Pilen på kolven?

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
PÅ min nya kov så finns det en Liten pil, ska den sitta åt ngt håll speciellt håll eller kvittar det?
Måste veta fort....

hej..

BMW R90s skrev:
Mot avgasporten brukar det vara, fast Ducati hm :-)

tror det är till hans scooter, fast de e svårt o veta eftersom han inte sa något om det. Men det stämmer att pilen ska sitta mot avgasporten

Tack

det är till vespan....
varför ska det vara så?
Ngt annat man bör tänka på när man byter kolv och cylinder?

Re: Tack

Monster skrev:
det är till vespan....
varför ska det vara så?
Ngt annat man bör tänka på när man byter kolv och cylinder?

Om det är en pil så ska den vara åt utblåshållet, om det står "IN" så ska "IN" vara mot insuget.
Tänk på att sätta kolvringsöppningen vid stiften i koven så du inte knäcker dom när du ska dra över cylindern.

Du har inte hållt på med motor mycket va?

Den ska alltid sitta ner mot avgasporten !!!

Och så ska du kolla så att kolvringarna sitter rätt, dom har en fasad kant som ska sitta på ett speciellt sätt. Om du sätter det fel så känner du att det tar imot, när du trycker in kolvringarna så fastnar dom och då nyper den snart, om det är rätt så ska det gå och trycka ner dom lätt så kommer dom lika lätt upp.

Det är inte ofta pilen ska sitta uppåt...

EDIT: knastren/låsbrickorna ska sitta där du tar fast tången och vrider runt, den ser ut som en rund stål sak som sedan rullat runt ett half varv till sen så böjs stången och slutar ( där tar du fast tången när du vrider runt ) ska sitta uppåt annars så vibrerar dom låss av kolven som trycker på hela tiden och åker ut i cylindern...

EDIT2: om du råkar trycka till knastret lite så böj inte tillbaka det, istället så åker du och köper nya!

EDIT3: stavfel tror jag... :D

Last edited:
Sätt g klämmorna med öppningen upp eller ner annars finns det en risk att de hoppar ur spåren.

\Masonit

Det kan vara bra att köra med lite fetare blandning dom 50 första milen!! På skooter så gör man det enklast om man häller i lite 2-taktsolja i bensintanken. Jag vet inte hur stor din tank är men tänk dig att om du har ca 10-12 liter så borde ca 1-1,5 dl olja vara lagom. Goodluck!
Vi ses väl på Skurubron om inget annat:D Jag ser dig ibland på Aprilian! där :tummenupp

Nja...

Jag har aldrig bytt kolv och cylinder på ngt men jag är väl införstådd hur en motor funkar och har absolut inte tummen i handen när det kommer till meck!
Så det är kanon att jag kan få hjälp av er när jag behöver den som tex nu!

TAC :tummenupp

Vi ses väl på Skurubron om inget annat:D Jag ser dig ibland på Aprilian! där :tummenupp [/B][/QUOTE]

Jo det kan vara jag som åker där ibland... nu e den hel svart och inga dekaler.....
Bor dock vid bygg ole!

tja

Stift?

Vad menar du med stift... det är väl inget stift till kolvringarna?
dom sätts ju bara runt kolven ju, stift som en låsning eller?
fick inget sånt med?

Re: Stift?

Monster skrev:
Vad menar du med stift... det är väl inget stift till kolvringarna?
dom sätts ju bara runt kolven ju, stift som en låsning eller?
fick inget sånt med?

Kolvringsstopp eller nåt sånt. ser ut som små stift :) se till att kolvringsöppningarna hamnar vid dom. Dom är till för att inte kolvringarna ska snurra runt och fastna i nån kanal.

Just fan glömde säga att det som CayLe menar...kolvriangarna ska sitta i små pinnar som sticker upp i kolvrings vägen om dom inte kommer i som dom ska så behöver du inte oroa dig om att dom kommer snurra runt i cylindern och fastna....för att då kommer inte kolven gå i cylindern... :p

Jo det visste jag...

Men blev lite kunfunderad när han sade stift....
Jag vet att det finns små piggar som man sätter kolvringen i så att att den inte ska rotera och sätta sig i insugskanalen!
Dom gör ju så att Öppningarna sitter i kolvringarna går på varsin sida om "hålet"

Tja

ahha!

Då är vi överens....
Jag fick en känsla av att det var ngt annat större typ ett lås!
Jag vet hur det går till i pratiken men inte i verkligheten, ska bli tokkul att riva motorn på lör/söndag.
Måste dock ta bort hela bakdelen för att komma åt på en scooter men det är bara fyra bult och sen ska dämparen av sen står moton på hjulet och stdet klart att arbeta med!
Är det ngt annat jag ska tänka på= basic, kanske smörja in kolven med lite olja så den inte e helt tprr när jag startar den och så atta ringarn smörjs lite!

Kolla kolvringen också innan du stoppar dit den, den kan vara märkt med en liten rund ring = ringen ska i såna fall vara uppåt. Och med liten rund ring så menar jag verkligen liten, på en Aprilia RS250 går den att se bara för att man vet om att den ska finnas där...
Förhoppningsvis så har du ett symmetriskt tvärsnitt på din kolvring så du slipper det problemet.

Edit: Ringen var nog ett T när jag tänker efter!

Last edited:
Ena kolvringen (tror det var den övre) är formad som en kil. och en av dom har en stämpel på ovansidan, på dom jag har meckat så har varit ett "N" på den ringen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick