Kompressor vs turbo..

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Finns det någon anledning att välja kompressor till mc??
Hojen är en 1670cc twin.. (bilder på de två alternativen)
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Turbo ökar verkningsgraden och effekten. Du tar ju drivningen från avgaser som ändå går till spillo.
Kompressor ökar effekten mer än turbo men sänker verkningsgraden eftersom vevaxeln får driva kompressorn.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
wannagofast skrev:
2395430 Hojen ska användas på gatan..

Kompressor blir löjligt direkt på gasen, ingen höjdare att smyga runt gashörn med. Speciell på en motor som redan från början är brutal på låga varv.
Om du inte gör grundmotorn slöare på låga varv,

Turbon smyger sig fram på ett smidigare sätt.
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Mats757 skrev:
2396479 Kompressor blir löjligt direkt på gasen, ingen höjdare att smyga runt gashörn med. Speciell på en motor som redan från början är brutal på låga varv.
Om du inte gör grundmotorn slöare på låga varv,

Turbon smyger sig fram på ett smidigare sätt.
:va av turbo får man en spark i arslet så cykeln sticker iväg, en kompressor kan man kontrollera eftersom den ger effekt hela tiden och inte efter att det har kommit så mkt avgaser att avgashuset i turbon börjat snurra, en kompressor skulle vara lättare att kontrollera än en turbo..

ett + är också att man slipper ha ett grenrör för dig som måste bygga det.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Kompressorn driver redan från tomgång och uppåt. en turbo måste ha mer tryck innan dne ger något.

asballt med kompressor tycker jag.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
TRoos skrev:
2396531 :va av turbo får man en spark i arslet så cykeln sticker iväg, en kompressor kan man kontrollera eftersom den ger effekt hela tiden och inte efter att det har kommit så mkt avgaser att avgashuset i turbon börjat snurra, en kompressor skulle vara lättare att kontrollera än en turbo..

ett + är också att man slipper ha ett grenrör för dig som måste bygga det.
Just d man INTE vill ha på en hoj.Drar lös redan vid lite gaspådrag o sen ritar d i en evighet.Skitsvårt i kurvor o så oxå.På bil däremot e det en helt annan sak.Vet att det på senare år har kommit kompressorkit som är körbara.Men då har dom fått backa av så att dom aldrig närmar sig turbohojarnas effekt iaf.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min 1371cc med 10:1 i komp och turbo är som en traktor även utan turbo. Med mycket kubik, relativt hög kompression, E85 och en modern turbo med moderat laddtryck vet man inte om man kör en våldsamt kubikstark sugmotor eller turbo. Jag skulle ha satsat på turbo även för gatbruk.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
samma här skall man ha något körbart så är det turbo på gatan som gäller.
fast jag hävdar ff att kompressor är manligt :)
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Är det inte svårt att få bra verkningsgrad på en kompressor genom hela registret? Vet inte vad din twin varvar, men vill man ha ladd ifrån typ 2000 varv så kommer kompressorn att gå väldigt snabbt vid typ 8000 varv.

Det jag menar är att kompressorn drar enormt mycket energi då den varvar 6000 varv mer än 100%

Rätta mig om jag har fel...
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
andersbrink skrev:
2396865 Med mycket kubik, relativt hög kompression, E85 och en modern turbo med moderat laddtryck vet man inte om man kör en våldsamt kubikstark sugmotor eller turbo.

I den bästa av världar så visst funkar det kanon........men som ordspråket säger: "Mycke vill ha mer"

Vad jag menar är att de flesta gör en turbomotor med "moderat" laddtryck för att spara motor eller ha en kontrollerbar effekt men efter ett tag ändrar sig inställningen till turbohojen. "Jag laddar lite till.......vad gör det.....effekt är fränt" eller något i den stilen. Nu kommer "lahi" döda mig men hans hoj är lite som jag påstår. Han började med ett lägre tryck för att sluta med 1.4bar.............den film som finns att ladda ner på hans hoj säger allt. Hojen skjuter till höjden vid "turbokicken" och han slår av för att hålla den på hjulen. Helt oanvändbart vid all annan körning än på dragrace-strippen.....men visst det är fränt med mycke hp/Nm.......

"Kodax"'s gixxer k5 är ett bra exempel på turbotrimning, inte överdrivet laddtryck och rak och fin effektkurva. Vi får se hur länge han kan hålla sig från tryckökning..........

Hoppas inte "lahi" vet var jag bor bara:näsblod ........han flyttar ju hit snart..(Halmstad).......Jag vill bara påpeka en liten fälla vid turbotrimning som en del faller i eller hoppar i med huvet före..:tummenupp

/J
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
VR-8 skrev:
2397378 I den bästa av världar så visst funkar det kanon........men som ordspråket säger: "Mycke vill ha mer"

Vad jag menar är att de flesta gör en turbomotor med "moderat" laddtryck för att spara motor eller ha en kontrollerbar effekt men efter ett tag ändrar sig inställningen till turbohojen. "Jag laddar lite till.......vad gör det.....effekt är fränt" eller något i den stilen. Nu kommer "lahi" döda mig men hans hoj är lite som jag påstår. Han började med ett lägre tryck för att sluta med 1.4bar.............den film som finns att ladda ner på hans hoj säger allt. Hojen skjuter till höjden vid "turbokicken" och han slår av för att hålla den på hjulen. Helt oanvändbart vid all annan körning än på dragrace-strippen.....men visst det är fränt med mycke hp/Nm.......

"Kodax"'s gixxer k5 är ett bra exempel på turbotrimning, inte överdrivet laddtryck och rak och fin effektkurva. Vi får se hur länge han kan hålla sig från tryckökning..........

Hoppas inte "lahi" vet var jag bor bara:näsblod ........han flyttar ju hit snart..(Halmstad).......Jag vill bara påpeka en liten fälla vid turbotrimning som en del faller i eller hoppar i med huvet före..:tummenupp

/J

Alla säger du kommer att höja laddtrycket men jag har åkt i 4år nu med 1,0bar i laddtryck och jag har inte haft en tanke på att höja det men jag börjar väl bli gammal och feg.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Det finns åtminstone en historisk anledning att välja kompressor. Tex DKW byggde redan 1929 en kompressormatad räser!
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kungen skrev:
2396956fast jag hävdar ff att kompressor är manligt :)

Håller helt med, kompressor is the shit! :tummenupp

Men, som övriga tråden säger, bygg en körbar turbo. Eller för fan, bygg en brutal kompressormatad maskin och om du inte gillar den, sälj den till nån som vill ha den och köp en ny och bygg turbo på..!
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
sant som Imaster säger. bygg kompressor sälj om du inte är nöjd och bygg turbo.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Kompressorkitet finns i England för 4000£ och ska ge ca 40% ökad effekt.. Känns inte så prisvärt jämfört med turbon för ca 30000kr och liknande siffror..

Frågan är ju då om det finns några skillnader i körbarhet (som diskuterats), hållbarhet eller något annat som motiverar det högre priset??

Ja, förutom att det ser jäkligt "tajt" och brutalt ut!!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top