Jag åt gammal mat

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tydligen åt jag en bytta med gammal köttfärs och grönsaker. Cirka 1.5 vecka gammalt. Stått i kylskåpet. Det känns som att min mage vill vända sig. Något sitter i halsen, men vill inte längre...

Har jag att vänta en natt av misär med rinnande vätskor?

Usch

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Swedie skrev:
2382237 Tydligen åt jag en bytta med gammal köttfärs och grönsaker. Cirka 1.5 vecka gammalt. Stått i kylskåpet. Det känns som att min mage vill vända sig. Något sitter i halsen, men vill inte längre...

Usch

Åt en gammal australiensisk mussla och blev matförgiftad för ett par veckor sedan.

Jag blev imponerad av det snabba händelseförloppet: Inget på åtta timmar, sen allt i fyra timmar. Sen mådde jag som en prins.

Hoppas du slipper.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tror jag inte 1,5 vecka är ju typ så länge man riskerar att få rester här hemma så..

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Är det bara jag som är viking och utan problem kan dricka 1 1/2 vecka gammal mjölk?
Tycket att "Bäst Före" är överskattat.
Luktar det bra och smakar bra så är det i min mening bra, om det inte är uppemot ett år gammalt eller så :rolleyes:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Swedie skrev:
2382237 Tydligen åt jag en bytta med gammal köttfärs och grönsaker. Cirka 1.5 vecka gammalt. Stått i kylskåpet. Det känns som att min mage vill vända sig. Något sitter i halsen, men vill inte längre...

Usch
Ingen fara.

Paradoxy

Guest
Svanen skrev:
2382510 Är det bara jag som är viking och utan problem kan dricka 1 1/2 vecka gammal mjölk?
Luktar det bra och smakar bra så är det i min mening bra, om det inte är uppemot ett år gammalt eller så :rolleyes:

Oöppnad så är det ingen fara. Öppnad mjölk är däremot en annan grej.

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
:confused: själv är jag petig med bäst före :mattias
om en mjölk öppnas dag ett och dricker den PÅ bäst före datumet går den bättre att dricka än en mjölk som öppnas och dricks en dag efter bäst före datumet :hihi

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Tror inte mjölk går att jämföra med köttprodukter. Dessutom är det ju inga problem att dricka mjölk som har gått ut, så länge den inte har surnat. Och det märker man om den har, tro mig. :fakta

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Troligtvis är den första uppkastningen att vänta inatt mellan 03 och 04. Sedan är det full fram till 08, efter det börjar det bli bättre i rask takt.
Uppkastningarna kommer att ha magknip och racerbajs som följeslagare.
Hade jag varit du så hade jag genast satt i gång med att hälla i mig sprit, det kommer knappast att hejda händelseförloppet men du kan i efterhand säga

-I onsdags var jag så full att jag sket ned mig.

Lycka till.:)

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Ajaj, bara att hoppas på det bästa och att inte maten var allt för infekterad när du ställde in den i kylen. Det finns ett antal bakterier som kan växa i temperaturer ner till +3 grader. Gäst och mögel växer också vid låga temperaturer.

Listeria monocytogenes
Yersina enterocolitica
E. coli 0157
Bacillus Cerus (dessutom sporbildare)

Men frågan är, värmde du inte maten innan du åt den?

Snowman89

Guest
Martin skrev:
2382717 Ajaj, bara att hoppas på det bästa och att inte maten var allt för infekterad när du ställde in den i kylen. Det finns ett antal bakterier som kan växa i temperaturer ner till +3 grader. Gäst och mögel växer också vid låga temperaturer.

Listeria monocytogenes
Yersina enterocolitica
E. coli 0157
Bacillus Cerus (dessutom sporbildare)

Men frågan är, värmde du inte maten innan du åt den?
rå köttfärs, mums:crash

kåteämm

Bakhjulsbög
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Lådbil
Svanen skrev:
2382510 Är det bara jag som är viking och utan problem kan dricka 1 1/2 vecka gammal mjölk?

Helt klart, bäst före-datum är överskattat. Så länge maten inte ser grön ut eller luktar illa så äre ingen som helst fara ;)

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Herr Swedie kan vara lugn, det är ingen fara. Det värsta som kan hända är väl att du blir lite lös i magen nästa gång du går på toa..

Gondala skrev:
2382645 :confused: själv är jag petig med bäst före :mattias
om en mjölk öppnas dag ett och dricker den PÅ bäst före datumet går den bättre att dricka än en mjölk som öppnas och dricks en dag efter bäst före datumet :hihi

Bäst före är så överskattat. T ex så slängs det ohyggligt mycket varor i butiker bara för att bäst före-datumet har gåptt ut.. När det i själva verket inte är nåt fel alls på varan.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Hur har det gått?

Man kan bli riktigt illamående av gammal mat. Bodde inneboende på Irland och blev bjuden av husfolket på en kycklingcurrygryta. Tyckte det var lite smak av gammal yllekofta då jag åt det men vågade inte annat än att äta upp.

Resulatet: spydde 4ggr per timme i 2 dagar. Ganska snabbt blev det luftkräkningar men de är lika jäkla jobbiga. Kunde inte ens dricka vatten det första dygnet. Det var hemskt. Så törstig som jag var då har jag aldrig varit...har heller aldrig haft plattare mage än precis efter (situps är skitsnack..matförgiftning is the shizzle:rolleyes: )

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nursey skrev:
2383378 Hur har det gått?

The sound of silence :hihi

Själv åkte man till Sovjet för några veckor sedan, hade hört att det var schysst. :mad: Slutade med 40timmar i samma säng, fick fan liggsår för jag var så kraschad av deras sovjetiska jävla skithelveteshygien i köket.
Det dök även upp en biologifråga från min sida som jag och sällskap sedan försökte lösa, utan framgång. Den som är medicinskt skolad på matsmältningssystemet får gärna höra av siig så vi kan reda ut ett och annat.

Nursey skrev:
2383378 Kunde inte ens dricka vatten det första dygnet. Det var hemskt. Så törstig som jag var då har jag aldrig varit...

Naturligtvis är det värt att drick för att sedan spy, eller annat, igen. :mattias

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...