Hjälp, vad gör jag?

Clueless

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Honda cbx 400 -82 Den funkar ;-)
Känner mig helt rådvill & om det inte hade varit för att jag är rätt pank för tillfället så hade jag bara bytt körskola. Har varit inskriven på en körskola i Gbg i över 2 års tid nu...

Möjligt att jag kör som en jävla kratta, men jag behöver

1) En motiverad lärare som tar tag i mig

2) Klara besked

3) Mer än typ (efter en satans massa tjat & gnat) 80 min /v

4) En uppkörningstid

För över 3 v. sen nu så lovade han mig en uppkörningstid...Sista gångerna jag var där & körde sög totalt. Kände mig helt omotiverad & det suger att man måste tjata om allt, då läraren står ett antal meter bort & bara pratar i mobil...

Sa ifrån på skarpen (& tog faktiskt med mig ett stycke lagom jobbig pälsboll, bara så att han ska vilja bli av med mig asap) för en snart 3 v. sen & blev då lovad ett samtal ang uppkörningstid samt nu tid för körlektion.

Ingenting hände & han har sen dess varit omöjlig att få tag på (& jo, jag har som lämnat närmare 20 meddelande på deras svarare nu...).

Vad gör jag?? :gråta Har en tid på http://www.mckorkort.se/ nu på onsdag, men har eg inte råd. Jag har inte en chans att få ngt kort i år om jag åtminstone inte får tillbaks de pengar jag har innestående på min gamla skola. Köpte nyligen ett 10-pkt lektioner för att ha till uppkörning, lån av hoj etc...

Just nu känns det som om det inte är meningen att jag ska ha ngt kort & jag är så förbannat less nu att om jag inte kan lösa det här & få det förb kortet nu i höst, så säljer jag hoj+utrustning & satsar på dykning istället.

Om du knallar in på körskolan och ber om innestående pengar för lektioner o dyl tillbaka då??? Har ingen aning om hur dom ställer sig till sånt här men det borde väl funka?

Ring VV och boka en egen tid för uppkörning, fixa/hyr en hoj och någon som kan köra den till uppkörningen.

borde inte det funka?

peteR1000 skrev:
2394482 Om du knallar in på körskolan och ber om innestående pengar för lektioner o dyl tillbaka då??? Har ingen aning om hur dom ställer sig till sånt här men det borde väl funka?

Ring VV och boka en egen tid för uppkörning, fixa/hyr en hoj och någon som kan köra den till uppkörningen.

borde inte det funka?

Problemet är att han inte är där på kontorstider...Ända ggn ngn är där är när han låser upp för ngn elev så att de kan skriva teori. Problemet nu är ju att jag måste ha tillbaks de pengar jag betalat för att ha råd att hyra hoj etc för uppkörning.

Ring och prata med komsumentombudsmannen och förklara din situation. Kanske kan hon/han komma med något bra råd. Trist att de blivit så här för dig när det ska vara hur kul och spännande som helst att köra hoj :pannkyss

Dykning får du ju köra på med sen tycker ja :) det är ju hur kul som helst. Finns mkt och dyka på här runt västkusten. Speciellt i Lysekil och Gullmaren är riktigt fint.

Hoppas det löser sig för dig med övningskörningen.

peteR1000 skrev:
2394482 Om du knallar in på körskolan och ber om innestående pengar för lektioner o dyl tillbaka då??? Har ingen aning om hur dom ställer sig till sånt här men det borde väl funka?

borde inte det funka?

FAAAAN! Ringde just VV för att boka en tid själv...visar sig att mitt lämp har gått ut 1/8. (ja jag fick det för 4 år sen) M.a.o körde jag utan lämp min sista lektion... Så nu får jag vänta på papper & sen återkomma om ca 2 v.

Har jag några rättigheter alls? Ska det va såhär?

Du har bokat tid hos stefan nu, kortet är inte långt bort!
Berätta din story för honom så blir det lättare i vissa aspekter. Vad du har problem med osv..

Cykelstyre skrev:
2394498 Ring och prata med komsumentombudsmannen och förklara din situation. Kanske kan hon/han komma med något bra råd. Trist att de blivit så här för dig när det ska vara hur kul och spännande som helst att köra hoj :pannkyss

Dykning får du ju köra på med sen tycker ja :) det är ju hur kul som helst. Finns mkt och dyka på här runt västkusten. Speciellt i Lysekil och Gullmaren är riktigt fint.

Hoppas det löser sig för dig med övningskörningen.

Enligt k.o Gbg så ska jag skicka ett skriftligt krav till honom. Där ska jag bl.a begära pengarna tillbaka inom en viss tid. Om jag inte får tillbaks dom så ska jag gå vidare till allmänna reklamationsrätten. Men om han inte får för sig att visa lite goodwill om jag väl får kontakt med honom så är jag & mitt körkort rätt rökta! Processen lär förm dra ut tills nästa vår...:gråta

Allt detta kommer att ta minimum 2 v. (dvs tvingades avboka körlektionen på http://www.mckorkort.se/ då jag ju inte har ngt lämp) innan jag ens kan komma igång med att köra. För att inte tala om hur jävla jobbigt det kommer att bli att försöka få tillbaks några pengar.

Fabbe skrev:
2394570 Du har bokat tid hos stefan nu, kortet är inte långt bort!
Berätta din story för honom så blir det lättare i vissa aspekter. Vad du har problem med osv..

Får inte börja hos dom förräns jag har ordnat med nytt lämp... Visade sig att min skola inte alls har förnyat det... Fast hur bra denna Stefan än är, så måste jag ändå få tillbaks pengarna från min gamla skola för att ha råd...

En ond rökt cirkel, kan man säga.

Last edited:
Clueless skrev:
Får inte börja hos dom förräns jag har ordnat med nytt lämp... Visade sig att min skola inte alls har förnyat det... Fast hur bra denna Stefan än är, så måste jag ändå få tillbaks pengarna från min gamla skola för att ha råd...

En ond rökt cirkel, kan man säga.

Det är inte skolans sak att se till att du har ett giltigt lämp.

För övrigt så kanske det inte är så dumt att "börja om" till våren istället. Då hinner du spara ihop lite pengar att köra för.

Skrutten skrev:
2395120 Det är inte skolans sak att se till att du har ett giltigt lämp.

För övrigt så kanske det inte är så dumt att "börja om" till våren istället. Då hinner du spara ihop lite pengar att köra för.

Nä, det är möjligt! Men det var skolan som sa att de skulle ordna det för ngn månad sen. Då var jag förmodligen korkad & trodde att de skulle göra det!

Så du tycker att jag ska känna mig blåst på de 10 lekt jag ligger ute med pengar för? & för 3:dje året börja om...

Antar att du tycker att det är helt ok att körskolan gör såhär & att allt är mitt eget ansvar?

Tror hon kanske mer menade att du skulle ställa in siktet på nästa säsong så blir de ju inte så stressigt med att ordna tillbaka pengarna ifrån den körskolan som strular så mkt. Blir ju gott om tid att bråka med dom under vintern :kulspruta
Och sen ta lektioner för han Stefan som många säger är duktig.

Clueless skrev:
2394489 Problemet är att han inte är där på kontorstider...Ända ggn ngn är där är när han låser upp för ngn elev så att de kan skriva teori. Problemet nu är ju att jag måste ha tillbaks de pengar jag betalat för att ha råd att hyra hoj etc för uppkörning.

Driver han en körskola helt själv eller vad??? :va

Clueless skrev:
2395187 Nä, det är möjligt! Men det var skolan som sa att de skulle ordna det för ngn månad sen. Då var jag förmodligen korkad & trodde att de skulle göra det!

Så du tycker att jag ska känna mig blåst på de 10 lekt jag ligger ute med pengar för? & för 3:dje året börja om...

Antar att du tycker att det är helt ok att körskolan gör såhär & att allt är mitt eget ansvar?

Läs om, läs rätt!

Naturligtvis så ska du kämpa på för att få tillbaks de pengar du betalt in till skolan. Verkar vara en riktigt kass körskola till att börja med om dom lovar saker som dom inte håller. Ett nytt lämp kostar väl en massa pengar också om jag inte missminner mig så därför föreslog jag att du kanske skulle vänta till våren. Det verkar ju inte som du har en jättehög med pengar liggandes..

Hoppas iaf att det går bra för dig oavsett vilket du väljer att göra. Tråkigt att du skulle behöva möta den elaka sidan av världen.

Edit: Tack "Cykelstyre", uttryckte mig nog lite oklart :)

Last edited:
peteR1000 skrev:
2395224 Driver han en körskola helt själv eller vad??? :va

Hmmm, ja, ärligt talat så är det bara han som är lärare både för Bil & MC. Tror att det var hans pappas el svärfars, men han gick bort. Så visst, jag kan förstå om han har fullt upp, om det är för mkt etc etc men då borde han väl ha talat om det för ett bra tag sen & sett till så att jag kan få körkortet på en annan körskola.

Har varit mkt inställda körlektioner, samt mkt lallande & mesta tiden står han en bit bort & talar i mob. Om man frågar ngt (t.ex en dum fråga som "Vilka är säkerhetskontrollerna?" ) så får man mest som svar "Bry dig inte om det nu"

Han är en jättegullig person, men...jag behöver en engagerad lärare & förhoppningsvis visar han lite Goodwill så att vi kan lösa det här & flytta över mig till en annan körskola inom kort... Men är rätt skeptisk...

Skrutten skrev:
2395242 Läs om, läs rätt!

Naturligtvis så ska du kämpa på för att få tillbaks de pengar du betalt in till skolan. Verkar vara en riktigt kass körskola till att börja med om dom lovar saker som dom inte håller. Ett nytt lämp kostar väl en massa pengar också om jag inte missminner mig så därför föreslog jag att du kanske skulle vänta till våren. Det verkar ju inte som du har en jättehög med pengar liggandes..

Hoppas iaf att det går bra för dig oavsett vilket du väljer att göra. Tråkigt att du skulle behöva möta den elaka sidan av världen.

Edit: Tack "Cykelstyre", uttryckte mig nog lite oklart :)

Oki, då misstolkade jag dig! Vad de skulle göra var att förnya mitt lämp (enligt körskolan kostar detta inte ngt & han skulle bara skicka in ett papper). Nu har VV skickat papper & förhoppningsvis kostar det inget att förnya, dock tar det nu en del tid & under den tiden kan jag varken boka lektion el uppkörning!

Avskyr att bråka & önskar jag visste det jag vet nu då jag påbörjade mitt "Ta MC-kort projekt". Hade det inte varit för att detta är 3:dje året & jag är så jäkla less & nu även satans lipig så jo, då hade jag kunnat satsa på våren. Men nu känner jag mest att antingen nu eller så lägger jag ner!!

Skolan ska tydligen satsa på MC nästa år...men han vet & har vetat att jag vill bli klar.

Borde finnas en varningslista över skolor & ev försäljare i landet, så man kan undvika att hamna i sånt här.

Last edited:
Clueless skrev:
Oki, då misstolkade jag dig! Vad de skulle göra var att förnya mitt lämp (enligt körskolan kostar detta inte ngt & han skulle bara skicka in ett papper). Nu har VV skickat papper & förhoppningsvis kostar det inget att förnya, dock tar det nu en del tid & under den tiden kan jag varken boka lektion el uppkörning!

Avskyr att bråka & önskar jag visste det jag vet nu då jag påbörjade mitt "Ta MC-kort projekt". Hade det inte varit för att detta är 3:dje året & jag är så jäkla less & nu även satans lipig så jo, då hade jag kunnat satsa på våren. Men nu känner jag mest att antingen nu eller så lägger jag ner!!

Skolan ska tydligen satsa på MC nästa år...men han vet & har vetat att jag vill bli klar.

Borde finnas en varningslista över skolor & ev försäljare i landet, så man kan undvika att hamna i sånt här.

Förstår att det känns djävligt motigt just nu men försök att tänka på hur gött det kommer att bli när du väl har ditt körkort och kan susa omkring i total frihet. Då kommer det vara värt allt besvär och bråkande. :tummenupp

Och jag som tycker att JAG har det jobbigt.... Starkt av dig att inte ge upp! Det är ju så förbannat mycket pengar man lägger ner på lektioner. Jag kan inte köra något privat så det har blivit en duktig slant trots att jag bara varit igång denna sommar. Sen tror man ju hela tiden att "ett par lektioner till bara".
Det verkar dock som att du verkligen, verkligen vill ha det där kortet så kämpa på. När du fått ditt lämp kan du väl ta en lektion på en annan skola för att jämföra. Sen kan du besluta hur du ska gå vidare. En annan skola kanske kan hjälpa dig? Det kan ju inte vara första gången någon vill byta?

Clueless skrev:
2394469 Känner mig helt rådvill & om det inte hade varit för att jag är rätt pank för tillfället så hade jag bara bytt körskola. Har varit inskriven på en körskola i Gbg i över 2 års tid nu...

Möjligt att jag kör som en jävla kratta, men jag behöver

1) En motiverad lärare som tar tag i mig

2) Klara besked

3) Mer än typ (efter en satans massa tjat & gnat) 80 min /v

4) En uppkörningstid

För över 3 v. sen nu så lovade han mig en uppkörningstid...Sista gångerna jag var där & körde sög totalt. Kände mig helt omotiverad & det suger att man måste tjata om allt, då läraren står ett antal meter bort & bara pratar i mobil...

Sa ifrån på skarpen (& tog faktiskt med mig ett stycke lagom jobbig pälsboll, bara så att han ska vilja bli av med mig asap) för en snart 3 v. sen & blev då lovad ett samtal ang uppkörningstid samt nu tid för körlektion.

Ingenting hände & han har sen dess varit omöjlig att få tag på (& jo, jag har som lämnat närmare 20 meddelande på deras svarare nu...).

Vad gör jag?? :gråta Har en tid på http://www.mckorkort.se/ nu på onsdag, men har eg inte råd. Jag har inte en chans att få ngt kort i år om jag åtminstone inte får tillbaks de pengar jag har innestående på min gamla skola. Köpte nyligen ett 10-pkt lektioner för att ha till uppkörning, lån av hoj etc...

Just nu känns det som om det inte är meningen att jag ska ha ngt kort & jag är så förbannat less nu att om jag inte kan lösa det här & få det förb kortet nu i höst, så säljer jag hoj+utrustning & satsar på dykning istället.

kolla om skolan är med i STR om dom är med så anmäl dom dit

Misströsta inte!

Har själv kämpat mig igenom tre säsonger och lika många körskolor, men har nu sedan 14 juni lappen i handen..
Den första skolan fick med STR:s hjälpande hand lämna tillbaka hälften av vad jag betalat för lektionerna..
Den andra skolan var bättre, men då en ny säsong började hade körskoleläraren gått i pension.. alltså dags för skola nr tre.. Men tredje gången gillt!
Vill du så kan du!!:)

Lycka till!:tummenupp

mamba71 skrev:
2397028 kolla om skolan är med i STR om dom är med så anmäl dom dit

Hur kollar jag det?

Han (läraren) är en väldigt trevlig person så det hela känns rätt jobbigt..

Clueless skrev:
2397462 Hur kollar jag det?

Han (läraren) är en väldigt trevlig person så det hela känns rätt jobbigt..

Kolla på http://www.str.se
Oavsett om han är trevlig eller inte så verkar han ju missköta sitt jobb rätt ordentligt av det du berättat. Och vill du ha tillbaka pengarna (om han inte ger dig de självmant) så är det nog sista utvägen.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan