CBR 600f rassel/slammer

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Tjao.
Märkte igår ett svagt rassel, från höger sidan motorn runt tomgång.
Idag blev det mer, rasslar ganska rejält runt 2000rpm, låter mycket illa. Höger sida av motorn.

Kamkedjesträckaren är bytt hösten 2005 enligt förra ägaren.
Vad jag läst och förstått så bordde det då vara kamkedjan?
Den har gått snart 5900 mil och en "äldre farbror" har kört runt 4500-5000 av dom.

Så det kanske är dags.

Hade tänkt försöka kolla sträckaren ikväll?

Hur gör jag det?

Om den är ok, byter jag jag olja imorron, om det fortfarande är kvar, kollar jag kedjan, är jag inne på rätt spår?

Vet inte riktigt vad jag ska göra, har en haynes men har bara skruvat 2-takt förut så..

Tacksam för svar
//Anders

Nolla motorn, plocka bort sträckaren och sätt ner den i en burk med olja.. Pumpa tills det inte inte kommer någon luft och montera den igen. Med lite tur så fixar det problemet

kamkedjesträckarna är SÄMST på 600f

Har nu plockat lös sträckaren men den är alleles stum, så jag gissar på den anntingen är trasig eller är den manuell.

Alternativ 2 låter troligast eftersom det sitter en skruv på insidan, rör man på den känns det som den rör sig....

Har inte skruvat 4-takt förut men det känns fel att trycka ner sträckaren igen eftersom det är ca 2cm som man saknas när man ska få ner den... och då måste man vålda vilket jag inte tror på..

Vad gör jag?

Edit:
Kom på hur den fungerade :banana

Ska byta olja och pumpa sträckare så ser vi vad som händer sen.

Last edited:
Du tog inte isär sträckaren och kollade efter slitage. När jag bytte på min så syndes det tydligt att den var sliten så att oljan läcker igenom. Den vart inte helt tyst men det kan bero på vad man har för olja i. Jag hade helsynt. Kan ju även vara kedjan som har blivit för lång. Börjar den rassla när den har blivit varm så är det sträckaren som inte trycker ordentligt pga av att oljan läcker igenom.

Ingoberra skrev:
2216554 Du tog inte isär sträckaren och kollade efter slitage. När jag bytte på min så syndes det tydligt att den var sliten så att oljan läcker igenom. Den vart inte helt tyst men det kan bero på vad man har för olja i. Jag hade helsynt. Kan ju även vara kedjan som har blivit för lång. Börjar den rassla när den har blivit varm så är det sträckaren som inte trycker ordentligt pga av att oljan läcker igenom.

Nej det gjorde jag inte.
Pumpade däremot den i oljebad.

For iväg till en verkstad så dom skulle få lyssna på det men när jag kom dit så fanns det inget rassel där :banana :3freak

Får hoppas det inte kommer tillbaka.

Edit:
Rasslet kom tillbaka och jag bytte sträckre sedan blev det bra. Så nu vet alla med liknande problem det!:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...