"Tävla bana 2007" - steg för steg?

IronMike

Guest
Jag tänkte ge mig på - cirkusen....

Steg 1, en hoj behöver man ju. Det inhandlas nu inom kort... Av princip-skäl så blir det ingen 600. Vikten (manligheten) måste kompletera effekten brukar det ju heta..

Tänkte införskaffa en R1, 2004 el nyare, kitta för bana under vintern. Sen vill jag ge mig ut på bana å tävla, jag vill inte köra tisdagsträning, jag vill tävla i någon klass typ rookie 1000 om det finns. Däcksponsor som folk verkar ha svårt att få är redan fixat.

Men jag har ingen aning som sagt, om vad man ska köra för klass, vad man ska göra för att få licens, eller hur man ska gå tillväga med något överhuvudtaget.

Fyll gärna på..

Steg 1, skaffa hoj, bygga banhoj under vintern.
Steg 2...
Steg 3...
Steg 4...
Steg 5...
Steg 6...
Steg 7...
Steg 8...
Steg 9...
Steg 10...
Steg 11... Najja oljepluggar har jag hört..
Steg 12... Ingen glykol har jag också hört

Berätta gärna mer.. Jag tänker ge mig på att köra bana 2007. Finns många anl, hävdar inte att det är spec mkt säkrare att köra bana, visst, bulten saknar avåkningszooner, men framförallt motstånd ;) skämt å sido... jag vill gasa helvete på bana, ingen träning, utan tävling..
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Steg 2: Prioritera.
Steg 3: Släpp outlaw-attityden, den funkar dåligt från 25 startplats på gridden
Steg 4: Sälj din stjärt till sjömännen. Racing kostar alla pengar du kan ordna fram.
Steg 5: Träna. Om du tror att du är snabb på gatan, så betyder det bara att du inte har förstånd att köra sakta på gatan. För att bli snabb på bana krävs andra egenskaper.
Steg 6: Träna mer. Det är tråkigt att bli utkvalad.
Steg 7: Träna på regnkörning. Man ställer inte in ett race om det regnar.
Steg 8: Träna. Helst utan att krascha. Krascha sej snabb har många provat. Få har lyckats utan men för livet.
Steg 9: För att fixa hojen, läs instruktioner på www.roadracing.se Kom ihåg att det alltid är dyrare att kitta upp en gathoj än att köpa en färdigbyggd racehoj.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
IronMike skrev:
2380018 Jag tänkte ge mig på - cirkusen....

Steg 1, en hoj behöver man ju. Det inhandlas nu inom kort... Av princip-skäl så blir det ingen 600. Vikten (manligheten) måste kompletera effekten brukar det ju heta..

Tänkte införskaffa en R1, 2004 el nyare, kitta för bana under vintern. Sen vill jag ge mig ut på bana å tävla, jag vill inte köra tisdagsträning, jag vill tävla i någon klass typ rookie 1000 om det finns. Däcksponsor som folk verkar ha svårt att få är redan fixat.

Men jag har ingen aning som sagt, om vad man ska köra för klass, vad man ska göra för att få licens, eller hur man ska gå tillväga med något överhuvudtaget.

Fyll gärna på..

Steg 1, skaffa hoj, bygga banhoj under vintern.
Steg 2...
Steg 3...
Steg 4...
Steg 5...
Steg 6...
Steg 7...
Steg 8...
Steg 9...
Steg 10...
Steg 11... Najja oljepluggar har jag hört..
Steg 12... Ingen glykol har jag också hört

Berätta gärna mer.. Jag tänker ge mig på att köra bana 2007. Finns många anl, hävdar inte att det är spec mkt säkrare att köra bana, visst, bulten saknar avåkningszooner, men framförallt motstånd ;) skämt å sido... jag vill gasa helvete på bana, ingen träning, utan tävling..

Ring Carlbarks han ville sälja en R1 05 till mig, helt klar för rejs.
vi ses på banan i sommar. Har du tagit licens?
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Hade du tänkt komma till en helt ny bana varje race och dominera? När du inte ens vet om banan svänger höger eller vänster en bit bort? Motståndet i R 1000 lär bli stort nästa år med tanke på alla som ska byta till den klassen :rolleyes:

Men skaffa licens och lycka till!
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Om man jämför sina egna "snabba" tider från valfri bana med tiderna som presteras i R600 och R1000 inser man att man är och förblir kass. Självförtroende är bra att ha, men helst i kombination med en lagom dos ödmjukhet.

Om du inte är en naturbegåvning utöver det vanliga bör du nog se hela första året som ett läro-år. Lycka till!

/A
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Remember "Mike the Bike"? Man köper sej det snabbaste som går att köpa, glömmer bort självkritiken och kör....
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Alla kan gasa rakt fram, men när du behöver börja nöta av de där 2-3 sekunderna på din tid och du tycker redan att du ligger på din gräns... det är då du förstår vad du gett dig in på.

Förövrigt är min båge till salu efter sista tävlingen.
 

IronMike

Guest
Självklart menar jag inte att jag kommer åka land å rike runt å regera :hihi de gånger man inte hamnar på jumboplatsen är väl då andra fåt punktering eller dylikt å tappar tid.. men jag har alltid varit sugen på tävlingsbiten, samt tröttnat att köra på gata, eller rättare sagt insett att det börjar bli för farligt att köra på gata.

Nu har man hela vintern framför sig, att pilla ihop en hoj dessutom :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
IronMike skrev:
2380608 Självklart menar jag inte att jag kommer åka land å rike runt å regera :hihi de gånger man inte hamnar på jumboplatsen är väl då andra fåt punktering eller dylikt å tappar tid.. men jag har alltid varit sugen på tävlingsbiten, samt tröttnat att köra på gata, eller rättare sagt insett att det börjar bli för farligt att köra på gata.

Nu har man hela vintern framför sig, att pilla ihop en hoj dessutom :tummenupp
Eller så kan du köpa en färdig lyxräser av mej. Klar med allt man behöver inkl extra fälgar och diverse reservdelar.
 

IronMike

Guest
Nr:18 skrev:
2380612 Eller så kan du köpa en färdig lyxräser av mej. Klar med allt man behöver inkl extra fälgar och diverse reservdelar.
Tror inte jag har tillräkligt med flis för att köpa nån färdig hoj.. Kommer åka ner till düskland å hämta hem ett objekt.

Hur funkar det btw? ..tänkte åka ner å köpa en R1 04 el nyare, som varit lagd i en rondell eller så. Skrapade kåpor å lite ytliga skador, sen kasta allt på soptippen, köpa kraschkåpor etc. Men hur är det med ramnummer? Är det krav på att man ska ha papper på en hoj...
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
IronMike skrev:
2380622 Tror inte jag har tillräkligt med flis för att köpa nån färdig hoj.. Kommer åka ner till düskland å hämta hem ett objekt.

Hur funkar det btw? ..tänkte åka ner å köpa en R1 04 el nyare, som varit lagd i en rondell eller så. Skrapade kåpor å lite ytliga skador, sen kasta allt på soptippen, köpa kraschkåpor etc. Men hur är det med ramnummer? Är det krav på att man ska ha papper på en hoj...
Köp en färdig rejshoj. Då är oftast fjädringen uppgraderad/utbytt, du får med användbara delar och hojen är redan reggad hos SVEMO med MC ID CARD.

Vore kul om du förklarade hur du ska kunna rejsa utan att träna? Risken är att du blir utkvalad överallt och tröttnar. Exempelvis på Gelleråsen är kvaltiderna i R1000 snabbare än vad någon gökursförsedd gatåkare någonsin kan drömma om. Den här sporten handlar om att träna, träna, träna, träna för att bli bättre. Därmed inte sagt att man blir bra. :tomten

Som sagt, sök på Mike the Bike och fundera lite....
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
IronMike skrev:
2380622 Tror inte jag har tillräkligt med flis för att köpa nån färdig hoj.. Kommer åka ner till düskland å hämta hem ett objekt.

Hur funkar det btw? ..tänkte åka ner å köpa en R1 04 el nyare, som varit lagd i en rondell eller så. Skrapade kåpor å lite ytliga skador, sen kasta allt på soptippen, köpa kraschkåpor etc. Men hur är det med ramnummer? Är det krav på att man ska ha papper på en hoj...
Här i Düskland kan du köpa kraschad hoj med papper. Kanske inte behövs men nu vet du. Var igar och kollade pa en MC-skrot, har liknande tankar men kanske inte för att tävla mest för att köra bana. R1 04-05 beroende pa skick mellan 5000 (ordentligt skrotad) och 7500 (repor pa kaporna) Euro med viss prutman nu pa hösten.

Kanske kan hjälpa dig med budgeten. Han hade även 4 st ZX-10R -05 i varierande skick.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Swedie skrev:
2380232 Alla kan gasa rakt fram, men när du behöver börja nöta av de där 2-3 sekunderna på din tid och du tycker redan att du ligger på din gräns... det är då du förstår vad du gett dig in på.

2-3 sekunder? Lycklig är den nybörjare som kvalar till en tävling och bara tycker sig sakna 2 sekunder.
Fan, jag tränade en hel jävla sommar och saknade alltid minst 5 sekunder.
Det är en helt sjuk stor skillnad på den genomsnittslige nybörjaren och Rookie-eliten. Ja, du Swedie har ju sett mig vingla runt på en bana och tänk på att jag inte ens var sist.
Fast han man tålamod, ekonomi och en vilja så kan man ju komma långt.
Talang är inte lika åtråvärt i början.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
IronMike skrev:
2380622 Tror inte jag har tillräkligt med flis för att köpa nån färdig hoj.. Kommer åka ner till düskland å hämta hem ett objekt.

Hur funkar det btw? ..tänkte åka ner å köpa en R1 04 el nyare, som varit lagd i en rondell eller så. Skrapade kåpor å lite ytliga skador, sen kasta allt på soptippen, köpa kraschkåpor etc. Men hur är det med ramnummer? Är det krav på att man ska ha papper på en hoj...
Jag köpte ett objekt för 3 år sedan. 15K var billigt för en 750 med endast kåpskador. När den hojen var färdig hade jag köpt delar för 75K. Då hade jag letat beggade delar så mycket jag kunde. Skulle jag köppt nya delar hade den kostat 200K. Det blir ALLTID billigast att köpa en färdig rejshoj.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Det e helt sinnessjukt vad du e jobbig Mike. Ibland undrar jag om du är 15 bast.. seriöst, kom med i matchen å sluta vara så patetiskt dryg.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top