wannagofast
Ny medlem
Finns det någon anledning att välja kompressor till mc??
Hojen är en 1670cc twin.. (bilder på de två alternativen)
Hojen är en 1670cc twin.. (bilder på de två alternativen)
Last edited:
Hojen ska användas på gatan..andersbrink skrev:2395190Det beror på vad du ska använda hojen till.
wannagofast skrev:2395430Hojen ska användas på gatan..
av turbo får man en spark i arslet så cykeln sticker iväg, en kompressor kan man kontrollera eftersom den ger effekt hela tiden och inte efter att det har kommit så mkt avgaser att avgashuset i turbon börjat snurra, en kompressor skulle vara lättare att kontrollera än en turbo..Mats757 skrev:2396479Kompressor blir löjligt direkt på gasen, ingen höjdare att smyga runt gashörn med. Speciell på en motor som redan från början är brutal på låga varv.
Om du inte gör grundmotorn slöare på låga varv,
Turbon smyger sig fram på ett smidigare sätt.
Just d man INTE vill ha på en hoj.Drar lös redan vid lite gaspådrag o sen ritar d i en evighet.Skitsvårt i kurvor o så oxå.På bil däremot e det en helt annan sak.Vet att det på senare år har kommit kompressorkit som är körbara.Men då har dom fått backa av så att dom aldrig närmar sig turbohojarnas effekt iaf.TRoos skrev:2396531av turbo får man en spark i arslet så cykeln sticker iväg, en kompressor kan man kontrollera eftersom den ger effekt hela tiden och inte efter att det har kommit så mkt avgaser att avgashuset i turbon börjat snurra, en kompressor skulle vara lättare att kontrollera än en turbo..
ett + är också att man slipper ha ett grenrör för dig som måste bygga det.
andersbrink skrev:2396865Med mycket kubik, relativt hög kompression, E85 och en modern turbo med moderat laddtryck vet man inte om man kör en våldsamt kubikstark sugmotor eller turbo.
VR-8 skrev:2397378I den bästa av världar så visst funkar det kanon........men som ordspråket säger: "Mycke vill ha mer"
Vad jag menar är att de flesta gör en turbomotor med "moderat" laddtryck för att spara motor eller ha en kontrollerbar effekt men efter ett tag ändrar sig inställningen till turbohojen. "Jag laddar lite till.......vad gör det.....effekt är fränt" eller något i den stilen. Nu kommer "lahi" döda mig men hans hoj är lite som jag påstår. Han började med ett lägre tryck för att sluta med 1.4bar.............den film som finns att ladda ner på hans hoj säger allt. Hojen skjuter till höjden vid "turbokicken" och han slår av för att hålla den på hjulen. Helt oanvändbart vid all annan körning än på dragrace-strippen.....men visst det är fränt med mycke hp/Nm.......
"Kodax"'s gixxer k5 är ett bra exempel på turbotrimning, inte överdrivet laddtryck och rak och fin effektkurva. Vi får se hur länge han kan hålla sig från tryckökning..........
Hoppas inte "lahi" vet var jag bor bara ........han flyttar ju hit snart..(Halmstad).......Jag vill bara påpeka en liten fälla vid turbotrimning som en del faller i eller hoppar i med huvet före..
/J
Kungen skrev:2396956fast jag hävdar ff att kompressor är manligt
wannagofast skrev:2397984Några bilder..
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |