Låna bil från utlandet, kringå reb.besiktning?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Tänkte importera en gamal bil från utlandet (Polen) men det verkar ta duktigt med tid att få fram alla papper som krävs, och risken att det ändå inte går finns.

Hörde av en kompis att man kan "låna" bilen av personen som äger bilen, och i detta fall går det bra då jag känner ägaren till bilen jag vill importera. Man gör ett skriftligt intyg på att jag får köra bilen (att han lånar den till mig) och sedan ska det bara vara att köra med utländska skyltar och utländsk försäkring...stämmer detta?
Det är vad jag förstått olagligt att använda bilen som bruksbil men att det ska vara svårt för polisen att bevisa detta, samt att många poliser inte har nån aning om vad som gäller. Om jag sedan får alla papper för registreringsbesiktning så ska en sådan självklart genomföras.

Nån med erfarenheter kring ämnet eller som tänkt i samma bana får gärna skriva en rad! :tummenupp

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Har ingen erfarenhet av detta men jag har för mig att en politiker i Stockholm gjorde exakt samma sak, drog runt med en "lånebil" för att samtidigt slippa trängselskatt men han åkte tydligen dit :gnissla

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Probotector skrev:
2259922 Har ingen erfarenhet av detta men jag har för mig att en politiker i Stockholm gjorde exakt samma sak, drog runt med en "lånebil" för att samtidigt slippa trängselskatt men han åkte tydligen dit :gnissla

Låter som en skröna då politiker andå inte behöver betala trängselskatt.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jag har för mig att en svensk inte får köra en utlandsreggad bil i sverige. Det har något med straffrihet eller nått sådant att göra. Ta mig inte på orden.

Är det någon som inte svammlar här som kan fylla i med mer info?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Westfield skrev:
2260177 Låter som en skröna då politiker andå inte behöver betala trängselskatt.

Oki men politikern skulle ju slippa fler saker: parkeringsböter (inte säker), vägskatt, besiktning i Sverige m.m. :tummenupp

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
Bodoe skrev:
2259561

Nån med erfarenheter kring ämnet eller som tänkt i samma bana får gärna skriva en rad! :tummenupp

Min far gör så, fast det är hans företag som äger bilen. Han behövde ett papper som visade att han fick föra över bilen till Sverige och bruka den fast det är han som äger företaget. Detta var ifrån Lettland, men på din beskrivning så låter det som det är likadant. Sen är han iofs skriven i både Lettland och Sverige, så jag tror inte dom kan kräva någon reg.bes. Det är iallafall ingen som har sagt något ännu, och nuvarande bil har han haft i 1½ år.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...