Alla som hoppar från Västerbron DÖR!!!111 Eller?

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Nu är det bevisat.
Igår kom min gode klipphopparvän Oskar till Sthlm för att besöka mig. Vi cyklade runt i Sthlm city igår kväll och var bla. via Västerbron för lite funderingar hur hoppet idag skulle genomföras.

Idag var det då dags.
Dagen D.
Efter inköp av ett 50m måttband på Jula gick resan sedan vidare till bron mellan typ Inverness och Bergshamra (Stocksundsbron?), som uppmättes till ungefär 18m från räcket.
Oskar hoppade först och jag fotograferade. Sedan hoppade jag och Oskar fotade. Efter det tog vi ett dubbelhopp då båda hoppade samtidigt.
Värt att notera är att när Oskar skulle hoppa kom en gubbe på cykel, stannade, och började snacka om att "Nej, nej. Kom ner därifrån nu.Du kan ju inte hoppa här. Nej, kom ner nu!" men Oskar bara hoppade. :)

Nåja, efter en stunds biltur genom Stockholm var vi väl framme vid Västerbron. Vi stationerade ut min klasskamrat Peter och hans bror på Kungsholmssidan, gav dem min D70s och min Ixus 50 för film och bild.

Sedan hoppade vi i. Utrustade med cykloper och ett måttband simmade vi några meter över till SSS Marina där vi promenerade över bryggorna tills vi var så nära funadmantet på Kungsholmssidan. Där hoppade vi i och simmade över.
Väl framme tog vi oss upp på fundamentet. Sedan togs måttbandet fram, Oskar tog ena änden och hoppade i. Nu skulle det lodas.
Efter en par mätningar insåg vi att direkt utanför fundamentet är det bara knappt 5 meter djupt. Men gick men lite bort från fundamentet, mot Söder, så blev det kvickt djupare. Bara några meter ut var djupet över 10m, vilket vi ansåg vara tillräckligt.
Detta följdes sedan av kontrollmätning av alla balkar.
Nu kommer jag inte exakt ihåg resultaten, men ungefär:
1a: 9m
2a: 14m
3e: 18m
4e: 21m
5e: 23m
Sen är det ju några meter upp till vägbanan, men cirka 29-30m skulle jag gissa på. Skall mätas ordentligt vid tillfälle. Möjligen senare ikväll.

Våra planer var initiellt att hoppa någon av balkarna först, för att känna efter lite, och om det kändes bra skulle vi hoppa från toppen. Detta skippades dock efter våra mätningar då vi kom överens om att hoppa direkt från toppen.
Efter vissa funderingar kring vem som skulle hoppa först (jag sade att "Nu går jag...") så bestämde sig sedan Oskar för att han ville hoppa först. Han ville ta oskulden. Han är ju då en av mina bästa vänner, så inte kan jag ju bara säga nej. :)

Oskar hoppar då i, simmar till bryggan, promenerar bort dit där det är närmast mellan SSS och land, simmar över och sticker iväg längs bron.
Efter en lång stund är han äntligen på plats. Jag kollar att det inte kommer några båtar, ger tummen upp och hoppar i med cyklopen på mig.
Simmar ut en bit så att jag ligger i bra position.

Sen hoppar han...
Det ser till en början stabilt ut. Men efter halva vägen vrider han lite på sig, han skruvar lite. Dock håller han fortfarande kontrollen...
*PANG*
Jag dyker under ytan för att kolla att han är OK, han viftar med armarna över huvudet och fånler som ingen annan.
Vi simmar upp, och jag frågar genast om det gick bra.
Han skriker:
"Jo för fan! Det var så jävla skönt!"
Underbart!

Vi klättrar upp på fundamentet igen, diskuterar hoppet lite, och sen är det min tur.

Efter en stunds vandringar är jag då framme. Oskar ger stopptecken då det är båtar på väg, men efter en liten stund är dags

Kliver bestämt över räcket, och ställer mig med ryggen mot det.
Noterar att jag har ett par åskådare nere på marinan, och en par stycken uppe på bron också. En kvinna med cykel stannar och frågar om jag ska hoppa. Hon tycker det är livsfarligt, att jag kommer att dö, att det är för grunt osv. osv. Jag lugnar henne med att jag är erfaren och att vi har kollat vattnet. Hon cyklar, med viss skepsis, vidare.
Plötsligt tvärstannar en Saab 9-5 kombi med tonade rutor på bron. Det plötsliga stopper håller på att sluta i en ikörning bakifrån, så en arg bilist tutar och kör vidare. Jag undrar vad Saaben håller på med, men tänker att "Det är säkert bara någon dum jäkel som tycker att han ska stanna bara för att titta.".
Plötsligt kliver 3 män ut. Alla i 30-årsåldern. En har ett headset på sig.
De kommer raskt fram mot mig, och plötsligt säger föraren (med en viss auktoritetsröst):
"Och vad fan ska du göra då?"
Till vilket jag svarar:
"Hoppa..."
Då svarar föraren:
"Jaha, och varför det då?"
Nu hade de allihopa hunnit kliva över räcket mellan vägen och cykelbanan och var knappt en meter ifrån mig. Jag anade oråd och svarade lugnt:
"För att det är kul...", varav de sista orden uttalas samtidigt som jag kliver ut i tomma luften.

Höjden känns aldrig hög.
Luften susar längs kroppen och simbyxorna flaxar.
Efter ungefär halvvägs känns det plötsligt som om någon skulle sätta på snabbspolning. Vattnet rusar mitt i allt emot mig med mycket högre fart, och jag märker att det faktiskt går rätt så fort nu!
Hastigt in med armar och ben, sträck, spänn och...
*PANG*
Jag känner genast att landningen är långtifrån en riktigt bra landning, men jag känner ingen direkt smärta så jag simmar upp till ytan och kramar om Oskar (som också legat i vattnet med cyklop).

Efter en liten stunds snack tar vi oss in till marinan igen. Denna gång möts vi av en kvinna som påpekar att "flera människor tar livet av sig här varje år..." och jag funderar på många olika sarkastiska svar på det, men svarar istället lugnande att vi är erfarna och så går vi vidare.

Väl framme vid våra kameramän börjar det sjunka in. Vi diskuterar glatt hoppet en stund, sen skiljs våra vägar åt och Oskar och jag far hem för att äta och skriva detta inlägg.

Bilder följer alldeles strax, tack för mig.
/Petter

Bifogat

• DSC_3026.jpg
    DSC_3026.jpg
    170.2 KB · Visningar: 1,345
  • DSC_3042.jpg
    DSC_3042.jpg
    148.2 KB · Visningar: 1,075
  • DSC_3043.jpg
    DSC_3043.jpg
    128.3 KB · Visningar: 919
  • oskar29mserie.jpg
    oskar29mserie.jpg
    123.8 KB · Visningar: 1,019
  • DSC_3055.jpg
    DSC_3055.jpg
    124.2 KB · Visningar: 879
  • petter29mserie.jpg
    petter29mserie.jpg
    119 KB · Visningar: 1,174
  • oskarpetter.jpg
    oskarpetter.jpg
    164.4 KB · Visningar: 1,301
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Bärgren skrev:
2410676 Jag tror det är photåsjoppat.

Men men, jävligt grymt :tummenupp

Givetvis är det fåtåsjåppat, finns väl ingen som är "galen nog att hoppa från Västerbron"...? :D

Nej, det är inte PSat.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Åh, sjukt coolt att hoppa därifrån. Man har ju stått däruppe och tittat ner och funderat över om man ska hoppa, men... det är jäävligt högt, modet sviker. :gnissla

Någon gång ska jag iaf göra det, när vet jag inte, men nån gång. :hihi

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
KalleNorton skrev:
2410761 Åh, sjukt coolt att hoppa därifrån. Man har ju stått däruppe och tittat ner och funderat över om man ska hoppa, men... det är jäävligt högt, modet sviker. :gnissla

Någon gång ska jag iaf göra det, när vet jag inte, men nån gång. :hihi

Jag rekommenderar det absolut INTE åt någon annan än folk som är väldigt erfarna. Inte ens då vet jag om jag rekommenderar det.
Jag har hoppat i 10 år, och från höjder över 20m i 5 år, och jag har grymt bra luftkontroll. Ändå gick det inte så jättebra nu. Mitt vänstra knä fick sig en liten vridning, en gammal snowboardskada som har börjat kännas vid igen. Jag skulle nästan vilja säga att det är så pass högt att om du inte är extremt duktig så kommer du att slå dig, mer eller mindre.

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
heheh ballt. själv bangar jag om det är högre än 8m. no way...

Frazze

Kall om handen...
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Hoj på dig själv du...
På vintern kan ni ju roa er med detta också:
attachment.jpg

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Frazze skrev:
2410807 På vintern kan ni ju roa er med detta också:
det där är jävligt fett, sett film på det, det är helt sjukt högt!

även bron var ju grymmt hög...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Balla hopp :) Men som sagt de höjderna är inte ofarliga. Har polare som krossat ryggkotor när de hoppat från västerbron.
20 meter är mitt max-hopp i vatten, jävligt oförberett och landningen gjorde så inihelvete ont. Västerbron står jag nog över att hoppa ifrån ;)

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
UltraMarine skrev:
2410913 Det dog någon där för nån månad sen. Jag har för mig att han landade på magen.

Jo, en man i 40-års åldern som använde repsvingen på bron. Släppte från typ 10m och landade riktigt dåligt. Blev antagligen medvetslös och drunknade.
Var väl alkohol med i bilden då också har jag förstått.

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Shit! Har själv inte hoppat högre än 10m ner i vatten! :yoparty

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
Skurk
petterekman skrev:
2410772
Mitt vänstra knä fick sig en liten vridning, en gammal snowboardskada som har börjat kännas vid igen.
Snowboardskadan som du fick efter du hoppat ut från Columbiafärjan varpå du ramlade ner fritt fall från yttre rymden, gjorde en 720 nedför mnt everest ridandes en lavin, och räddade 18 sherpas.

Eller gick det helt enkelt dåligt i skidskolan i Sälen, herr Extrem? :p

IronMike

Guest
Var det ni som hoppa hemmagjord bungyjump av cykeldäck från alviksbron en gång i tiden?

:va

maniacs iaf..

Själv har jag hoppat 16 meter, slog i armarna så hårt att jag fick blåmärken & blodblåsor, samt ont i nacken trots att jag enl filmen landa fint..

Tror aldrig man kan bli riktigt erfaren och duktig i den branschen, går bra sålänge man klarar sig...tills den dagen en kastvind kommer å man landar på ryggen eller magen. Ungefär som rysk roulette, går felfritt tills det klickar fel.

Vill man känna fritt fall, så varför inte utan plask, bungy eller fallskärm?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024