Rejsrapport från en Rookie

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Första tävlingen någonsin för min del i supermoto är genomförd. Debuten blev i Strängnäs 4 - 5 augusti. Jag är duktigt nervös och har noll koll på läget. Tur att det finns så mycket trevligt folk som hjälper till *tack* och att Ronta är med! Det känns alltid bra när man är 2 noviser plus att det blir så mycket roligare.
Klassen blev Rookie, eftersom jag är en riktigt grön rookie :)

På första träningen på lördagen var det skräckblandad förtjusning. Jag hade ingen fart alls på asfalten men då har vi inte börjat prata om grus... Kopplingsslir på 1:an och allmänt livrädd! 12:e tid av 14.

Till första kvalet började det kännas lite bättre och tiderna började så sakta sjunka. Började hitta runt banan men fick nästa problem, armarna! Jag har aldrig varit så slut i underarmarna!
Efter en liten incident på gruset tillsammans med Ronta så tappade jag bakromsen. Blev lite förvånad i första svängen efter och fick ta ett ärovarv på gräset… Slutade 9:a i första kvalet.
Andra kvalet flyter på likadant, plockade lite mer tid, armarna blev ännu värre. Totalt efter kvalet hade jag nionde plats på griden.

Söndag och dags för warm up. Kommer på att jag aldrig tränat på starter med nya hojen, hmm, undrar hur en slirkoppling beter sig vid start... Testar några starter efter warm up och det verkar funka hyffsat.

Race!!! Inser på startplattan att jag inte har full koll på hur startförfarandet går till med lampor så jag spanar på killen bredvid istället, kör han kör jag :) Det verkar funka! Kommer in som 5:a i första sväng. Inser att jag har snabbare förare bakom mig och börjar bli orolig för hårnålen men det funkar bra. Ligger och kör på 5:e plats ett tag tills en kille (Jocke?) framför vurpar bort sig, 4:a, wow! Efter några varv kommer han dock tillbaka och kör om igen. Efter halva rejset så inser jag att det som en gång var höger underarm är nu mer sönderkokt spagetti... Jag får bromsa allt tidigare och har svårt att ge full gas på en gång. Får börja hänga framåt för att avlasta armen. Hör att någon börjar ligga oroväckande nära bakom och gör allt jag kan för att försöka hålla honom bakom mig. När det bara är några varv kvar så sladdar jag alldeles för brett på gruset och han (RookieSM) kommer upp jämsides med mig i hoppet. Försöker bita tillbaka men det slutar nästan med en framåtvolt i hoppet :skrämd Jag har inga krafter kvar så jag försöker mest överleva in i mål. 6:a på första rejset är så långt över mina förväntningar så det är inte sant, otroligt glad!
Till andra rejset kändes det lite bättre. Inte lika bra start men in som 7:a i första sväng. Orkar inte hänga med killarna framför utan försöker hitta en fart som jag ska orka hålla hela rejset, jo tjena… Vid varje varv är det någon bakom som försöker komma om på yttern i första långa högern, aldrig att jag släpper där så det är bara att vrida lite till på rullen varje gång och hoppas det håller. Intalar mig själv att A-förarna åker duktigt mycket fortare här och håller det för dom så…
Mot slutet börjar jag krokna i vanlig ordning och det går allt långsammare. Tro på fan om inte RookieSM kommer om mig igen :mad: Revenge!!! Försöker bita tillbaka igen men det är återigen lönlöst. Riktigt snyggt kört RookieSM :tummenupp
Jag kommer till slut i mål (känns som en evighet) på en 8:e plats och är fortfarande lika nöjd. Blev ännu gladare när jag upptäcker att man slår ihop båda rejsen och gör en totallista. Totalt för tävlingen blir det en 6:e plats. Hepp :)

Summeringen efter helgen. Fan vad skoj det här var! Nu ska jag försöka satsa så gott det går till nästa år och köra så mycket tävlingar det bara går. På vägen hem satt jag och Ronta och planerade allt som ska köpas in, ojojoj… Så nu är gathojarna sålda….
Grattis även till Ronta som hamnade på 10:e plats trots ett skadat knä i kvalet :tummeupp

Nu ska jag ut och lasta bilen för att åka till Linköping och köra i motionsklassen på Highland Cup. Får se om jag orkar skriva en ny rejsrapport efter den tävlingen.

PS/ Ni övriga som tävlar, skriv rapporter ni också. Det är alltid kul att läsa andras upplevelser från tävlingen /DS

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
Riktigt kul läsning det här:tummenupp........många som drömmer/fantiserar om att börja tävla men inte får tummen ur som en annan.

Får väl önska lycka till med tävlandet då!

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Bra rapport! Visst är det skoj! Gjorde min debut i örebro i juni, hur skoj som helst. Känner dock igen det där med att krokna på slutet, händer och armar har man liksom ingen koll på. :va :yoparty

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Härligt härligt! Alltid riktigt kul med ordentliga race rapporter!
Och grattis till placeringen! När är nästa race?
:tummenupp

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
...Såååå härligt ! Du är en vilde som trivs när saker går sönder *asg*, skämt
åsido du har hamnat helt rätt men det tog lite tid innan du insåg det :D

Lycka till ! Håller alla tummar som går :yoparty

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
M:et, nu har du gjort bort dig. Tävlingskörning är så mycket roligare än allt annat, så nu kommer du att hamna i en djuuuuup depression. Bin där. dann dät.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Kul läsning! Alltid lika trevligt med racerapporter.

Fan vad sugen man blir på att rejsa när man läser sånt här. Synd att det ska vara så lång till alla banor..?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024