Varför stå och varva en hoj på varvstoppet?

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Är det något nytt coolt trick som jag har missat eller var är meningen med detta egentligen?

Hade inget bättre för mig i lördags, för bakis för att köra hoj så jag knallade ner till La Habana mitt emot McDonalds på Sveavägen, tänkte att om man inte själv kan köra så är det alltid trevligt och med en Mojito och spana lite hojjar.
När jag kom ner så stog det i alla fall en GSXR-1000 utanför McD + någon annan hoj. Jag gick in för att beställa mig ett glas sprit, väl inne hör jag att hojjen startas upp. Jag står och hoppas på att jag inte ska missa något stuntande medan min och fästmöns drink blandas. Hör hur hojjen börjar varvas som faaaaaaaaan, upp mot varvstoppet 10-15 gånger... funderar på om det är något problem med den men den åker iväg efter en stund. När jag om ut frågade jag fästmön ifall det vart något stuntande och fick svaret "nä men det såg ut som att han försökte köra bakhjul"
Jaja, satte mig ner och började sippa på min Mojito och efter en stund kom hojjen tillbaks först rullade han förbi McD åt Sveaplanshållet och under hala "passagen" så koppplade han ur och TOOOOOOKVARVADE sen fortsatte han förbi, vände lite längre bort och kom tillbaks till McD. innan han stängde av hojjen så drog kan väg 7-8 drag till på rullen så den gick på varvstoppet sen stängde han av och klev av.

En tjejkompis till min fästmö dök upp och tog en drink med oss och 5 min efter att hon kom satte han igång igen, nu stog han säkert och varvade upp mot stoppet i 20-30 sek innan han och hans polare börnade lite med sina hojjar och drog iväg, han försökte sig på en wheelie igen men det gick inte.

Vi tittade på varan och fästmöns kompis satt storögd och frågade mig "varför gjorde han så? Gör du också så när du är ute med din hoj?"

Började fundera på om detta är något trick som jag har missat helt, är det detta man skall göa ifall man som jag inte kan köra bakhjul, ställa sig och dra på varvstoppet, är det coolt?

På söndan tog vi en promenad och på kungsgatan och jag får syn på samma hoj som kör exakt samma grej som dan innan, han rullar från Sveavägen ner mot stureplan och tokvarvar hojjen. Undrar om jag klarar av det eller om det är ett svårt trick. :hihi

Jag kommer i alla fall aldrig bry mig ifall det står "aldrig bankörd" i en annons :3freak

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Kanske är enda gången de vågar hålla järnet :hihi alltså när kopplingen är intryckt

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Du har aldrig varit på en MC-träff va? Där varvas det mest hela tiden, varför har jag dock ej fattat....
Den hojen vill man ju inte råka ut för att köpa....

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Varvstopp e jättekul :D

Det blev poppis när domtm i USA gjorde så i sina stuntfilmer i början av -00

Det har sedan spridit sig o e nu en mkt vanlig företelse bland hojåkarna (speciellt bland dom som stuntar/vill kunna stunta)

Jag själv älskar att köra min 600 upp till varvstopp på varje växel (går inte fortare men är jättekul)
Varvstopp 6:an = ca 200km/h

Varvstoppet är som bäst när man coastar en hoj :fakta
Det ÄR bara för köttigt!!!

Kan däremot förstå alla ni andra (speciellt posöråkarna) som tycker vi plågar hojarna, men man kan inte få alla att förstå det roliga i det hela.

.../Yoshi

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Maciej EVO VI skrev:
2261710 Är det något nytt coolt trick som jag har missat eller var är meningen med detta egentligen?

Det är samma anledning till varför en treåring lägger sig på golvet och skriker och sparkar hejvilt omkrings sig, för att försöka få uppmärksamhet och bekräftelse.

/psykologen

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
andersbrink skrev:
2261735 Det är samma anledning till varför en treåring lägger sig på golvet och skriker och sparkar hejvilt omkrings sig, för att försöka få uppmärksamhet och bekräftelse.

/psykologen
ASG :lol :lol :lol

(precis sååå.... :rolleyes: )

.../Yoshi

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Fürstenhoff skrev:
2261746 Ja varför!! :va

Den sista idioten är inte född än helt klart :rofl men se bara på våra underbara reportage i från Bomberweekend så förstår du att han inte är ensam om att bete sig på detta sätt - tyvärr!! ;)

/Fürstenhoff.
hehe, nä jag vet har sett det på lite filmer med fulla tyskar som varvar sina hojjar för fullt... men aldrig en hojåkare på gatan förut som rullar fram i 20 km/h och varvar för fullt... :huvet

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
TLS
Jag var i Assen i helgen och där hördes hela dagen och natten detta trick. Några hade lagt till en dåligt justerad (eller bra?) förgasare så det blev en avgasknall vid avslag och ingen dämpare. Det var jättekul att höra på detta hela natten blandat med 30-40 PA-anläggningar (bara på vår camp!!!) som spelade för fullt och stora smällare lite då o då tillsammans med lukten av uppeldade plastmöbler för att sen stiga upp 05,30 för att köra hem igår! :mad:

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
RW skrev:
2261759 Jag var i Assen i helgen och där hördes hela dagen och natten detta trick. Några hade lagt till en dåligt justerad (eller bra?) förgasare så det blev en avgasknall vid avslag och ingen dämpare. Det var jättekul att höra på detta hela natten blandat med 30-40 PA-anläggningar (bara på vår camp!!!) som spelade för fullt och stora smällare lite då o då tillsammans med lukten av uppeldade plastmöbler för att sen stiga upp 05,30 för att köra hem igår! :mad:

Fan, då hade du ju en kanonhelg ju :tummenupp
Kan det bli bättre :confused:

.../Yoshi

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Yoshi_gixxeRR skrev:
2261732 Varvstopp e jättekul :D

Det har sedan spridit sig o e nu en mkt vanlig företelse bland hojåkarna (speciellt bland dom som stuntar/vill kunna stunta)
.../Yoshi

Upplevde detta första gången när vi var på GP VM i Assen för ca 12 år sen. Då stod en massa tyskar och eldade upp sina bajkar på campingen på nätterna. Antingen tog dom av ljuddämparna och tokvarvade för att överrösta varandra eller så stod dom och fullvarvade tills det brann i burken. Fräckt när det inte är min hoj och när man har kroppen full med pilsner, men jag hade mest samma funderingar som du. "Vad fan håller dom på med".

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
Nu väntar jag bara en junior som skriker om "alla jävla gubbar och deras pekpinnar, ni fattar ju ändå inget!" :tungan

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Fürstenhoff skrev:
2261772 På stuntshower och på film helt OK då det just handlar om show -men på gatan!! :va

/Fürstenhoff.
mmm, hans wheelieförsök såg inte för bra ut heller, En gsxr1000 ( K6 tror jag det var ) och han fick knappt framhjulet att lyfta, då ska man kanske inte försöka sig på sånt på sveavägen.

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Martinus skrev:
2261769 Upplevde detta första gången när vi var på GP VM i Assen för ca 12 år sen. Då stod en massa tyskar och eldade upp sina bajkar på campingen på nätterna. Antingen tog dom av ljuddämparna och tokvarvade för att överrösta varandra eller så stod dom och fullvarvade tills det brann i burken. Fräckt när det inte är min hoj och när man har kroppen full med pilsner, men jag hade mest samma funderingar som du. "Vad fan håller dom på med".
Jag menade iof att det kom hit till sverige på allvar efter filmerna från -00
(var lite otydlig, men nu mer tydlig :rolleyes: )
Fast det e fortfarande kul :7peta
Det e bara ni småungar som inte fattar det :fatta! ha ha ha...

.../Yoshi

Maciej EVO VI skrev:
2261786 mmm, hans wheelieförsök såg inte för bra ut heller, En gsxr1000 ( K6 tror jag det var ) och han fick knappt framhjulet att lyfta, då ska man kanske inte försöka sig på sånt på sveavägen.

Men han kunde ju varvstoppa, man kan inte lära sig allt på en dag ju :7peta
Men om han tappar kopplingen vid ett av sina varvstopp lär han ju iaf göra en (om kort) wheelie

(jupp, jag e en :spammer idag, men jag blir så glad när människor varvstoppar :hihi :rolleyes: )

.../Yoshi

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Och en annan som försöker köra på bakhjulet med så få varv på motorn som vanligt!
Detta går mot mina principer ; )

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
En dum fråga som inte har med ämnet att göra.. jag är relativt ny här i sthlm och jag har fattat är det är "något" med sveavägen o donken... :tomten

Är det mc träffar där varje helg eller liknande?? :confused:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Yoshi_gixxeRR skrev:
2261732 Varvstopp e jättekul :D

Jag själv älskar att köra min 600 upp till varvstopp på varje växel (går inte fortare men är jättekul)
Varvstopp 6:an = ca 200km/h

Varvstoppet är som bäst när man coastar en hoj :fakta
Det ÄR bara för köttigt!!!

Kan däremot förstå alla ni andra (speciellt posöråkarna) som tycker vi plågar hojarna, men man kan inte få alla att förstå det roliga i det hela.

.../Yoshi

He he .....Inget är nytt under solen, det här gamla hederliga tricket var poppis redan i mitten på -80 talet och utfördes oftas på natten i Anderstorp under roadracing GP.
Vanligast är att tricket praktiseras i samband med alkoholintag, har även sett tricket utföras i kombination med alkoholintag och kraftig burnout, så avancerade trick lämpar sig dock bara för det riktigt rutinerade killarna.

Redan då var arrangörerna så förutseende att de förberett med en speciell burnplatta i betong på campingen för detta ändamål.

Tricket fick nästan extasiska dimensioner när hundratals ungdomar med ena handen höll an flaska med alkoholhaltig dryck den andra handen hjälptes man åt att hålla i en hoj med samtidigt som man skrek i kör: börna, börna, börna, börna

Vid närmare eftertanke,min far har faktiskt berättat att detta trick har utförts redan på tidigt -50 tal då under roadracing veckan i Hedemora det framgår dock inte om det var så avancerat att de burnade samtidigt, det var förmodligen bara den lite mildare kombon alkohol och höga varv (varvstopp var ju inte vanligt då)

Berättaren sjäv har naturligtvis aldrig själv deltagit i dessa aktiviteter.... :rolleyes:

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
eV1Te skrev:
2261806 En dum fråga som inte har med ämnet att göra.. jag är relativt ny här i sthlm och jag har fattat är det är "något" med sveavägen o donken... :tomten

Är det mc träffar där varje helg eller liknande?? :confused:

Onsdagar Micke D´s på sveavägen men även på helger oxå...
Det e den centrala samlingsplatsen i sthlm

.../Yoshi

Färnbo skrev:
2261810 He he .....Inget är nytt under solen, det här gamla hederliga tricket var poppis redan i mitten på -80 talet och utfördes oftas på natten i Anderstorp under roadracing GP.
Vanligast är att tricket praktiseras i samband med alkoholintag, har även sett tricket utföras i kombination med alkoholintag och kraftig burnout, så avancerade trick lämpar sig dock bara för det riktigt rutinerade killarna.

Redan då var arrangörerna så förutseende att de förberett med en speciell burnplatta i betong på campingen för detta ändamål.

Tricket fick nästan extasiska dimensioner när hundratals ungdomar med ena handen höll an flaska med alkoholhaltig dryck den andra handen hjälptes man åt att hålla i en hoj med samtidigt som man skrek i kör: börna, börna, börna, börna

Vid närmare eftertanke,min far har faktiskt berättat att detta trick har utförts redan på tidigt -50 tal då under roadracing veckan i Hedemora det framgår dock inte om det var så avancerat att de burnade samtidigt, det var förmodligen bara den lite mildare kombon alkohol och höga varv (varvstopp var ju inte vanligt då)

Berättaren sjäv har naturligtvis aldrig själv deltagit i dessa aktiviteter.... :rolleyes:

Så där säger bara en inbiten varvstoppare :tummenupp :rofl :pannkyss

.../Yoshi

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM