Beteende med sabbat växeldrev?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ja, hur beter sig en hoj som saknar en eller flera kuggar på ett växellådsdrev vi säger till 3ans växel. Min hoj har nämligen börjat att rycka en hel massa på just 3an. Det känns som att man skulle sitta och dumpa kopplingen när den väl får grepp och som att bakhjulet spann loss ibland då motorn varvar utan att hojen axxar. Detta gäller enbart 3an men är inte alltid där, oftast så rycker den och sliter i en 10-20 meter sen är det borta (vågar inte dra på om det skulle flyga kugghjulsbitar i motorn så jag vet inte om det uppstår vid full gas). Om jag sedan motorbromsar igen så uppkommer detta samma fenomen. Nu kör jag inte med hojen i fall att det skulle vara ett skadligt problem men den går som sagt som vanligt på alla andra växlar. Vad skulle det annars kunna vara? Spräcker annars motorn för att byta drevet/dreven som är skadade.

philsson skrev:
2251827 Ja, hur beter sig en hoj som saknar en eller flera kuggar på ett växellådsdrev vi säger till 3ans växel. Min hoj har nämligen börjat att rycka en hel massa på just 3an. Det känns som att man skulle sitta och dumpa kopplingen när den väl får grepp och som att bakhjulet spann loss ibland då motorn varvar utan att hojen axxar. Detta gäller enbart 3an men är inte alltid där, oftast så rycker den och sliter i en 10-20 meter sen är det borta (vågar inte dra på om det skulle flyga kugghjulsbitar i motorn så jag vet inte om det uppstår vid full gas). Om jag sedan motorbromsar igen så uppkommer detta samma fenomen. Nu kör jag inte med hojen i fall att det skulle vara ett skadligt problem men den går som sagt som vanligt på alla andra växlar. Vad skulle det annars kunna vara? Spräcker annars motorn för att byta drevet/dreven som är skadade.

Hej
Jag har kört sönder många drev. Det där låter som sabbade klor (dog teeth)på treans drevpar och /eller även en dito krökt skiftgaffel. När det blir moment på treans drevpar så spottar den ur växeln helt enkelt. Dina kugg är nog däremot hela, när ett eller flera kugg är trasiga så brukar det vara färdigåkt kan man säga.

Tror jag...

Mvh
Jörgen

Precis, låt hojen stå tills du vänt upp-och-ned på motorn och verkligen konstaterat att dog'sen på drevenparen är nötta, vilket de förmodligen är - med 100% chans.

de e tur du har tur med hojarna :7peta

ozeo skrev:
2251964 de e tur du har tur med hojarna :7peta
Alltid :tummenupp

Föresten.. vad är "dogsen" Någon som skulle kunna peka ut det i en sprängskiss?

andersbrink skrev:
2251873 Precis, låt hojen stå tills du vänt upp-och-ned på motorn och verkligen konstaterat att dog'sen på drevenparen är nötta, vilket de förmodligen är - med 100% chans.
Jag har kört motorn ca 15 timmar nu efter att jag haft isär den för lagerbyte runtom. När jag hade isär allt så såg växellådsdreven fina ut och likaså växeltrumman och växelförarna (3st).

UrbanTiger skrev:
2253057 På dreven finns det tyra-fem klackar som matchar drevet brevid på samma axel. När du lägger i en växel så skjuts dreven ihop (sidleds alltså) så att klackarna hakar i varandra.
Om klackarna blir rundade så hoppar växeln ur när du lägger på last. Åker växeln ur så förblir den oftast i "friläge" men kan ju hoppa i igen. Går några kuggar av så är generalraset nästan ett faktum ganska omgående.
Jahaja.. Jag misstänkte nästan att det var klackarna vi pratade om, dessa har jag inte kikat på vid renoveringen tyvär. Dumt det kanske nu såhär i efterhand. Men då blir det till att byta drev då antar jag. Det kan inte vara krökt växelförare? Borde kunna leda till samma problem? Men om det är det så kanske klackarna sabbats totalt nu ändå.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back