders Brink, Hedesunda ( Toppjobb + Tips & trix)
Räddningstjänsten/verkstad Halmstad
Mikael Andersson, Halmstad
Mattias Nätblom, Halmstad
Malin Ollas, Halmstad/Siljansnäs
ReklamAtteljén AB Halmstad
Hasses Bil och MC Lack, Halmstad
Hydroscand AB, Halmstad
Carlsberg Bryggeri....
Maxx´s
m.fl

Tack Wiseguy för en fin tävling!
 

Bifogat

  • IM000020.JPG
    IM000020.JPG
    97 KB · Visningar: 262
  • IM000030.JPG
    IM000030.JPG
    77.1 KB · Visningar: 465
  • IM000023mod.JPG
    IM000023mod.JPG
    121.8 KB · Visningar: 367
  • IM000047mod.JPG
    IM000047mod.JPG
    94 KB · Visningar: 279
  • IM000050mod.JPG
    IM000050mod.JPG
    123.8 KB · Visningar: 254
  • IM000049mod.JPG
    IM000049mod.JPG
    101.6 KB · Visningar: 292
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top