Varför inte välja det billigare alternativet?

• Thread starter Thread starter "Rask"
  • Start date Start date

"Rask"

Guest
Hur kommer det sig att folk går o köper nya hojar för kanske 20000kr mer när de kan handla av firmor som parallelimporterar. Som jag förstått så är det samma garanti på dem. Anledningen varför jag undrar är för jag går i tankarna av att köpa en splitt ny 06:a nästa år. Hur kan de vanliga firmorna överleva med de dyrare priserna? Är det för folk inte känner till alternativen eller vill de bo nära firman de handlar av :va Vad finns det för nackdelar med att köpa en parallelimporterad hoj?
/ Rask

Rask skrev:
2385817 Hur kommer det sig att folk går o köper nya hojar för kanske 20000kr mer när de kan handla av firmor som parallelimporterar. Som jag förstått så är det samma garanti på dem. Anledningen varför jag undrar är för jag går i tankarna av att köpa en splitt ny 06:a nästa år. Hur kan de vanliga firmorna överleva med de dyrare priserna? Är det för folk inte känner till alternativen eller vill de bo nära firman de handlar av :va Vad finns det för nackdelar med att köpa en parallelimporterad hoj?
/ Rask

Så är det inte. Parallellfirmorna har 2 eller max 3 års garanti medan de andra återförsäljarna har 5 års garanti. Det är vad som skiljer.

Dessutom menar du väl inte att folk verkligen köper till priset som står på lappen? Har själv blivit erbjuden att köpa en splitt ny R1:a för 124.900:- utan att ens behöva pruta, & då fanns inte ens hojen i butiken. Detta hos en auktoriserad handlare.

Liljequist skrev:
2385832 Om du berättar vart man kan köpa en ny hoj för 20000:- så tell me I want one ! :banana

hur är det med läsförståelsen? :P

men tillbaka till topic: jag funderade en hel del på det där, en nackdel är ju att behöva åka 20 mil för garantigrejjer istället för bara närmsta verkstad.. samt inte samma garantier alltid... och dom där 20000 får du tillbaka på andrahandsvärdet sen när du säljer.. så spelar mig ingen större roll.

Liljequist skrev:
2385832 Om du berättar vart man kan köpa en ny hoj för 20000:- så tell me I want one ! :banana

Det står: "20000kr mer " alltså för 20.000kr MER än hos parallellimport.

En stor nackdel med parallell importerad hoj blir den dagen du skall göra dig av med den. Du får leta med ljus och lykta efter en auktoriserad handlare som byter in den till ett vettigt pris.

semper skrev:
2385839 hur är det med läsförståelsen? :P

men tillbaka till topic: jag funderade en hel del på det där, en nackdel är ju att behöva åka 20 mil för garantigrejjer istället för bara närmsta verkstad.. samt inte samma garantier alltid... och dom där 20000 får du tillbaka på andrahandsvärdet sen när du säljer.. så spelar mig ingen större roll.

Varför skulle man ha högre andrahandsvärde på en "vanlig" hoj. Vilka märken är det som har 5 års trygghetsgaranti utan en extraslant? Måste man åka tillbaka till inköpsstället för att få garantigrejer fixade? Det borde väl alla auktoriserade verkstäder kunna ordna, eller har jag fel?

Rask skrev:
2385873 Varför skulle man ha högre andrahandsvärde på en "vanlig" hoj. Vilka märken är det som har 5 års trygghetsgaranti utan en extraslant? Måste man åka tillbaka till inköpsstället för att få garantigrejer fixade? Det borde väl alla auktoriserade verkstäder kunna ordna, eller har jag fel?

Suzuki gsxr 1000 har 5års garanti:tummenupp (Om den är svensksåld)

knorrhane skrev:
2385864 En stor nackdel med parallell importerad hoj blir den dagen du skall göra dig av med den. Du får leta med ljus och lykta efter en auktoriserad handlare som byter in den till ett vettigt pris.

För det första så är det svårt att göra en bra affär med en handlare då de lever på att sälja hojar, de måste ju gå runt. Men varför skulle en fullservad parallelimporterad hoj vara mindre värd?

Rask skrev:
2385890 För det första så är det svårt att göra en bra affär med en handlare då de lever på att sälja hojar, de måste ju gå runt. Men varför skulle en fullservad parallelimporterad hoj vara mindre värd?
Det är säkert ingen stor skillnad på hojarna, men hojar som EJ importerats via den svenska generalagenten för ett specifikt hojmärke ligger inte lika högt i kurs hos handlarna den dag du skall sälja/byta in den. Det har att göra med att dom auktoriserade återförsäljarna köper hojarna via generalagenten.:tummenupp

Jag har smällt en importerad hoj...en 929:a... o försäkringsbolaget löste in den enligt sin lista för svensksålda hojar ! Inget tjafs om att det skulle dras av några tusenlappar för att den var import...

knorrhane skrev:
2385918 Det är säkert ingen stor skillnad på hojarna, men hojar som EJ importerats via den svenska generalagenten för ett specifikt hojmärke ligger inte lika högt i kurs hos handlarna den dag du skall sälja/byta in den. Det har att göra med att dom auktoriserade återförsäljarna köper hojarna via generalagenten.:tummenupp

Läste just på en av sidorna att de erbjuder 3 års garanti på deras hojar. Sen kan man ju undar vad som skall gå sönder på en så ny hoj så länge man sköter den. Om man köper en helt ny modell så kan det ju finnas barnsjukdomar, fast e väl ganska ovanligt när det gäller hojar. Att sälja hojen privat lär ju inte va något problem, när man köpt den billigare från början så kan man ju sätta priset lite lägre än de som betalat fullpris.

Rask skrev:
2385954 Läste just på en av sidorna att de erbjuder 3 års garanti på deras hojar. Sen kan man ju undar vad som skall gå sönder på en så ny hoj så länge man sköter den. Om man köper en helt ny modell så kan det ju finnas barnsjukdomar, fast e väl ganska ovanligt när det gäller hojar. Att sälja hojen privat lär ju inte va något problem, när man köpt den billigare från början så kan man ju sätta priset lite lägre än de som betalat fullpris.

Kruxet brukar (som "semper" skrev) vara att service måste göras hos den affär där du köpt din parallellimporterade hoj för att garantin som dom lämnar skall gälla.

knorrhane skrev:
2385974 Kruxet brukar (som "semper" skrev) vara att service måste göras hos den affär där du köpt din parallellimporterade hoj för att garantin som dom lämnar skall gälla.

Det står på deras hemsida att de inte kräver det. Prata med en av de större handlarna i sthlm angående service. De e tvungna att lämna garanti även fast man servat hemma i garaget.

Citerar http://www.mcpoolen.se/:

"GARANTIER
Vi tillämpar som grundprincip 5 års garanti på nya MC (Kawasaki 2 år) uppdelat med olika villkor de två första åren mot de tre sista. Läs gärna vidare om vilka villkor vi tillämpar. På respektive modell finns länk till garantivillkoren för just denna modell. Garantitiderna skiljer mellan olika fabrikat och modeller."

/H

Ett tips är att kolla upp försäkringspremien innan! Importerade fordon har en förmåga att vara dyrare att försäkra.. Nu har jag iofs bara tittat på import bilar men där kunde det skillja några hundralappar varje månad..

Cervantes skrev:
2386113 Ett tips är att kolla upp försäkringspremien innan! Importerade fordon har en förmåga att vara dyrare att försäkra.. Nu har jag iofs bara tittat på import bilar men där kunde det skillja några hundralappar varje månad..

Borde det spela nån roll? De borde ju inte bli dyrare bara för att de är intagna av en annan importör än generalagenten? Nån som vet hur det ligger till?

Rask skrev:
2385989 Det står på deras hemsida att de inte kräver det. Prata med en av de större handlarna i sthlm angående service. De e tvungna att lämna garanti även fast man servat hemma i garaget.

klart inte dom kräver det, men general agenten i sverige, som är den som betalar garanti åtgärder gör inte det åt en importhoj.

vidare, så fråga du varför andrahandsvärdet skulle va bättre, det är en jättebra fråga, men det är detfakto så att importhojar har sämre andrahandsvärde oavsätt om det är rätt eller fel.

semper skrev:
2386230 vidare, så fråga du varför andrahandsvärdet skulle va bättre, det är en jättebra fråga, men det är detfakto så att importhojar har sämre andrahandsvärde oavsätt om det är rätt eller fel.

Letar jag beghoj bryr jag mig inte om den är parallelimporterad eller svensksåld. Skick och pris avgör.

cbjorkman skrev:
2386243 Letar jag beghoj bryr jag mig inte om den är parallelimporterad eller svensksåld. Skick och pris avgör.

jo :rolleyes: men kanske inte är du som köper... pratar generellt. tillomed när du lämnar in som inbyte så får du sämre om det e import... Som jag skrev behöver det naturligtvis inte vara nån logik bakom det, men det är så..

semper skrev:
2386230 klart inte dom kräver det, men general agenten i sverige, som är den som betalar garanti åtgärder gör inte det åt en importhoj.

Menar du att generalagenten inte betalar garantireparationer? Då får väl återförsäljaren betala enligt generalagenten?
Kan förstå att importerade hojar som rullat utomlands står lägre i pris för det är svårare att kolla upp dem ex service, km-ställning o.s.v. Men en svensksåld hoj som är intagen av en annan agent borde ju inte sänka andrahandspriset. All dokumentation finns ju sedan den togs i bruk...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT