Bandit 1200 motorkåpa

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Hej, skulle behöva lite hjälp med min vänstra motorkåpa som droppar olja undertill. :va Jag gick och köpte en packning och försökte då dra av kåpan, allt för att inte förstöra anläggningsytorna. Jag fick tipset när jag köpte den att det är inga problem men magneten kan hålla emot lite? Nu har jag fått loss den några mm och kan skymta några kugghjul ?? Blir lite orolig när jag ser detta då det bara skulle vara att dra av kåpan, byta packningen och ut å köra. Lite frustrerad blir jag nu när solen öser ner och jag inte kan få loss den j****la kåpan.
Hur gör jag för att inte skada något samt vad händer när den lossnat....inga lösa prylar hoppas jag?

Jättetacksam för hjälp.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kåpan är förmodligen spräckt runt ett fästöra, det blir så när man är lite (för) duktig med åtdragningsmomentet. Åk till Clas i Sjön och köp aluminiumlod och ta fram gasolbrännaren och löd det själv (innifrån). Vill du fixa det den "fula" vägen, köp JB-Weld (svart/röda tuber) på Clas i Sjön. Tar 24 timmar för att härda.

Använd sen sparsamt med silikonpackning på båda sidor om din gamla packning så håller det tätt. Dra åt med MAX 6 Nm. Enklaste sättet att få 6 Nm är att använda kortänden på en insexnyckel att dra åt med tummen och två fingrar, dvs så att man inte orkar så mycket.

<edit>Kåpan kan sitta lite kinky i en styr-röret på kåpan i framkant, vicka lite på kåpan som släpper den. </edit>
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Tack för tipsen....har tyvärr ingen möjlighet att fixa det med aluminiumlod då jag inte har kunskap eller gasolbrännare.

Hoppas att du har fel gällande söndrigt fastöra......

Vågar man knacka lite försiktigt så att det börjar vicka?

Åk till Clas i Sjön ??? Är det Clas Olsson du menar??
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
:banana Fick till slut loss kåpan efter tålamodigt vickande millemeter efter millemeter. Mycket riktigt var det styrhylsan i framkant som var boven till varför det satt fast (tack Anders B).

Gjorde rent kåpan och kontaktytorna på motorn och hittade inga sprickor alls (borde väl synts om det fanns :va ). Mao allt såg OK ut så nu har jag satt dit ny packning och skrvat enligt dina anvisningar Anders.

Blev lite stressad dock när ett litet drev ramlade ut som satt mellan pyttedrevet för startmotorn (?) och nåt annat. Det gick dock att få dit igen efter lite pillande.

Nu väntar bara påfyllning av ny olja och sen håller vi tummarna. :tungan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sprickorna (väldigt tunna) vid fästöronen blir som en cirkel ca 15 mm från fästörat där kåpans material är som klenast. Det brukar vara den övre (den med packning/bricka) vid cylindern samt de två undre som går. Hade du tur så var det bara skarven mellan motorblocken som spökar.

Clas Ohlson finns i Insjön, därav namnet Clas i Sjön. http://www.clasohlson.se/?AFP=static/about_clas_ohlson_history_S.asp
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
andersbrink skrev:
2289914 Kåpan är förmodligen spräckt runt ett fästöra, det blir så när man är lite (för) duktig med åtdragningsmomentet. Åk till Clas i Sjön och köp aluminiumlod och ta fram gasolbrännaren och löd det själv (innifrån). Vill du fixa det den "fula" vägen, köp JB-Weld (svart/röda tuber) på Clas i Sjön. Tar 24 timmar för att härda.

Använd sen sparsamt med silikonpackning på båda sidor om din gamla packning så håller det tätt. Dra åt med MAX 6 Nm. Enklaste sättet att få 6 Nm är att använda kortänden på en insexnyckel att dra åt med tummen och två fingrar, dvs så att man inte orkar så mycket.

<edit>Kåpan kan sitta lite kinky i en styr-röret på kåpan i framkant, vicka lite på kåpan som släpper den. </edit>

:) Nu har jag fått dit allt och provkört ordentligt och ingen olja läcker vad jag kan se (än). Hojan hade bara gått ca 400 mil när den började läcka och när jag drog dit kåpan försiktigt skruv för skruv diagonalt, så när jag drog sista varvet på sista skruven så small det till. Jag trodde att jag spräckt kåpan först men jag förstod sedan att det var kåpan som hoppade rätt vid styrhylsan. Kan det vara så att iom hojen är så lite körd och att det small till så för mig att dom på fabriken sneddragit kåpan så att den satt snett och inte tätade ordentligt nertill?? :va
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top