Hsb-Chrille
Blå-Gult regerar
Tjenare, jag har nyss varit ute och kört en timme i det vackra vädret. Det var skitkul tills jag stötte på lite problem med växlingarna..
Hojen har nu gått ca 120 timmar, jag hade isär den vid 100h och bytte allt som skulle bytas enligt instruktionsboken, dock inget i växellådan som för övrigt såg så gott som ny ut. Oljan bytte jag senast igår till samma sort jag haft sen jag köpte den (OKQ8 SBK racing 15w-50).
Så till problemet.. Det dröjde väl 10 timmar efter "renoveringen" innan 4an började bli lite svår att få i och jag fick ibland i något "friläge" mellan 3an och 4an, detta endast vid lugn körning (alltså väldigt sällan) så jag brydde mig inte så mycket om det. Men nu idag, efter ca 40 minuters körning, blev 4an nästan omöjlig att få i, växelspaken var i princip helt stum, jag fick grejja en del med koppling, gas och allmänt våldsamt behandlande av växelspaken för att få i 4an. Senare hände detta också med 3an och även resten av växlarna var tunga att få i, även vid växlingar utan koppling, så den har väl antagligen inget med problemet att göra... Även stillastående var växlarna väldigt svåra att få i, speciellt neutralen då tvåan ville hoppa i vid minsta beröring på växelspaken.
Någon som direkt kan säga vart problemet ligger eller som haft samma problem med sin hoj?
Hjälp mig!
Hojen har nu gått ca 120 timmar, jag hade isär den vid 100h och bytte allt som skulle bytas enligt instruktionsboken, dock inget i växellådan som för övrigt såg så gott som ny ut. Oljan bytte jag senast igår till samma sort jag haft sen jag köpte den (OKQ8 SBK racing 15w-50).
Så till problemet.. Det dröjde väl 10 timmar efter "renoveringen" innan 4an började bli lite svår att få i och jag fick ibland i något "friläge" mellan 3an och 4an, detta endast vid lugn körning (alltså väldigt sällan) så jag brydde mig inte så mycket om det. Men nu idag, efter ca 40 minuters körning, blev 4an nästan omöjlig att få i, växelspaken var i princip helt stum, jag fick grejja en del med koppling, gas och allmänt våldsamt behandlande av växelspaken för att få i 4an. Senare hände detta också med 3an och även resten av växlarna var tunga att få i, även vid växlingar utan koppling, så den har väl antagligen inget med problemet att göra... Även stillastående var växlarna väldigt svåra att få i, speciellt neutralen då tvåan ville hoppa i vid minsta beröring på växelspaken.
Någon som direkt kan säga vart problemet ligger eller som haft samma problem med sin hoj?
Hjälp mig!